MGA lightweight ?

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'M.G. Car Club of Finland ry', aloittaja 356, 14.2.2014.

  1. 356

    356 3rd gear

    Kevättä odotellessa on hyvä hetki pallotella erilaisia ominaisuuksia.

    MGA on oikeastaan melko painava. 910 kg lukee otteessa. 1500 roadster. Eihän se nykyautoihin verrattuna ole mitään, mutta autoa kiskovaan tekniikkaan nähden aika paljon. Yllättävän kevyesti vakio 1500 konekin kiskoo tuota koppaa. 1800 MGB ei ole kulkupuoleltaan juurikaan sen ihmeempi.

    Ajatus olisi kehittää autoa entistä mukavammin ajettavaan kuntoon. Ensimmäinen asia olisi silloin tietysti painon pudotus. Voiko MGA:ta keventää mistään järkevästi pilaamatta autoa ? Miten tehtaan lightweight mallit eroaa, ja paljonko ne painoivat ? Tiedän että 60-luvun lopun 911 porschesta kevennettiin kisakäyttöön yli 100 kg vakiosta, vaikka vakiokin on ajatuksella tehty.

    Sylinterikansi alumiinista olisi yksi selkeä mutta kallis paikka. Puskurithan näistä on aina kisoissa pudotettu, mutta etupää on kyllä todella ruma ilman puskuria. Jotain näkymätöntä ? Penkit vein juuri verhoilijalle ja nekin on harvinaisen kevyet. Myös luukut alumiinia. Onko se runko joka painaa ? Onko tähän malliin saatu koskaan alumiinirumpuja taakse ? Se olisi paitsi kevennys, niin ennen kaikkea nätti päivitys.

    Suurin kevennys taisi jo tulla tehtyä kun nostin varapyörän pois takaluukusta. Eihän tuossa ollut tunkkiakaan.
     
  2. mga-tomi

    mga-tomi 3rd gear

    Ei kyllä tule mieleen paikkoja, joista kiloja saisi helpolla pois. Vaimo pois autosta, samoin rättikatto ja varapyörä. Jos oikein muistan niin alumiinikansi ei loppujen lopuksi ole kuin muutamia kiloja kevyempi. Sellainen läpihengittävä HRG Derrington. Runko ja moottorin lohko ovat aika paksua rautaa.

    En ole huomannut takapuolituntumalla oikeastaan mitään eroa, onko autossa matkustaja ja takakontti täynnä erilaista työkalua ja matkatavaroita vai ei. Samalla lailla kulkee. Mitään täyskaasukiihdytyksiä en edes uskalla kokeilla, etteivät paikat menisi rikki.

    Enemmän saa varmastikin aikaan moottorin tehoa kasvattamalla...
     
  3. 356

    356 3rd gear

    Olen kallistunut ihan samoille linjoille Tomin kanssa. Ei tuossa painoa pysty helpolla muuttamaan niin että se missään tuntuisi.

    No nyt kun on vähitellen autossa uskottavammat jarrutkin voi alkaa miettimään sitä moottoripuolta. Tuossa korostaisin sitä että tässäkään ei kaivata huipputehoa, vaan tukevaa vääntöä alas käyttökierroksille. Tämähän on luonteeltaan vääntökone ja ihan kivan leppoisa luonne onkin. En halua hukata alhaalta ominaisuuksia, vaan nimenomaan löytää vääntöä lisää.

    Vanhoista kilpureista silmää miellytti kuskin taakse rakennettu kohouma. Jolla siis saatiin kypärän jälkeen virtaviivainen korin muoto. Tuollaista irrallista pattia olen nähnyt jossain MGA:n päällä. Myös koriin kiinteästi modattu kohouma joka poistaa puolet takaluukusta on nähty kuvissa. Kokeilen saisinko liitettyä linkin liitteeksi. Saisikohan tuollaista ostaa jostain ?

    http://bringatrailer.com/2011/03/25/res ... -roadster/
     
  4. mga-tomi

    mga-tomi 3rd gear

Kerro tästä muillekin!