Nokan kuluminen

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Moottori', aloittaja Justus_24, 31.3.2014.

  1. Justus_24

    Justus_24 1st gear

    Mooro.

    Mittailin tossa euron nokkaa heittokellolla. Millasilla toleransseilla on syytä passittaa nokka vaihtoon ? Rakenne on 4 venttiili dohc suorat kuppipainimet nokan alla ja hydraulinen välyksen tasaus. Sain yhdestä silmämääräsesti valitusta nokasta mitattua 4 satasta vikaa kun nollattiin kello perusympyrälle ja pyöriteltiin nokka nostosta laskuun. arviolta noin 20-50 asteinen alue ennen noston alkua putoo 4 satasta perusympyrältä. Riittääkö tekeen käyntivaivan. Käsittääkseni toleranssit hydraulikäytössä on aikalailla nolla.
     
  2. hukkis

    hukkis Gearhead

    Perusympyrällä jos on tuon verran kuoppaa ni luultavasti rupee nostin täyttymään ja venttiili jää raolleen. Jokunen tuollanen vastaava tapaus on tässä vuosikymmenten saatossa tullut eteen.
     
  3. Justus_24

    Justus_24 1st gear

    Sitä määkin vähän arvelin. kellotan vielä löytyykö isompia kulumia, mut melkein on hionnan paikka kun ei osaa tunnu löytyvän.
     
  4. Justus_24

    Justus_24 1st gear

    Otetaas vielä nostin kyssäri liittyen aiheeseen. Käytetyt ehjät nokat kuitenkin löytyi. ja nostajia olis noin 50 kappaleen laatikollinen, käytettyjä alkuperäisiä. Mittakellolla paininkuppeja kattelin. Eli tuleeko menestyyn kun ehjä näyttäis siltä että on keskeltä noin 5 satasta kupera. siis patilla. Ei ole tietoa mikä nostaja kuuluu minkä nenän alle. jos valkkailen tosta läjästä yhden ehjän, eli kuperan 24 kpl sarjan ja tyrkkään väliin niin homma ok ?
     
  5. artsiracing

    artsiracing Gearhead

    Paininkupeissa on käsittääkseni sama idea kuin työntötankokoneen nostajissakin, eli niitten täytyy pyöriä tai muuten kuluminen tapahtuu nopeasti.
    Pyöriminen saadaan aikaan juuri sillä että paininkuppi on pallomaisen kupera ja nokka on koneistettu hieman vinoksi.

    Jos sun nokat on hyvän näköiset ja löydät paininkupit jotka ovat selkeästi kuperat niin homma varmasti toimii. Varmistat vielä että kupit liikkuu herkästi reijissään.
     
  6. RockHQ

    RockHQ 3rd gear

    4 millin sadasosan heitto ei muuten tee yhtään minkäänlaista perseellä tai muutenkaan tunnettavaa heittoa mihinkään suuntaan käynnissä, vaikka heitot olisi + yhdessä ja - toisessa nokassa sytytysjärjestykseen "huonoimmin" sopivilla sylintereillä. Ihan sama, onko hydynokka vai mekaaninen, laahuri tai rulla.
     
  7. hzemax

    hzemax Double Gearhead

    Juurikin näin. :eek:
     
  8. artsiracing

    artsiracing Gearhead

    Kysyjän kannattaisi aina ilmaista selvästi puhuuko milleistä vai tuumista.
    Varsinkin tällä sivustolla useimmiten puhutaan tuumamitoista ja saattaa tulla vääriä tulkintoja, vaikka kyseessä olisikin euroauto jossa luonnollisesti millimitoitus.
     
  9. fury poika

    fury poika 3rd gear

    Jos oikein mittaamaan ruvetaan, niin eiks millit kuitenki ois parempi ja tarkempi.
     

Kerro tästä muillekin!