Vesiruisku remmiahtimeen

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Moottori', aloittaja moparfinland, 6.12.2005.

  1. Remmiveto

    Remmiveto Gearhead

    Powerpocket- Kisaahtimiin kehitetty juttu. Vaatii kokonaan uuden laakeripäädyn tekemisen normaaliin katuahtimeen. Päätyyn tulee koneistettu syvennys johon muodostuu tavallaan pyörre/ tyhjiö ja näin estää Roots-ahtimissa esiintyvän suuren ongelman eli paineen karkaamisen roottoreiden päästä. Tarvitaan molempiin päihin.

    Välijäähdytin EI toimi remmiahtimen kanssa jos ahtimesta tulee muutakin kuin ilmaa. Jos haluat ajaa välijäädyttimen kanssa niin sinun tulee ensin hommata em. sopiva ahdin jossa on sopivat välykset (siis oltava soveltuva välijäähdyttimelle, norm. ahdin ei kauan kestä) , sit hommata sopiva imusarja johon saat suuttimet ja - rungot kiinni ja säädettävä ruisku tykö tarpeineen.

    Jos meinaat ajat kaasareilla niin välijäähdytin sotkee seoksen todella pahasti ja VARMASTI särjet koneesi. Roots "kuljettaa" seosta jo muutenkin haitallisesti eteenpäin niin ei kannata enää sekottaa lisää.Katsokaa miten todellisisssa kisamoottoreissa on ahdin sijoitettu koneeseen nähden. Ajettaessa kaasareilla ainut jäähdytyskeino on v/a-ruisku.

    Tuolta hieman selailtua löytyy suhdelukuja paljonko v/a-seosta ruiskutettaan koneeseen.

    V/a-ruiskusta ei ole vaparissa hyötyä ellei:
    - Ajeta korkealla <14:1 puristuksella
    - Suurella sytytysennakolla
    - em. yhdessä ja pitkiä kuormituksia...

    En todellakaan ymmärrä miksi tarvitsee rakennella jotain tukikehikoita ahtimen vetoakselille. Jos asennuslinja, laakerit ja hihnan kireys/ linja on oikein niin kestää normaali laippakiinnitteinen akseli varmasti. Olen törmännyt tähän ongelmaan ennenkin kun olen vastaillut kyselyihin kun: Kampiakseli katkeaa tai ahtimen kaula vääntyy tai irtoaa imusarjasta..

    HIHNA PITÄÄ PITÄÄ SUHT LÖYSÄLLÄ..Vetopuolelta painua sormella painettaessa min. 20mm... Hihna kiristyy käydessä ja sehän ei anna ensimmäisenä periksi...
     
  2. Karva

    Karva Gearhead

    En todellakaan ymmärrä miksi tarvitsee rakennella jotain tukikehikoita ahtimen vetoakselille. Jos asennuslinja, laakerit ja hihnan kireys/ linja on oikein niin kestää normaali laippakiinnitteinen akseli varmasti. Olen törmännyt tähän ongelmaan ennenkin kun olen vastaillut kyselyihin kun: Kampiakseli katkeaa tai ahtimen kaula vääntyy tai irtoaa imusarjasta..


    :lol: :wink:

    No miksi ei, sehän on helppo selittää ...

    Kun ko, koneelle ei ole minkään sortin imusarjaa tai muuta himmeliä saatavilla, jep eli kone on vanha ja omituinen, ahtimen asentamista varten, sen siis joutuu tekeen itte, ja nyt kun vetolaitteet pitää joka tapauksessa askerrella samoin, imusarja, kaasarien kiinnitys jne, koko hoito noin yksinkertaisesti sanottuna.

    Eli tuki kehikkoa ja apulaakerointia sille vetolaitteistolle on pakko suunitella, kun ei ole mitään vetolaitteita, tehdään nyt sellainen jotta varmaan kestää, eli vaikka se vetohihna ei tulekkaan kireelle kuin vuilun kieli, voi systeemistä tehdä paremman kuin ne ripustukset joita olen nähnyt, kaikissa on suoraan sanottuna, käyny hirvittään kun koneelle on annettu kierroksia niin koko yläpää ahtimen rungosta lähtien vääntyy pahan näköisesti, ja ei siinä mitään, silti ovat vuosia noilla ajelleet ...

