Oldsin 403 moottori ja sen viritys

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Moottori', aloittaja Achti, 27.4.2009.

  1. Mudracer

    Mudracer Double Gearhead

    Mulla keitti kunnolla parikolvuotta sitten Forssan piknikkijonossa kun oli flektin anturi irronnu syyläristä. Palokunnalta vettä ja menoksi, vieläkin pannu pelaa kybällä. Ei ehkä lämpöherkin.
     
  2. Achti

    Achti Gearhead

    Noniin pikkuhiljaa asiat etenee ja osia tulossa taas. Vesivuodon syyllinen löytyi todnäk, toisen puolen kannen ohjuritapit jostain kumman syystä liian pitkät, ja kun kannen laittaa "heppiin" toiselle puolelle niin valo paistaa lohkon ja kannen välistä, n. 1~~mm rako. Kampiakseli ja lohko koneistamolla tarkistusmittauksessa, yks kiertokangen kaula kiillotetaan ja runkolaakerikaula piti kiillottaa.

    Tänään kuitenkin koneistamolta soitettiin että runkolaakerilinja on epäkeskeinen, 2 ja 3 pukin keskinäinen heitto n. 0.10...

    En kyllä pysty r-koneistusta kenellekkään suosittelemaan tai kehumaan, semmosta kädenvääntöö oli että jotain aikoinaan sieltä saatiin ja tonnitolkulla rahaa sai sinnekkin työntää ja tällästä sai vastineeksi.

    Jos se ny tästä sit taas pikkuhiljaa... :)
     
  3. rautasydän

    rautasydän 2nd gear

    On ollu kyllä mukava ajella tänä kesänä, kun lämpöongelmat vihdoin historiaa. Vaati siis kaikkineen seuraavaa: isoin alusyyläri mitä us-partsista löyty, tuplahihnapyörä vesipumpulle, laatikolle erillinen jäähy, iso sähköflekti alkuperäisen rinnalle ja tiivis paisuntasäiliö. Nyt pysyy nätisti lämmöt kurissa.
     
  4. Achti

    Achti Gearhead

    Yeah, sounds tutulta :) nyt ootellaan et saadaan osat suomeen ja palikat koneistamolta. Nyt koitetaan ährätä lasikuidun parissa taas... :) oisko kellään muuten jäänyt autometerin voltti- tai vedenlämpötila mittareita nurkkiin?
     
  5. Achti

    Achti Gearhead

    Noniin!

    Ameriikan ihmemaan poppajoelta tuli taas hiukan osia, kannentiivisteiden kanssa murheet näyttää tältä:
    [​IMG]
    [​IMG]
    Hyvät neuvot olis tarpeen, sillä eihän tota tiivistettä voi tonallaan asentaa. Toi rinkulahan pilaa ny taas kaiken... Toinen reuna onkin ihan ok ja menee nätisti yli.
     
  6. Mudracer

    Mudracer Double Gearhead

    Noi tiipparit on orkkiskansille.
    [​IMG]
    Vinku kouraan ja tilaa niille.
     
  7. Achti

    Achti Gearhead

    Joo niin on... Se kävi mullakin mielessä. Täytyy kairata koloja, pitäisköhä kanaviakin hiukan silotella samoilla lämmöillä... :)
     
  8. Cadillac390Man

    Cadillac390Man Gearhead

    Meitillä ISOlohkon Edelien kanavia siloiteltiin ja virtauspenkin mukaan ei isompaa vaikutusta ole.

    Sen sijaan laittamalla hieman "kurkkua" kanavaan saa 75 hv lisää porttaajan mukaan.

    Tosin meillä on hieman isommat venttiilit vakioiden sijasta.
     
  9. Achti

    Achti Gearhead

    Noh, katsotaan mitä keksitään :) imusarjan ainaki kohdistan
     
  10. Achti

    Achti Gearhead

    Imusarjassa riitti veistämistä, aikalailla pielessä on verrattuna kansiin. Se homma on nyt bueno, toinen mikä pisti silmään, on hyppyri pakokanavien reunoilla. Nehän "hypyttää" kaasua hieman, kannattasko sitä yhtään oikoo, ainakin reunoilta? vai antaisko vaan olla... Osat pesty, huomenna alkaa kasaaminen :)
     
  11. Achti

    Achti Gearhead

    Lähtökohta:
    [​IMG]

    Lopputulos:
    [​IMG]

    :)
     
  12. Achti

    Achti Gearhead

    Riittääköhän kampuran päittäiseks 0.014?
     
