LS-moottorin vaihto ja teho/painosuhde

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Yleistä rakentelusta', aloittaja MYL1973, 26.2.2014.

  1. MYL1973

    MYL1973 1st gear

    Tervehdys.

    Onko onnistuneita projekteja, miten saadaan LS1 kone vaihdettua autoon, jossa jo valmiiksi paino/tehosuhde alle tuon 7kg/kW rajan ?

    Tarkoitus olisi laittaa 1970 Firebirdiin uudemman, 98 - Camaron/Firebirdin LS1 kone, vaan eihän se katsastusinssien mielestä onnistu.

    Kuopiossa eräällä konttorilla vastaus oli, että pistä vakiona ollut 350 Pontiac tai Chevy (Siis ei olisi saanut vaihtaa edes mallisarjan tehokkainta alkuperäistä konetta).
    Toisella konttorilla taas sanottiin, että mallisarjan tehokkaimman saa vaihtaa, mutta ei sitten yhtä tehokasta, uudempaa ruiskukonetta.

    Pontiac lienee painanut alkuperäisellä koneella 1540 kg eli max teho 7 kg/kW säännöllä 220 kW. Sitten tietysti kevyempi LS pudottaa tuota painoa edelleen.

    Niin ja, jos löytyypi LS-konetta, jossa vähemmän kuin tuo 220 kW, niin saa tarjota.
     
  2. fsvaasam

    fsvaasam Gearhead

    Moro! Mulla on vastaavan tapainen LS1 swappi X-bodyssa. Pitäisi mennä ihan muutoskatsastuksella jos löydät harrastaja myötämielisen konttorin ja auton paino on merkattuna sopivasti nykyisessä rekisteriotteessa, mihin sitä verrataan.
    Mulla otteessa 1650kg ja se sopii hyvin -99 mallin Pontiacin LS1 305hp kanssa. Teho/paino suhde on yhtä määräävä kun muutkin prosenttitekijät ja jos joku ylittyy, niin vaikeaa on. Itellä vertailumoottorina oli 402cid 375hp isolohko mikä riittää enemmän kuin hyvin. Printtailin tarvittavia prosyyreitä netistä todistelua varten niin korista kuin tulevasta LS moottorista/laatikosta ja parin konttorilla käynti kerran jälkeen oli tarvittavat ja riittävät laput olemassa jolloin varasin muutoskatsastus ajan. Muutosprosentit 22%. Autoa ei punnittu uudelleen missään vaiheessa.
     
  3. MYL1973

    MYL1973 1st gear

    1970 Firebirdissä tehokkain lienee 400 Ram air IV, jossa 370 hp (SAE Gross ?). Ymmärsin katsastusinssin selityksestä, että tuon koneen voi laittaa (jos sattuisi jostain löytämään...),mutta sitten tuo LS1 ainakin 345 nykyhevosena olisi liikaa.

    Apropoot... Onkos nämä ilmoitetut tehot LS-koneissa SAE net vai DIN tehoja ? Tällöinhän Trafin ymmärtämä nettoteho on 0,9 x SAE net.
     
  4. fsvaasam

    fsvaasam Gearhead

    Taitaa tuo kilowatti olla se nykytrendi tehosta kun puhutaan ja ajan saatossa nuo tehostandardit ja ymmärrykset niistä ovat vaihtuneet niin rajusti, että viisaampi ja se aiemmin mainittu harrastajamielisempi insinööri ei edes lähde niillä saivartelemaan ja pilkkua viilaamaan kun näin vanhoista laittesta puhutaan ja tiedossa on että melkoisia "mörkömoottoreita" on ollut saannilla alustan ja jarrujen muuttumatta. LS1 kannattaa olla sellainen 98-99 versio, niin se kilowattimäärä on sellanen 227KW luokkaa mikä sopii painoihin paremmin ja jos ei satu watit vieläkään kohdalleen niin pitää jahdata vortec 4.8/5.3/LS4 moottoria.
     
  5. Woodpecker

    Woodpecker 2nd gear

    Mun LS1 koneisen auton suomalaisessa rekisteri otteessa on 212kW eli 285hv
    Ottaa koneen tuollaisesta suomi tai euro autosta.
     
