milloin katsotaan halkeaman olevan kuskin näkökentässä

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Kori', aloittaja cb125twin, 16.8.2004.

  1. cb125twin

    cb125twin Double Gearhead

    Jos tuulilasi on tasan keskeltä pystysuunnassa halki ylhäältä alas niin onko se silloin kuskin näkökentässä? Onhan sitä 2-osaisia tuulilasejakin?8) Vuosimalli on 82... , datsunista kyse :odroll:
    Ei huvita liimalasia alkaa vaihtaa jos sillä talven yli huristais. Varmasti ekalla viikolla tulee kivi tai nasta ja särö näkökenttään :rotfl:
     
  2. raunoh

    raunoh 3rd gear

    Veikkaanpa, että vastauksia tulee niin monta kuin on (katsastus)miehiäkin, eli näkökenttä medisiinisesti on noin lähes 180 astetta sivusuunnassa, tosin nenän selkä ottaa vastaan sisäsuuntaan eli noin 50-60 astetta, alaspain kait arviolta 70 astetta ja ylöspäin 50-60 astetta, joten laaja segmenttisektorikeilahan tuo näkökenttä on. Siten varmasti kaikki tuulilasissa olevat naarmut on näkökentässä, mutta niin on kyllä A-pilaritkin, ja katon reuna ja kojetaulukin...

    Kinastelin aikoinaan vuosia sitten yhden katsastumiehen kanssa tästä asiasta, ja lopputuloksena vaihdatutti tuulilasin - minun mielestä tarpeettomasti. Rajanveto on varmasti vaikeaa, milloin häiritsee niin, että on oleellisilta osin näkökentässä.

    Ja Murphyn lain mukaan kun vaihdat uuden lasin, tulee kivi lasiin viimeistään seuraavalla viikolla...

    Mutta omana subjektiivisena mielipiteenäni ajelisin tuolla tuulilasilla, mutta en ole sitten viranomainen ja antanut lupaa ! (=official disclaimer! )
     
  3. moppe temppu

    moppe temppu 1st gear

    mulla oli yhessä kinnerissä kanssa lasi keskeltä halki. ei katsastusmien edes huomauttanut asiasta. :-?
     
  4. Anonymous

    Anonymous Guest

    Useamman vuoden olen ajellut, vaikka tuulilasi on ollut halki poikittaissuunnassa koko matkalta.

    Halkeama ei kuitenkaan tule näkökenttään, eli katse suuntautuu halkeaman yli kohti konepellin etureunaa ja maantietä.

    Katsastusmies on huomauttanut railosta joka kerta, mutta eipä ole määrännyt vaihtamaan. Nyt vaihtuu ruutu ilman määräämättä, kun peli viimein menee maalarille.

    Yleensä kriittistä on joko se, että railo tulee näkökenttään tai lasi on korin kantava osa.

    Itse veisin Ratsuni katsastukseen ja kokeilisin, että kelpaako.
     
  5. cb125twin

    cb125twin Double Gearhead

    Liimalasi :oops:

    Eli pitää vaihtaa kantavuus-syistä? Jos kuskin paikalta katsoessa nokkapellin etureuna ei ulotu säröön niin ei ole näkökentässä?
    :eek:
    Kannattaa vetää penkki niin eteen kuin mahdollista... :rotfl:
     
  6. Karvanoppa-Elvis

    Karvanoppa-Elvis 1st gear

    Itsellä oli yhteen aikaan vänkärin puolisko tuulilasista tuhannen paskana, eikä tuo nyt hirveästi häirinnyt normaaliajoa, mitä nyt risteyksissä piti hieman kuikistella... :lol:
     
  7. Stargraft-91

    Stargraft-91 Gearhead

    Mulla oli Vanissa halkeama keskellä tuulilasia, ja aina kelpas, kunnes asemalle tuli uusi katsastusmies joka vaihdatti sen heti. Eli yhelle kelpaa, toiselle ei.
     
  8. niklas_

    niklas_ 1st gear

    mulla kävi paska tuuri...
    pari vuotta sitten kävin ostamassa auton liikkeestä, eiku 20 min ja nasta tuulilasiin prkl... :mad:
     
  9. cb125twin

    cb125twin Double Gearhead

     
  10. Mr.MoparMaster

    Mr.MoparMaster 1st gear

    Näkökenttä on yhtä kuin pyyhkijöiden pyyhkimä alue.Näin ainakin väitti eräs katsastusmies joskus muutamia vuosia sitten.Tiedä sitten onko tuokaan totta...
     
  11. RB-440

    RB-440 1st gear

    Jotenkin musta tuntuu, että tuo näkökenttä määrittyy sillä hetkellä kun halkeema tuulilasissa huomataan katsastuskonttorilla, eli katsastusmies käyttää tervettä järkeensä ja omaa harkintavaltaansa. Vaikka yleensä autolla ajaessa toljotetaan eteenpäin, niin kääntyyhän se pää ja silmät pyörii aina sen verran, että jokikinen lasin vaiva voi jossain vaiheessa olla näkökentässä.

    Mun käsittääkseni riippuu sitten vaan katsastusmiehestä, että milloin ottaa asiakseen lasin vaihdattaa, enkä oikeen usko, että käräjillä voi lasinomistaja voittaa, jos akkuna on käsketty katastuksessa vaihtaa ja siinä joku vikakin on silmin nähden.
     

Kerro tästä muillekin!