    Mutta kun koko hoidon joutuu tekeen ihan itte ja suunnitteleen siinä sivussa, siitä pitää tehdä semmoinen jotta ei tehdas-laitteita häpeä, vaan on päin vastoin pikkasen paree, eli meinasin ottaa ko, systeemiltä luulot pois ja edes mahdollisuuden siihen jotta vääntää ahtimen mutkalle tai jotain irti, samoin alakertaan, on vielä hakusessa, mutta kävi tässä päivänä eräänä pienessä mielessä jos laittas, ford-lättis jne, tyylisen tuki-kehikon öljypohjan ja lohkon väliin ja hyödyntäs sitä, kampuran päähän tulevaan apulaakerointiin, kunhan ny kehittellään ...

    Mutta vastatkaa nyt viisaat, te näitä olette aiemmin tehneet ja takuulla samoihin ongelmiin törmänneet, miten se vetohihnan kiristyksen säätö, kattosin noita kuormurien moniura hihnan automaatti kiristys mekanismeja, vaikka nyt tollasen Cummins 5,9 D koneen kiristin automaatti on oikein tukusa ja sopivan oloinen jotenkin sovellettuna, tai sitten tehdään vastaavan tyylinen itte, niin jotta mikä sen hihnan kireyden pitäs suurin piirtein olla, kelpaako se perinteinen kireys, jotta just kääntyy sen 90-astetta, suht helpolla ja sormin, tyyliin normaali pikku-auton jakopään hihna, tai niinkuin edellinen kirjoittaj selvitti jotta painuu sen 20mm, tähän ahdin käyttöön tulee tietenkin sovellettuna jokin teollisuus remmi, ehkä jos ei löydy sopivan kokoista ihan oikeaa ahdin remmiä, noita teollisuus remmejä kun löytyy eri pitusia jne, ja 5mm välein, sekä niihin sopivia hihnapyöriä jne, ihan kaikkea ei kannata kuitenkaan tehdä itte, teollisuus remelillä saattaa olla oma ja oikia kiristys arvo yms, onko niitä kukaan tai kuka on jo soveltanut ...

    Ja se Cooleri, ei laiteta sitten ilman jäähdytystä jos siitä ei sanottavaa hyötyä ole, katu-kauppa kassissa, se on selvä ja yksinkertaisempi tulee, sillä hyvä, veden ruiskiminen kaasareiden alle, tai se yksi vesi-piste kaasareiden väliin ja koko bensa-ilma-vesi kaasu seos ahtimen läpi, hyvä niin ja helpompi tulee ...

    Tämä on just niin vaikea ja vit-mainen jotta pitää ehdottomasti tehdä ??? :lol: :p
     
  3. B 50

    B 50 Gearhead

    Karva; Vilasin kuvia, mutta 4-71:stä ei näkynyt. Alemmassa kuvassa alimmaisena 6V-71 ja päällä 4-53. Päällimmäisessä 2-lapaset roottorit? 6V-71:n tilavuus 327c.i./kierros(vrt. 4-71 274c.i./kierros). 4-53:n tilavuudesta ei hajuakaan, mutta olikos se niin, että B&M ja Weiand käytti pienemmissä pumpuissa -53 sarjaa pohjana? Että olisko sitte 142 tai 177c.i./kiekka?
    Siinä punapässihemmossahan on valley cover ja imusarja erikseen? Sen välinhän vois tilkitä ruiskusuuttimilla. Jäisvät imarin alle piiloon. Vaikka Megasquirt ohjaamaan. Jotenkin tuntuu, että kaasareilla jää homma puolitiehen. Voisit laittaa sen kuulerinki. Ja ahtimen päälle tarjottimellinen wanhoja 2-kurkkusia läppärungoiksi. Olis varmaan ekakerta, kun ei tarttis heittää painiksi vuotavien, täyssohlojen Strömbereiden kanssa. Olis paremman näkösiäkin kuin 4-k.
    Remmiveto; Mulla olis kuulerinkäyttö vireillä tulevaan systeemiin. Mikä siinä kuulerissa rikkoo ahtimen? Isommat vai pienemmät välykset normaaliin(street supercharging kirjan) nähden? Mikä ahtimesta hajoo(pitää muuttaa tai vahvistaa)? Onnistuisko valokopiot siitä lehtijutusta oldskuul postilla, tietysti korvausta vastaan?
     
