Mitkä kannet clevelandiin?

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Moottori', aloittaja mr.muscle, 17.12.2013.

  1. 68corvette

    68corvette Gearhead

    CHI kansista olen itse mittaillut virtauspenkissä 2V ja 3V kansia ja molemmat loistavia kansia.
    3V vaaatii oman imusarjansa, mutta 2V kansillakin potentiaalia ~600hp tehoille ihan vakio kuosissa.
    3V kannet riittävät liki 700hp vakiona ja kasvuvaraa riittää jos haluaa porttailla jatkossa.

    50v vanhoja kansia on aika kustannus tehotonta entrailla jos tavoite on saada suorituskykyä.
     
  2. XVD

    XVD Gearhead

    nuilla 45 vuotta vanhoilla kansilla saa ihan riittävästi suorituskykyä jos katukonetta rakentaa ja pärjää niillä radallakin, eikä se nyt niin kallistakaan oo. täydellinen kansi remontti johon kuuluu kaikki ohjurit, seetityö, taso oikasu makso 470e. ei sillä saa vielä etes yhtä chi.n puolikastakaan. ja ohan se valurauta kuitenki autenttisen näköstä ;). kuitenkin olen edellisen kanssa samaa mieltä että chi.t virtaa hyvin. 408 cleve puskee sen 700 kaakkia jos niikseen tulee. mutta eise 4v cc kantinenkaan siitä kauas jää.
     
  3. 68corvette

    68corvette Gearhead

    4V on tosiaan hieman poikkeus kommenttiini vakio pikkulohko kansien osalta.
    SBC maailmassa tuo olisi jo about puolet alumiinikansista ja silloinkin vielä vakio kanavilla.
    4V saa reilusti voimaa kanaviin koskematta, mutta on tosi tarkka nokan kanssa, kun imukanavat niin reilun kokoiset.
    Jos tuollaiset löytää kohtuu hyväkuntoisina, niin ovat varsin kustannus tehokkaat.
    Hieman turhan suuret kanavat hyvän volumetrisen hyötysuhteen tekemiseen, mutta kyllähän noilla kierroksilla tehoa tulee.
     
  4. XVD

    XVD Gearhead

    Jos tuollaiset löytää kohtuu hyväkuntoisina, niin ovat varsin kustannus tehokkaat.
    Hieman turhan suuret kanavat hyvän volumetrisen hyötysuhteen tekemiseen, mutta kyllähän noilla kierroksilla tehoa tulee.

    tai strokekitillä. pääsee hyötysuhteet alemmille kierroksille.
     
  5. 68corvette

    68corvette Gearhead

    Hieman isohkot strokereihinkin, mutta kyllä se auttaa.
    Juuri porttasin CHI 3V kannet 450cid strokeriin ja 4V imusarjaa sai kitata aika reilusti, että sai kutistettua samaan kokoon.
    Kanavat mitoitin ~850hp tehoille kansissa.
     
  6. kuula

    kuula Gearhead

  7. XVD

    XVD Gearhead

    muuten hyvä mutta oli windsori ei cleve ;)....
     
  8. XVD

    XVD Gearhead

    Hieman isohkot strokereihinkin, mutta kyllä se auttaa.
    Juuri porttasin CHI 3V kannet 450cid strokeriin ja 4V imusarjaa sai kitata aika reilusti, että sai kutistettua samaan kokoon.
    Kanavat mitoitin ~850hp tehoille kansissa.

    minkäs laisia kisoja meinaat tuolla koneella ajella? ja tuleeko mihin autoon?
    ite värkkään katumoottoria joka tulee 70 mustangiin. tullenee jotain 400-500hv.tä toki testipäivillä pitää kokeilla miten kulkee:).
    Haaveena olis osallistua westcoustin finaaliin joka ajellaan tääläpäin.
     
