TH200-4R pressure test ym juttua

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Vaihteisto ja voimansiirto', aloittaja Petri R., 26.5.2014.

  1. Petri R.

    Petri R. Double Gearhead

    Kyseessä on "ammattilaisen" kunnostama TH200-4R jossa muutoksina muutaman kovan osan lisäksi TransGo HD2 kitti dual feedeineen ja billet servoineen. Isompi boost valve on tosta kitistä asennettu myös. Painemittari viritetty laatikon kylkeen, ja vaikuttaa siltä ettei paineet ole sitä luokkaa mitä ne tulis olla.

    TV-kaapelin säädin ensin silmämääräisesti oikein öljypohjan ollessa irti, nyt olen sitä vielä testaillessa tiukkonut pari "napsua" mutta tilanne alkaa olla se että jos kaapelia vielä kirii, niin kohta ei kaasuläppiä saa enää 100% auki.

    Käänsin täältä taulukon BAReiksi.
    Minimipaine 1200rpm P:llä olis 4,8bar, mutta täällä mittari näyttää 4,0...4,5 bar.

    Muut menee samaa rataa:
    R minimi 13,8, mittaus 7+bar
    N minimi 4,8, mittaus 4+bar
    D minimi 4,8, mittaus 4bar
    3 minimi 4,8, mittaus 4bar
    2 minimi 15,5+, mittaus 13+bar
    1 minimi 15,5+. mittaus 13+bar

    Nämä siis "No TV" eli ymmärtääkseni tv-kaapeli kiinni kaasarissa, 1200 kiekkaa koneeseen ja sitten kaavio käydään läpi taulukon mukaan. Pitää tuo Full TV -testi ehdä vielä kun saa jonkun kaveriksi tuohon hommaan.

    Kun ei tuo työn jälki muutenkaan maineikkaaksi pajaksi ollut kovin hääviä, niin onko tästä öljypumpunkin tarkastus/kunnostus kämmätty, vai mitä tästä tulis ajatella??
     
  2. Petri R.

    Petri R. Double Gearhead

    Re: TH200-4R pressure test

    Tässä vähän vielä apuja kommentoijille.

    Turbobuick.comista:

    There are a hundred things that could cause low pressure.

    Among them are:
    * weak PR spring, as you stated (tän oon just vaihtanu)
    * small TV boost valve (sama juttu, olikohan se .500 tää uus)
    * leaking TV boost valve assembly (jaa-a?)
    * bad sealing rings and/or lip seals (evt)
    * warped pump castings (evt)
    * sticking pump slide (?)
    * bad filter seal (vaihdettu uus + vanha kaivettu pois)
    * weak TV plunger spring in the valve body (vaihdettu tämäkin)
    * malfunctioning TV limit valve in the valve body (?)
    * cross leaking valve body gaskets (uudet tiivisteet + kiristys momenttiin suoritettu)

    edit: Niin ja ehkä hienoista vinkunaa kuuluu laatikosta, kuului jo viime kesänä ennen tuot TransGo HD2 -asennusta ja dual feediä. En tuohon aiemmin niin huomiota kiinnittänytkään. Pumppu kavitoi, ja jos niin miksi?
     
  3. Petri R.

    Petri R. Double Gearhead

    Re: TH200-4R pressure test

    Jatketaampa monologilla. Toivottavasti tästä on jatkossa hyötyä muillekin "paineongelmaisille".

    Harrastin tuossa hieman tutkivaa journalismia. Haynesin korjausopas ilmoittaa normaalipaineiksi kyseiselle laatikolle tyhjäkäynnillä seuraavat:

    Neutral = 55-75psi (3,8-5,2bar) -> mittaus 4+ bar
    Low or D2 = 120-160psi (8,3-11bar) -> mittaus 13+ bar
    Drive = 55-75psi (3,8-5,2bar) -> mittaus 4 bar
    Reverse = 85-140psi (5,9-6,7bar) -> mittaus 7+ bar

    Nämä tyhjäkäyntilukemat siis minun laatikolla kyllä täyttyy. Pitäskö tässä uskoa enemmän sitten Haynesiä ku jotain random nettisivua? Niitä kun löytyy, täälläkin on taas omat arvonsa, ja väkisinhän nuo vaihtelee eri shift kittien kesken.

