Pontiac 400 lämpö ongelma!

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Moottori', aloittaja makeit, 11.6.2014.

  1. makeit

    makeit 3rd gear

    Kyseessä vm-68 Pontiacin 400 lohko.

    Lämmöt nousee liikaa maantieajossa, kaupungissa pysyy kurissa.

    Viime kesänä toimi hienosti; talvella vaihdettu 6S kansien tilalle 6X.
    Kokeiltu ilman termostaattia, ei apuja.

    Kerran päässyt keittämään flektin hajoamisen takia, sen jälkeen alkanut tätä ongelmaa ilmetä.

    Autossa sähköflekti sekä alumiinisyyläri.

    Niin ja talven jäljiltä sisätilan lämppäri otettu pois järjestelmästä. Letku vesipumpulta menee suoraan kanteen tällä hetkellä.

    Onko vinkkejä?
     
  2. makeit

    makeit 3rd gear

    Ei ole. Kone purettu sekä vaihdettu kaikki tiiviisteet talven aikana.
     
  3. Joe Hunt

    Joe Hunt Double Gearhead

    Toi termarin poisotto lisää ongelmaa yleensä;vesi kiertää liian nopeasti eikä ehdi jäähdyttää kunnolla.Onks sulla se termari jämähtäny auki? Jos sitä ongelmaa ei ennen ollut,oisko mahdollista joku kannen vesikanavan tukkeuma kiehumisen jälkeen?
    Yks tapa lisätä jäähdyttimen tehoa on kallistaa sitä hieman jolloin ilmavirta jäähdyttää suurempaa pinta-alaa jäähdyttimen putkesta.
     
  4. makeit

    makeit 3rd gear

    Laitan huomenna uuden termarin paikalleen niin saadaan tuo pois suljettua.


    Luulis että kiehumisella aukeis viimesimmätkin tukkeumat eikä tukkisi lisää.
     
  5. Ratrod34

    Ratrod34 Gearhead

    Aloin vain miettimään tota kaupungissa pysyy kurissa mut maantiellä nousee ja flektin hajoamisen siis uuden asennuksen jälkeen ongelma alkanut ?
    Tuli vain mieleen et puhaltaako uusi flekti oikeaan suuntaan, voiks olla mahdollista jos flekti puhaltais eteenpäin ja ajoviima tulis vastaan niin ilma ei liikkus syylärissä mihinkään ?
     
  6. makeit

    makeit 3rd gear

    Ei.

    Paikalla on sama flekti kuin ennenkin. Itse flekti ei hajonnut vaan flektin rele.
     
  7. Mikkis

    Mikkis Double Gearhead

    Kansipahvi vuotaa.

    Tekeekö painetta syylariin tai poreileeko nopeasti käynnistyksen jälkeen?
     
  8. rebel58

    rebel58 Double Gearhead

    Rat Rod ajattelin samaa. Täällä kerrottu jo että termarin poisto ei auta, päinvastoin. Pontiac 400 tyyppivikoja en tunne, mutta tulee motit mieleen mitkä tunnen. Niitä erittelemättä vika on ollut sama. Lohkossa kalkkikiveä estämässä vedenkiertoa. Oletko kesällä ajanut pelkällä vedellä?
     
  9. Ana67

    Ana67 Gearhead

    Mites koneen säädöt? (Sytkä/seos)
     
  10. atobee

    atobee Gearhead

    Itsellä tippui lämmöt huomattavasti(mittarin mukaan)Camarosta kun laitoin lämppärinkennon paikoilleen, ei siis keittänyt mutta mittari pyöri aiemmin siinä punaisen rajoilla.
     
  11. makeit

    makeit 3rd gear

    Ei ole ollu tämmöisiä oireita.


    Viime kesänä kyllä.

    Sytkä ja seokset tarkastettu, tosin hieman buuaa toisinaan liikkeelle lähdössä. Pientä hienosäätöä vailla siis.
     
  12. gto69

    gto69 Gearhead

    Onko vesipumpun alla semmoset tötteröt lohkoon päin? Onko vesipumpun siipien ja pellissä olevan keskireiän välinen rako liian suuri?
     
  13. makeit

    makeit 3rd gear

    On.

    Vesipumppu ollut auki ja kaikki osat putsattu sekä kasattu uusilla tiivisteillä. Joten tältä osin kaikki OK.
     
