4L80e liittimen muutos 12 napasesta 11 napaiseksi

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Vaihteisto ja voimansiirto', aloittaja timppa, 27.2.2014.

  1. timppa

    timppa Gearhead

    Eli miten tapahtuu? Muuntoliitintä kun ei ole suoraan. Piuhat poikki ja väri väriin ja yksi jää yli vai miten liitetään?
    12 napaiseen menee 12V kahdessa piuhassa 11 napaiseen vain yhdessä.

    Vanhassa lootassa siis oli 12 napanen liitos ja nyt uudessa 11 napanen.
     
  2. Mudracer

    Mudracer Double Gearhead

    Ei nyy muista mikä ero noissa on ja kirjatkin on tallilla. Jos et apuuva löydä niin koitan huomenna muistaa tutkia.
    Vaihdat siis eri vuotisen toosan vai!
     
  3. timppa

    timppa Gearhead

    Juu -91 vaniin uudempi laatikko kun alkuperäinen alkoi letkurikon jälkeen luistamaan kolmosella.
     
  4. Mudracer

    Mudracer Double Gearhead

    91-93 toosissa on erilainen force motor eikä sitä voi laittaa uudempaan koneistoon ilman pikku muutoksia. Suosittelen että laitat orkkislootasta koko koneiston ja piuhasatsin uuteen toosaan.
     
  5. timppa

    timppa Gearhead

    Mikä force motor? eikös ratkaiseva ole tietokonepoksi että loota ja poksi ymmärtää toisiaan? Googlella löytyi jotakin ohjetta että jos 12 napanen liitin alkaa vuotamaan niin vaihetaan sisänen johtosarja 11 napaiseen ja auton töpseli 11 napaiseksi mutta ohje ei sano että mitkä karvat yhteen.
    Ja tuossa vanhassa laatikossa vuoti öljyä liittimestä(kin).
     
  6. timppa

    timppa Gearhead

    Ajatus siis vaihtaa autossa oleva töpseli uuden lootan mukana tulleeseen.
     
  7. Mudracer

    Mudracer Double Gearhead

    Se tietsikka just ohjaa tota force motoria ja se taas säätelee öölinpainetta.
    Kirjat kertoo että eivät ole vaihtokelpoisia eli vanha tietsikka ei osaa ohjata sitä uudempaa force motoria oikein kun ne toimii eri taajuudella. Koko koneisto taas sopii siitä 91-93 lootasta 94-97 lootiin kun ite kuoret on samanlaisia. Liittimen O-rengas yleensä vuotaa eikä ite liitin.
    Sellainen ero noissa sähköissä on että öölinlämpöanturi on 91-92 venakoneistossa ja uudemmissa se on johtosatsissa.
     
  8. B Gentti

    B Gentti 1st gear

    Kait se klontti siinä laatikon etuvasemmalla on fyysisesti yksinäänkin vaihtokelpoinen vanhemman ja uudemman lootan välillä ja on varmasti helpompi vaihtaa kuin koko koneisto.

    Niitä solkkuja on olemassa myös säädettävällä esijännityksellä eli lodjun painetta voi muutella ihan manuaalisesti parilla lenkkiavaimella, vaikka tietokone sitä painetta sääteleekin (OT: siihen tietokoneenkin paineensäätelyyn voi turata muutoksia erilaisilla vastuksilla ja kytkimillä)

    tinailemisiin :)
    [​IMG]
     
  9. timppa

    timppa Gearhead

    Antaako sitten liikaa painetta vai liian vähän? Tuskin samontein sulaa surahtaa paineen puutteesta tai letkut repeää ylipaineesta?

    Mistä B gentti löysit tuon taulukon?
     
  10. B Gentti

    B Gentti 1st gear

    Se solenoidi voi palaa (palaa), koska tietokone ohjaa sitä sen vastusarvoon nähden liian harvakseltaan.

    Taulukko oli jollakin 4l80e-sivulla, jota ei ole enää netissä, läöysin sen joskus, kun etsin toosasta johtovikaa.
     

Kerro tästä muillekin!