rodi-traktori?

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Rod & Kustom.', aloittaja Jonimac, 20.10.2010.

  1. Judgement day

    Judgement day 1st gear

    Pysyisit siellä masinistit.com sivuilla!
    Miten nämä liittyy R&C osioon! :poff:
     
  2. Jonimac

    Jonimac Gearhead

    niinkait se täytyy pysyä kun ei kerran asiaan mitenkään liity. joutaa varmaan nuo 2kpl '40 fordia, '38 fordi ja '50 letukka harjateräs tavaraksi
     
  3. hara64

    hara64 1st gear


    tutun oloista rokettirollia ovatten ruattalaiset valinneet :D

    kovin ovat hitaita nuo epa-traktorit 8)
     
  4. Master_Of_Orion

    Master_Of_Orion 1st gear

    Kerrassaan mielenkiintoinen aihe.

    Taannoin tuli moottorityökone- ja traktoriasiasta katsastusmiehiltä kysyttyä. Pahimmoilleen liikennetraktorit saavat kulkea ainoastaan 50 km/h, ja ne vaativat C-kortin, ellei käyttö ole pääasiassa maatalouteen liittyvää.

    Traktoreiden rakenteluun pätee osaltaan samat säännöt kuin henkilöautojenkin, koneen identiteetin säilymisen takia koneen alkuperäisistä osista on oltava paikallaan vähintään 50%. Muutosten jälkeen kone ei saa ylittää 40 km/h nopeutta ja kone tulisi muutoskatsastaa aina muutosten jälkeen. Tämä sääntö poistaa mahdollisuuden tehdä vaikkapa laillisesti liikennekelpoinen Fordson DOE-replika... Nelivetoista tuplavoimaa 60-luvulta

    Tienpitoon tarkoitetut, autoista muokatut moottorityökoneet saavat kulkea käsittääkseni 80 km/h, mutta niiden on pohjauduttava kuorma-autoihin, enkä ole varma kaikista sallituista muutoksista. Kuitenkaan missään traktorissa tai moottorityökoneessa ei saa olla varsinaista kiinteää tavarankuljetustasoa, tienpitokoneissa takana on ilmeisesti suuri betonipaino...

    Traktoreiden on myös pystyttävä muutosten jälkeenkin käyttämään työkoneita ja suorittamaan traktoreille annettuja tehtäviä; Tämä ohje periaatteessa tappaa kokonaan ajatuksen maata nuolevasta, autoa muistuttavasta "trakto-rodista"... :-?

    Lisäksi ei koneen suurin sallittu paino, eivätkä akselimassat saisi käsittääkseni ylittyä.

    Autopohjaisia traktoreita ei kuulemma saa enää valmistaa, vaikka nämä vielä menivät läpi 60-luvulla...

    Ai niin, vuonna 69 ja sen jälkeen valmistetuissa koneissa on käytettävä vain hyväksyttyjä turvaohjaamoja, omavalmisteita ei juurikaan voi käyttää: kertoman perusteella omavalmisteen hyväksymisen pykäläviidakko vaatisi läpikäymiseen konetekniikan tohtorin ja korkeimman oikeuden tuomarin kaksoistutkinnon sekä lottovoiton. 1968 ja vanhemmissa koneissa omavalmisteohjaamot ovat toki laillisia.

    Se, miten jotkin viritelmät menevät läpi, johtuu käsittääkseni kolmesta seikasta: Poliisit eivät ole kovin hyvin perillä traktoreiden ja työkoneiden rakenteiden laillisuudesta (he yleensä kiinnittävät huomiota vain järjettömimpiin viritelmiin sekä koneiden nopeuksiin); Traktorit eivät vaadi vuosikatsastusta, joten kukaan ei tarkista koneiden rakenteita käyttöönoton jälkeen, ellei konemies itse ilmoita muutoksista; Väärinkäytöksiä traktoreilla on ilmeisesti sen verran vähän, ettei erillistä katsastustoimintaa ole ollut tarpeen (vielä) järjestää...

    Periaatteessa traktorit mahdollistaisivat jonkinlaisen muokattavien koneiden ryhmän, mutta kotikutoisuutta on tälläkin saralla pitkälti rajoitettu... :(
     
  5. bootsi

    bootsi Gearhead

    Mielummin tuonlaisen "Rodi" traktorin tienpäällä näkisin, kuin nuo nykyään niin yleiset Mopoautot. Sama nopeus kuitenkin molemmilla. :soosoo:
     
  6. hara64

    hara64 1st gear

    ei muuta kuin mopo-auto työn alle ja tekemään siitä korinvaihto rodia :wink:
     
  7. Jonimac

    Jonimac Gearhead

    Master_Of_Orionilla oli paljon faktaa heittää pöytään, hyvä niin. Osan porukan kommentit kun näytti taas olevan perus od-suomi-24 tasoa.

    tuostakin, jos vaan löytyy? niin voisi olla tarkempi selostus. ei kait sen traktorin joka on katsastettu, tarvitse nostaa esim mitään? kunhan vaikka on se vetokoukku persiissä kärryä varten luulis riittävän ? :lol:

    toi '68 ja vanhemmat koneet omavalmiste ohjaamot jne. ei luulis olevan ongelma. tästä maasta varmaan löytyy joku tuhat traktoria luovuttamaan runkonsa hyviin tarkoituksiin jos vain saadaan keksittyä sopiva rako valmistusta varten :rotfl:
     
  8. fennia

    fennia Gearhead

    Menee vähän otsikon ohi...Sain kanssa vision tehdä V-8 trike traktorin papereilla. Ei taidakkaan olla ihan simppeli homma. Joku porsaanreikä pitäis löytää. Ei trike hommista olis kellään kokemuksia???
     