  9. SauliS

    SauliS 1st gear

    Tämä aihe liippaa sen verran läheltä ja tuntuu tietäjiä olevan.. Hyllystä löytyy käytetyt mutta ehjät 2V cleven kannet ja 351w pannu. Himottais sotkea niistä jotain 408 cid ja +400hp/6000rpm pienen budjetin katumylly. Liekö mitään toivoa? Noista 2v kansista on ristiriitaista tietoa maailmalla, toiset sanoo että tosi hyvät katuautoon ja toisten mielestä niillä ei tee mitään.. :odroll: Mikä niistä tekee huonot, meikäläisen puusilmään palotilat yms. näyttää ihan asiallisilta ainakin jos vertaa muihin normi pikkulohkoihin? Pystyykö sitä mahdollista nakutusherkkyyttä kompensoimaan jollain?
     
  10. hot1930

    hot1930 Gearhead

    Imusarjan / -kanavien sovittaminen, ylimääräisten vesikanavien tulppaaminen on jo jonkin sortin homma Cleveland-Windsor yhdistelmässä. Palotila 2V kansissa on iso, eikä sen muoto taida muutenkaan olla parhaimmasta päästä, kanavien virtaus ei myöskään ole nykyajan kansiin verrattuna mitenkään erikoinen.
    Tälläisen kahden erillaisen koneen yhteensovitus vaatii kansien kairaamista ja täyttöhitsausta, ellei löydy jostain valmiiksi värkättyä imusarjaa. Mulla on ollut jonkin verran omakohtasia kokemuksia Clevelandin koneista ja olen sitä mieltä, että se oli yksi Fordin parhaista koneista, mutta tarvikeosien ansiosta Windsorit ovat menneet tästä ohi.
    Litjan Faikku 4V Cleveland portatuilla rautakansilla taisi joskus olla jotain 580 hp, onko joku dynottanut Suomessa Clevelandin rautakantisella vaparikoneella enemmän?
    Tästä linkistä löytyy kansien virtauksia vertailtavaksi, näihin kannattaa tietysti suhtautua varauksellisesti kun ovat jonkun keräämä kooste eri mittaustuloksista.
    http://users.erols.com/srweiss/tablehdc.htm
     
  11. 68corvette

    68corvette Gearhead

    Käsittääkseni enimmäkseen kiihdytys touhuja, mutta 450cid alakerralla toiminee nöyrästi myös kadulla.
    Porttasin ainoastaan kannet / imusarjan tuohon moottoriin, eli ei ole oma autoni.
    Nokka-akseli oli hieman pienempi kuin olin itse ajatellut, niin teho jäi karvan auki 800hp. ehkä ensi talvena nokka pykälää isommaksi.
     
  12. XVD

    XVD Gearhead

    tuossapa olis artikkeli aiheesta
    http://mustangforums.com/forum/351-must ... heads.html
     
  13. hot1930

    hot1930 Gearhead

    Mulla oli -90 luvun 1/2 välissä tollainen Cleveland/Windsorin 302:n sydeemi.
    Pannussa oli -69 302:n boss imusarja ja Clevelandin kannet ja sekä männät. Kone kiersi helposti 7500-8000 rpm, mutta oli alle 4000 rpm:n aika tehoton ja raskas ajettava. Tästä huolimatta -66 Fastback Musse meni 13,4-13,7s. varttimailille. Seuraava omistaja oli vaihtanut tähän koneeseen T. Suojasen entiset alukannet ja oli kuulemma varttimaili mennyt lähes sekunnin nopeammin ja n.15 km/h kovemmalla loppunopeudella.
     
  14. SauliS

    SauliS 1st gear

    Melko varmaa on että clevor tulee, sitten joskus kun tulee.. Eikä siinä kai mitään järkiperusteluja tarvita, asia vaan kiinnostaa vaikka varmasti windsorista saa jollain racekansilla paremman ja helpommalla.