  4. moparfinland

    moparfinland 1st gear

    Jutut on jo alkanut senverran rönsyillä,et kysytään nyt tälläistakin.
    Eli aikomus muuttaa kaasarit ahtimen päältä ruiskusysteemiin.Voisiko läppärunkona käyttää pelkästään esim. Enderlen bugcatcher scooppia.Siihen vaan ruiskusuuttimet alapuolelle,eli korvais mekaanisen ruiskun elektronisella.Mahtaako ilmavirtaukset olla liian kovat vai saako sen kadulle pelittämään?Esim. Bds tekee vastaavaa systeemiä,mutta hintakin on 5000$...ja yksi suutin vesiruiskulle.
     
  5. Karva

    Karva Gearhead

    Karva; Vilasin kuvia, mutta 4-71:stä ei näkynyt. Alemmassa kuvassa alimmaisena 6V-71 ja päällä 4-53. Päällimmäisessä 2-lapaset roottorit? 6V-71:n tilavuus 327c.i./kierros(vrt. 4-71 274c.i./kierros). 4-53:n tilavuudesta ei hajuakaan, mutta olikos se niin, että B&M ja Weiand käytti pienemmissä pumpuissa -53 sarjaa pohjana? Että olisko sitte 142 tai 177c.i./kiekka?

    Siinä punapässihemmossahan on valley cover ja imusarja erikseen? Sen välinhän vois tilkitä ruiskusuuttimilla. Jäisvät imarin alle piiloon. Vaikka Megasquirt ohjaamaan. Jotenkin tuntuu, että kaasareilla jää homma puolitiehen. Voisit laittaa sen kuulerinki. Ja ahtimen päälle tarjottimellinen wanhoja 2-kurkkusia läppärungoiksi. Olis varmaan ekakerta, kun ei tarttis heittää painiksi vuotavien, täyssohlojen Strömbereiden kanssa. Olis paremman näkösiäkin kuin 4-k.


    :eek: :lol:

    Näin juuri, kävi tuossa sama mielessä, valley cover on ja org imunen, siellä imusen alla on just sen verran rakoa jotta alle sais ruiskut, nyt kun sen imusarjan joutuu tekeen joka tapauksessa uusiksi, org on noin wokkelo golf kaasuttimelle suunniteltu, pien ja surkia, sinne saa vielä sentin tai vaikka pari lisää tilaa, ja kävi jo tuossa sellainenkin päässä, jotta laitan sen ves ruiskun sinne kanssa, eli summa summarun pumppu tunkee pelkkää ilmaa jos noin tehdään ja sen coolerin vois järjestää vaikka läppärunko-kaasarien alle, joita löytyy käytettynä, kun ei tarvi olla muussa käytössä kuin läppärunkona, eli cooleri pumpun etupuolelle ... jumalaviat täähän rupee kullostaan tosi kipeelle :p

    Nyt tökkii niin hyvää ideaa että .... iso kiitos !!!

    Joo-o ostin sen, kuten kuvissa, joita oli tuolla aiemmin, olevan pumpun projektin, 4-71 :senä eikä se sitä ollut, mutta sen verran hyvä ja halpa jotta kyllä siitä, no on se hyvä jotta sillekkin löyty selitys, kyllä se on 6V-71 eli tilavuus 327c.i./kierros, hyvä niin eli sopinee sen 241 cid koneen kanssa ...

    Ylempi värkki tuli just Mudracerilta, vaiheltiin roinaa toivottavasti hän on ollut tyytyväinen, minä ainakin, ja sekin oli vähän niin jotta ei ollu hajuakaan mikä, no hyvä jotta selvis 4-53, ja siinä on ne kaksilapaiset, tämän muuten meinasin tunkea 289 studen projekti koneen päälle ...

    Hienoa ... nyt kun tiedetään mitä noi roinat suurinpiirtein on ja miten niitä voi soveltaa, eli ves-ruiskinta, cooler, ruiskut / kaasarit jne, niin ei enään tarvi kuin korjata moottorit ja autot mihin ne tulee ... tästä tulee joskus hyvä ??? :oops:



    Kuis ny, kekä on se joka saa sitten tuon ahtimen tiiveyden korjattua, jos siinä on heikentynny tiivistys lapojen välissä, eli se kohta siipipyörissä-lavoissa tai miksi noita nyt tarvii oikeasti nimittää, joka hankaa toisen pintaa, tai on se aavistuksellinen välys, onko joku koneistamo tai vastaava jossa jyrsivät pintaa pois ja laittavat vaikka nailonia tilalle, vai voiko niille ylipäätänsä tehdä mitään ...

