Mopar 273 ja 2BBL Carter ongelmia

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Moottori', aloittaja robin, 13.5.2014.

  1. robin

    robin Gearhead

    Mikähän näitä mun Cartereita vaivaa, parillakin aivan tuliterällä olen kokeillut ja kummallakin sama ongelma. Kiihdytyspumpun kun säädän kuvan mukaisesti, niin sitten vastaa kaasuun ilman tukehtumista, toimii cruisailu nopeuksissa OK ja maantiellä pystyy ajamaan kahdeksaakymppiä mutta satasen vauhdissa alkaa nypytys, aivan kuin ei saisi bensaa tarpeeksi. Uudella bensapumpulla ja suodattimella pääsin vasta tuonne 80 nopeuksiin, sitä ennen nypytys alkoi reilussa 60:ssä, vanha suodatin oli nähtävästi tukossa sen verran.

    https://www.flickr.com/photos/kimmohamalainen/13992308249/

    Jos säädän kiihdytyspumpun korjaussarjan lappusen mukaan, niin tyhjäkäyntiä käy nätisti mutta tukehtuu heti jos yrittää kierroksia antaa. Pumppaamalla kaasua kierrokset saa nousemaan.

    Kummankin Carterini kyljessä lukee 0-1612. Kaasareiden suuttimissa on hieman eri numerot mutta ristiin rastiin vaihtelemallakaan tilanne ei ole oleellisesti muuttunut. Bensapinnat on OK. Sytkä on kohdallaan, parilla eri jakajallakin on kokeiltu.

    Kone on vakio 273:nen, onko näissä nyt neulat ja suuttimet väärät vai onko kaasari liian pieni ? Vai mikä tässä nyt mättää?
     
  2. lohipaa

    lohipaa 1st gear

    Ihan hakuammunnalla mutta oma 318 2 kurkkuisella ja sähköinen b pumppu veti hiukan ilmaa haljenneesta bensa letkusta ja puutu kans samantyylisesti.
     
  3. robin

    robin Gearhead

  4. Mikkis

    Mikkis Double Gearhead

    Miksi ei voisi.

    Jos se on bensanpaineen mittaamiseen tarkoitettu, niin anna mennä.


    Tarkista sytytys myös.
     
  5. robin

    robin Gearhead

    Tuota syttyä on tullut ruuvattua ja tutkittua niin paljon ettei enää jaksaisi siihen uskoa ja useammatkin osat on tullut vaihdettua. Samat ongelmat vaivaavat jos palautan kaasarin "tehdasasetuksille" vaikka kuinka sytyn kanssa leikkisi.

    Mites tuo pumpun liikerata nyt pitäisi oikeasti mitata. Korjaussarjan mukana tulevassa lappusessa käsketään laittamaan pumpun varteen "sokka" keskimmäiseen koloseen. Kaasarin vivustossa vipu keskimmäiseen reikään ja sitten tuon venttiililätkän ja kaasarin rungon väli pitäisi olla 1/16 eli jotain karvan alta kaksi milliä. Pumpun liikeradalle en tuosta lappusesta löytänyt mitään arvoja eli kaasarin kannen ja pumpun yläpään välin mittaa.

    Tuon venttiililätkän kun pidän tuolla kuvan mukaisella korkeudella, niin homma toimii OK poislukien ne satasen vauhdissa nypytykset. Jos siirrän pumpun varressa sokan pykälän ylemmäs eli venttiili nousee vielä korkeammalle, niin vehje kastelee tulpat käytännössä heti ekassa kylmäkäynnistyksessä oli mukana ryyppyä tahi ei. Alimpaan tipautettuna kakominen alkaa kiihdyttäessä.
     