  9. Master_Of_Orion

    Master_Of_Orion 1st gear

    Pahimmoilleen ei tullut tarkemmin kysyttyä, miten tuo koneen työhön kykenevyys määritellään.

    No, traktorodiasiaa yleisesti pitemmän päälle pohtiessa tuli mieleeni pari ajatusta: Jos rengaskokojen tarpeeksi suuria muutoksia sallitaan, voisi jonkinnäköisen traktorodin rakentaminen onnistuakin. Pienillä takarenkailla ja traktorin perävälityksillä nopeudet ovat tuntiviisarin luokkaa, joskin pidon salliessa vetovoimaakin on kuin höyrykoneessa. Perävälitykset pitäisi muuttaa tai keksiä jonkinlaiset ylennysnapavaihteet akselin päihin.

    Vanhempien traktoreiden etuna on muuten se, ettei päällysrakenteita juuri ole, joten oman kopan rakentaminen ei paljoa prosentteja söisi (konepeitto, maski ja takalokasuojat), minkä lisäksi "rodin" perässä olevaan nostolaitteeseen voisi asentaa "takakontin", joka muodostaisi ajokin perän. Näin nostolaitteet jäisivät piiloon ja tavarankuljetus olisi laillista (ulkoinen toimilaite ei myöskään syö prosentteja koneesta :wink: ). Ainoa erikoisempi asia olisi korkeahko istuinpaikka "kardaanitunnelin" päällä...

    Traktorit mahdollistaisivat myös erään toisenkin seikan: Traktorin vetämää perävaunua ei tarvitse rekisteröidä, se saa siis olla omavalmiste!!! -Tästä tietääkseni seuraa se, että perävaununa voi olla vaikka pieni (mittojensa puolesta kaistalle sopiva) omakotitalo renkailla, kunhan takavalot ovat kunnossa ja hitaan ajoneuvon kolmio on näkyvillä. Matkanteko on karavaanareihin nähden puolta hitaampaa, mutta tämä otetaan takaisin asunnon mukavuudessa... :D

    Etuakseliston vaihtaminen on tietääkseni sallittua, mikäli vaihtoakselin kantavuus riittää (ja se on traktorikäyttöön sopiva). Myös automainen traktorin taka-akselin kautta tuleva alaputki on muistaakseni laillinen, ja harmaissa Fergusoneissa näitä käytettiinkin, mutta yläputket voittivat suosiossa siksi, eivät olleet yhtä herkkiä särkymään metsätöissä tai kynnössä ja pakokaasut eivät tulleet takana mm. perunankylvökoneessa olevan apumiehen silmille. Tämä ei rodikäytössä menoa haittaa (vaikka sivuputket taitavat olla se näyttävämpi vaihtoehto...)

    Muistelin myös, että 10-20 vuotta sitten MTV3:n uutisten kevennyksenä näytettiinkin eräs mies, joka oli rakennellut traktoriinsa kuplavolkkarin ohjaamon keulapelteineen ja lokasuojineen. Tämä hurjannäköinen viritys oli kenties kotimaassamme pioneeri tällä alalla? :)

    Ehkäpä tässä on sittenkin potentiaalia. 8)
     
  10. Master_Of_Orion

    Master_Of_Orion 1st gear

    Ehkäpä soveltamalla jonkin vanhan McCormikin tai John Deeren rakenneratkaisuja tracto-trike olisi sekin mahdollista, mutta mitä lähemmäs moottoripyörää pyritään, sen hankalammaksihan tuo rakentaminen, kiitos pykälien ja 50%-prosenttisäädöksen, käy...

    [​IMG]
     
  11. Dart-74Black

    Dart-74Black 1st gear

  12. Blower Camino

    Blower Camino Gearhead

    Ei kai mistään 50% säännöistä tartte välittää jos traktoria rakentelee. Ei kai niissä mitään veroja ja muutosprosentteja ole?
     
  13. budweiser

    budweiser Gearhead

    Loppukesästä olisi ehkä jouten Hot Rod traktori, eli jos jälkikasvu natisee mopoauton perään niin ostappa tästä sille vähän toisenlainen vehje.

    http://tulijaleimaus.com/mtrading/wp-co ... 20x600.jpg

    Tämä on Suomen rekisterissä ja toiminut mainiosti, on täysin laillinen kuvan mukaisessa asussa. Rättikattokin löytyy sadepäiviä varten...myydään kuskin vanhenemisen johdosta ja siirtyessä harrastuksessa eteenpäin.
    Soittaa voi 0400 - 278 279
     
  14. hara64

    hara64 1st gear

    Onks toi :odroll: traktori ???
     
  15. Looks tractor enough to me! ;)
     
  16. NonSenCe

    NonSenCe Gearhead

    oikeen kiva noin traktoriksi. mitä tollaselle mopoauton korvike traktorille tulisi hintaa?
     
  17. v-v

    v-v Gearhead

Kerro tästä muillekin!