Harvinaisimmat isolohko(autot&muut)

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Yleistä harrastuksesta', aloittaja C5_Z06, 26.6.2014.

  1. country gt

    country gt 3rd gear

    Brittiläinen AC teki malleja AC 428 convertible ja coupe,nämä siis aivan eri näkösiä kun AC Cobrat.Tälläset löytyi opuksesta Automibil Revue Revue Automobile 1967.Ja lisäks Valkyrie 500 coupe chevyn 427 444 hp padalla samana vuonna.Auto näyttää painavan 848kg joten ilmeisen hyväkulkuinen laite!
     
  2. terence hill

    terence hill Gearhead

    Joskus oli V8:ssakin juttua Chevy Corvairissa jossa oli Oldsin 455:nen myllynä.
    Muistin mukaan jopa Suomalainen katsuri hyväksyi leimaan kun oli ollut yli 25v.asennettuna Amerikassa...
     
  3. hantta

    hantta Double Gearhead

    King- kong kiihdytysmoottoripyörässä oli Oldsin kone,mutta oliko 330?

    Hantta
     
  4. juhapih

    juhapih Double Gearhead

    International kuorkeissa oli AMC 401 koneita.

    Mutta lasketaanko tuo 401 isolohkoihin? Kun se on samaa sukua kuin kaikki muutkin AMC:n gen 2 ja gen 3 koneet... pikkulohko/isolohko, kas siinä pulma...

    No, jos 401 menisi isoksi lohkoksi, niin meneekö Bricklinissä ollut AMC 360 sitten taas ollenkaan? kertokaas...
     
  5. hantta

    hantta Double Gearhead

    OMC käytti Fordin 460 konetta 340 heppaisena veneenkoneena -90 luvulla. Berkeleyn jettiä puolestaan pyöritti Oldsin 450 h.p 455.

    Hantta
     
  6. Powerstroke

    Powerstroke Double Gearhead

    Nämä tuli minullakin mieleen, mutta jätin sanomatta ot:na. Olisi kiva tietää vähän mistä katsoa.
    Yhdessä Roadkill jaksossahan kaverit hankki koneen luovuttajaksi vanhan motorhomen (samantyylinen kuin breaking bad sarjassa), 440 moparilla.
     
  7. Fastback

    Fastback Gearhead

    Ford rakensi kaksi kappaletta ’66 Galaxie 2dht autoja varustettuna 427 Cammerilla, toinen meni Fordin kisaosaston pampulle ja toinen eräälle astronautille joka promosi autolla ympäriinsä kun Ford yritti saada lupaa käyttää Cammeria Nascarissa. Kummatkin autot ovat teillä tietymättömillä, 2002 on viimeinen havainto tuosta Ford pampun autosta ja taas painui historian syövereihin, auton VIN moottorikoodi oli L. Yrittäkäähän etsiä L kirjainta Fordin kuvastoista…
    L = engine: 427-4V V-8 Single Overhead Cam (SOHC), 616 hp @ 7000 rpm (high performance)

    Ford teki myös useita erillaisia drag käyttöön suunnattuja autoja, kuten kaksi kappaletta ’69 Cougareita, joihin Kar Kraft asensi 429 Boss moottorit, nämä tehtiin R-koodin autoista ja VIN numeroon ei koskettu, eli Z = Boss 429 ei näihin autoihin virallisesti VIN koodin valossa asennettu. Tosin autot tarvitsivat aika voimakkaita muutoksia johtuen Bossin leveydestä, joten niiden jäljittäminen on onnistunut. Ainakin toinen näistä on aika täydellisenä ilman konetta eräällä Ford hamsterilla.

    Kar Kraft, Dearborn Steel Tubing ja Holman & Moody ovat aivan oma lukunsa. Sieltä on rullannut erikoisia autoja maailmalle, kuten T-boltit, Boss 429 Cougarit&Mustangit ja Holman Moodyltä runsaasti erilaisia Experimental autoja, joista pitää mainita ’66 Rancherot 427:lla ja manuaaleilla. Sieltä tuli myös maailman ainoat kolme ’66 Rancheroa 427:lla, C6:lla ja ilmastoinnilla… Mielenkiintoiset olivat myös kolme kappaletta 1969 Talladegaa 429 Bossilla katukäyttöön suunnattuina, nämä kaikki kolme Tdegaa ikävä kyllä päätyivät paaliin. Noiden ’66 experimental Rancheroidenkin piti päätyä paaliin, mutta yksi niistä on säilynyt ja odottaa kaverini varastossa pääsyä entisöintiin.

    Ford rakennetti kolme kappaletta King Cobria vuonna 1970, autot olivat tähdätty 1971 Nascar ohjelmaan. Autoja valmistettiin yksi 429 SCJ, yksi 429 Boss ja kolmatta en nyt muista. Näistä autoista taitaa kaikki olla hengissä. Nämä ovat niitä Datsun 240Z näköisiä keulasta ja normi Cobra Torinon peräpeili. Aerodynamiikka oli hyvä sinällään ja kehitystyö oli käynnissä loppuvuodesta 1970 kunnes Ford ilmoitti että kaikesta kisatouhun rahoituksesta leikataan miehekäs 85 % siivu pois, eli jos ennen tuli miljoona niin enää 150.000. Siihen katkesi kuin kananlento ko. keksinnön kehitystyö. Autoon kaavailtiin Superbirdin kaltaista takasiipeä, jotta auto oltaisiin saatu balanssiin kovissa nopeuksissa.

