olds 307 kaasarin vaihto

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Moottori', aloittaja adheesio, 3.7.2003.

  1. adheesio

    adheesio 3rd gear

    Eli menopeli on varustettuna tuolla koneella ja sähkörochesterilla. Kaasari näkyi olevan aika reilusti riisuttu malli, ja sähkösäädöt tuntuvan olevan jo pois pelistä. Tarkoitus olisi vaihtaa tilalle holley 600, mutta miten käy sytkän kanssa; osaako sähköaivo ohjata enää sytkää jos alkuperäinen kaasari puuttuu ? Tallinnurkassa olisi kyllä kärjellinen jakaja joka on ollut 455:ssa, mutta en ole varma edes sen sopivuudesta... eikä oikeen kiinostais laittaa tuota kärjellistä... Jos löytyy neuvoja/vastauksia otan niitä kiitollisena vastaan... =)
     
  2. tincup

    tincup 1st gear

    Holleyn voit huoletta vaihtaa sinne. Sytkäkin pelaa ok, jos kerta on pelannutkin tähänkin asti irtikytketyllä kaasarilla.
    "Sähköaivo" ei ota kaasarista ulos mitään informaatiota, se ainoastaan ohjastaa sen seoksia. Sytkän ohjauksen tarvitsemansa tiedot ECM nappaa lambda-anturilta, koneen lämmöstä ja alipaineesta.

    Toinen asia on sitten, että toimiiko sun ECM-boksi lainkaan niinkuin pitäisi. Edellinen omistaja ei ilmeisesti ole tiennyt tekemisistään, jos kerta kaasaristakin on riisuttu sähköt pois. Onko sitten kenties napsittu jostain muualtakin jotain tärkeää?
    Niin tai näin, 455:sen kärjellinenkin sinne sopii, eikä se sitä välttämättä huonommaksi muuta jos on muuten kunnossa.
     
  3. Timmo

    Timmo 1st gear

    Ihan mielenkiinnosta, mikä on menopeli ja millaisia kulutuksia on ollut tuolla riisutulla mallilla?
     
  4. adheesio

    adheesio 3rd gear

    Kiitokset, tämä avarsi paljon. Juuri tuota mietin että mistä sytkän ohjaukseen tarvittavat tiedot otetaan. Sähköheebelit kaasarissa ovat vielä paikoillaan, mutta epäilen etteivät ne toimi. Mitään naputuksia ei kuulu solenoideista ja käryt haisee varsin huonosti palavalle. Boksi on ainakin jossainmäärin mukana, koska 'check engine' valo syttyy kun johdot kaasarille vetää irti. Toinen syy kaasarin vaihtoon on se että ryyppymekanismit kokonaisuudessaan kuuluvat riisuttuihin osiin... =)

    Kyseessä on siis custom cruiser, ja kulutus vaihtelee 12,5-15 litran välillä, toki kuminauhan päällä seisomalla saa enemmänkin menemään... =)
     
  5. Anonymous

    Anonymous Guest

    Luulisin, ettei virranjakaja toimi oikein kaasarin vaihdon jälkeen, jos se on täysin sähköohjattu, eli sähkö ohjaa ennakkoja. Jos jakajan sisällä on painot, jotka liikkuu alipaineen vaikutuksesta (letku kaasarista jakajaan), homma toimii kyllä.
     
  6. herrakani

    herrakani 1st gear

    Niin mäkin veikkaisin. Eli mä laittaisin kyl alipaineohjatun virranjakajan jos mä laittaisin tavallisen kaasarinkin. Vai tuleeks siihen "sähköohjattuun" heihei-jakajaan alipaineletku kaasarilta?

    Sen tavallisen jakajan kärkiväli on muuten siinä .020:n tietämillä.

    Säätö käy näin: kierretään virranjakajasta niin, että kierrokset menee niin korkealle, että pätkii jo. Sitten käännetään joku 15 astetta takaisinpäin. Sitten ruuvataan kärkiväliä vähän siitä luukusta aukipäin niin kauan että alkaa pätkimään, ja se maagiset 15 astetta takas.
     
  7. tincup

    tincup 1st gear

    Check engine valon syttyessä menee boksi "vikamoodiin", eikä sytytyksen säätökään enää pelaa ok. Boksiohjatussa HEI -jakajassa ei yleensä ole minkäänlaisia alipainesäätimiä, imusarjasta kulkee alipainetieto kyllä boksille.
    Kaasarin sähköt on mahdollista ohittaa siten, että boksi luulee sen olevan siellä ja näin pitää HEI-jakaja paikallaan, mutta yksinkertaisempaa taitaa olla laittaa se alipaineohjattu jakaja paikalleen ja viskata boksi pois.
    Yksi vaihtoehto on tietysti metsästää saman ikäinen, toimiva sähkökaasari ja laittaa se sinne.
     
