Dodge Lancer -62 katsastuskuntoon?

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Yleistä rakentelusta', aloittaja Petteri L, 29.7.2014.

  1. Petteri L

    Petteri L 1st gear

    Terve;

    ostin Lancer farmarin vuosi sitten juuri katsastettuna.

    Jälkeenpäin on hieman ruvennut epäilyttämään, että olikohan katsastusmiehenä ollut joku tuttu, koska (sinänsä hyvin eteenpäin kulkevassa autossa) ei ihan kaikki ihan oppikirjan mukaan ole tai toimi, ja osa näistä allamainituista on ollut koko auton minullaoloajan...

    Olen aloittelija näiden harrastevehkeiden kanssa, niin nytpä sitten listailen ja kyselen toimimattomuuksia yms. ja niiden vaikutusta leiman saamiseen

    - etupää kolahtelee. Autoinssikaveri (jolla on myös itsellään '58 Chevy) löysi kuskin puolen ylätukivarresta väljää. Täytyy katsoa mitä leimamies tykkää. Käyköhän Lanceriin Dartien vastaavat osat, vai pitääkö jostakin kiven silmästä etsiä uutta / ehjempää, jos ei kelpaa..?
    - nopeusmittari ei toimi. Toimi kyllä vielä viime syksynä joten kuten. Kelpaako navigaattori nopeusmittariksi, jos ei ehdi katsoa hoituisiko vaijerinvaihdolla?
    - muutkaan alkuperäismittarit eivät toimi (tarvikelämpömittari kyllä). Ei kai tarvitsekaan?
    - etuvilkut toimivat hassusti. Autoon on varmaan jo Suomeen tuotaessa laitettu etukulmiin Kuplan vilkun näköiset vilkku/parkit, ja nyt vilkuttaa sillä lailla, että vasemmalle kääntyessä parkki palaa kulmassa ja puskurin alla vilkuttaa. Oikealla kääntyessä kulma vilkuttaa, koska puskurin alla pimeni, eikä ole syttynyt uudelleen edes vaihtamalla tilalle ehjä polttimo toiselta puolelta... Mahtaisiko kelvata?
    - peruutusvalot on kytketty toimimaan katkaisijasta. Ei haitanne?
    - neutral switch ei toimi. Kokeilin jo kerran parkkihallissa, että hyppäähän se eteenpäin jos koittaa startata D-asennossa.

    Kyllähän noihin (melkein) kaikkiin on jollakin aikataululla tarkoitus puuttua, mutta kannanotot olisivat tervetulleita, että voisi miettiä järjestyksen.

    Autoon on vaihdettu kutosen ja manuaalin tilalle 273 ja 901-laatikko. Tämän sinänsä mukavan muutoksen vaikutuksena on ollut, että moottoritila on aivan perkeleen täynnä. Eikä altakaan helpolla pääse juuri mihinkään käsiksi. Joten moniin pikkuhommiinkin voi saada aika lailla aikaa palamaan...

    Nimimerkki "tunnissa selälläni auton alla maaten sain milli pari kerrallaan pulttia kääntäen startin piuhat startista irti niin, että pääsin putsaamaan"
     
  2. caprice305

    caprice305 Double Gearhead

    Osista en osaa sanoa, mutta vilkut ainakin pitää laittaa kuntoon. olisko nyt niitä lisä vilkkuja vedetty toisen releen kautta jos kerta omaa elämää viettää? Navigaattori on ainakin kavereilla kelvannut, mikä saattaa olla sitten inssistä kiinni.
    Edit: eli vilkkujen piuhat esiin ja uusiksi. Releistys ohjeita on netti täynnä millä osaa aloittelijakin.
     
  3. Rust Devil

    Rust Devil Gearhead

    Tossa kytkentäkaavio neutral safety switchille,saa pakkivalotkin toimimaan oikein.

    [​IMG]
     
  4. JAMANT

    JAMANT Double Gearhead

    Ja et oo sitten vuoden aikana ehtiny noita vikoja korjata?? Harrasteauto pitää olla katsastuskunnossa aina kun sillä ajaa...
     
  5. Petteri L

    Petteri L 1st gear

    Tuli kevään paukut käytettyä tuolla konepellin alla...

    https://www.dropbox.com/s/132aahma9k7ol ... 26_Pro.jpg
    Ennen...

    https://www.dropbox.com/s/samz79omzzns3 ... 38_Pro.jpg
    Nyt...

    On vähän hidasta tämä mun fiksailuni tässä opetteluvaiheessa. Jo ihan alkaen siitä mistä osia ja mitkä käyvät.

    Noista vioista ennen talvea oli havaittavissa etupään kolina (ja ostin auton samana aamuna katsastettuna). Neutral swtichin puutteen tajusin vasta nyt kesällä.

    Mittarit ovat toki olleet työlistalla - toistaiseksi niitä vaan toimii vielä vähemmän kuin ennen, kun sähköjen kanssa pelatessa otettiin iso virta pois kiertämästä latausmittarin kautta. :)
     
  6. Pande_K

    Pande_K Double Gearhead

    Nopeusmittari toki on mukava varuste olemassa, mutta ei se tuonikäisessä katsastukseen vaikuta. Nopeusmittari tuli yllättävän myöhään pakolliseksi varusteeksi eli vasta vuodesta 1984 alkaen.
     