    Tämmöiset vanhat projekti pumput tuskin on kovin tiiviitä, ton toisen tiedän olevan kotoisin jostain vr romuista, ja oli hiekkaa puolillaan kun ostin, eli vaikka kuinka putsaa ja kiillottaa sekä tukee tai korjaa laakerointia yms, epäilen jotta lapojen tiivistys ei ole kovinkaan hyvä enään, ja kun ei kuitenkaan tule niin kauhian vaativaan kisa käyttöön sen ei sitä tarvi edes olla, vaan jos se nyt on täys horo, milläs korjaat tai minne viet jotta korjaavat ...

    Itte näitä osittain meinattiin korjata, huoltaa ja laittaa, eli siihen kuntoon jotta voin sitä huoletta jossain jigissä pyörittää ja kattoa kuinka paljon kierroksia, ilmamääriä jne, että vastaako nyt sitä mikä sen pitäs olla, jotta tulee joku haju miten ne välitys yms, laitetaan, kun se koneen päälle ängetään, mutta entä jos on ihan horo, niin jotta tarvii olla vit-paljon r/min jotta tekee edes jotain painetta, onko noille testi penkeille muuten jotain yleistä ohjetta, tai kenelle vien ...

    :lol: :lol:
     
  6. B 50

    B 50 Gearhead

    Ymmärsinkö oikein, kooleri läppien ja ahtimen väliin? Jos näin, niin ei se viilennä juuri mitään. Sinne ruiskusuuttimien ja ahtimen väliin se pitäis saada, siellä se kuuma ilma on. Siis ahtimen jälkeen.
     
  7. Burley

    Burley Gearhead

    Täällä vähän aiheesta, laskureita ja muita myös vesiruiskutukseen, kaverit pelaa kyllä enimmäkseen pyörien kanssa mutta esim. vesiruiskutussivun selitysten ja laskurin perusteella jopa minäkin :eek: saisin sellaisen ehkä rakennettua.
    Juttua myös kastepisteestä, välijäähdyttimestä ja kaasareista.

    http://www.rbracing-rsr.com/calculations.htm
     
  8. Remmiveto

    Remmiveto Gearhead

    B 50, Normaaliahdin käyttää sille annettua polttoainetta jäähdykkeenä joten coolerin kanssa pitää olla hivenen suurempi välys...olen itsekkin suunnitellut ruiskua ja cooleria.Jäähdytys mietityttää.. Valokopiota voidaan kokeilla, laita kotiosoite tulee. Yritetään keretä hoitaa jossain välissä...Muuten, oletko ajatellut: teräksen ja seos-alun lämpölaajeneminen on eri joten ahtimen kuoren ja -päädyn välillä laajeneminen muuttuu :cry: -Ei ehkä toivottu juttu ajatellen et paineetkin vielä lisääntyy..

    Karva, normaalissa katuahtimessa ei ole tiivistystä-se on loto. Katupumppu lappaa sitä ilmaa vaan edestakas ja siitä tulee se lämpö. Ei se cooleri mitään auta läppärunkojen alla vaan ahtimen kuten B50 kertoo.. Ja osaava mies tekee itselleen asiallisen imusarjan, itse tein/teetätin sen Victoria jr:stä..Helpompikin tapa jo tiedossa. Kaveri teki itselleen, asiallinen ja tosi matala. Ehkä seuraavaan koneeseen sitten joskus..

    Ahtimen tiivistys hoidetaan Nylotron-nauhoilla (3kpl/lapa) mutta ei ole hyvä systeemi kadulle koska kuluvat ja siten säädöt muuttuu kokoajan. Ja sika kallista teetättää urat, tarvii pajan jossa on kunnon jyrsinkone/koneistuskeskus ja siihen kytkettään astekääntöpöytä...Ja kuori täytyy kova-anodisoida ettei se kulu alta pois-Halpaa??

    Imatralla on I-kone joka tekee maailmalle vaihdelaatikkoja ja niiden osia... Vaikka kaveri kysy työasioisen yhteydessä urien tekoa niin meikkä pyörtyä pamautti kuullessa hinnan...Kone tekee rahaa kokoajan ja jos tehdään muuta niin rahaa pitäs silti saada...

