Migatronic hitsauskone ongelma

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Työkalut, koneet ja tarvikkeet', aloittaja 1purehell, 18.7.2014.

  1. 1purehell

    1purehell Double Gearhead

    Onko noissa Migatronicin MIG-hitsauskoneissa joku perustavanlaatuinen vika, vai mistä johtuu, että ne polttaa langan suuttimeen todella herkästi? Eli lanka palaa "yhdeksi puuksi" lankasuuttimen kanssa ja sitä ei saa siitä irti kuin vaihtamalla suutin.

    Mikään muu hitsauskone, mitä olen käyttänyt ei tee samalla tavalla. Suuttimia menee enemmän hitsatessa helposti 1-3 päivässä. Koneen malli on 273.

    Kaverilla on samanlainen kone ja ihan sama vika siinäkin, eli ei ole koneyksilöstä tai käyttäjästä kiinni. Voisko joku kytkentävika tai vastaava tehdä tuollaista?
     
  2. J.Lehtonen

    J.Lehtonen 1st gear

    onko kokeiltu pykälää isommalla kolvilla joka kestäis isompia virtoja? tekeekö samaa kaikilla kahvoilla. itsellä kesti esabin mukana tullut lähinnä ohuille pelleille ja pieniin korjauksiin tarkoitettu kolvi noin 5 käyttö kertaa. kunnes rupesi tekemään tuota samaa. omassa esabissa ongelma ratkesi isommalla kolvilla joten lainaamaan joltain kaverilta isompi kolvi ja kokeillemaan onko vaikutusta. muuten kyseinen kone on vieras mutta tuosta voisi kannattaa lähteä liikkeelle
     
  3. Mustarauta

    Mustarauta 2nd gear

    Kokeile miten lanka tulee ilman suutinta,jos se näyttää että se takkuaa on langansyötössä häikkää,syöttörullat kuluneet,langankireys rullien välissä liian löysä,onko langansyöttö kaapelin sisäosaa uusittu/puhdistettu,käytätkö hitsaus-spraytä suuttimessa.Se ainakin estää roiskeiden palamista suuttimen ja holkin väliin.Sillon maadoitus tapahtuu suoraan suuttimesta holkin kautta maihin ja lanka sulaa suuttimeen.Myös kahvan maadoitus kannattaa tarkistaa sekä muut maadoitukset.Näitä on sattunut muidenkin koneiden kanssa kokemusta on (38v pelti hommia).
    Onko suutin varmasti oikeaa kokoa myös pituuden puolesta?
     
  4. Kalu

    Kalu Double Gearhead

    Meillä on tallilla joku pieni voimavirta Migatronikki, mallia en nyt muista. Joku pienehkö kolvi siinäkin on, Kempin kaiketi, oranssi ainakin. Joskus kauan sitten sekin myös poltti langan suuttimeen, niin että ennenkuin liipasimesta päästi irti, niin kolvin joutu nostaa ylemmäs ettei se lanka joka kerta suuttimeen palannut. Nykyään se ei enää sitä tee... Ainakin silloin joskus siinä oli se kaasu suutin, vai mikä sen holkin nimi siinä kärjessä päällä nyt onkaan, niin oli niin kulunut, että suutin oli sen kanssa samalla tasalla, uuden kun vaihtoi niin lankasuutinhan on siellä vähän syvemmällä. Eniten kun sitä olen käyttänyt ja huolehtinu noista vermeistä, niin oisko se siitä sitten johtunut. 14v sen kanssa menty, ei voi tarkalleen muistaa...
     
  5. 1purehell

    1purehell Double Gearhead

    Kolvia en ole kokeillut vaihtaa. Tuollaisia tuo ja se kaverin kone on ollut alusta lähtien. Itselläkin ehti mennä takuuaika umpeen, ennen kuin otin koneen säännölliseen käyttöön.

    Pitää tutkia noita langansyöttörullia, josko ne lipsuu. Ongelma pahenee selvästi, jos kolvin kaapeli on vähänkään mutkalla.
     
  6. Erska

    Erska Gearhead

    Moro.

    Itelläni on myös 273.

    On sillä kolme lankarullaa hitsattu vuodesta 2008 lähtien. Olen saanut itsekin langan suuttimeen muutamia kertoja kiinni mutta vielä on ensimmäinen suutin kiinni.

    0.8 kuparilangalla hitsailen... :odroll:
     
  7. J.Lehtonen

    J.Lehtonen 1st gear

    omassa esabissa tekee näköjään samaa kun vähän löysää langansyöttöä. käväsin kokeilemassa just eli langansyötön tarkistus ensimmäiseksi. ja kolvikaapelin tarkistus että on ehjä. ja seuraava mikä tuli mieleen niin onko käytössä m6 kierteellä olevat lankasuuttimet jotka on halkaisijalta lähes samankokoiset kun kierreosakin vai onko kolvissa mahdollista käyttää pikkasen paksumpia suuttimia http://www.hitsikauppa.fi/product_thumb ... =200&h=150 vai tämän tyyppiset
    http://www.hitsikauppa.fi/product_thumb ... =200&h=150 jälkimmäiset on itsellä käytössä ja pitkän hitsuutus jakson aikana lämpö ongelmat poistui kun vaihdoin noihin. eli nuo ensimmäiset lämmetessään aiheuttaa monesti juuri tuota kiinnipalamista
     
  8. MarkFMX

    MarkFMX 1st gear

    Putsaa spiraali, kato mitkä rullat sielä on, varmista ettet käytä esim. tuumasia suuttimia, säädä vapaanlangan pituutta(migatronissa yleensä langansyöttimen kopassa). yleensä ottaen migatronicit on helvetin paskoja syöttämään, osta kemppi niin poistuu ongelmat !
     
  9. -TH-

    -TH- Gearhead




    Käytätkö marketista tms. Ostettuja ohuita lankasuuttimia? 0.8 langalle käyvä suutin tulisi olla ainakin 8mm ulkomitaltaan paksu. Jotkut markettitarvikkeet ovat ohuita ja ne oikeasti vääntyvät ja jarruttavat langan jumiin, jolloin se myös sulaa jumiessaan suuttimeen kiinni.

    Jahkailin oman koneen kanssa jonkinaikaa ongelman kanssa, mutta kun hommasin alkuperäisen vahvuisia suuttimia, niin lanka ei enää juminut. Toki spiraali on hyvä putsata ja tarvittaessa lyhentää, sitä mukaa kun se venyy.
     
  10. Lclassic

    Lclassic 1st gear

    Spiraalin vaihto auttoi omassa kun tuli samainen ongelma 273 kanssa.
     

Kerro tästä muillekin!