Moparin mittariston jännitteensäädin.

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Sähkölaitteet', aloittaja Lassi, 15.5.2012.

  1. Lassi

    Lassi Gearhead

    Se mötikkä mittariston takana, josta kulkenee jännite bensa- ja lämpömittareille. Mistä tiedän, että se on kunnossa kun noita on parikin minulla?

    En kehtaisi noita enempää haalia, jos ite mittaristo on ottanut liika jännitettä.
     
  2. Shit-O-matic

    Shit-O-matic 1st gear

    Kokeilet yleismittarilla. Plussa toiseen napaan ja miinus toiseen. Jos sieltä tulee vaan 5V tavaraa läpi niin se toimii.
     
  3. Puutera

    Puutera 3rd gear

    Näin on.

    On se muuten kumma värkki, kun se on yksi kirjoitetuimmista aiheista tällä voorumilla, mitä tulee MoParin sähköprobleemiin. Joskus tulee mieleeni, että onko se orkkis MoPar -osista kaikista heikkokestoisin.

    Nimimerkillä: Saman asian kanssa paininut/-va
     
  4. Lassi

    Lassi Gearhead

    Joku vuosi sitten oli samaa vaivaa furyn mittariston kanssa. Sillon korvasin lopulta ongelman tarvikemittarilla. Mutta sitten piti pelleillä vastuksien kanssa, että sai jotenkin sen polttoainemittarin näyttämään järkeviä.
     
  5. mafo

    mafo 3rd gear

    olen joskus avannut tommosen ja en ihmettele yhtään että ei aina toimi :rotfl:


    voi korvata tämmöisellä, saa elektroniikka kaupasta, maksaa muutama euro

    [​IMG]
     
  6. Shit-O-matic

    Shit-O-matic 1st gear

    Tarvii lisäksi sen kondensaattorin ja lämpösiilin, koska kuumenee aivan polttavan kuumaksi.
     
  7. Tomaso

    Tomaso 3rd gear

    Noita elektronisen jännitteensäätimen teko-ohjeita löytyy netistä useita. Tässä yksi. Toisessa ohjeessa (jota en nyt löydä) tehtiin orggiksen sisään jolloin sen metallikuori toimi jäähdyttimenä.
     
  8. Shit-O-matic

    Shit-O-matic 1st gear

    Se toinen on tässä.
    http://www.moparts.org/Tech/Archive/elec/11.html
    Ite yritin tehdä juurikin noihin orggis kuoriin, mutta en löytäny oikeita palikoita siihen elektroniikkaliikkeestä joten se jäi kesken. Nyt täytys yrittää uudestaan.
     
  9. Lassi

    Lassi Gearhead

    Löysin autosta yhden säätimen, mikä antoi virtaa läpi vaihtelevasti 3-5V. Sain sen puljattua paikalleenkin pienellä mittaritaulun raottamisella. Toimikin niin pitkään jotenkin, kun kävin ekan kerran tankkaamassa :D
     
  10. >jon1<

    >jon1< 1st gear

    ite yrittäny tässä saada polttoainemittaria toimimaan... anturi oli tankissa rikki joten vaihdoin sen... nyt näyttää 0.10-0.80 ohmin väliltä. Sitten puuttu mittariston takaa tuo regu joten tinailin sen paikalleen.. tarviiko tähän nyt rakentaa joku tuommonen systeemi että pelaa?... kokeilin peräkontin liitoksesta suoraan runkoon piuhaa niin lähti kuitenkin mittari nousemaan
     
  11. Jveij

    Jveij 1st gear

    Moro! Itse kävin myös tänään melko taistelun dartin mittariston kanssa. Auton bensamittari ei ole aikoihin toiminut ja niinpä päätin käyttää mittaristoa irti selvittääkseni mikä on vialla. Pienen työmaan jälkeen sainkin mittariston irti ja huomasin että mittariston eletroniikkalevyn pinnit , joihin liittimet tulee kiinni, oli osa katkenneet. Pystyykö tällaisen vian korjaamaan kotikonstein, vai vaatiiko se uuden levyn sekä pinnit? Päätin etten kajoa sen enempää mittaristoon ja laitoinkin sen kasaan. Yllätys yllätys, laturinjohtojen värikoodit olivatkin väärin ! Eli kamala savu koetaulusta, nytpä sitten huomasin että vilkut ovat mykät sekä jarruvalot. Mitä on voinut hajota tuossa oikosulussa ??
     