    Valmista imaria saa käsittääkseni Edeliltä? Pakosarjoissa vissiin oli eroa 2V vs 4V, oliko niin että nämä "3V" kannet oli pakoaukkojen suhteen lähempänä 2V? Nimimerkillä valusarjat kiinnostaa.. Männät joutuisi uusimaan joka tapauksessa jos strokeria tekee mieli.

    Tämä on nyt vaan alustavaa pohdiskelua asian tiimoilta, olisi vaan kiva kuulla käytännön vinkkejä vaikka ihan sellaiselta joka olisi joskus clevorin kasaillut.. Luulisi niitä Suomesta löytyvän useita (kymmeniä?)
     
  15. hot1930

    hot1930 Gearhead

    Edellä mainitun -66 Fastbackin koneen lisäksi sellainen oli ainakin Jyri Rekosella, sitten oli vielä kolmas kone (en muista enää kaverin nimeä, joku Make se kai oli) kullan värisessä -65 HT Mustangissa. Voi tietty olla muitakin, mutta ei näitä koneita ole monta tässä maassa ollut. Olis kyllä kiva tietää että missä mahtaa olla ne mun entisen Fb:n kannet ja imusarja, joskus -90 luvun lopussa ne oli S.Niemensivulla Ulvilassa.

    Edelbrock näyttäis nykyään tekevän tollaista imusarjaa.
    http://www.speedwaymotors.com/Edelbrock ... 23646.html

    Ja tässä kansista.
    http://www.chiheads.com.au/faq/
     
  16. XVD

    XVD Gearhead

    meleko hyvin tuntus toimivan tuo lunatin nokka tuossa strokerissaki. vetää alhaalta mutta en tiijä vielä miten ylös ku ei oo kehannu vielä kunnolla vejättää ku meinaa olla nykimistä havaittavissa. syy luultavasti jakaja. ennakot vaeltaa missä sattuu. mutta sen verran kuitenki että 13.8 meni vartilla jo nyt nykkimällä...saas nähä sitte miten menee työntämällä;)
     
  17. mr.muscle

    mr.muscle 3rd gear

    Hieno homma! Joo itelläki alkais kohta tulemaan ajankohtaiseksi toi nokan hankinta....tänään lähtee alakerta tasapainotukseen ja pääsee sit niputtamaan tota mosaa.....sen verta käytin kasassa et sain laskettua rutut.10.58 näyttäis normi paffilla tulevan....voiskohan olla mitään jos compin 270 magnumin/274xe tai lunatin vastaavaa nokan laittais?
     
  18. Granaatu

    Granaatu Gearhead

    Varmaan toimii noi nokat, tosin hivenen kireempikin menis. Itel laskennalliset 10.3:1 hujakoilla ja Compin 280 Magnum nokka.
     
  19. mr.muscle

    mr.muscle 3rd gear

    Mites pelaa tolla nokalla?millanen kombo toi muuten on?c6 laatikkohan sulla tais siinä olla? itellä c4 ja harvahko perä ja ~2000 stalilla oleva turbaani....
     
  20. Granaatu

    Granaatu Gearhead

    Kone on `70 030 ylikoko hyper-tasapäämännillä, orkkis akseli ja veivit ARPin pulteilla, Edelbrock kannet 60cc palotiloilla, Compin rullavipat, 280magnum nokka, Pro magnum nostajat, Air-gap imusarja, 650cfm Holley DP HP, jne. Perävälitys 3.50, stall n.2500. 275/60/15 takarenkailla satasen vauhdissa siinä 2500 kierroksen korvilla. Matka-ajon kannalta hivenen harvempi perä olis mukavampi tai ylivaihdelaatikko, mutta kaupunkipörräyksessä kombinaatio on mielestäni parhaimmillaan. Jos jotain muutoksia haluisin kokeilla, lähinnä miten vaikuttaa käytökseen, niin 750cfm vakuumikaasari ja napsun verran loivempi perä.
     

Kerro tästä muillekin!