    Suoritin myös Full TV -mittaukset ja tulokset ovat seuraavat (minimarvot tuolta ekan viestin linkistä):

    R minimi 15,5, mittaus 18 bar
    N minimi 13,8, mittaus 15 bar
    D minimi 15,5, mittaus 16 bar
    3 minimi 15,5, mittaus 15 bar
    2 minimi 15,5+, mittaus 9/16 bar*
    1 minimi 15,5+. mittaus 9 bar*

    *Nääkin ois sitten rajoissa, poislukien tuo ettei 1- ja 2-vaihteilla paineet noussu joka kerta. Joku venttiili jumittaa? Aikansa ku kaaviota vekslas ja siirteli autoa niin sai kakkosella 16bar Full TV, muutoin 9bar. Myös tyhjäkäyntimittauksissa sama homma, eilettäin tuli molemmilla vaihteilla +13 bar ja nyt ei yleensä saanu ku 9 bar.

    Mimmonen hommahan se ois vaihtaa Novaan manuaalilaatikko? :lol:
     
  4. Tohtori M.

    Tohtori M. 2nd gear

    Re: TH200-4R pressure test

    Tyhmä kysymys... Että miten tämä kaikki tuntuu/näkyy/kuuluu ajossa? Itse en tiedä noista mitn (vielä), mutta monelle voi perinteisempi oirekuvaus kolahtaa paremmin.
     
  5. Petri R.

    Petri R. Double Gearhead

    Re: TH200-4R pressure test

    Viisas kysymys, en sitä huomannut edes kertoa. Laatikko tuntuu mielestäni toimivan "ihan ookoo", ei oikein ole mitään mihin vertaillakaan. Tuon HD2-kitin myötä tuli kyllä herkkyyttä alaspäinvaihtoihin ja vaihdot muutenki terävempiä > enemmän tehonkestoa. Lähinnä tässä pelkään sitä, että jos paineet ei oo riittävät niin laatikko luistaa ja kärvähtää jos Askon valoista otan hauen lähöt.

    Näissä TH700 ja TH200-4R -laatikoissahan se TV-vaijerin säätö on elintärkeä, koska se ohjaa myös laatikon linjapaineita. Laatikkoswapin yms. jälkeen eka homma saada säädöt kohilleen tai laatikko helposti kulahtaa.
     
  6. Nikuzai

    Nikuzai Gearhead

    Re: TH200-4R pressure test

    Jotenkin vaikuttelis, et oiskohan paperilla huollettu se loota?
     
  7. Petri R.

    Petri R. Double Gearhead

    Re: TH200-4R pressure test

    Jaa-a. Vaihdevivusto oli koottu väärin kun laatikon sain pajalta. Eli laskunmaksun ja laatikon toimituksen jälkeen ensin piti ottaa öljypohja pois ja alkaa purkamaan vaihdevivustoa. Sinänsä pelkällä pienellä vaivalla selvitetty vahinko luvattiin korvata, mutta puhelimeen vastaaminen on ollu aika heikkoa ja sähköpostiliikennekin jäi hyvän alun jälkeen varsin yksipuoliseksi, joten pitäköön tunkkinsa. Ei muutenkaan vakuuta tuo tietotaito kyseisen laatikon osavalinnoissa vaikka auton tehon/väännön/painon ilmoitin kauppaa sopiessa ja jätin rakentajalle vapaat kädet ilman varsinaisia budjettirajoja. Viime kesänä ehdin hetken ajella eikä laatikko mielestäni oikein pelannut, harmi etten silloin mitannut paineita. Laitoin sitten talven mittaan ite tuon HD2-kitin ja nyt se loota tuntuu jo pelaavan aika OK, mutta nuo (toisinaan) heikot paineet erityisesti 1- ja 2-vaihteilla askarruttaa tehonkeston kannalta. Eikä noi paineet muutenkaan mielestäni vastaa "kunnostettua" laatikkoa, vanha 300tkm ajettu öljypumppu laitettu takasin sellasenaan, luulisin.

