Paras "perus" isolohko?

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Moottori', aloittaja Karpov, 28.3.2014.

  1. Karpov

    Karpov Double Gearhead

    Se on vaan mun mielipide. Nyky eko-hömpötyksiä. Tottakai se kestää puristuksia ja luontokin pelastuu mutta yhtä hyvin vois ajaa 1,3 corollalla.

    Venäjällä maksaa bensa 70snt litra ja nyt ei sitäkään. Kulutusta ei nosta litraakaan. Pari kertaa koitin tuota e85 ja kulutus nousi tuon pari litraa satasella. Kyse oli kuitenkin 2 litrasesta japsista, mahtaako enää 7litranen pysyä tuossa toleranssissa?

    Mutta ei nyt tarvitse puuttua polttoaineisiin kun ei ne nyt liity tähän juttuun lainkaan.
     
  2. caprice305

    caprice305 Double Gearhead

    Oli huonosti muotoiltu, mutta mä olin sarkastinen. Totta helvetissä mulle kelpais moottori mikä kelpas myös nascariin? Ja fe 427 oli muistaakseni myös sideoiler mikä ei niin kauhean huono asia ole öljynkierron kannalta.
     
  3. Jupe

    Jupe Gearhead

    Karpov, nää on niitä asioita että yksi tykkää äidistä, toinen tyttärestä ja kolmas molemmista. Osta auto mistä itse pidät, hittoako sitä muilta kyselemään millä sun pitää ajella? Näillä ketjuilla saa aikaan vaan väittelyä eri konsernien kesken.

    Toiseksi, puhut että pitäisi olla "suorituskykyä". Se kun vaan taitaa olla niin että jossain full size kopassa isolohko on mitä yleisimmin rakennettu ja säädetty tuottamaan vääntöä, ei niinkään tehoa.

    Älä nyt sitten vedä syysmarjaa sieraimeen vaikka tämän kirjoitinkin. Minun mielestäni vaan nää on niitä asioita jotka jokaisen tulee vetää omasta, "tää tuntuu hyvältä", fiiliksestä eikä siten että kysytään koko foorumin mielipidettä että mikä moottori mun täytyy valita. Itse jos saisin valita, GS Riviera 455.
     
  4. Mika.V

    Mika.V Gearhead

  5. Karpov

    Karpov Double Gearhead

    Juu nou problem. Kaikki kopathan mulle noista kelpaa joten sinäänsä se on vain moottorikysymys lähinnä.

    Tämä siksi että aattelin tosiaan onko jotain helpompi piristää kun toista ja jos muutenkin on jotain mitä olisi hyvä tietää, kaikki nyt varmasti kutakuinkin yhtähyvin kestää yleensäkkin ja tässä iässä huoltohistoria isossa asiassa.


    74 fullsize impalassa oli mulla mylly millä oli ajettu caminolla vartilla joku 14,xx aika eli hevosia oli 3xx? Tämä kyllä piisas hyvin kruisailuun, nokka oli vaan aika ylävireinen+harva perä eli auto kiihtyi 0-80km/h varmaan samaan tahtiin kuin leppäjeeppi 307:lla mutta maantiellä ohituskiihtyvyys oli hyvä.


    Ehkä mulla on ikävä niitä väittelyitä eri konsernien kesken :rotfl:



    Joskus muistan lukeneeni että esim 460mppisessä oli jakopäätä mulkattu ja uudella jakopääkitillä sai heti jo vähän kadonneita hevosia takaisin. Tämäntapaisia "teholisäyksiä" tai muuta pikkujuttuja olis kiva kuulla. Tai auttaako mihinkään pataan pelkkä kansien vaihto mäntään koskematta?
     
  6. Substitute

    Substitute Gearhead

    Tottakai kansien vaihto parempiin auttaa matalapuristeisilla orkkismännilläkin. Mutta nokka kyllä kannattaa vaihtaa siinä samalla, sieltä se suurin hyöty löytyy jos vakiopalikoilla pelaa.
    Mulla on esimerkiksi Oldsin 455 vakioalakerralla ja kaikkein matalapuristeisimmilla männillä, kansia on taskuportattu ja madallettu 1,5mm ja sillä saatu ruttua lisää. Nokka on tohon ihan liian räyheä (Comp 305H10 hionnalla), mutta kun se aikoinaan päätyi poistohyllystä minulle niin laitoin sen tohon. Ja on peltisarjat ja yksi 3" pakorööri normiäänenvaimentimella.
    Kone kiertää lähes 6000, mutta voima kyllä hiipuu 5500 jälkeen ja hyvä niin, vakioromuilla ajettaessa. Kyllä tolla ihan hyvin pärjää harrasteajossa, vaikka on th200 4R vakioturbiinilla ja vakiopainekoneistolla, eli puolimanuaali. Perä on 4.11 välitys.
    Rahaa tossa on mennyt jotain 1500€ koneeseen koneen ostohinta mukaan lukien kun on käytettyä tavaraa aikojen saatossa nurkkiin keräillyt.
     