  13. Achti

    Achti Gearhead

    Päittäinen tällä hetkellä 0.017, chilton sanoo et minimi ois 0.010. Riittää varmaan, vai mikä olis riittävä?
     
  14. artsiracing

    artsiracing Gearhead

    Jossain toisessa lähteessä suositeltiin Oldsiin .004" - .008" eli 0.1 -0.2 mm.
    Joillekin letukan koneille voi minimi olla jopa .001" eli 0.025 mm.
     
  15. Achti

    Achti Gearhead

    Joo, mulla tuli näppihäiriö noiden pilkkujen ja nollien kanssa. Välys on siis 0.17 täl hetkel.
     
  16. rautasydän

    rautasydän 2nd gear

    Mites teidän mottien tyhjäkäynnit? Oma aina käyny tyhjää vähä rytkytellen ja puistellen vaikka kaikki kohdallaan (?) Kierroksilla ja tasakaasulla ajellessa ei värise, eikä hytky ja käynti on kaunista ja tasaista. Tulpat tuli vissiin kansia vaihtaessa laitettua väärää vuosimallia, eli kansien mukaan vm-70, kun ois kai pitäny laittaa koneen vuosimallin mukaiset. Voiko tuo yksistään tehä moista vai mikä? Muuten siis toimii ja rokkaa ja kulutuskin on miellyttävän alhainen sievässä ajossa mutta joskus liikennevaloissa (v)ituttaa tuo rytkytys..
     
  17. Achti

    Achti Gearhead

    Mulla kävi kyllä ihan nätisti tyhjää, vaikka en siitä kauaa päässy nauttiin... Tosin motti on nyt taas läjäs kyllä, mutta laatikko odottelee lekurille pääsyä... :) kai tulpatki jotain vaikuttaa, tuskin noin paljoo. Mites fergaasserin säädöt...?
     
  18. saresks

    saresks Gearhead

    Rytkyyhän se sitä enemmän mitä enempi on nokassa asteita. 224/234 0.050" nostolla menee oma 403 just ja just puljaamalla päästöistä läpi. Mut niitä asteita tarvii sit siihen kulkupuoleen ja hyvät renkaatkaan eivät haittaa:
    https://www.youtube.com/watch?v=vOJ3PAyrDL4
     
  19. Substitute

    Substitute Gearhead

    Tulpat, niiden kärkiväli ja tulpanjohdot on hyvä olla virranjakajan mukaiset ja moottorin muutokset huomioituna. Jos on vakiopata ja HEI-jakaja, niin vanhan systeemin tulpissa voi olla turhan pieni kärkiväli, mutta sekin on pienempi paha kuin se että on liian suuri kärkiväli. Samoin jos auto on sellainen jossa puolalle tulee sähkö esivastusjohdon kautta, niin jälkeenpäin asennetulle HEI-jakajalle se on liian matala jännite. HEI-jakajissa on myös eri ikäluokkien mukaan eri toisiojännitteitä tuottavia puolia ja niillä eri kärkivälit. Nettineuvojen mukaan se 0.045" kärkiväli on hyvä kompromissi. Yleensä matalampipuristeisissa moottoreissa on suurempi kärkiväli (ja tehokkaampi puola), eli puristuksien nostamisen yhteydessä kannattaa ehkä pienentää alkuperäistä kärkiväliä.
     
  20. rautasydän

    rautasydän 2nd gear

    Joku hei jakajahan tuossa on. Kaivelin muistia ja tässähän on semmonen homma, että aikanaan kannet ja nokka ym vaihdon jälkeen painittiin tuon sytyn kanssa paljonkin. Tyhjäkäyntikierrokset jos nousi yli 650 alko jakaja vetään ennakkoa päälle, eli tyhjäkäynti piti jättää pirun pienelle. Muistin asian vasta, kun asensin autoon kiekkamittarin muutama päivä sitten. Kierrokset tyhjäkäynnillä putoaa vaihde päällä alle 500, joten eipä ihme, että vähä rytkyttää mutta ei kuitenkaan ole lähellä sammumista, eikä koskaan olekaan sammahdellut. Mutta siis kone on herkkä noille alipaineille ainakin mun tapauksessa. Liekkö sitten isomman kaasarin kanssa vois olla parempikin mutta tuo on niin pieni harmi, ettei viiti muuten hienosti toimivaa kampetta ruveta sen enempää rappaamaan.
    Satasen vauhdissa muuten kiertää kone lukkoturbaanin ollessa päällä n. 1600 kierrosta, eli aika lepposta on matkan teko ja bensaa ei mene pal mittää:=)
     

Kerro tästä muillekin!