    Hihnan kiristys onnistuu monella tavalla ja se pitää olla aina pyörintäsuunnassa ahtimen jälkeen..Samalla se sitten pyörittää vesipumppua kun on siinnä oikeanlainen hihnapyörä. Muistakaa pyör.suhde 1:1 (vesip-kamp.akseli).Itsellä se on toteutettu seuraavasti: Ahtimen kaulalla koneistettu alue n. 50-100mm hihnapyörästä johon tehty 30mm paksusta alu-levystä kiinnike jonka ahtimenkaula reikä on halkaistu vinoleikkauksella niin että jos hihna yrittää pyöräytää löysemmälle niin kiristyy itsestään. Kiristys yhdellä M10x60mm kuusiokolopultilla. Kiinnikkeen alapäässä M16 kierre jossa n.150mm pultti. Pultin ulkohalkaisia on koneistettu vastaamaan hihnankiristinpyörän sisälle asennettujen laakereiden sisäreiän halkaisiaa. Kiristinpyörä on alua, halk. n.80-85mm , leveys hihnan 3" + korotetut reunat (korkeus 10mm paks. 3mm)jotta hihna pysyy "uomassaan"..Kun kaikki on koneistettu niin homma toimii koska ovat oikeassa kulmassa ja linjassa..
     
  9. Spitfire

    Spitfire Gearhead

    Tuohon "holon" ahtimen korjaamiseen palatakseni. Mites nämä ruiskutettavat pinnoitteet kuten joku teflon? Laskis riittävästi päälle ja eikun pyörimään. Pehmeempänä aineena hioutuisia kohdalleen? Jotain teollisuuspumppuja ja puhaltimia korjaileevat näin. Eikä kuulemma ole ihan järettömän hintaistakaan.
     
  10. Karva

    Karva Gearhead

    Ahdimelle suurempi välys kun tulee cooleri ...

    Vanhojen ja väljien ahdinten uusiokäyttöä !!! :lol: :p

    Juu, entä se jos tekee n,20x40cm reikäsen imusarjan, jossa menee noin 5 - 6 kpl niitä ohutseinäisiä alumiini putkia läpi, luovuttaa ja tai sitoo tässä tapauksessa lämpöä helpommin, halkaisia noin 15-20mm, oliskos siin lämmön surma eli kelpaako cooleriksi ..

    Ja tietty, asennetaan sinne imusarjan ja ahtimen väliin ... :wink:

    Tiivistyksen taidan unohtaa saman tein, koneistamolle menee jo muutenkin paljon rahhoo, ja se ruiskete pinnoitus saattaas olla näilläkin kylillä paljolti mahdollista, mutta epäilen sen kestoa noilla kierroksilla ja tai lämpötiloilla ...

    Eikö joku spesiaan engines tai mikä se nyt oli, tehnyt näille ahtimille jonkin sortin huoltoja, se kun kävi askarruttaan jotta jos sen ny itte käy läpi ja laittaa, sitten ottaa ja vie sen spesialistille joka sanoo mihin sen voi käyttää tai jos on sitten liian horo, mitä sille voi edullisesti tehdä jotta koko laitetta ei tarvi rakentaa uusiksi, toinen on jotta kun olette sitten, huollattaneet ahtimianne mitä niille on ylipäätänsä tehty, muuta kuin normaalit tiivistykset ja laakeroinnit yms, tehdäänkö noille kitkapinnoille ja lapasille mitään, me meinattiin laittaa lapaset kiiltään komiasti, samoin sisätilat, kannataako, kolmas on jotta mitähän mahtaa ahtimen ns, perus-huolto kustantaa, ja ketä on taasen se kuka sen saa tehtyä ja ihan oikein ... :wink:
     
  11. Anssi

    Anssi Gearhead

    Mulla on tuommoinen Eatonin m112 odottamassa pääsyä 305:n selkään. Tarkoitus olisi laittaa ahtoilma menemään kunnollisen keulalle asennettavan välijäähyn kautta koneeseen. Ahdin tulee koneen päälle väärinpäin (painepuoli ylöspäin) ja sen alle älyttömän matala omavalmisteinen imusarja ruiskusuuttimineen. Pitää varmaan harkita niiden vesisuuttimien paikkojen tekemistä imariin samalla... Bensansyötön ja suorasytkän ohjausta jatkaa MegaSquirt, kuten tähänkin saakka. Onpahan taas jotain pientä näperreltävää :)
     
  12. Anssi

    Anssi Gearhead

    Mitens tuo välijäähdyttimen käyttö vaikuttaa ahtimen kestoon? Vai onko tämä vain jonkun tietyn ahdintyypin juttu?
     