  6. lohipaa

    lohipaa 1st gear

    Mulle viisaampi opetti että käännä seosruuveja auki niin kauan kunnes kierrokset nousee ja sit hippasen taaksepäin kun lakkaa nousemasta. Ja sitten tyhjäkäynnin säätö
     
  7. robin

    robin Gearhead

    Tyhjäkäyntiseokset on säädetty katsastuksen yhteydessä kohdalleen, arvot saatiin hyviksi ja sitten kaveri laittoi karvan verran rikkaammalle. Ennen mittariin iskemistä niitäkin tuli ruuvailtua korvakuulolta mutta ei vaikutusta tähän ongelmaan. Muita seosruuvejahan tässä vehkeessä ei olekkaan vai vakuttavatko nuo tyhjäkäyntiseosruuvit myös kierroksilla ?

    Kaikki vain tuntuu kulminoituvan tuohon kiihdytyspumpun toimintaan. Tuossa juuri törmäsin yhteen ohjeeseen missä käsketään laittamaan vipuvarsi kiinni kiihdytyspumpun vivun ulompaan reikään eikä tuohon sisempään miten korjaussarjan ohjeissa. Pitää nyt tuotakin kokeilla vielä uudemman kerran kun kaikki muu on jo ympäriltä tullut uusittua ja säädettyä.
     
  8. robin

    robin Gearhead

    Kertaalleen vielä säätelin sytkää, ei vaikutusta. Vaihdoin jakajaa, ei vaikutusta. Aina piti palauttaa tuo hullun näköinen conffi kiihdytyspumpun säätöihin että ei puutunut kaasutettaessa ja pintakaasulla ajettaessa.
     
  9. kingsway

    kingsway Gearhead

    Kyllä tuo vaikuttas kuitenkin ilmavuodolta.
    Kokeiles vielä onko läppäakselissa väljää. Jos on niin herkästi sieltä ilmaa vetää. Kokeile nitkutella eri asennoissa.
    Tehdaskunnostetuissakin voi olla tuota vikaa. Joskus on uusissakin kaasareissa.
     
  10. robin

    robin Gearhead

    Tuota väljyyttä jo aikoinaan ekana epäilin mutta kummassakin rungossani ei ole akselilla väljää yhtään. Tai ei ainakaan ollut silloin kun niitä paikoilleen alunperin sovittelin. Pitää nyt vielä hakea purkki starttipilottia ja aloittaa uudelleen sen kanssa mahdollisten vuotojen metsästys.

    Jos sitä nyt näillä säädöillä pääsisi huomenna reissuun. Aina tulee naureskeltua TV:n jenkkisarjoille, kauhea kiire deadlineen ja vehkeet prakaa minkä kerkiää. Nyt ollaan itse ihan samassa tilanteessa, lähtö lähenee ja viat vehkeessä vain lisääntyvät :D
     
  11. robin

    robin Gearhead

    En kyllä onnistunut mitään vuotoja löytämään. Kiihdytyspumppua kun vain pitää tarpeeksi korkealla, niin kaasari toimii OK, muuten puutuu heti suuremmilla kierroksilla tai tasakaasulla.

    Kuuluuko muuten sinne kiihdytyspumpun ja kuulan väliin sellainen "hattu" missä on päältä reunat auki ? Tuon paikallaan olevan kaasarin mukana sellainen on tullut mutta korjaussarjan mukana tai räjäytyskuvissa sellaista ei ole.
     
  12. kingsway

    kingsway Gearhead

    Lukitse ryyppyläppä hieman kiinni, josko tuo ilman rajoittaminen auttaisi. Ei tietenkään korjaa vikaa, mutta auttaa ehkä rajaamaan vaihtoehtoja.
    Isompaa suutinta ja pienempää neulaa.
    Suuttimien saatavuus on BBD:hen aika heikkoa, mutta eiköhän googlella joku kauppa löydy.
    Jos puola on kytketty väärin, niin se voi aiheuttaa myös tuollaista. Tarkasta, että olet kytkenyt +johdon varmasti puolan +napaan ja virranjakajan miinusnapaan. Jos jännite meneekin -napaan, niin se huonontaa kipinää virranjakajan kärjissä ja lisää polttoaineen kulutusta aivan pirusti. Vaikuttaa siis seoksiin.
     