  7. Petteri L

    Petteri L 1st gear

    No kysäisenpä vielä sitäkin, että jos tuulilasi lakkaa kelpaamasta (aika naarmuinen on ja kiveniskemä keskellä), niin mitenkäs näihin vuosikertavehkeisiin saa laseja?

    Tiivistesarjan jos ja kun vaan löytää (eBayssa tuntuisi ainakin olevan tarjolla), niin saako lasin lasiliikkeeltä (ja jos niin miltä?)?
     
  8. mikka

    mikka 3rd gear

    Kuttilan Autolasi, (Kanunki) Salo, valmistaa laminoituja tuulilaseja mallin mukaan.
     
  9. Pikku-Kalle

    Pikku-Kalle Gearhead

    Ja pakkivalot tuli pakolliseksi joskus 70-, tai 80-luvulla.
     
  10. GRA-55

    GRA-55 1st gear

    Mutta jos ne on, niiden pitää toimia. Näin sanoi inssi minulle '65 fordista.
     
  11. Vuppe

    Vuppe Double Gearhead

    Mun -79 voortis ei o pakkivalot toiminu ikuna kun se on mulla ollut, eikä siitä ole mainittu leimalla kertaakaan. En ole vuosiin sitä enää katsastanut mut kymmenisen kertaa nyt ainakin näytillä käyttänyt.
     
  12. dart -66

    dart -66 Gearhead

    Etupään osat on -62 mallissa samat kuin 63-66 (osin -72 asti) A-bodyissä eli
    ei kovin hankalia.
     
  13. Petteri L

    Petteri L 1st gear

    Joo, raidetangon päät saikin kivasti hyllystä US Partsista. Ja vaikuttaisi siltä, että ylätukivarren puslat myös.
     
  14. Petteri L

    Petteri L 1st gear

    Käyköhän toimimiseksi se, että napsauttaa ne kytkimestä päälle? Täytyy tutkailla millaisia ongelmia neutral switchiin on ilmaantunut, kun on tullut mieleen tehdä peruutusvaloille kytkin...
     
  15. Slant Sickness

    Slant Sickness Double Gearhead

    Jos siinä on tehtaan jäljiltä peruutusvalot, niin on sen vaihteistossa kytkin tai kytkimen paikka myös. Erilliskytkimestä päälle unohdetut peruutusvalot on syvältä.
     
  16. Petteri L

    Petteri L 1st gear

    Tehtaan jäljiltä on peruutusvalot, joo, mutta on ollut alunperin manuaali kutosella, nyt sitten v8 automaatilla. Eli jotakin on viritetty.

    Linkissä kaavio joka yleisesti ottaen (keväisen konehuoneen sähköjenuusinnan perusteella) pitää hyvin paikkansa orkkisasennusten suhteen...
    https://www.dropbox.com/s/qsoltf01c9hkk ... switch.jpg

    Kertokaas vielä tyhmälle, että missä päin 904 laatikkoa kytkin on?
     
  17. Slant Sickness

    Slant Sickness Double Gearhead

    Neutral switch ja pakkivalon kytkin on yksi ja sama osa hieman taaempana sitä vipua, millä vaihdetta hämmennetään. Jos laatikko ja kytkin on autosta, jossa on ollut peruutusvalot, ko kytkimessä on kolme pinniä. Aiemmin tässä keskustelussa on kuva, mikä on kytkentä. Kytkin maadoittaa pakkivalon virtapiirin.

    Neutral switch on se osa virtapiiriä, mikä estää starttaamasta vaihde päällä.
     
  18. Petteri L

    Petteri L 1st gear

    Jep, löysinkin arkistostani laatikon räjäytyskuvan, josta olin ymmärtävinäni missä switch olisi. Eli kun pääsen taas auton alle, niin kurkin.

    Tekniikka on kuulemma 60-lukuinen - Dart tai Barracuda? Onkohan 60-luvun mopar-malleja, joissa olisi (273+) Torqueflite 901, mutta ei peruutusvaloa?
     
  19. JAMANT

    JAMANT Double Gearhead

    No ei, kaaviossakin lukee toisen laidan pinnin kohdalla 12V eli kytkee suoraan jännitteen peruutusvaloille ja ihan sama kumpaan laitaan laittaa sen 12V, toiseen laitaan sitten se peruutusvaloille menevä johto. Keskipinni on maadoittava ja se on se starttauksen estävä pinni...
     
  20. FuryIII '71

    FuryIII '71 Double Gearhead

    Mulle eräs pitkänlinjan mopar-harrastaja sanoi, et peruutusvalot on ainaki tos omassa harrasteessa ollut optiovaruste vaikka siitä ne linssit löytyykin. Eikä niitä ole mulla ikinä leimalla tuosta, eikä edellisestä samanikäisestä, valiantista katottu.

    Luulisin että pätee tuohon lanceriinkin.

    Oishan ne hyvä olla toiminnassa, mut leiman takia niistä ei varmaan kannata ressata...?
     

Kerro tästä muillekin!