  13. moparfinland

    moparfinland 1st gear

    Karva,Specialty Engineering Helsingissä tekee huoltoja ja tietotaitoa on.Hinnoista kahta mielipidettä,elämä on...Perushuolto luvattiin n.250e.Ei sisällä mitään koneistuksia,eli laakerit,tiivisteet.
     
  14. Remmiveto

    Remmiveto Gearhead

    Ei se pelkällä scoopilla oikeen toimisi kadulla olisi todella vaikea tiivistää ja saada toimii esim. tyhjäkäynti. Ja sit kun avaat millin läppiä niiiiin siiit meeennnääänn joooo.... Ei hyvä. Siksi se alkup. Bds-systeemi maksaa sen ja sen verran...

    Anssi, lue aiempia kirjoituksia...Asiallinen suunnitelma by the way.. itse suunnittelin samaa V8 audiin mut Autorotorin ahtimella...Ehkä joskus..

    Itse kävin laakerikaupasta ostaa laakerit ja stefat. Käytin kyllä ahtimen SCE:llä ajoituksessa kun tuli uusi kuori, roottorit, vanhat rattaat ja päädyt..Itse ensin tutustuin ajoitukseen mut jätin sen ammattilaisten huoleksi, kun tuli takaisin ei ollut sen ihmeellisempi kuin lähtiessä. Soitin perään et kuulostaa ottavan vähän kiinni niin Vanhanen sanoi et -"normaalia"...et tiiä sit..
     
  15. B 50

    B 50 Gearhead

    No hele... mullahan taitaa pumppu olla kuulerivälyksillä valmiiks, VR:llä aikanaan hierottu, jonka jälkeen ei ole montaa miljoonaa ajettu. Taitavat kyllä dieseleissä pyöriä rauhallisemmilla kierroksilla. Parimillistä alsalevyä tigillä kuoren vahvikeripojen päälle, väliin jäisi senttinen vesivaippa,.. hmm,..eei.
     
  16. dart69

    dart69 Gearhead

    Kappas, vähän samoja oon kans miettiny... eipä vaan oo tullu toteutettua.

    Tuli sitten testattua tuolla aijemmin linkitettyjä vesiruiskulaskureita, ja kyllä se näköjään vaatis yli tuplamäärän vesisumua koneeseen. Mutta onneksi löytyy suurempia suuttimia niin helppo homma. Ja kun tallissa istu ja ihmetteli vähän aikaa, niin taitaa jäädä dualstage ym. ohjelmoitavat systeemit tekemättä. Tahtoo olla meikäläisen ajolla painetta joko kilo tai ei juuri mitään, niin sitä vesisumua joko tarvitaan tai ei...
     
  17. coupe 74

    coupe 74 1st gear

    Mietiskelee hän..

    eli vesi/metsku jäähdyttää pyttyyn menevää seosta=enempi ilmaa mahtuu pyttyyn, vaikuttaako tuo kaasarikoneessa miten seoksiin?
    jos seokset ok ilman vesiä niin mitä ne on veden kanssa, meneekö laihalle?

    eikös pakokaasujen lämmöt tipu periaatteessa samalla?

    eli jos on ns. liian pieni ahdin jota pyöritetään ns. liian kovaa niin vesi auttais vähän asiaan=helpottais mäntien ja venttilien elämää?

    olenko ihan väärillä raiteilla? :rotfl:
     
  18. El 60

    El 60 Gearhead

    Kyssäriä vesiruutta immeisille.. Halpahallin pissapojan nesteet näyttää nykyään olevan etanolista blandattuja litkuja. Sekottaako jengi ite metanoli/vedet vai mikä meininki?
     
  19. -vellu

    -vellu Gearhead

    Tuosta tonkka ja 50% / 50% vettä
    https://www.karkkainen.com/verkkokauppa ... -10-l#spst
     
  20. CCZ28

    CCZ28 Gearhead

    olisiko kellään mitattua tietoa numeroiden merkeissä,...vesimetanoli ruiskusta , kovasti kiinnostaisi saako imuilmanlämpötilaa laskettua minkä verran vesiruiskulla ? (ruiskutettuna kaasari laipasta, eli menee ahtimen läpi)

    imuilmanlämpö nousee.. , jos laittaa painetta sen verran et olisi edes vähän vetoja ...:D
     

Kerro tästä muillekin!