  7. Steve McQueen

    Steve McQueen 3rd gear

    Onkohan tämä moottorispekulaatio hieman "perse edellä puuhun"-osastoa?
    Mielestäni aika sama, mikä isolohko siellä autoa liikuttaa. Teho ja vääntö on kai
    kaikissa aika riittävä.

    Lähestyisin aihetta perävälityksen ja ylivaihdelaatikon suunnasta, niillä saa nuo matka-ajon
    kierrokset alas ja kiihtyvyydenkin kohtuullisiksi. Vaihteistoksi vaikkapa th700r4.
     
  8. juk1

    juk1 3rd gear

    Mä lähtisin myös miettimään sitä mikä olisi paras paketti hieman piristetyn isolohkon jatkeeksi vaihteisto+perä. Jos se kulutus puoli yhtään mietityttää. Juurikin letukalta th700r4 fomocolta aod/aode/e4od askeilla ainakin saisi sitä maantiekulutusta kohtuullisemmaksi.
     
  9. C-barge

    C-barge Gearhead

    Jos motin perässä pysyy joku TH700R4, niin ei kyseessä mikään isolohko voi olla.
     
  10. Antti the Mato

    Antti the Mato Gearhead


    Miksi ei voi?
     
  11. C-barge

    C-barge Gearhead

    Koska ei ne kestä Oikeaa Isolohkoa. Oikeessa isolohkossa on myös sen verran voimaa ja vääntöä ettei oo kauheesti tarvetta ylivaihteille kun suorituskykyä löytyy harvallakin ruuvilla. Tollanen RPM-kantinen moparin isolohko meni vähän reilu 1600 kilosella katuautolla varttimailin kahella ekalla vaihteella 10.4, ykkösen kokonaisvälityssuhde oli 5.68 ja rengaskorkeus 28".
     
  12. Substitute

    Substitute Gearhead

    Kyllä se ainakin minua kirpasee harrasteajelussa jos kulutus on joitain 25-30l/100km.
    Omakin isolohko vei kolmattakymmentä litraa sataselle swappireissulla ja matkaa tuli kuitenkin pari sataa kilometriä suuntaan.

    Mutta se kulutuksen tolkuttomuus kyllä selvisi, kaasarista oli yksi niveltappi liukunut ulos pesästään ja piti toisopuolen ylempiä ilmaläppiä/suuttimia auki. Ja oli alipainekellon letku hapertunut talviseisokissa.
    Yleensä toi menee matka-ajossa jossain 18-20l hujakoilla juuri ton ylivaihteen ansiosta.
     
  13. Steve McQueen

    Steve McQueen 3rd gear

    Ja tällä ajat sen 120 km/päivä työmatka-ajoa, kuten alkuperäinen kysyjä esitti?
     
  14. Mika.V

    Mika.V Gearhead

  15. Substitute

    Substitute Gearhead

    Täytyy olla tosi kova harrastaja jos työmatka-ajossa vanhan tekniikan isolohkoa pitää, aina ne kuluttaa aika reilusti.
     
  16. Woodpecker

    Woodpecker 2nd gear

    Onko TH700 kaiken kaikkiaan liian heppoista tekoa vai antautuuko se ylivaihde voiman edessä?
    Itsekkään en näe mitään syytä käyttää ylivaihdetta jos voimaa on riittävästi tarjolla
    Ylivaihde ja tiuha perä ruuvi lisäävät voimansiirto hävikkiä. Tosin peräruuvin osuus pieni, lähinnä teoreettinen
     
  17. Jza

    Jza Double Gearhead

    Miten ylivaihde hävikkiin vaikuttaa? :eek:
     
  18. Woodpecker

    Woodpecker 2nd gear

    Vaihde se on ylivaihdekkin. Ja vaihteessa on aina häviötä
    Oletuksena että tässä keskustelussa verrataan suoralla kolmosella ja ylivaihde nelosella varustettuja vaihteistoja.

    Käytännössä taitaa hävikki erot näiden välillä olla häviävän pieniä?
     
  19. Mika.V

    Mika.V Gearhead

  20. Karpov

    Karpov Double Gearhead

    Mihinkä tää maailma on muuttunu :D

    Muistaakseni vielä jokunen vuosi sitten kun alottelin täällä selailua ja joku kyseli 350mppiseen tehoja, moni suositteli että isolohko vaan alle.


    Nyt on mennyt kaikenmaailman ls1 ja ylivaihdelootat ykköseksi....



    Pitänee sitten kai vaan ostaa joku mikä kohdalle sattuu sen enempi moottoria murehtimatta kun kerta kaikki ovat yhdenvertaisia ja yhtä helposti(vaikeasti) smog-erasta toipuvia.
     

Kerro tästä muillekin!