Dodge Ram Vanit

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Merkki- ja mallikeskustelu', aloittaja DamnNoNamesLeft, 19.1.2011.

  1. laakkius

    laakkius Gearhead

    Pitihän sitä itekin kokea vanin ihanuus... :D Onko tuttu kenellekään, Porvoossa aiemmin majaillut, 318cid ja 904 aski... Kuullun mukaan tällä olis käyty paljon venäjällä...
    Kaikenlaista pikkulaittoa tuntuis olevan, tekniikka kuitenkin pelaa mukavasti lukuunottamatta miehekästä kulutusta...
    [​IMG]
     
  2. ramman

    ramman Double Gearhead

    Tyylikäs Ramppa. Ainahan tietysti Dodgen pakettiutot on hienoja :) meil on tääl kaakos erillaisia dodgen vaneja aika paljon. Tutun näkönen vani tuo siun auto. Oiskohan ollu jossainvaihees kaakonsuunnal ? Tai sit ryssis nähny ton kun on itekkii tullu siel aikapaljon tullu pörrättyy. Kulutuksesta... paljonko on paljon? Alle kahteenkymppiin pitäs kyl mennä sekaajossakii vaik onkii tolla 904 laatikolla tai sit ei oo kaikki kunnossa.
    T. Vtcf member + southeastvanners finland
     
  3. laakkius

    laakkius Gearhead

    Reilu 20L menee satasella, tosin saattaa olla tolla raskaalla kaasujalalla oma osuutensa asiaan. Yrittäny nyt ajella rauhallisemmin jos lukemat vaikka putois. Hiukka paksullahan tuo tuntus käyvän, kuhan täs kerkeis ruuvaa laajakaista lambdan putkeen niin näkis kuinka paljon... Tähänkin tulee uusi sisusta samoin kuin mätähommien jälkeen uusi maali... Tonttiinkin pitäs tuo saada...
     
  4. _WiLLe_

    _WiLLe_ 3rd gear


    Kasi on joo.
    Ennakko oli tasan 0, onko oikein?
    Jos jakaja ohjaa, niin miksi kääntely ei vaikuta?
    Forte käsittely vaiheessa vielä kun on tankki aivan täynnä, ja kun tuo ei enää kulutakkaan mitään niin tuntuu ettei tyhjene lainkaan :lol:
     
  5. _WiLLe_

    _WiLLe_ 3rd gear

    Noniin.
    Ei ollut fortea tähän hätään, mutta laitoin Stp cleaneria.
    Samalla vaihdettu imusarjan pvc venttiili ja MAP anturi.
    Ei ole käytännössä ollut mitään vaikutusta, paitsi, Nyt kylmänä käynnistettäessä röpeltää, ampuu putkeen, ja käyntiääni on kova. Kylmänä liikkeelle lähdettäessä meinaa sammua ylämäkiin kun ei voimaa.
    Mutta kun kone lämpiää, tyhjäkäynti muuuttuu hyväksi, lähes täydelliseksi ja ottaa hyvin kierroksia, ehkä jopa paremmin kuin ennen puhdistus litkuja, mutta voima puuttuu edelleen.
    Nyt kone lämpöisenä,, tyhjäkäynnillä kierroksia polkastaessa kiekasee mukavasti, mutta pölläyttää pienen mustan savun kaasusta päästäessä, normaalia?
    Ajaminen rupeaa olemaan yhtä helvettiä tuon kanssa kun esim risteyksien jälkeen pitäisi lähteä kiihdyttämään niin joutuu polkemaan kaasua oikee reilusti ja tämä aiheuttaa sen että laatikko vihtoo vaihteita edes takas.

    Ps. Kaverin 80hv silli transiitti heittämällä ohi vaikka mulla lusikka pohjassa. EI NORMAALIA!
     
  6. jleht

    jleht 1st gear

    Hellurei. Vani on ollut pitkäikäinen haave ja innostuin Dodgesta kun istuin tutun kyydissä viime kesänä. Mutta, jos moottorin ropaustaidot on luokkaa 4-heppasen Briggs & Strattonin saa tarvittaessa surisemaan, peltihommista ei ole kokemusta ku kuultuina tarinoina ja rahat on aina loppu, niin kannattaako edes haaveilla? Jokatapauksessa jotain on tehtävä, vuoden 2008 jo nyt käsiin lahoova Fiiatti kyllästyttää siihen malliin... Jostainhan se olis kait tämäkin harrastus aloteltava...