    Muuten kyllä TH200-4R tuntuu hyvältä laatikolta ylivaihteineen ja lukkoturbiineineen 3.73 perävälitykselliseen autoon.
     
  8. Substitute

    Substitute Gearhead

    Re: TH200-4R pressure test

    Onko se kaasuasentovaijerin vipu kaasarilla tai läppärungolla alkuperäinen tai varmasti oikealla vipusuhteella?
    Sen vaikutuksesta paineiden mittaamiseen (jos se mitataan vaijeri irti) en tiedä, mutta usein perusongelma löytyy sieltä jos on muuta kuin alkuperäistä tai laadukasta jälkituotanto-osaa siellä kyseessä.

    Toinen millä laatikkoja tuhotaan tavaton määrä, on liian pienihalkaisijaiset öljynjäähdyttimen putket/letkut/letkunipat tai ahdistava jäähdytin. Alkuperäistyyppiset metalliputket, tai siitä yhtä koko suuremmat on mielestäni parasta.

    Oma kombinaatio on Oldsin isolohkon perässä vakioilla pyörivillä osilla oleva kulunut th200 4R vakiopainekoneistolla ja (kakkosen luistamisen jälkeen) asennetulla Sonnaxin Super Servolla sekä alkuperäistä isompihalkaisijaisilla jäähdytysputkilla (lootan nipat otettu Q-jet kaasuttimesta/alipainetehtostimelle)ja puhaltimella varustetulla lisäjäähdyttimellä.
    Toimii ihan kunnolla ja lämmöt pysyy kurissa.
     
  9. Mudracer

    Mudracer Double Gearhead

    Re: TH200-4R pressure test

    Ja painemittari on ollut kalibroitu tarkkuusmittari vai made in honkajoki?
    No paineita mittaamatta tollasella on menty 10.2 vartilla, meniskö kovempaa jos mittais paineet?
     
  10. Petri R.

    Petri R. Double Gearhead

    Re: TH200-4R pressure test

    Joo se vipstaakeli kaasarin kylkeen on hankittu oikeanlainen laatikkoswapin yhteydessä. Vakio lämmönvaihtimen olen ohittanut ja tuossa on pelkkä Setrabin kennotyyppinen jäähdytin, jonka meno- ja paluuletkut on vakioputkea hieman suuremmat. Näyttäs lämmöt pysyvän mittarin mukaan kuosissa, sen mitä olen vähän ehtinyt ajella.

    Vakioservon olivat tuupanneet tähänkin mutta vaihdoin siis TransGo:n isomman billettiservon.

    Mutanaamiolle sen verran, että mittari on teollisuuskamaa. Eikai se paineiden mittaus kulkua lisää, mutta mielenrauhaa näyttää häiritsevän omalla kohdallani :) Eniten ihmetyttää tuo ettei paineet nouse joka kerta 1- ja 2-vaihteilla, että mistä tuo johtuu.
     
  11. saresks

    saresks Gearhead

    Re: TH200-4R pressure test

    Sulla oli epäilys että eivät ronkkineet öljypumppua? Eikö HD2 kitin mukana tullut isommat TV ja reverse boost -venttiilit öljypumpun runkoon? Nehän ohjaa paineen nousua TV-venttiilin lisäksi. Nuo kaikki pitäisi tsekata ja putsata jumimisen varalta ja tietty pumpun pesän kuluneisuus.

