Rellu Megane 05 käyttikseksi?

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Merkki- ja mallikeskustelu', aloittaja ls1978, 9.8.2014.

  1. ls1978

    ls1978 Gearhead

    Täällä kun kaikesta tiedetään niin mitäs arvon raati sanoo otsikon mukaisesta rellunpippanasta? Vaihdossa sellaista tarjottiin 1,6 bensakoneella ja hyvillä varusteilla, 170 tkm ajettu. Täyttäisi oman talviautotarpeen oikein mainiosti. Lueskelinkin joltain palstalta että tyypivikoina joku nokan ajoituksen säätöyksikkö, ratin johtosarja ja hammastanko. Mitäs muuta siinä olisi huomiotavaa. Ja joo tuttua on jutut ranskan sähköistä... On vaan monesta suusta myös kuultua että ovat mainetttaan parempia varsinkin hintaansa nähden.
     
  2. reynolds

    reynolds 3rd gear

    ÄLÄ OSTA!!!...Puhun kokemuksesta,kun on yksi rellu megane ollut...Ja toista EI TULE!!! :wc: ...
     
  3. Rusty

    Rusty Double Gearhead

    En kanssa ottaisi edes ilmaiseksi.
     
  4. meteor

    meteor Gearhead

    Niin kaikki yksilöt eivät ole paskoja, keväällä ostin juuri saman ikäisen meganen ja ihan hyvin toiminut. Eihän noista tarvii edes paljoakaan maksaa jos vertaa golffiin tai octaviaan.
     
  5. Dna Kerma

    Dna Kerma Gearhead

    Nonniinno, jos oot keväällä ostanu rellun, niin paljonko on tullut kilometrejä näin syksyyn tultaessa?

    En oo kauheasti tuohon koppaan perehtynyt, kaverilla oli tuommonen, tuon ikänen, *Mielellään* vaihtoivat volvoon... Mutta jos nuo tyyppiviat pitää paikkansa niin kannattaa ainakin huolella tutkia ennenkuin vaihtaa? Saattaa olla aika kelju esimerkiks hammastanko vaihdella, tai entäs jos talvella -30 alkaa johtosarja temppuilemaan?
    Itsellä ei oo kun yhdestä lagunasta kokemusta, yök.
     
  6. Pande_K

    Pande_K Double Gearhead

    Jos kyseessä olisi vastaavan ikäluokan Laguna niin minunkin vastaukseni olisi tämä:
    Mutta en tiedä onko Megane aivan yhtä murheellinen kuin Laguna.

    Olen itse varsin ennakkoluuloton automerkkien ja mallien suhteen mutta kakkosmallin Lagunasta kehottaisin kaikkia pysymään erossa. Niiden sijoitus kaikkien luotettavuustilastojen häntäpäässä ei ole mitään sattumaa. Työpaikallamme niitä oli aikoinaan runsaasti työsuhdeautoina ja ostipa joku onneton sellaisen omalla rahallakin. Vaikuttivathan ne paperilla hintaansa nähden aivan asianmukaisilta, mutta nopeasti totuus paljastui: aivan käsittämätön määrä isompia ja pienempiä vikoja ja mikä kiusallisinta, monet viat sellaisia jotka katkaisivat matkanteon ja joita ei nykyautoilta enää odottaisi.

    Olen ollut läsnä aivan asialliseen sävyyn käydyssä keskustelussa jossa eräs meidän firman kaveri sanoi silloisen maahantuojan jollekin päällikölle, että hän ei tule ikipäivänä ostamaan mitään Renault-merkkistä laitetta vaikka millaisia malleja esittelisivät koska Laguna on hänelle aiheuttanut niin paljon mielipahaa. Tämä maahantuojan kaveri ei edes yrittänyt väittää vastaan, vaan diplomaattisesti sanoi että Laguna ei ole valitettavasti täyttänyt sille asetettuja odotuksia ja toivottavasti tulevat mallit tulevat paremmin ottamaan paikkansa.

    Jos tämä oli tilanne 0-3 vuotta vanhojen autojen kanssa, niin tuskin ne iän myötä ovat sen paremmiksi muuttuneet. En ole varma onko Meganen kanssa tilanne aivan yhtä alakuloinen.
     
  7. meteor

    meteor Gearhead

    Kolme tonnia on ajettu keväästä ja edellinen omistaja rullasi 5kk 20tkm, vaihtoi dieseliin juuri kun ajoa on paljon. Tallessa on kuitit viimeiseltä 90tkm mitä huolloissa on tehty eikä mitään mullistavaa löydy.
    Mullakin löytyy tarinoita kavereiden autovioista vollesta mersuun nissanista ooppeliin mutta en viitsi niillä ruveta ketään pelottelemaan. Herra on hyvä ja kertoo sen varman ja edullisen vaihtoehdon.
    Ostaessa olin varautunut ettei tämä ole niitä luotettavimmasta päästä olevia, relluissa clio on vähävikaisin näin ainakin olen ymmärtänyt.
     
