Pontiac 400 lämpö ongelma!

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Moottori', aloittaja makeit, 11.6.2014.

  1. RooZe

    RooZe 2nd gear

    Ilmatasku?
     
  2. makeit

    makeit 3rd gear

    Tämmösissä mitään ilmanohjaimia ole :lol:

    Syyläristä on päästetty puhdasta vettä virtaamaan läpi kunnolla, kunnes vesi oli kirkasta myös pois tullessa.

    Ilmatasku mahdollinen jos esim. kansipahvi vuotaa.

    Kokeilen vielä tänään uuden termostaatin kanssa, jos ongelmasta päästäisiin niinkin helpolla.
     
  3. makeit

    makeit 3rd gear

    Ei ollut uudesta termarista apuja.

    Alkoi ihmetyttää "savun" nousu öljynlisäys korkista. Tuo PCV systeemi ei toimi nyt tuossa moottorissa.

    [​IMG]

    Puskee kuumaa ilmaa moottorista korkista(kuvassa nr.1).
    Miten tuon järjestelmän kuuluu toimia. Kuvassa 2. oleva venttiili oli aiemmin huonosti kiinni ja päästi ilmaa välistä, korjasin sen nyt tiiviiksi jonka jälkeen puskee savut korkin alla olevista rei'istä.

    Eikö kuuluisi korkista juuri imeä tuoretta ilmaa?

    Entäs miten kohdan 2 PCV-venttiilin kytkentä? Letku mihin?

    apuja perkele
     
  4. Ratrod34

    Ratrod34 Gearhead

  5. rebel58

    rebel58 Double Gearhead

    Ei varmasti ole tämä syynä, mutta mielestäni noi haitarivesiletkut on perseestä. Sorry ot?
     
  6. aric-z

    aric-z Gearhead

    1. Öljykorkki
    2. Kaasariin
    3. Ilmanputsarille
     
  7. kuula

    kuula Gearhead

    Juurikin näin.
     
  8. Ratrod34

    Ratrod34 Gearhead

    Ok eli toi 2 näkyvä on PCV-venttiili ? jos toi 3 menee ilmanputsarille niin sieltä toi PCV-venttiili pois, vai onks tää joku kahden PCV-valven systeemi ?
     
  9. Karck

    Karck 3rd gear

    Kyllä Pontiaceissa on PCV tossa imusarjassa (2). Venakopista pitäs mennä putsariin sitten omaan suodatin patruunaan mutta koska sulla on tommone hieno kromiloota ni eihä sii ole sitä.
     
  10. makeit

    makeit 3rd gear

    Kyllähän se vesi noissakin virtaa riittävästi. Ruman näköisiä vaan tahtoo olemaan. Alkuperäinen letku ei sovi, ei yllä letku syylärille saakka kun ei ole orkkis jäähdytin.

    Tässä Pontiacin oma näkemys ilman kierrosta:
    [​IMG]

    Eli täräytän vaan PCV-venttiilistä(2.) letkun kaasarin alipainelähtöön.
    Ja tuo venakopan PCV(3.) saa elää omaa elämäänsä siellä, toimii oikeastaan vain tulppana. "Puhtaan" ilman järjestelmä imee korkin(1.) alta. Mielestäni pitäisi toimi myös näin..
     
  11. kuula

    kuula Gearhead

    Mulla oli just mainitsemallasi tavalla, sillä erotuksella jotta toisessa venakopassa ei ollut mitään.
     
  12. makeit

    makeit 3rd gear

    Ja lämpö ongelma jatkuu..

    Eli tyhjäkäynnillä ja todella rauhallisella ajolla lämmöt pysyy normaalissa 180-190F. Normaalissa maantieajossa lämmöt alkaa nousta ja pysähtyessä viimeistään keittää..

