383:een eaglen kanget ja lohkon koneistus

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Moottori', aloittaja lofjussi, 18.5.2014.

  1. lofjussi

    lofjussi 3rd gear

    Päätin parantaa nykyisen 383:n henkivakuutusta. Moottorissa on prochargerin ahdin ja vakiokankien kestävyys on alkanut epäilyttään.

    Kanki on mitaltaan 5.565 eli valinnan varaa ei ollut kovin paljon. Tilasin eaglen H-profiilikanget ja asentamaan...
    Ei prkl..., kampiakselin limppu ottaa männäntapin valuun kii. Eipä huolta, männästä tapin kohdalta reilu milli pois kuten vanhoistakin männistä niin taas pyörähtää... muttei pitkälle. Eli nythän kangen pultti vastaa lohkoon sylinteriputken alaosassa.
    Uudet kangethan on nämä http://www.summitracing.com/int/parts/e ... /overview/

    Ratkeaisko ongelma näillä?
    http://www.summitracing.com/int/parts/m ... /overview/

    Vai, voisiko lohkon kaivaa avarammaksi kun se on ollut autossa paikallaan koko remontin ajan eikä niin helposti irroitettavissa. Ja millä tuo koneistus tehtäis ettei murut lennä ympäri moottorin sisälmyksiä...
     
  2. artsiracing

    artsiracing Gearhead

    Noilla I-beameilla saattaa jäädä vähän paremmin tilaa mutta ei se välttämättä ongelmaa ratkaise.

    Kun alat avartamaan lohkoa niin tunge joka koloseen rättejä suojaksi ja teippiä päälle, tarttuu kun suoritat vähän rasvanpoistoa ensin.
    Sitten vaikka paineilmavinku tai vastaava suorahiomakone käteen ja pölynimuri toiseen jota pidät lähellä työstökohdetta niin enimmät purut tulee heti parempaan talteen.
     
  3. 4d sedan

    4d sedan Double Gearhead

    Missä autossa mosa on kiinni että olet pystynyt sen purkamaan paikoillaan mutta lohkoa ei saa pois?
    Ainakin noi Manleyn veivit on arvokkaat, sitä en osaa sanoa että ratkeaako ongelmasi niillä?

    Ite ottaisin lohkon pukkiin jatkojalostukseen ja vaihtaisin sinne 6" veivit ja niille sellaset männät jotka on tarkoitettu ahtamiseen, tai ainakin muutoin laadukkaat takoset. Lyhyellä veivillä männän sivuttaiskuorma on aika kova, ja se yhdistettynä siihen että niitä joutuu viilaan tapin seudulta olis mun mielestä jo riittävä syy vaihtaa veivit ja männät? Varsinkin jos ne männät nyt ei ole mitkään eritysen hyvät, ja ahtaminen mielessä sinne valittu....?
     
  4. '68Hearse

    '68Hearse Gearhead

    Corvette taitaa pitää tän mosan sisällään. :lol:
     
  5. valtope

    valtope Gearhead

    Kone käteen, ja purkuun, ikävä kyllä

    tehdäksesi tilaa turvallisesti, ja varmistaaksesi sopivuus, motti ylösalaisin, ja kanki kerrallaan tilaa tehden, ja testaten.

    lopuksi kunnon puhdistus.

    mielestäni "kaikki" stroker-akselit on tarkotettu 5.7 / 6.0" kangille, ei 5.565"

    vaihdoitko kanget / männät niin, että lohko oli autossa ?
     
  6. lofjussi

    lofjussi 3rd gear

    Nyt on pari iltaa tallissa jyrsitty.
    Ilmaviilaan ekana kehittelin suojaa, mutta en uskaltanut ajaa koska roiskeita ei pysty hallitsemaan eikä suojaamaan tarpeeksi hyvin.

    Motti on edelleen autossa paikallaan, corvette C4. Kannet, öljypohja ja -pumppu irroitettu. Etupalkkihan näissä on moottorin edessä joten tilaa on hyvin altapäin työskennellä. Pesin brakleenillä moottorin sisuskalut altapäin. Pyöritin moottorin asentoon jossa kaikki sylinterinalapäät pystyy koneistaan moottoria pyörittämättä. Suojasin paperilla kampi ja nokkaakselin välin, teippasin kiertokankien kaulat. Sitten ei muuta kuin 13mm leveä nauhahiomakone "raspi roope" töihin. Auton alla maaten, näin se homma etenee. Illan homma suojauksineen ja pesuineen...
    Raspi roopen kaverina pölynimuri ko. sylinterissä.

    Eihän tuo työskentely asennoltaan kaksinen homma ole mutta oma hommansa ois repiä mottikin pois, tallissa missä ei ole nosturia....

    Tokihan pitemmät kanget ois paremmat kampikulman osalta, mutta motti on jo aikoinaan tehty näillä mitoilla ja tarkoitus oli laittaa kestävämmät kanget nykyisiin takomäntiin.

    Kyllä joo, koko remontin ajan loki paikallaan
     
  7. Mikkis

    Mikkis Double Gearhead

    En tiedä mitä tommoiset C4:set ahdettuina maksaa, mutta halvimmat autonostimet on tonnin.
     
  8. Mudracer

    Mudracer Double Gearhead

    Tää on vissiin tehty ite 400 kikkaran kampuralla ja 350 kikkaran männillä?
    Kairauksen jälkeen kannattaa ruiskia painekannulla pari litraa valopetroolia tai muuta liukkaria ja sitten paineilmaa.
     
  9. 3964

    3964 3rd gear

    Miten meinasit tasapainotuksen hoitaa jos kampi on autossa kiinni ja veivit vaihtuu?
    Tuli vaan mieleen.
     

Kerro tästä muillekin!