    Jos ei ala skulaamaan ja ajossakin tuntuu oireita, pääset tietty tuolla vakiopainemodauksella oireesta eroon.
     
  12. Petri R.

    Petri R. Double Gearhead

    Re: TH200-4R pressure test

    HD2-kitissä tuli nuo mainitut venttiilit ja ne vaihdoin itse viime talvena. Loota kaikenkaikkiaan pelaa paremmin kuin ennen tuota kitin asennusta viime kesänä, mutta paineita ei tullu silloin mitattua. Kaiken järjen mukaan ovat pumpun tarkastaneet, mutta kun kautta linjan nuo lukemat on lähempänä sitä minimipainetta kuin hyvää painetta (jonkun nettisivun mukaan pitäis "Excellent pressure" Full TV olla 17-19 bar kautta linjan, mutta ketä/mitä tässä nyt sitten haluaa uskoa) niin pistää miettimään että onko siellä kuluneita osia.

    Lähiaikoina tulee joutsenmerkillä varustettu valupohja tuohon laatikkoon, täytyy samalla kertaa tsekata nuo öljypumpun rungon venttiilit ettei siellä oo paskaa ja se tv-venttiilikin, sen taisi saada irroitettua ilman venttiilipöydän irroitusta.

    Jos ei tuu kuosiin tuolla niin joko se täyspainemodi tai sitten CKPerformancelta uus öljypumppu viimisen päälle, siinähän vaihtais saman firman turbiininkin samalla...? Perinteinen heinäkuun laatikkojumppa....puuuh :(

    edit: privaa laitettu pohjasta
     
  13. saresks

    saresks Gearhead

    Re: TH200-4R pressure test

    Mistäs moisen aluvalupohjan saa ostaa?

    Ankarasti suosittelen ton firman 9.5" lukkoturbiinia, jaksan koko ajan ihmetellä kuinka hyvä se on ja oli jopa edullinen.
     
  14. Mudracer

    Mudracer Double Gearhead

    Re: TH200-4R pressure test

    Juu en minäkään lakkaa hämmästelemästä kuinka hyvä toi kotimainen turbiini on ja tossa 10sekan vessassakin on täällä jenkki"aihiosta" modattu limppu :poff: .
     
  15. Hai

    Hai Double Gearhead

    Re: TH200-4R pressure test

    Meillä on tämän malliston jatkoksi tekeillä th200 4r pohja.
    viewtopic.php?f=18&t=273206&hilit=th350+th700
    Pohjasta ei tule paljoa vakiota syvempi, koska suurin osa näistä laatikoista on suht matalissa autoissa.
    Julkaisusta ilmoitetaan myyntipalstalla. 8)
     
  16. -vellu

    -vellu Gearhead

    Re: TH200-4R pressure test

    Ennen kuin Hain verstas saa nuo tuotantoon, niin kiireisille USA tavaraa saa mun kautta: http://www.yourcovers.com/transpan_9917.php

    Tiedustelut YV:llä tai alla olevista yhteystiedoista.
    PML Dealers http://www.yourcovers.com/dealers.php

    Näitä tuli ekassa erässä 5 kpl, mutta kaikki ovat jo menneet.
    Lisää saadaan noin kolmen viikon toimitusajalla.

    Kuva omasta TH200-4R laatikosta

    [​IMG]
     
  17. Petri R.

    Petri R. Double Gearhead

    Re: TH200-4R pressure test

    1 & 2 pakkovaihteiden paineet korjattu, sieltähän ne löytyi kun laittoi "transfer tuben" takaisin paikalleen ja tällä kertaa muistin kiinnittää sen myös koukulla joka tulee yhden venttiilikoneiston pultin alle. Kyseessä on siis se putki joka on venttiilikoneistossa ulkopuolella, toinen pää taitaa mennä manuaaliventtiilille ja toinen "line bias valven" suuntaan. Kiinnityskoukku näkyy tässä kuvassa. Kuulunee sarjaan "aloittelijan kämmit top 10" :)