    - Kannet vaihdettu (eli myös kansipahvit)
    - Asennettu paisuntasäiliö
    - Kokeiltu uudella termostaatilla sekä ilman termostaattia
    - Vesipumppu avattu ja todettu toimivaksi(virtauspelti ehjä, kumit ehjät)
    - Ylävesiletkuun tehty ilmausruuvi (Eli järjestelmässä ei ole ilmaa)
    - Kaasari purettu, putsattu ja säädetty
    - Sytytys säädetty
    - Sähköflekti vaihdettu tehokkaampaan, puhaltaa syylärin takaa ilmat moottoriin päin
    - Kaikki vesikanavat on auki lohkon ja kannen välissä, tiiviste ei tuki yhtäkään läpeä
    - Koko järjestelmä huuhdeltu vesijohtoverkon paineella
    - Käytetty jäähdyttimen puhdistuainetta järjestelmässä

    Lämppärin kenno vaan mietityttää, on pois pelistä ollut nyt koko ajan. Letkulähtö jäi käteen, pitäisi irroittaa ja korjata, niin saisi senkin porukoihin mukaan.

    Alkaa kesä olemaan kohta jo ohi.. :-?
     
  13. reynolds

    reynolds 3rd gear

    Tää nyt voi olla täysin hullu kysymys,mutta pyöriihän vesipumppu oikeaan suuntaan.? (Joissain autoissa saa hihnan laitettua niin,että vesipumpun pyörimis suunta muuttuu...mutta ehkä Pontiacissa ei kuitenkaan mahdollista.?.)
     
  14. rebel58

    rebel58 Double Gearhead

    ^^ Lämppärin kennon lähtö ollut hauras ja jäähdytittimen puhdistusaine teki siitä heikomman?
     
  15. makeit

    makeit 3rd gear

    Ei saa millään pyörimään väärään suuntaan ja veden virtauksen näkee syylärin korkista, oikein menee.

    Kenno hajosi jo viime syksynä, puhdistusainetta käytin nyt kesällä jolloin kenno oli pois pelistä siis.
     
  16. rautasydän

    rautasydän 2nd gear

    Oli omassa oldsin 403 koneessa samaa vikaa ja paljolti samat hommat tuli siihen tehtyä. Isoin alusyyläri us-partsista, iso sähköflekti oman ropellin lisäksi autto paljon, erillinen jäähy laatikon öljyille myös auttoi. Lopulta kuitenkin keväällä huomasin minimaalisen vuodon alavesiletkun lähdössä ja sen korjattua on lämmöt pysyny kurissa ja tänäänkin ajelin helsigin iltapäiväruuhkassa karseessa helteessä ja lämmöt pysyi alle 98 c. Normi keleillä ei tarvi edes sähköflektiä enää pyörittää. Eli paineet karkasi alavesiletkulta ja keitti herkemmin, nyt paineistettuna ei nouse kiehumispisteeseen. Tsekkaa siis tarkasti kaikki letkut, ettei jossain kuitenkin ole pieni vuoto.
     
  17. Ana67

    Ana67 Gearhead

    Mites syylarin korkki, onko vaihdettu? Ja imeehän se flekti syylarin läpi jos takapuolella ja puhaltaa jos etupuolella?
     
  18. Ade62

    Ade62 Gearhead

    Termari on sulla varmaan joku 160F.
    Voisko käydä maantieajossa että konehuoneeseen tulee muualta niin paljon ilmaa et jäähdyttäjän läpi ei riitä virtausta. Kokeile laittaa saranoiden ja konepellin väliin prikat et saat pellin 2" korkeammalle tuulilasin puolelta.
     
  19. mopsiboy

    mopsiboy 3rd gear

    Tai siten on sama vika kuin mitä itsellä oli 440 koneessa. Termarin vaihdoin uuteen, kun ajattelin että saa vähän viileämpänä käymään. Alkoi lämmöt vain nousta, vaikka uusi termari oli alemmalla lämpöarvolla! Sitten kun vertasin vanhaan termariin, oli vanhassa reikä hieman isompi ja se mahdollisti myös hieman isomman virtauksen. Pistin vanhan takaisin ja on lämmöt pysyneet kurissa. Ei kierrä myöskään lämppärin kennon kautta kesäkeleillä vesi.
     
  20. wiwwe

    wiwwe 3rd gear

    tota oliskoha vika tuossa? eikös niiden blokattujen reikien tarkotus tiivisteessä oo vähän niinkun ohjailla veden virtauksia kansissa että kulkee oikeeta reittiä ja siten myös jäähdyttää oikein? vai oliko tiivisteessä edes blokattuja reikiä vai oliko jo paketista ottaessa kaikki reiät auki? :eek:
     

Kerro tästä muillekin!