  8. Karpov

    Karpov Double Gearhead

    Oon kanssa katellu eukolle ranskalaista, ikinä ei oo sellasta ollut itellä ja jutut on tuttuja. Kaverilla niitä taas piisannut.


    Toki kyse ei noin uudesta ole mutta kyllä se vaan niin on että ne ranskalaiset on maineensa väärtejä suurilta osin. 2001-> "kirveslaguna" on hyvin myös antanut syytä miksi ei ranskalaista. Tuntuu jopa että vanhemmat oli paljon parempia näihin 2001-> verrattuna vaikka ei ne vanhatkaan niin hyviä aina olleet.


    Toki jollakin voi kestää se mutta ainahan jollakin kestää. Kaveri niitä myös kehuu mutta jos ajomäärät 1000-8000km luokkaa per ranskalainen niin en paljon painoarvoa näille anna.
     
  9. ls1978

    ls1978 Gearhead

    Lagunan tiedänkin kaikinpuolin kartettavaksi laitteeksi mutta meganesta on tosiaan positiivistäkin kuulunut, mainettaan paremmaksi useissakin yhteyksissä mainostettiin. Ja tosiaan yksilöitähän tällaiset kymmenvuotiaat ovat mitä suuremmissa määrin. Mielestäni huonosti hoidetut osaan kohtuullisesti tunnistaa. Nyt juuri kiinnostaakin että onko meganesta enemmän niitä hyviä vai huonoja yksilöitä sattunut porukalle? Ja kuinka yleinen ylläpito on järjestynyt? Itsellä kun on rellusta paljon mielikuvia mutta olemattomasti kokemusta.
     
  10. Karpov

    Karpov Double Gearhead

    Yksi hyvä kysymys lie sekin että paljonko pystyisit itse tekemään remontteja ja vianhakuja?
     
  11. ls1978

    ls1978 Gearhead

    Perusrempat kyllä tehdään itse, raja kulkee koneen keulalta nostossa tai jonkun apurungon irroittamisessa. Diagnostiikka sähköpuolella tietysti kotitallissa hankalampaa. Eiköhän tuollainen patonki suunnilleen samoin purkaannu kun jenkki tai saksalainenkin.
     
  12. capri30S

    capri30S 1st gear

    Noissa on kaikkia hauskoja yksityiskohtia, esim. lampunvaihdot sisälokasuojan luukun kautta, vilkunpolttimon kannan sellaset hauskat pelti kontaktit mitkä ei ota kontaktia yms.. Itsellä ei kestäis hermot ranskalaisen kanssa, tai ainakaan renun. Lisäksi noi ranskalaiset on yleensä aina koottu sen osan ympärille minkä haluaa vaihtaa, esim. tuota tarkoittamasi meganen edellistä koppaa, ohjaustehostimen pumpun irti purkuun meni neljä tuntia, eikä ko. yksilössä ollut ilmastointia, joka olis varmaan kaatanut koko homman. Ensin piti muistaakseni irroittaa suorasytkän puolat, sitten laturi, joka kuitenkaan ei jostain syystä lähtenyt paikaltaan, mutta sen alla oli pultteja joilla apulaitekehto oli kiinni, niitä pultteja olikin sitten joka ilmansuunnasta, ja sen kehdon kanssa sai sitten ot-pumpun nostettua konehuoneesta. No, itse pumpunvaihdon piti olla ihan helppo juttu, niitä kun oli kuulemma käyttöauton mukaan vaan kahdenlaisia ja molempia hyllyssä, piti vaan ottaa malli mukaan. Myyjällä oli hyvä ilme kun nostin pumpun tiskille; "ai niitä on kolmattakin mallia.." toimitusaika oli vaan 6 viikkoa, ja auto sen aikaa halvaantuneena pihassa. Mieti nyt Late vielä...
     
  13. intiaani_chief

    intiaani_chief 3rd gear

    Juu, jos jätät suosiolla väliin.. puolat jatkuva ongelma, mikään korjaaminen ei ole helppoa jne. Ei jättänyt fiilistä "uudestaan" :)
     
  14. Yhdestä Renaultista kahden vuoden "nautinto" ja tuntui, että kaikki hajoaa käsiin. Jätän jatkossa Rellukat väliin...
     
  15. Weijari

    Weijari Gearhead

    No en mä nyt tiedä onko toi Rellu niin kummallinen. Itelläni on ollu uudesta asti 2002 Megane ja reissuautoksi hankittiin 2,2 diesel laguna 1, jolla oli tahkottu yli 300k. Sittemmin vaihdettiin se diiselin kannattamattomuuden takia Laguna kakkosen farkkuun jossa siinäkin nyt mittarissa 250k.

