Kaustinen sooda automaalin poistoon???

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Yleistä rakentelusta', aloittaja WBBC, 25.8.2004.

  1. WBBC

    WBBC Double Gearhead

    Jaaha. nyt on 5 litran kanikka Nitromorsea mennyt. ei ihan riittänyt koko autoon.

    Selasin postilaatikoon putkahtanutta Bilteman luetteloa, ja
    siellä mainittiin: Kaustinen sooda maalinpoistoon.

    Oli sikapaljon halvempaa kuin nitromorse joka on kyllä pirun tehokasta

    Mutta osaako joku kertoa mitä kamaa se on ja toimiiko?
     
  2. ToniR

    ToniR Gearhead

    Jos nimi on käännetty suoraan englannista (caustic soda) niin se tarkoittaa Natriumoksidia tai natriumhydroksidia. Käytetään paljon mm. tekstiili-, paperi- ja metalliteollisuudessa. Googlella löytyy paljon tietoa.

    Eli käytännössä se litku on lipeää ja vettä. Samaa kamaa siis kuin kodin putkimies.
     
  3. WBBC

    WBBC Double Gearhead

    siis liian hidasta maalipoistoon.

    siis eikun ostamaan toinen kannu nitroa
     
  4. Arska tehtaalta

    Arska tehtaalta 1st gear

    Paljon muuten makso viiden litran kannu?
     
  5. WBBC

    WBBC Double Gearhead

    tais olla 75 eunukkia
     
  6. Arska tehtaalta

    Arska tehtaalta 1st gear

    Taitaa olla edullisempaa silti kuin hiominen...
     
  7. WBBC

    WBBC Double Gearhead

    Hiominen on niin perseestä kuin olla voi.

    3 kerrosta maalia - ei onnistu. paperit olisi jatkuvasti tukossa ja pöly hirveä. Ja milläs hiot kaikki kolot ja kantit.

    Sitäpaitsi auto on lasikuitua, joutuisi aika varovasti koneella hiomaan ettei tulisi kuoppia.

    Nitromorse ei vahingoita kuitua kun pyyhkii vedellä heti smäidät pois.
    Kuitua suojaa vielä epoksimaali joka ei meinaa irrota millään,
    siis se saa jäädä pohjalle.

    Ja hiomisessa menisi lisäksi olutta 170 euron edestä pölyn takia.
     
  8. Mopeman

    Mopeman 3rd gear

    Muutaman kerran oon hionu peltivessan pellille, eikä toi kunnon laittella oo niin karmee homma. Muistaakseni 80 paperilla ja epäkeskola tein sen päivässä, mutta maalikerros ei ollut mikään mielettömän paksu. Paperia kulu vajaa sadan paketti ja hionta pitää tehdä niin, että eka suurin osa veke ja sitten vikaks pellille. Jos rupee suoraan hioo peltiä paperin kulutus kasvaa tolkuttomasti.
     
  9. WBBC

    WBBC Double Gearhead

    Teki sitten hiomalla tai kemikaaleilla niin tuo maalin irtoamisen helppous
    riippuu täysin siitä mitä maaleja kerroksissa on, ja kuinka paljon.

    Alku näytti hyvältä. Mulla pintamaali lähti helposti raapimalla teräslastalla.
    Se alla oli joku harmaa maali mikä ei lähtenyt lastalla ja kuumapistoolilla mihinkään.

    Näiden alla oli auton alkuperäinen väri joka oli pirun sitkeää, eli sekään ei irronnut lastalla. Kaiken alla on pomminkestävää epoksistopperia.

    Nitrolla sain 3 päälimmäistä aika hyvin irti. Sotkuista puuhaa.
     
  10. Mopeman

    Mopeman 3rd gear

    Ite valitsin ton hiomisen siksi, ettei tarvinu veden kanssa lotrailla ja rajaukset tulee kans hallitummiks.
     
  11. WBBC

    WBBC Double Gearhead

    Ei peltikorin kanssa vedellä lotraaminen taida muutenkaan olla mukavaa.
    Pintaruoste iskee samantien?
     