  14. ViLU

    ViLU Gearhead

    Mun erittäin villi veikkaus, että kansipaffi menny ja vuotaa vähän pakokaasua veden sekaan. Pakokaasut lämmittää maantieajossa enemmän vettä kuin kaupungissa, kun kaupungissa ajetaan melkeen pintakaasulla. Koitas kenkii sitä autoo jossain ja seuraa miten lämpee :odroll:
     
  15. makeit

    makeit 3rd gear

    Kyllä itsekin tuota kansipahvia epäilen. Kun vika tullut sen keittämisen jälkeen. Kehtaavat rokkiautossa pyytää huimat 7,70€/pahvi.
     
  16. JoRkKiS

    JoRkKiS Gearhead

    Mielestäni on hyvä aina koettaa lämppärinkennoa jos olisi tukkeutunut...
    Mutta kuitenkin hyvä kytkeä mahd. pian uudestaan toimintaan, koska on kuitenkin melkoinen möhkäle mikä myös luovuttaa lämpöä...
    Tämä vain siksi, koska uskoisin että oli yksi niistä keinoista miten viime vuoden forssa piknikin selvitin jonottaessani vaikka tietty shortsit ja paita oli hiestä märkänä ... Ja omistanu kaksikin autoa mistä toisesta oli kenno ohitettu ja toisessa vaan yksinkertaisesti ollut termostaattia lainkaan...
    Eli siis loppukaneettina itse nään lämppärin-kennon aina keinona myös "jäähdyttää" jos meinaa kuumat paikat tulla ..

    Kiitos ja anteeksi vaikka vika on jo tod.näk. löydetty :-?
     
  17. makeit

    makeit 3rd gear

    Niin siis lämppärin kenno on talven jäljiltä ollut koko ajan pois pelistä, ohitettuna.
     
  18. Motor & Parts

    Motor & Parts Gearhead

    Sori ei ole jenkki mutta tämmönen muistui mieleen.

    Itselläni oli kesäautona vanha Peugeot 504. Kyseinen auto kärsi ylikuumenimis oireista helteillä varsinkin kaupungissa, siis hiljaa ajettaessa. Kyseiseen lämpö ongelmaan auttoi juurikin tuo että laittoi lämmittimen täysille ja sisä puhaltimen pois. Vesi kierti siis lämmittimen kennon kautta. Auton syyläri oli myös tukkeutunut karstasta ja muhjusta.

    Auton uusi omistaja vaihtoi syylärin ja vesipumpun niin lämpöongelmat hävisijät.
     
  19. spinneri

    spinneri Gearhead

    Itselläni 1989 Trans Am oireili täsmälleen samalla tavalla. Kaupungissa lämmöt ok, maantiellä kävi kuumana. Syylari ok, samoin termari, molemmat flektitkin toimivat.

    Hetki meni ennen kuin ongelman ydin selvisi: Edellinen omistaja oli poistanut konehuoneen alla olevan ilmanohjaimen, jonka tehtävänä on ohjata ajoviimaa syylarille. Kaupunkinopeuksissa flektit jaksoivat imeä ilmaa riittävästi, maantiellä ajoviima kasvoi "imutehoon" nähden liian suureksi. Ongelma katosi ilmanohjaimen asennuksen myötä. Olisiko 1968-mallissa samantyyppinen ilmanohjain joka nyt puuttuisi?


    Virtauksiin yritti vaikuttaa

    Jari Sjöman
    Spinneri Magazine
     
  20. rebel58

    rebel58 Double Gearhead

    Koskaan ei pidä ajaa pelkällä vedellä. On olemassa lohkon- ja syylarin pudistusaineita, mutta niistä täällä ollaan montaa eri mieltä. Tais siis vain puolesta ja vastaan. Vaatii tosi pitkään huuhtelua sen jälkeen. Harrastevehkeisiin en ole moisia käyttänyt. Yhes käyttiksessä aikoinaan tilanne päinvastoin. Keitti ruuhkassa, mutta kun sai vauhtia ja ilmavirtaa niin jäähtyi. Sen järjästelmä puhdistui noilla aineeilla eikä edes lämppäri mennyt tukkoon vaikka tarvikeliikkeen myyjä sitä varoitteli. Kamat sisään, motti huudatettiin kuumaks ja sitten pihalla kaivonkannen päällä alavesiletku irti ja palovesiletkulla joku puoltuntia puhdasta vettä syyläriin. Paskaa tuli paljon ulos ja ongelmat loppui siihen. Tai no putsas niin hyvin että syyläri rupes vuotaa mutta se eri juttu.
    Kalkkikiveä lohkossa epäilen. Ja jäähdytin on varmasti puhdas?
     

Kerro tästä muillekin!