  6. fsvaasam

    fsvaasam Gearhead

    Mulle uusi tieto että suomi/euro LS1 moottoreissa ois alemmat tehot ilmoitettuna kuin tehtaalla. Hyvä jos niin on. Tosin mun tiedot perustuu pelkkään ameriikkaan ja nettiin. Se seikka, että löydät suomesta purkuosana ja paperein todistettuna tuon kaltaisen LS1 moottorin ja sen ex-koriin täsmäten, voi olla aika haasteelista. Netin informaatioon katsastusmieskin joutuun turvautumaan, jos asiassa on jotain kyseenalaista.
     
  7. fsvaasam

    fsvaasam Gearhead

    oisko woodpeckerillä sotkeentunu LS ja LT?
     
  8. Woodpecker

    Woodpecker 2nd gear

    Auto on -99 ja kahdeksan sytkäpuolaa on pellin alla. Veikkaan LS1 konetta

    Pojjaat vaihteli vähäpäästöiseen Volvoon konetta. Konttorille riitti luovuttaja auton runkonumero. Luovuttaja auton kori taisi maata jossain ruotsin purkaamolla ja kone oli tehty osista mitä sattui tallin perältä löytymään

    Kannattaa käydä kysymässä konttorilta riittääkö luovuttaja auton runkonumero tänäpäivänä
     
  9. CamPa

    CamPa Gearhead

    Itse kun muutoskatsastin vm 2001 LS konetta, katsastusmies totesi että auton rekisteriotteessa ei ole mainintaa vanhan koneen tehosta.
    Kun uusi kone on vastaava tilavuudeltaan kuin aikaisempi ja otettu uudemmasta saman mallisarjan autosta, riitti pelkkä ruiskutuslaitteiston muutoskatsastus ja sen maininta rekisteriotteeseen.
    Tehosta ei tullut mainintaa rekisteriotteeseen tämänkään jälkeen.
     
  10. fsvaasam

    fsvaasam Gearhead

    Multakin kyseltiin uuden koneen alkuperää ja runkonumeroa. Sitä ne kysyy kai siksi ettei vaan varastetusta tekniikasta olisi kyse. Kysely loppui siihen, kun sanoin että olen hankkinut moottorin irto osina eri paikoista ja koonnut itse kokonaisuuden. Niin monta on tapaa kuin on tekijääkin noitten katsastusmiesten suhteen myös.
     
  11. ata

    ata Gearhead

    Juu, tuota LS1:stäkin on monen eri tehoista versiota eri vuosimalleissa ja eri autoihin asennettuna tehtaan jäljiltä. Suurimmat ilmoitetut tehot ovat viimeisissä 2004 vuoden koneissa, joissa on viralliset tehot 261 kW joka minullakin lukee Pontiacin rekisteriotteessa (=350 jenkki/britti-hp (1,34 hv/kW)), 355 euro-hv (1.36 hv/kW)). Sama käsittääkseni Corvetessa. Varhasemmissa ja F-bodyissä on ainakin ollut pienemmillä ilmoitetuilla tehoilla. Noissa kun on erilaisia nokkia ja kansia käytetty ainakin.

    1997-2004-mallisissa autoissahan noita LS1:siä on tehtaalla asenneltu joista niitä löytyy.

    Itse olen funtsinut miten tuo menisi oman auton kanssa, kun jo vakiomoottorilla (se LS1) ja -tehoilla on tuo 7 kg/kW raja ylitetty ja mallisarjan tehokkain on 400 hp LS2, joten kuvittelisi että tuon saisi virittää 400 hp+20% tai sitten ei, kun menee edelleen se 7 kg/kW rikki? Niin saisiko tuohon pistää ahdinta tai LS2:sta/LS3:sta keulalle vai ei? Jarrutkin on jo päivitetty tehtaan LS2-mallia suuremmiksi.
     
  12. MYL1973

    MYL1973 1st gear

    Nytten on tulossa jenkkilästä LS1+4L60E -98 Camarosta.
    Kaupat ebayn kautta. Ilmoituksessa koneen tehoksi ilmoitettu 315 hp.
    Ei pitäisi olla teho-painosuhteen kanssa ongelmia. Paitsi, että tuo tekniikkahan painaa aika paljon vähemmän,kuin alkuperäinen Pontiacin 350 & automaattiloota. Aika näyttää...tai vaaka ;)
     
  13. MikkoV

    MikkoV Gearhead

    Lyijylevyjä etumattojen alle kompensoimaan :D
     
  14. Damned

    Damned Gearhead

    Paljonko tuli paketille hintaa?
     