    Omassa Meganessa ei oo ollu yhtään sähkövikaa. Ilmastointi on pitäny täyttää uudestaan, Alustan joku poikkitanko pitäny vaihtaa, ohjauslaakerit, Vetonivel oikealta jne. Selkeästi alamittaisia ja huonoja ovat Alapallonivelet ja raidetangon päät. Vaikka otat tehtaan varaosina ne vahvemmat, käyttöikä on kaupunkiajossa n 30000km.

    En todellakaan aja sukkasillaan puuvillahanskat kädessä, mutta huollot oon tehny ja teettänyt ajallaan, välillä vähän putsaillu liittiimiä ja reletauluja etc. Muutenkin oon yleensä katsonut jonkun ylimääräisen tärinän tai äänen syyn ennemmin kuin myöhemmin.

    Voi tietty olla että Relluissahan oli tätä "Mallisarjan vika on vasta se auto mitä ekan piti olla" ja mun on mallisarjan vika mallisarjan viimeiseltä kuukaudelta.

    Toi Laguna 2. on sittten toinen juttu, mutta ei se ajo-ominaisuuksinsa ja mukavuuteensa nähden kuitenkaan mitään maksanutkaan. Tuossa jos yrittää saada kaikkia sähköt pelaamaan, niin tupakkia palaa ihan varmasti. On se kuitenkin liikkeellä pysynyt ja katsastuksesta läpi mennyt. Alapalloja ja raidetangon päitä menee tässäkin laatikkokaupalla. Laguna 1 taas oli kilometreistään huolimatta ihan hyvä peli.
     
  16. VilleTre

    VilleTre 3rd gear

    Ottaisin uudemman Meganen,siis jonkun 06-07 mallin. 05-malliin ei ihan kaikkea varmasti saatu paranneltua kun malline tuli 04. Laguna 2 oli paska mutta niistäkin viimeisemmät parempia. Laguna 3 onkin kuultuna ollut hyvä,ei vikoja mutta vanha maine latistaa ostajia. Paljon on hyviä yksilöitä ja sitten on paljon huonoja yksilöitä... Pito merkkaa paljon.
     
  17. caprice305

    caprice305 Double Gearhead

    Kannattaa todella katsoa tarkasti jos mielit ostaa. Kaverin kokemuksia Lagunasta ja Meganesta on, että niissä on todella paljon sähkövikoja sekä jonnin verran venttiili ongelmia. Puolia saa myös vaihdella niinkuin tuli vissiin ilmi jo. Tosin aina löytyy joka merkistä se paska mikä ei toimi, Itse karsastanut aina ranskalaisia ja italialaisia vaan emäntä haki ilman konsultaatiota 307 pösön ja se on toiminut ilman mitään vikoja, vaikka nekään ihan ongelmattomia ole? No italialaista en ole vielä toimivaa nähnyt :lol:
     
  18. J-peg

    J-peg Gearhead

    Mulla on omaa kokemusta ainoastaan seuraavan sukupolven meganesta (60k km ajettu 2012), takuuseen korjattu airbagin johtosarja ja jarruvalon ympärille tiiviste ja happianturi putsattu, muuten ei ongelmia, tyytyväinen oon ollut. Noista aiemmista oon kuullut vaan pahaa, pilasivat rankasti renun jo huonoa mainetta. Minä en ostais. Eihän näitä ns. nykyautoja voi pitää kuin takuun ajan ja sen jälkeen hävittää mahdollisimman nopeasti pois.
     
  19. PK

    PK 1st gear

    Ei ihan sama, mutta keväällä ostin 2003 meganen. Viimeisen I-koppaisen. Plussaksi laskin sen ettei ole sitä karmeaa avainkorttia vaan oikea avaimesta käännettävä virtalukko. Löytyi sikasiisti 118tkm ajettu yksilö yhdellä omistajalla ollut. Joskus -90 luvun puolivälissä meillä oli yhtenä autona 19 renu ja ei pahaa sanaa. Ostin tuon opetusautoksi, kun pitää kahdelle pojalle kortti saada n. vuoden välein ja auton oltava keppivaihteinen. Nyt ajettu huimat 122tkm ja pelaa hienosti. Tuo puolaongelma on tiedossa ja helppoa, kun ostin jo mätänetistä yhden valmiiksi, niin ei tarvi kuin katsoa testerillä minkä vaihtaa, kun alkaa käymään kolmella pytyllä. Kyllähän tuolla ajelee, kun ei ole ainoa kulkupeli. Tuntuuhan se grand voyagerin jälkeen pieneltä eikä vie bensaakan kuin puolet vahemmän. Renu on kyllä mainettaan parempi auto, ja kaikki autot ovat jo tuossa iässä yksilöitä. Tässäkin pätee sanonta "etsivä löytää" varmaan parikymmentä eri meganea, lagunaa ja eri pösöjä käytiin koeajamassa ennen tuota pirssiä. Onnea vain etsintään.
     
  20. hantta

    hantta Double Gearhead

    Velpoika osti likalleen automaattituollaisen, ja siitä tuli tosipiiiiitkä Rellu.

    Hantta
     

Kerro tästä muillekin!