Laadukaat nykyajan katkojan kärjet->hinaukseen

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Sähkölaitteet', aloittaja challenger-70, 10.4.2014.

  1. Cocco Bill

    Cocco Bill Gearhead

    Yes,oikein satusetä konsanaan lisää muiden täälläolevien kera :D
    Sittenpä odottelen yhäkin niitä vastauksia että mikä sytkä EI hajoa oli virta päällä,pois tai kateissa eikä vaadi sitä säätämistä,viilaamista ja virittelyä ihannearvoihin keväällä-kesällä ja syksyllä?
    Kyllä minkä tahansa vehkeen saa toimimaan,kestämään ja pelittämään kun vähän väliä säätää ja ruuvaa... :rotfl:
    Varakärjet ei vaihdu itsestään,eikä muuten kärjetönkään korjaannu itse.
    Enempi tarvitaan todennäköisyyttä mikä pettää ja miten usein sekä korjaantuuko vikapaikalla niillä vehkeillä,diagnoositaidoilla,varaosilla,tiedoilla+taidoilla sekä kuka tarkenee värkätä Suomen säässä koska aina joko:kylmä,vesisade,pimeä,hyttysiä tai kaikkien yhdistelmä,harvemmin muuta siinä tilanteessa.
    Olisiko kumminkin ennaltaehkäisevä huolto se number 1 koska kaikkeen ei voi varautua mitenkään..???
     
  2. Powerstroke

    Powerstroke Double Gearhead

    No miksei kärkiinkin voisi palata, ei siinä mitään. Oikeestaan hauska ajatus. Ajoin kärjillä 84-96. Ainahan niissä jotain säätöä oli. Kosketuskulma (dwell) oli paljon helpompi ja tarkempi kuin kärkiväli. Harmillisin oli viallinen tarvikeosa, missä oli joku niitattu kohta löysällä, ja säätö meni aina pieleen suunnilleen heti kun laitto käyntiin. Kesti kauan ennenkuin keksin missä vika. Nostalgialla perustelun kanssa on niin ja näin, onhan USA Fordeissakin ollut kärjettömät jo 70-luvulta.

    Kaikkein paras on tietysti tulpaton, jakajaton ja puolaton kone...
     
  3. faikku66

    faikku66 Double Gearhead

    Ei mulla kärjettömiäkään vastaan mitään oo,mutta jos joskus siirryn hieman "hi-tech" suuntaan näistä kärkihommista niin silloinkin pakkailen tarvittavat varaosat reissuun mukaan.En nuori pojjan kloppi oo minäkään,mutta tykkään ajella ja paljon.Silloin pitää varautua mahdollisiin häiriöihin matkan varrella.Mutta tosiaankin ,jos omalla kylällä vaan liikkuu enimmäkseen ja on hinausvakuutukset ym. herkut niin eipä tälläsiä hommeleita tartte sit mietiskellä.Hieman voisin tuolla nostalgialla perustella tätä kärkiasiaa kun uusin auto on vm.-67.Mutta pääasia ,että autot liikkuu tuli se kipinä mistä tahansa.Talliin niitä ei toivottavasti tartte säilöä.
     
  4. Powerstroke

    Powerstroke Double Gearhead

    Niijoo varaosista, oikeen pidemmillä matkoilla esim ulkomaille on joskus ollut kokonainen jakaja mukana. Itse asiassa viime kesänä oli HEI pakissa valmiina. Ei katso kärkiä tuo tarve varautua kaikkeen :lol:
     
  5. Nikuzai

    Nikuzai Gearhead


    Sehän on pakana kone kun pyhä kolminaisuus jää kahteen :eek: :lol:
     
  6. Powerstroke

    Powerstroke Double Gearhead

    Oisko se sit vaan pyhä yksinkertaisuus :lol:
     
  7. Nikuzai

    Nikuzai Gearhead



    Jotkut väittää, et diesel on epävarma kone, mut mites sitten kun kipinä katoaa? Diesel jatkaa matkaa 8)

    Paitti jos on uudemmista kyse niissä on sähkö vikoja jopa karvan enemmän kuin vanhassa kärjellisessä bensa koneessa.