  15. fsvaasam

    fsvaasam Gearhead

    Katsastusviranomainen ei mielellään lähde autoa punnitsemaan ja jos niin tekee, hän saivartelee. Rekisteriotteessa lukee paljonko auto painaa. Eri asia on sitten se, että jos sinä itse haluat punnituttaa autosi tietäen sen painavan enemmän kuin otteessa lukee saavuttaaksesi oikeanlaisen kg/kW vertailuluvun.

    4L60E toosa on painavampi kuin esim. TH350, mutta toki se moottori on sitten reilusti kevyempi. Veikkaisin että sitä kokonais painoeroa kertyy paketille sellanen about -50kg. -98 mallin ECUn kanssa saattaa olla hieman haasteita, se kun poikkeaa 99-> malleista aika reilustikkin, mitä myös valtaosa jengistä käyttää. Tuollaisessa retroasennuksessa kun sieltä pitää poistaa tai ainakin eliminoida ajonesto, takalambdat yms.

    Tässä on muuten aika hyvä saitti tehdä hakuja asioille ja perehtyä jos lontoo taittuu.

    http://ls1tech.com/
     
  16. Remmiveto

    Remmiveto Gearhead

    ^ nimenomaan.
    Juuri tänään tuli jenkeistä erikoispajalta ECU-boxi juuri '98 LS-1 moottoriin. Boxi kiinni ja heti lähti tulille.
    Käy vain yksi boxi numero ja kiven takana saada sellainen. Ei saa US-Partsista, RockAutosta, AcDelcolta, eikä A1;ltä.

    Erikoispajasta ostettava suoraan makso mitä makso, valmiiksi ohjelmoitu ilmoitetulle rengaskoolle ja perävälitykselle.
    Samoin ajonesto ja saastelaitteet poistettu.

    Teen kyseisiä muutoksia..

    Laitoin talven aikaan '98 LS-1 ja 4L60e paketin '71 Buick Skylarkiin..
     
  17. MYL1973

    MYL1973 1st gear

  18. Remmiveto

    Remmiveto Gearhead

    Joo pinijärjestys on aivan eri.
    Mut ei se ole sen haasteellisempi kui uudempikaan. Joko poistat ajoneston tai osta VATS- modullin. Saastelaitteisto pitää poistaa ohjelmoimalla. Muuten herjaa vikakoodeja kokoajan, mm tankin paineesta.

    Uudempi boxi on paremmalla prossulla, nopeempi mut molemmilla pärjää.

    '98 on vain melko harvinainen..
     
  19. Tomas C5

    Tomas C5 3rd gear

    Melko helppo juttu tuo pinnien järjestyksen muuttaminen, omaan autoon olen tehnyt muutoksen.

    Nopeus on yksin asia mikä on parempaa verrattuna -98 PCM:ään.
    97-98 PCM ei vaan nykyään tahdo kelvata kenellekkään, kun sinä on niitä määrättyjä vikaherkkyyksiä.
    Samalla jos vaihtaa uudemman PCM:n, kannattaa vaihtaa 2001 tai uudempi.

    Itse olen tehnyt muutamaan moottorinvaihto projektiin PCM:n tarvittavat muutokset, mm. ajoneston poiston. 10 minuutin juttu.

    --
     
  20. RockHQ

    RockHQ 3rd gear

    Mullekin tuli äsken lsX kone (2ford37:n kautta), josta jo jenkeissä poistettiin ajonesto, takalambdat yms ylimääräiset ja jenkeissä olivat vielä siivonneet johtosarjaa turhista johdoista (muutama mulle tarpeellinenkin oli poistettu mutta homma hoidossa). En näkisi mitään syytä käyttää vanhoja 90-luvun lopun lsx moottoreita johtosarjoineen ecuineen kun uudempiakin saa kohtuuhinnalla.
     

Kerro tästä muillekin!