Dodge Lancer -62 sähköt katoavat

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Sähkölaitteet', aloittaja Petteri L, 12.5.2014.

  1. Petteri L

    Petteri L 1st gear

    Terve;

    onko ajatuksia mistä lähtisi sähköjä etsimään...?

    Talven jäljiltä kun koitin Dodgea kuukausi sitten käyntiin, niin minuutin verran pyöritti, ja sitten tuli totaalipimennys - ei edes naksahtanut startatessa, ei valoja.

    Kaverin kanssa sitten tehtiin muutamana päivänä pääsiäisenä hommia konehuoneen sähköjen kanssa, ja vedettiin niitä aika lailla uusiksi (vanhoissa oli teippiä, sokeripaloja, irrallisia johdonpäitä, eri värisiä ja -paksuisia johtoja samassa vedossa, ei yhtäkään sulaketta...jne), ja askarrellessa sähkötkin löytyivät. :) Edelleen konttorin puolelle jäi jotakin ihmeitä - bensamittarista nousi savu (vanhassa moparissa on kai mittariston regulaattori siellä). Otettiin sitten virtapiuha tähän hätään bensamittarilta pois. Ihmeemmin ei vielä ehditty konttorin sähköihin puuttua muutoin.

    Ajelin sitten pari lenkkiä noin viikon välein, ei ongelmia. No, on edelleen kaukovalot kateissa, ja toisen puolen etuvilkku, täytyy niitä(kin) etsiä.

    Eilen kun viikon tauon jälkeen koitin tulille, niin hetken käynnistysyrityksen jälkeen sama kuin talven jälkeen: blackout. :( Ei naksahda, ei valoja. Silloin tällöin pienen odotuksen jälkeen naksahtaa kerran pari niin että öljynpainevalokin taas palaa, ja sitten taas täysin hiljaista...kaveri silloin pääsiäisenä mietti, että ihan kun jossakin olisi lämpörele, joka sitten antaa naksahduksen välillä, mutta sitten taas oikoseen (tai mitä ikinä käykään)?

    Mihinhän ihmeeseen sähköt häviävät? Lyökö maihin jossakin (en tajua sähköistä juuri mitään)?

    Autoon on laitettu 90-luvulla kuutosen ja manuaalin tilalle 273 v8 (60-luvun Barracudasta tms.?) ja automaatti, mutta sähköt kyllä aika lailla vastaavat kaavioita edelleen.

    Piuhojen uusimisen yhteydessä vaihdettiin myös startti- ja tööttirele.

    Isot virrat kiertävät kojetaulun takaa - latausmittari on vissiin startin ja laturin välisellä matkalla (linkissä kytkis)...

    https://www.dropbox.com/s/kpypohkxt1rma ... iagram.jpg
     
  2. JTE3

    JTE3 Gearhead

    Latausmittari on laturin ja starttireleen välissä.
     
  3. Petteri L

    Petteri L 1st gear

    Täytyy varmaan joka tapauksessa mönkiä auton alle ja uusia startilta (solenoidilta?) tuleva piuha, joka jatkaa auton sisälle...

    Konehuone on ton kasimuutoksen jäljiltä niin pirun täynnä, etten ole edes nähnyt koko starttia. Parannettiin (poistettiin jatkoksia) toista sieltä ylös tulevaa piuhaa, mutta toinen jäi vielä selvittelemättä...

    Tuolla vihreään teipatuissa on tässä ennen -kuvassa vissin niitä startin suunnasta nousevia piuhoja.

    https://www.dropbox.com/s/g5qd2dqjodewm ... 42_Pro.jpg
     
  4. Heikki83

    Heikki83 3rd gear

    Maadoitus huono? Kokeile laittaa akkukaapeli rungon ja koneen väliin. Omassa autossa hävis sähköt ihan kerrasta niin oli maadoitus kaapeli hapettunu.
     
  5. Mikkis

    Mikkis Double Gearhead

    Maa tai + vika tuon virtojen katoamisen tekee, huono kaapelikenkä tms.

    Toinen mahdollisuus on juuri tuo ampeerimittarin kautta kulkeva piuha, se ei siis mene startille. Vaan startin releelle, tulipeltiin.

    Tarkista se tulipellin läpivienti myös, voit katkaista sen paksun mustan mikä tulee laturilta, sekä sen paksun punaisen mikä tulee Starttireleeltä ja yhdistää ne.


    Pitkät saattavat löytyä kun tsekkaat valonvaihtimen toiminnan.
     
  6. Petteri L

    Petteri L 1st gear

    Melkomoinen viritys se onkin nuo ampeerimittarin kautta kulkevat johdot, täytyy tosiaan tehdä mittarin ohitus...

    Startilta tulee ylös piuha, jossa olevassa teippimöykyssä on jotakin yhdistelyjä tehty. Taitaa haaroittua ainakin pariin piuhaan, joista yksi menee releelle.

    Pitää avata paketti ja selvitellä. On sen verran alhaalla ja ahtaassa paikassa, ettei ole vielä tullut puututtua, mutta seuraavaksi sitten sen ilman muuta sen kimppuun. :odroll:
     
  7. Petteri L

    Petteri L 1st gear

    No niin, taas käy Dodge. Ja kaukovalotkin ovat palanneet alkuperäiseen tilaansa: kun laittaa pitkät päälle, toisella puolella toimii kuten pitää ja toisella himmenee lyhytkin, eikä syty pitkä... jatketaan maavikojen poistelua sieltä.

    Eilen ohitettiin ampeerimittari. Kun sitten starttailtiin, nousi savukiehkura akun plussakengästä. Todettiin, ettei asiaa ainakaan huononna, että otetaan muutama sentti kuparijohdinta pois kengän päästä ja vaihdetaan akun kenkä.

    Moottorin maajohdin näytti myös sen verran kärsineeltä, että laitettiin uusi maajohdin rinnalle (oli pultti sen verran kovaa lohkon puolella kiinni, että annettiin vanhankin olla).

    Jos vielä hävittää sähköjä, on möngittävä auton alle ja koitettava mahtua avaamaan ja putsailemaan ja vaihtamaan startin johtimia - muita vaihtoehtoja ei enää juuri ole...

    Parinkymmenen kilsan lenkin ainakin toimi ihan nätisti.
     

Kerro tästä muillekin!