  13. robin

    robin Gearhead

    Oikein päin on nuo puolan piuhat, pitänee varmaan testata vielä toista puolaakin. Täytyypä kokeilla tuota ryyppy kikkaa huomenna. Nyt on heitetty reilun sadan kilsan lenkki maantiellä ja aamuisen kiihdytyspumppu jumpan jäljiltä vehje kulki nätisi 80 vauhtia, noin yhdeksän kympin hujakoilla tuntee vielä omalla persauksella satunnaisen nyppimisen mutta matkustaja ei tuota enää havainnut. Reilua satkuakin pystyi jo päästelemään \o/
     
  14. Ana67

    Ana67 Gearhead

    Olihan bensa tuoretta? :rotfl:
     
  15. robin

    robin Gearhead

    Täss on jo monta tankkia ajeltu ;) Mutta, vaihdoimpa aamusella tuon uuden puolan tilalle miljoonalaatikosta vanhan Mopar Performance puolan ja nypytys 80-100:sen välillä katosi, Tästä innostuneena vääntelin kiihdytyspumpun säädöt ohjeiden mukaiseksi, vehkeellä pystyi nyt vähän jo ajelemaankin kun aikaisemmin se puutui tehdassäädöillä heti alkuunsa. Säätelin pumpun säädöt noin puoleenväliin tehtaan ja näiden alunperin toimivien säätöjen välimaastoon ja nyt vehkeellä pystyi ajelemaan cruisailu ja maantienopeuksia ilman suurempia ongelmia. Nyt alkaa näyttää siltä, että kipunapuolella taitaa se suurin ongelma olla.

    Pitänee varmaan viritellä tuon uuden jakajan sisään petronixi ja siihen kaveriksi vielä kunnon puola ja katsotaan josko sitten päästäisiin kaasarissa täysin tehtaan suosituksiin, nyt ei enää kovin kaukana olla.
     
  16. robin

    robin Gearhead

    Enempi vähempi pikkuongelmat ovat vaivanneet mutta pala kerrallaan on menty parempaan suuntaan. Tuolla Mopar Performancen puolalla jäin alkukesästä torin kupeeseen, kun vehje ei enää käynnistynyt hetken seisomisen jäljiltä :(

    Pertronixin ja uuden puolan myötä käynti parani huimasti, nyt ei vaella sytkä enää ollenkaan ja pärähtää kertalaakista käyntiin. Vetäisin myös tankin täyteen 98:ia ja taas tuntuisi toimivan paremmin, aikaisemmin tankissa on ollut vain 95 E10:iä. Tällä hetkellä näyttäisi siltä, että ajossa ei nypytystä enää esiinny kuin vaihteiston puolesta ja sekin taitaa asettua kickdownin säädöillä.

    Kaasarinkin olen saanut varmistettua oikeaksi yksilöksi eli se ei ole kokonsa puolesta liian pieni, tms.


    Jospa tämä tästä, uskaltaisikohan sitä perjantaina lähteä kesän ekaan cruisinkiin :D
     
  17. robin

    robin Gearhead

    ja *askat, askin säädin ja se toimii nyt hienosti mutta edelleen 80-100 tasaisessa vauhdissa kone nypyttelee tai meinaa puutua mutta heti kun vähänkään heiluttelee kaasujalkaa, niin vehje vetää eteenpäin. Noh, ruisingista kotiapäin ajellessa nykäisin sitten karvan verran ryyppyä päälle motarilla ja avot, nypytys katosi samantien. Eli mahtaa siellä kuitenkin olla edelleen jossain ilmavuoto tai jotain. Kone toimii niin kuin pitääkin maantienopeuksissa, kun käsiryyppyä vetäisee tuon karvan verran päälle. Taajamanopeuksissa vehje taasen toimii kaiken tämän helvetillisen säätämisen jäljiltä nätisti ilman ryyppyn raplausta.