    Kärkiin liittyen yks tuttu ajelee tänäkin päivänä kärjellisellä koneella ja säätää keväin syksyin kaiketi 10-25t km vuotuisella ajomäärällä
     
  8. Slant Sickness

    Slant Sickness Double Gearhead

    Ja putkiradio kanssa takaisin. Ja rasvattavat nivelet etujousitukseen takaisin myös. Ja näin naapurissa radio-ohjelma. Ja viisumit ulkomaan matkoille. Ja 2l viinantuontirajat matkaajille. Ja valtion katsastuskonttorit yksinoikeudella.

    Siis onhan noi katkojan kärjet pienen ihmisen ymmärrettävää tekniikkaa, mutta jos vaihtoehtona on vaihtaa kärjet 10tkm välein ja säätää puolet useammin, vaihtaa öljyt 1500km (vai mikä se kuplafolkkarissa oli) välein, rasvata niveliä, huoltaa ties mitä tai vaihtoehtona vaan aja 20tkm huoltoväleillä 136900km yhdellä hinauksella, sekin takuuseen, ole ihan ok? Sytkävika. Ja mun VW Polon tulos.

    M'oon ajellu A-bodyilla 81-87, 98-04 ja 10-14 ja AINOA sytkävika niissä oli kun 66 Valiantin puola porsi armon vuonna 85, eli vielä melkein takuuajalla. Varmaan kuitenkin joku 200tkm. Vuodesta 98 käytössä ollut sytkäboxi on Ruotsinpyhtäältä taivasalla olleesta Aspenin romusta, eli vähän käytetty siis.

    Sama juttu Harleyn kuminauhan kanssa. Nyt ajanut 59097 km tekemättä mitään sille. Ennen kun ei ollut pelottavia kuminauhoja, niin oli kettinki ja rattaat. Käytin laadukasta 530 O-rengas mallia, vaihtoon aina 15000km välein rattaineen, säätö noin 500km välein ja kaiken huippuna vainoharhaisuuteen asti ulottunut kettingin rasvaaminen kesken sateen ja sateen päätteeksi. Katketkoon kuminauha, joku tolkku se pitää olla kestävyydessäkin olla.

    Ei kun pitäkää vaan katkojan kärkenne :D Ne on hyviä.
     
  9. Karpov

    Karpov Double Gearhead

    Rasvattavia niveliä ei joudu niin usein vaihtamaan kun noita kertakäyttöpaskoja. Alapallot sun muut ne kestää.

    Kärjetön systeemi lienee niitä viimisiä fiksuja parannuksia autoteollisuudessa :rotfl:
     
  10. challenger-70

    challenger-70 Gearhead

    Ei tässä nyt ole varsinaisesti varmaan oltu kärjettömiä sytkiä vastaan, siksi ei ole siirrytty vielä niihin kun tuntuu olevan niin paljon niitä huonoja kokemuksiakin.Onhan selvä että kärjetön sytkä on parempi keksintönä.


    Mulla on vetessä kaikki nivelet nipalla... niitähän rasvailee huvikseen
     
  11. Powerstroke

    Powerstroke Double Gearhead

    Juu no mulla on noita rasvattavia pallo- ja ristiniveliä kaikissa, ja olen pyrkinyt sellaisia hankkimaan tilalle kun ne "huoltovapaat" menee uusiksi.

    Tää on nyt sitä kun kaikki vanhanajan taidot ja tiedot jää unholaan. Edelbrockin katalooki osataan kyllä ulkoa ja summitilta osataan tilata kromisia jakopäänkoppia, mutta rasvaprässiä ei enää osata käyttää, saati ymmärretä miten vaikka jäähdyttimen korkki toimii.

    Kuplafolkkarihan oli huoltovapaa niin öljysudin kuin jäähyttimenkin osalta, sikäli ikimoderni kapistus :rotfl:
     
  12. xp

    xp Gearhead

    HÄH ja huh!
    Aloittaja ei ollut vailla vertailua kärkien ja kärjettömän välillä, vaan häntä vaivasi uusien kärkien laatu. Ja samaahan on moottoripyöräpuolella, uudet konkat ja kärjet ei ole korkealaatuisia.
     