  8. Timmo

    Timmo 1st gear

    Tai korjata se vanha kaasari. Osat on suht arvokkaita kyllä mutta joku anturi ohitettiin yhdessä vehkeessä pienellä letkunpätkällä ja näin huijataan tietsikkaa.
     
  9. adheesio

    adheesio 3rd gear

    Tänhetkisessä rahatilanteessa täytyy koittaa ensin sillä lailla että purkaa vanhasta kaasarista sähkökilkeet irti ja jättää tyhjänä roikkumaan piuhojen päihin, näinhän varmaan sais boksin luulemaan että ne vielä toimivatkin ? Täytyy ostaa alipaine-hei kunhan rahatilanne vähän paranee...
     
  10. psychozombie

    psychozombie 1st gear

    lainataa tätä topiccia hiuka...
    mites mahtaa toimia tommonen kone kun on vaihdettu ihan normaali kaasari ja kiinni on kuitenkin tuo tietokoneohjattu jakaja?

    onko mahdollisuuksi saada toimimaan? :oops:
     
  11. audiq

    audiq Gearhead

    40l/100km nurkissa, 10.5l matkassa. Joku varmaan sanoo, että toimii pirun hyvin... :lol:
     
  12. piiparinen

    piiparinen Gearhead

    mulla ainakin toimi 305:nen 600:sella carterilla,ja tietsikka jakaja paikallaan.
     
  13. PauliP

    PauliP 1st gear

    Toimiihan se tietsikkajakaja siten että antaa kipinää ilman mitään ennakonsäätöä. Eli on kiinteä ennakko koko kierrosalueella.

    Toimimistakin on niin kovin monenlaista.
     
  14. EvilMan

    EvilMan 2nd gear

    Lainaan tätä topiikkia kanssa, eli ostin tollasen kaasarin kun rochester Quadrajet 4 bar, ja sitten otin tollasen old 350_455 heihei jakajan sattuisko jollain olemaan kuvia mitä letkuja siihen vakio kaasariin tulee ja mistä että sais toimimaan sen kun se on todellakin riisuttu malli tohon sähkä kaasariin verrattuna? Kiitos jo etukäteen kaikille vastaajille.

    Tässä kuva kaassarista

    http://myyntinurkka.com/ok1.jpg
    http://myyntinurkka.com/ok2.jpg
    http://myyntinurkka.com/ok3.jpg
     
  15. herrakani

    herrakani 1st gear

    Virranjakajalle tommonen 3/8" letku tosta alalevystä, muut on vähä optional. Hieno kaasari, mikä list numero tuol eivivuston puolella on siin toisiokurkun reunassa?
     
  16. EvilMan

    EvilMan 2nd gear

    7042232 alempana 2151
     
  17. herrakani

    herrakani 1st gear

    '72 Cadillac Eldradon 800cfm (?) malli.
     
  18. Väne

    Väne Gearhead

    Ei cadillaceissa ole 800cfm runkoa ennen kuin -75?

    Oiskohan kaasari tehdaskorjattu, näyttäis että valuosista puuttuu pinnoitus ja muut osat on kirkkaita alkuperäisiksi.
    Toivottavasti et kovin paljon maksanut siitä..

    Isoon alipaineliittimeen pcv venttiilin letku, sen vieressä myös suora alipaine johon letku esim. hiilipöntöltä. Ylempänä rungossa alipaine läpän yläpuolelta, josta jakajalle alipaine(voit kokeilla myös suoraa alipainetta)
    Jostain pitäis saada alipaine myös jarrutehostajalle, caddyssä ei taida läppärungon takareunassa olla kuin pieni liitin, voihan sen tietenkin haaroittaa vaikka etureunan isosta liittimestä.
    Ja tuota divorced imua et saa toimimaan näissä uudemmissa ilman rakentelua.
    472 tai 500 kaasari on rikkaalla viislitrasessa, ja tehdaspilatut on yleensä vielä rikkaammalla.
    Vähemmällä työllä korjaat sen alkuperäisen kuin muokkaat tuon passeliksi.
     
  19. EvilMan

    EvilMan 2nd gear

    en tiedä minkä kaasari alkuperäisesti on mutta on tehdaskorjattu ja käy suoraan tohon olsin imusarjaan ilman sovitepalaa.
     
  20. EvilMan

    EvilMan 2nd gear

    alkuperänen oli sähkö kaasari ja se ei toiminut vei noin 24 litraa satkulla ja siinä oli muitakin vikoja ja en tarvii sähkötilpehöörejä niistä ei ole kun riesaa ja joo tehdas korjattu kaasari on ja kerran ollut kiinni toisessa autossa ja toimi hyvin.
     

Kerro tästä muillekin!