    Starttisprayn kanssa en tallin pihassa onnistunut mitään ilmavuotoa löytämään, olisiko muita ajatuksia ? Kaasarin vivustoa kun yritin heilutella, niin ehkä se akseli aavistuksen tietyssä asennossa liikkuu eli voisiko tuo aiheuttaa ylimääräisen vuodon tietyllä polkimen asennolla ? Samanmoinen tai ehkä isompikin välys tuntui olevan tuossa aiemmin kiinni olleessa kaasarissa ja sekin on ns. "uusi". Onko mulla nyt vain kaksi läppäakselivikaista Carteria...
     
  18. Ana67

    Ana67 Gearhead

    Ettei ois liikaa ennakkoa tasakasulla maantienopeuksissa? Missä lähdössä jakajan ap?
     
  19. Cocco Bill

    Cocco Bill Gearhead

    Pikkulohko moparissani oli aikoinaan jonkun jo kauan sitten asentama 70-luvun Carter Thermoquad jossa oli kaikenmoista murhetta vaikka miten oikeaoppisesti sääteli ja korjaus-sarjaa ym parannusta yritteli.
    Äkkinäisesti kaasua polkaistessa se nyykähti ja meinasi sammua,kaasun nosto korjasi tilanteen tai kevyt polkaisu tietty,mutta yksi ongelma oli myöskin tuo tasakaasulla nykiminen ja kun päästi kierroksia ajossa niin "röpötti"eli ei käynyt tasaisesti.
    Sitä säätelyä oli sitten kait joka ajon jälkeen kun tuntui että aina joku muuttui tai pysy paikoillaan säädöt.
    Ongelma poistui vasta kaasarin vaihdolla ja tässä tapauksessa syynä oli akseleiden läpivienneiltään kulunut(tihkui/sai ilmaa)sekä muovirungon ikääntyminen joka lie myöskin jo jotenkin läpipäästi ilmaa,oisko ollut pieniä halkeamia tms.
    Tyyppivika vanhemmiten muuten hienossa kaasarissa.
    Nyt Edelin Performer 600 joka suoraan paketista säädöillä toimii moitteetta,mitä nyt tyhjäkäynnin tietty säädin.
    Sytytys (letku tukittuna jakajasta) noin 10 astetta eykk tuntuu parhaalta ja siihen saa jäädä.

    Joku nyt tietysti päivittelee että ei voi toimia ja isompaa suutinta+paljon ruuvaamista ynnä suuttimien vaihtoa ainakin heti!

    Ei ainakaan minun tarvi kun ajotyyli rauhallinen eikä ajella stripillä tai mikään viritelty masiinakaan.
    Pertronix Flamethrower 2 jakaja ja puola takaavat tasaisen käynnin,valovuoden parannus antiikkiseen kärkijakajaan.

    Ei röpöttele,käynnistyy heti ja käy nätisti eikä juuri ole ryyppyvipuun tarvinnut koskea!
    Mielestäni tuo kulkeekin hyvin museoautoksi,suorituskyky ihan riittävä ominaisuuksiin nähden kun muutenkin silmäteränä ja TOIMII!
     
  20. robin

    robin Gearhead

    Jakajan letku on tökätty kaasarin kupeeseen apukuskinpuolelle eli kuten servicemanuaalissakin sanotaan. Eikä tuossa kyljessä muita lähtöjä olekkaan.

    Eilen kaivoin miljoonalaatikon esille ja meinasin vielä kasata yhden Carterin ominkäsin, parhaista paloista mitä laatikoista löytyy ja jos ongelmat jatkuvat, niin sitten laitetaan tilaukseen jotain uutta...
     

Kerro tästä muillekin!