    No, jos tämä hullutus saa kannatusta, mitä kannattaa tutkia ostettaessa? Ovet, helmat, pohjan kunto... Muuta? Esim. noita tuntuu olevan isommalla ja pienemmällä koneella, jompikumpi parempi? Entä loota? Vikakoodit kannattanee vilkasta... Onko niistä listaa jossain?

    Perhekuskaimeksi kun tulisi myös... Saako asentaa lisäjakkaroita takaosastoon vapaasti? Muutoskatsastus? Minibussimainen penkkiasetelma olisi parhautta, mutta miten käytännössä?

    Nettiautossa näyttää olevan muutama tarjolla... Halvin ja rumin olisi myös lähin... Onko vähän liian "projekti"?

    Tässä nyt urpon kyssärit alkuun.
     
  7. Karpov

    Karpov Double Gearhead

    Mun mielipide mutta omasta mielestä aika ehdoton:

    Ehdottomasti 80-luvun lopusta tai 90-alusta oleva 318TBI eli kakspisteruisku. Toimintavarmuus ja kulutus eriluokkaa kuin kaasaripeleillä.

    Vaihdelaatikkoina yleisimmät a500 tai 904 sukuiset lootat. A500 ylivaihteella ja kestävyys jakaa mielipiteitä, itsellä yksi hajosi ja se riitti. Ottaisin kolmivaihteisen siis. Kulutukseen sillä ei ollut niin järisyttävää eroa.


    Penkkejä et saa jos ei ole kuorma-auto. Pakuna 2+4 paikkaisen saa eli kaksi pehmeää ja neljä ns kovaa penkkiä.


    Helmat ja ovet ne noista happanee, pohjaakin hyvä vilkaista. Mulla on aina olleet pohjat hyviä.


    Jos ruiskupeliin päätyy niin ne käyvät todella hienosti, tasaisesti ja varmasti joten jos kauheesti rykii ja kakoo niin jotain on tekeillä.
     
  8. jleht

    jleht 1st gear

    Kiitos noista. Ja anteeksi, lisää tyhmiä kysymyksiä:

    Eli 318 TBI on aina noita 5.2 litrasia? Jotta Googlettamalla löysin: 5.2L (318cid) V8. Oikein? Lukeeko tämä rekisteriotteessa, koneen kyljessä tms.?

    Mistä tunnistaa A500 ja 904-sukuset lootat? Olettaen, että ostaa joltain/jostain joka tietää autostaan yhtä vähän kuin minä noista ylipäätänsä... :)

    Edit: Poistin tyhmimmät kysymykset. Vikakoodit löytyikin jo tuolta: http://www.allpar.com/fix/codes/index.html.
     
  9. MudMax

    MudMax Gearhead

    Moottorin tilavuus on otteessa ja koneessakin on numerot, mutta aina kannattaa varmistaa alkuperäinen koneen koko valmistenumerosta, moottori on 8. merkki: X = 3.9 V6, Y = 5.2 V8 ja Z = 5.9 V8.
    Samalla vaivalla katsoo myös vuosimallin, jossa kusettaminen on paljon yleisempää kuin koneessa, eli 10. merkki: K = '89, L = '90, jne...
    Tarkemmin esim. tästä 302 Sivuisessa pdf:stä sivulta 74: http://www.mitchellsupport.com/ondemand5/vin/vin.pdf

    Ei sitä A500 loikkarilaatikkoa kannata pelätä, kerran se loikkari vain leviää (ja sekin monesti itse aiheutettuna, eli od:lla vedetään kärryä tai jtn muuta vast.) ja sitten se on 3-vaihteinen.
    Loikkarillisen auton tunnistaa kojelaudasta löytyvästä O/D-napista.
    Lootan tunnistusapua: http://www.forbbodiesonly.com/moparforu ... ansmission

    Verottomaan pakuun ei saa enää uusia lisäpenkkejä, ne on täytynyt katsastaa 15.6.1990 mennessä ja lisäpenkit paljastavat heti myös aiemmin mainitun yleisen vuosimallikusetuksen, eli '90 autoja yritetään myydä käyttöönottovuoden mukaan jopa '93-mallisena.
     
  10. Karpov

    Karpov Double Gearhead

    Niinjuu se unohtu kanssa sanoa että ei kannata muita koneita kuni kasia. Syöpi yhtälailla ja vituttaa ajella jollain kutosella, hinnatkin samoissa.


    Loikkarilaatikon korjaus ja korjaussarja jo makso hunajaa verrattuna normaaliin, en ottas riskiä.
     