  12. maxvo2

    maxvo2 Double Gearhead

    Irronneet pinnit voi juottaa takaisin kiinni. Taitaa olla viisainta kun irrotat mittariston uudelleen ja katsot mistä savu on karannut.
    Tuolta kykentäkaaviota. http://www.mymopar.com/index.php?pid=24
     
  13. ttvuori

    ttvuori 3rd gear

    Suosittelen kyllä kaikille Moparisteille ton elektronisen regun kyhäilemistä siihen mittaristoon, sellanen on kohtalaisen helppo rakentaa ulkopuolisena myös niihin autoihin joissa regu on bensamittarin sisällä.

    Se orgis pulikka ei anna tasasta 5v jännitettä, vaan katkoo sitä, niin että se on keskimäärin jotakuinkin 5v. Mikä kyllä sinällään kelpaa hyvin niille mittareille, kun ne ei niin nopealiikkeisiä oo.
    Mutta mä en sellasta originaali möykkyä laittais yhteenkään mittaristoon. Sillä kun on taipumus hajota juurikin niinpäin että kärjet juuttuu kiinni ja työntää sitten täyden latausjännitten sinne mittaristoon. --> Mittarit kärähtää... Ja ei, se uusikaan orgis-tyyppinen säädin ei kestä seuraavaa neljääkymmentä vuotta... Tuskin neljääkään. :D
     
  14. >jon1<

    >jon1< 1st gear

    tuommosta säädintä en omastani kyllä löytänyt regulle oli paikka mittarin takana ja sitä ei siinä ollut... 5v tulee mittarille ja anturille taakse, tosiaan toimii kun laittaa piuhan suoraan maihin kipuaa kohti täyttä eli kaiken jären mukaan pitäisi toimia vaan ei. kohta laiteltava tarvike mittarit nii näyttäs edes jotain :D
     
  15. Jveij

    Jveij 1st gear

    Tänään tutkailtuani huomasin että oikkari oli harjoittanut vilkunviiksen . Mistäs sellaisen löytää ? Käykö mahdollisesti aspenista vilkun viiksi 66 darttiin
     
  16. >jon1<

    >jon1< 1st gear

    tuli kokeiltua tuota lämpömittarin piuhaa omaan mittaristoon ja ei tuntus pelaavan sekään... onko tuo jännitteen säädin pakollinen toimivuuden kannalta vai mikä tässä on? 5v menee kuitenki mittareille regujen kautta. Rupee jo mielenkiinto loppumaan kun kaiken jären mukaan pitäs pelata :D
     
  17. Nikuzai

    Nikuzai Gearhead

    Siis jos mittarin jännite on vakio 5 volttia ja viisari nousee kun mittarin maattaa niin silloin joko johto tai anturi on rikki.

    Anturin johtoa jos koittais suoraan maahan tarjota jos mittari silloin nousee niin johto on ehjä
     
  18. >jon1<

    >jon1< 1st gear

    molemmat anturit on ehjät, polttoaine anturin vaihdoin kun ei näyttänyt minkäänlaista vastusta ja testattu molemmat mittarit entureitten päästä laittamalla maahan niin näyttävät täyttä eli kaiken jären mukaan pitäs toimia. melkeen mittareissa oltava se vika. Pystyykös näitä jotenkin säätämään jos edellinen omistaja laittanu säädöt jotenki pieleen että eivät jaksa nousta?
     
  19. Z11

    Z11 Gearhead


    Saako anturi maita tankin ja rungon välissä ?
     
  20. >jon1<

    >jon1< 1st gear

    vedin siitä polttoaineletkun lähdöstä lisämaan runkoon
     

Kerro tästä muillekin!