    Samalla kertaa varmistin että suodatin on kunnolla paikallaan eikä siellä ole esim. sitä vanhaa tiivisterengasta tiellä. Laatikko mielestäni pelaa aivan OK enkä sitä aiemmin mainitsemaani ulinaa kuule, tuskin sitä edes oli muualla ku kuljettajan korvien välissä. Paineet on suhteessa oikein mutta kautta linjan enemmän tai vähemmän heikohkot, riippuu mihin ohjeeseen niitä vertaa. Tilailen varmaan sen öljypumpun ja turbiinin CK Performancelta ja niiden asennus on sitten seuraavan tallikauden hommia.
     
  18. altzu

    altzu 1st gear

    Re: TH200-4R pressure test

    täällä kans yks paine ongelma ratkastu... "takuu korjauksen" jälkeen paineet oli heikot.. mut syyks paljastui tv limit valven puuttuva jousi..
    että kyllä se paine mittari kanttaa laittaa ku jotain tehty !! nyt paineet taas kunnossa.
     
  19. MK1

    MK1 Gearhead

    Re: TH200-4R pressure test

    Vähän sivuaa alkuperäistä otsikkoa mutta kysyn tässä samalla kuitenkin,mikäs vois olla syynä kun joudun ajelemaan askin lämpöseks asti ennen kun viimenen pykälä alkaa toimimaan?kyseessä siis 200 4r.muuten pelaa kyllä kun junan vessa,vaihdot on jämäköitä kun antaa virsua tai jos vaan ruisailee niin vaihtaa niin ettei edes huomaa =) ainut ongelma siis vain että joudun ajeleen 10-15 km ennen kun ylivaihde alkaa toimia??
     
  20. peltsi

    peltsi Gearhead

    Re: TH200-4R pressure test

    Pessimisti ei pety. Muutaman onnistuneen laatikkorempan ja modauksen jälkeen piti tehdä tuollanen th200r4 ckp:n sisuskaluilla.

    Kardaani tuli eilen ja tänään pääsin koittaa et toimiiko ja eihän se saatana kerrasta heränny....
    Eli startatessa linjapaineet nousee hätäsesti 90psi käytännössä ennen ku auto edes kerkee käynnistymään
    ja tämä varmaan ok

    mutta ongelma on että pakilla paineet on vain 170psi vaikka käsittäkseni pitäis olla 250+ psi

    Pakko ykkösellä ja kakkosella paineet pysyy tasan 90psi vaikka pitäis olla kans 250+ psi

    Sitten kun rauhallisesti vetää TV vaijerista niin paineet nousee P, N, D, 3, 2, 1 lineaarisesti aina 260psi:hin.
    Jonkunverran viisari vipattaa maksimi paineilla.
    Myös vaihteistosta kuuluu joku pieni sivuääni kun vaijeri on vedetty ihan ulos.
    Kaikki testit tein tyhjänkäynnillä about 850rpm.

    Reverse boost valve on alkuperäinen mutta TV boost valve on isompi.

    Sellanen modaus tuohon tuli tehtyä jonka merkitystä en ymmärtänyt eli se venttilikoneistoon tuleva erillinen putki (signal pipe) tulpattiin toisesta päästä lyömällä kuppitulppa venakoneiston runkoon ja putki silti paikalle.

    Ihan tarkkaan en tiedä miten paljon tuohon pitäisi laittaa öljyä kun on th400 mittatikku ja vakioo pienempi turbiini. Nyt siellä pitäis olla about 7.5 litraa ja th400 tikku näyttää "P":llä et öljyä olis.

    Mikäli nyt ei reverse boost valve pelitä niin mistäköhän sitä vikaa kannattais ruveta kaivelemaan?
    Vai kieliikö oireet jostain muusta?
     

Kerro tästä muillekin!