  11. guru

    guru Gearhead

    niin se riippuu myös käytettävästä paalusta paljon niitä penkkejä, jos rahaa niin osta henkilöauto

    noita ufo keulasia on aina joskus ollu myynnissä

    vaihde laatikoista voi lähtee siitä että siinä joko on ylivaihde tai ei

    5.2 kone kestää hyvin mutta tarkistettava että nostajat ei naputa kylmänä

    kertoo paljon auton edellisestä käyttäjästä kun katsoo koneen ja laatikon öljyt ja jos viitsii niin ilmanputsarin
    (olen lähes järkyttynyt jos on vaihdettu 2009 jälkeen)

    ja ennen autoa katsomaan lähtöä soittaa akeen jä kysyy pystyssä olevat verot myyjä sanoo aina niiden olevan kunnossa
     
  12. Karpov

    Karpov Double Gearhead

    Mitä vähempi autoista ja tekniikasta tietää sitä varmemman päälle kanattaa ottaa.
     
  13. Barracuda-65

    Barracuda-65 3rd gear

    Sillasta vaan et mistä mahtaa johtua et lämmettyään ram van (laatikko a500 ylivaihteella) ei tahdo oikeen vaihtaa isommalle, lämpeekö öljyt niin paljon vai vaikuttaako se edes siihen?
     
  14. Karpov

    Karpov Double Gearhead

    Eikös öljynpaine laske lämpimänä joten voi jo vanhuuttaan siksi huonontua, shift kitillä vois korjaantua?
     
  15. Karpov

    Karpov Double Gearhead

    Voipi se kyllä kuumetakkin jos vaikka öljynkierrossa/lauhduttimessa jotain häsmäkkää.
     
  16. Barracuda-65

    Barracuda-65 3rd gear

    Vaihdoin kyllä syylarin kun oli tukossa, ja tässä toisessa oli pienemmät liittimet/nipat mitkä lie. Täytyy ottaa vanhasta ja vaihtaa ne.
    Jos ei vaan öljy kierrä tarpeeks vauhdikkaasti. Pari kertaa on tehnyt tuon ettei vaihda kunnolla jos ollenkaan, jäähdyttyään kyl toimii taas normaalisti et taitaa johtua tosiaan lämmöstä.
     
  17. _WiLLe_

    _WiLLe_ 3rd gear



    Taas vaihteeksi voisi keskittää energiansa autoon. Eli ongelmat jatkuvat enkä ole saanut mitään parannusta aikaiseksi. En tiedä tuntuuko vain mutta jotenkin sellainen fiilis että menisi kokoajan huonompaan suuntaan.
    Taas muutama kysymys jos joku viitsisi valaista;
    Hoitaako tuossa autossa tietokone kera anturien sytytyksen vai vanhanaikaisesti jakaja?
    Jos tietokone niin jos on sytkä pielessä, millä korjaan? Uusi boksi?
    Millainen bensan paineen säädin tuossa kikottimessa on?
    Mitä maksaa shift kitti A500 laatikkoon?
    Olikos ne Champpionin tulpat hyvät tuohon? Tyyppi?
    Mikä aiheuttaa vikakoodin nro 15?
    Miksi ei nosta lämpöjä vaikka uusi termari? Onko mittarissa tai jossain lämpöanturissa häikkää? Vaikuttaako sytytykseen?
    Mitä tänään oli ruokana?

    Kiitos paljon :lol:
     
  18. JAMANT

    JAMANT Double Gearhead

    *REPS*
     
  19. Cumminski

    Cumminski Gearhead

    Moro. Töissä joutuu toisinaan aikaa tappaa, nii aloin lukemaan tätä ketjua :)

    Vanissahan on sama Torqueflite esi-isä-loota kuin pick-upissa, ajattelisin että toi huono vaihtaminen lämpöisenä voipi olla Governor-venttiili sielä lootan hännässä, ja sama juttu tietysti valvebodyn venttiileissä ku ovat riittävän kuluneet. Toinen on tietysti, jos öljyt ei (enään) voitele riittävästi, jollon venttiilit jumittaa.

    Itellä on työn alla justiinsa yksi 47RH:n VB, yhtään ei kärsi vinossa yrittää venttiileitä tunkea takaisin, toleranssit on kuiten niiii pieniä, osa näyttää jumittavan vaikkei oo tehny mitään. Edes rasva ei aina helpota sisään työntöä, ainoastaan tietty asento ;-)
     
  20. laakkius

    laakkius Gearhead

    Ramin ruosteista, mulla oli pohja muuten hyvässä kunnossa, mutta lattia oli erikoisesti mädäntyny molemmin puolin... Nyt korjattu ja massattu pohja, jos ei enää tarttis hitsailla pohjaa...
    [​IMG]
    [​IMG]
    [​IMG]
    [​IMG]
     

Kerro tästä muillekin!