    Ford promosi turvallista ajamista (uskokaa tai älkää) vuonna 1970 samanvuotisella sportsroof Mustangilla jossa oli 429 Boss 6/71 blowerilla ja mekaanisella ruutalla. Motti tuotti n. 1200 hv muistaakseni. Autolla ajettiin Vietnamissa näytösajoja lentokentillä ja lentotukialusten kansilla ja se alkuperäinen kotiutui USAan ennen Vietnamin sortumista, auton omistaa eräs vapaapainija nykypäivänä.

    Nyt ei tirise enempää mitään megamielenkiintoisia..
     
  8. C5_Z06

    C5_Z06 Double Gearhead

    Jesssssus!

    Näitä lisää.

    Ei haittaa pätkääkään, vaikka ekassa viestissä painotinkin sitä, että kyse ei ole GM:n, Fordin, Moparin tai AMC:n omista automalleista. Vaan niistä muista (automerkeistä ja -malleista), joihin legendaariset isolohkot päätyivät.

    Kuitenkin no harm done; juttusi Foordin legendasta on mielestäni tämän foorumin parasta antia.

    Seuraavaksi kerrot meille experimentaalisesta isolohko-Panterasta, eikös joo. Jos sellainen oli olemassa..?
     
  9. C5_Z06

    C5_Z06 Double Gearhead

    Cammer maamoottorina tai motorhomessa...hmm...tai paloauton "vesipumppuna"... Tollasen kun löytäisi!
     
  10. hantta

    hantta Double Gearhead

    Muisti palaa pätkittäin, eli muistot- 70 luvun Turun lentoaseman Ginge vaahtotykkiautosta: Ei ollut 455 pumppuna,vaan Mopar, mutta tiettävästi 440. Eteenpäin mentiin Rolls Roycellä, josta en sitten osaa sanoa mitään.

    Hantta
     
  11. Galaxie61

    Galaxie61 Gearhead

    käytti juu, aiheesta oli juttua joskus v8 lehden sivuilla.
    muistaakseni kansissa oli reunat nostettu ylemmäs kun auton koneissa = öljyvuodon vaara pienempi. venttiilikoppa taas oli vastaavasti matalampi.
     
  12. hantta

    hantta Double Gearhead

    Sitä samaa 427 l 88 alumiinikonetta käytettiin myös jossain lentokoneessa.

    Hantta
     
  13. el borrachitos

    el borrachitos Gearhead

    Jos tarkoitat Forsvikin Joren pyörää, niin se oli letukan 350 pikkulohkolla. Ainakin silloin, kun Jore piti talliaan Tikkurilassa Silkin kiinteistössä.
     
  14. Mutku

    Mutku Gearhead

    Jahas. Ei kai kovin nopea kömpijä tuo seuraava heitto, mutta taitaa olla tänä päivänä kuitenkin jo harvinainen (?): se Cadillacin V8 ja panssarivaunu!
     
  15. Hezuz

    Hezuz 3rd gear

    Brittiläinen valmistaja, nimee en nyt muista, tekee purjelentokoneiden vinssaus vaunuja. Pari vuotta sitten tälläinen rekisteröitiin Rautavaaran ilmailukerholle. Vinssiä pyörittää Chevy 502 motti kohtuullisen avoimilla putkilla...lähtee liidokki taivaalle aika kivuttomasti, kuulemma.
     
  16. JnZm

    JnZm Gearhead

  17. WBBC

    WBBC Double Gearhead

    Eikä tarvitse olla noin iso sikari, kun sama 454 löytyy pikkuisesta SeaRay Pachangasta.
    Kulkee niin maan perusteellisen lujaa. Noita tuotiin runsaasti Suomeen -80 luvulla.
    [​IMG]
     
  18. Bowtie

    Bowtie Double Gearhead

    Entäs tää?:

    [​IMG]

    STAB eli Strike Assault Boat, 2x Chevy 427.
     
  19. hantta

    hantta Double Gearhead

    Tuo letukan isolohko veneenkoneena jäi viesteistäni tarkoituksella pois, sillä sen mainitseminen on, kuin lokkien bongaaminen kauppatorilla. Chevrolet 454 ja 502 on ollut veneenmoottorina niin kauan, kun niitä on valettu, ja useammallakin marinoitsijalla.


    P.s tuntematta tämänhetkistä tilannetta, väittäisin, että Volvona ja Mercurynä saa vieläkin

    Hantta
     
  20. JnZm

    JnZm Gearhead

    Teille konkareille nää on varmaan tuttuja mut me alle 30v-harrastajat ollaan ehkä hieman noviiseja ;) mietin itsekin avaisko suutaan (näppistään?) lainkaan :wc:
     

Kerro tästä muillekin!