  13. Slant Sickness

    Slant Sickness Double Gearhead

    Merkikkäät valmistajat lopettelevat. Liki yhtä vaikeaa ostaa nykyään asiallisesta valikoimasta kameran filmiä. Digidigiä vaan tarjotaan :D
     
  14. Powerstroke

    Powerstroke Double Gearhead

    öööh joo välillä tulee kirjotettua mitä mieleen tulee oli topikki sit mikä vaan. Mut mikä mua rassaa, on c-kasettien huono tarjonta. Mitä hyötyä on tehtaan premium sound optioon kuuluvasta kasettisoittimesta jos ei löydy kirppariltakaan muuta kuin john denverin greatest yms?
     
  15. RockHQ

    RockHQ 3rd gear

    John Denver ei ole koskaan kuulostanut niin hyvältä? :rotfl:
     
  16. RockHQ

    RockHQ 3rd gear

    Mut vakavasti ottaen, amerikkalaisten autojen osien laatu on tipahtanut käsittämättömän huonolle tasolle ihan viimeisen 10 vuoden aikana. Pahinta on se että alkuperäisosatkin ovat kiinalaatua hyvin usein. 2012 tilasin '91 capriceen vasemman etuvilkku-umpion ihan Metro-autolta alkuperäisosana, ja maksoin noin 4 kertaa enemmän mitä tarvikeosa olisi maksanut ajatellen ettei umpiossa ainakaan näkyisi mitään taiwaassa tehty-stansseja. No ei näkynyt, mutta paketissa kyllä mainittiin että made in PRC eikä alkuperäisiä Guide -merkintöjä tietenkään löytynyt mistään.

    Tarvikeosien vs "alkuperäisosien" vs alkuperäisosien laatu on tietysti toinen juttu, mutta tarvikeosathan ovat yleensä hinnoiteltukin niin että mitään ihmeitä ei voi odottaa.

    Sääli vaan, etteivät jenkit tajua että on olemassa asiakkaita jotka ovat valmiita maksamaan alkuperäislaadusta ja täsmälleen samanlaisesta tuotteesta kuin alkuperäinen jokaista detailia myöten. No, tietysti detroitin kolmen vuosikymmenen syöksykierre 1985- tekee sen että hyvin monet US-alihankkijat laittoivat lapun luukulle ja tuotanto siirrettiin kaukoitään jos joitain osia nähdään vielä niin myyvinä että niitä kannattaa ylipäänsä valmistuttaa.
     
  17. Cocco Bill

    Cocco Bill Gearhead

    Mitäs vikaa John Denverissä tai Country musiikissa yleensäkkään,meinaan kun ite tilaan nyky-sitä vartavasten USA:sta kun täällä ollaan pihalla kuin kuu-ukko moisesta.
    Makuasioitahan nämä toki...
    Kyllä C-kasetteja löytyy pilvinpimein vielä,ovat vaan suurin osa "entisiä"äänenlaadultaan+pyörimiseltään kankeita=lopputuloksena sitä nauhasilppua.
    Ebaysta ym voi löytyä ihan uusiakin tyhjiä nauhoja eli äänität vaikka Haloo Helssinkiä tai tätä Stiggiä.
    Tietty jos lisäksi lörppähuuliräppiä,tseekkiä,robinia tai vaikka Jannika Beetä kuuntelet niin ei moisia valmiina C-kasetteina löydy :D
    Eivät olleet kato vielä syntyneetkään silloin kun paineltiin rec nappulaa rationkuuntelun tuoksinassa.
    Eikö vanhaan kasettimankkaan kuulukkin just senajan musa mitä silloin kaseteilla pyörikin tai sai valmiiksi äänitettyinä kasetteina ,sama juttu single-LP levyissä kuin 8-raita nauhureissakin.
    Meinaan että ei pidä odottaa liikoja "kuolleelta"tekniikalta jota ei enää päivitetä nykymusiikilla,joskin vinyylit tulevat taas takaisin :D
    Eikä kyllä liittynyt mitenkään kärkihommeleihin tämä..noh onko väliä?
     
  18. ttvuori

    ttvuori 3rd gear

    Mut kyllähän joka jätkä sen sumpanneen nauhan oikoo, ja katkenneenkin lakkaa yhteen... Ei oo mitään kerttakäyttö kamaa noi c-kasetit...

    Vähä topicci rönsyilee :)
     

Kerro tästä muillekin!