  12. Mopeman

    Mopeman 3rd gear

    Näin mäkin sen ajattelin, tosin ei se nyt taida kummonen haitta olla kun laite kuitenkin hiotaan maalinpoiston jälkeen. Tietysti poistoaineella maalia saattaa lähteä sellaisistakin paikoista joihin hiomalla ei oikeen pääse.
     
  13. Olds-homo

    Olds-homo 1st gear

    Kyllä hiominen on helpompi vaihtoehto (minun kokemuksen mukaan), mutta taitaa sopia aika huonosti lasikuidulle.
    Fullsize autoon tarvii esim.: Bilteman epäkeskokone tarralaikalla, laatikko-pari eli 50-100 kpl 60:stä Mirka Coarse Cut paperia, rälläkkä johon teräsharja ja kuusamontussu eli neekerilaikka, vinku+vastaavat laikat ja n. 12 tuntia työtä. Tietysti naama+kuulo+hengityssuojaimet. Sen saa mun mielestä tehtyä päivässä jos on into kova ja kädet kestää. Meinaan aika veteläksi vetää käsivarret jo n.4 tunnin epäkeskokoneella hiominen.
    Työn ja laikkojen määrä lisääntyy jos maalikerroksia on paljon.
    Kyllä noistakin laikoista 50-100€ kertyy kustannusta.
     
  14. WBBC

    WBBC Double Gearhead

    Ei taida helppoa tapaa maalinpoistoon olla.

    Tarkoitus oli vain hioa ja taloudellisesti ylimaalata auto mutta nyt tehdään sitten perusteellinen ylimaalaus.

    Ei voi puuhaa jättää enää kesken. On huussi aika hassun näköinen nyt kun on kertaalleen vedetty ja kaavittu nitromorsella sekä kaikki puskurit ja merkit yms riisuttu. Näyttää kun olisi tomaatteja hierottu harmaaseen autoon ja annettu kuivua.

    Voisi osallistua johonkin lintta-meetingiin hyvällä menestyksellä

    :wink:
     
  15. Anonymous

    Anonymous Guest

    Entäs toimiiko lasikuitukoriin jos kuumailmapuhaltimella ja lastalla irroittaisi?
     
  16. 4dtolppamies

    4dtolppamies Gearhead

    Nitro-Mors on kuulemma aika ikävää ainetta imeytyessään allaolevaan materiaaliin jonka jättää poistamatta...siis jos ei vedä pellille asti tai alla on muuta huokoista ainetta johon nitro pääsee imeytymään eikä huuhtele kunnolla. Saattaapi tuo nitro irrottaa kuukauden päästä uuttakin maalipintaa...
     
  17. WBBC

    WBBC Double Gearhead

    Kuulemma joillakin on lähtenyt hyvin kaikki maalit lastalla ja pistoolilla.

    Mulla irtosi vain pintamaali. Riippuu mitä maalia on käytetty, ei voi kun kokeilla.
     
  18. 4dtolppamies

    4dtolppamies Gearhead

    ...mutta ON kyllä tehokkain kokeilemani maalinpoistoaine; yritin entisöidä kerran 60-luvulla ylimaalattua 1800-luvun huonekalua, olinkokeillut kaikki kuumailmapuhaltimet, soodat, 3M maalinpoistoaineet ynnä muitten brändien vastaavat. Oli niin kivettynyttä maalia että ei irronnut ei sitten mihinkään. Ja puuta suojellakseni en oikein viitsinyt alkaa 60 grit paperilla vinguttamaan...

    Kaveri tuli paikalle, lorautti nitroa pintaan ja viiden minuutin päästä maali käveli lähes itsestään nöyrästi lastaan...
     
  19. WBBC

    WBBC Double Gearhead

    Nitromors pitää pestä ensin runsaalla vedellä ja harjalla kunnolla pois.
    sen jälkeen vielä tinnerillä ja hiomalla.
     
  20. SM

    SM 1st gear

Kerro tästä muillekin!