Mopar 273 ja 2BBL Carter ongelmia

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Moottori', aloittaja robin, 13.5.2014.

  1. artsiracing

    artsiracing Gearhead

    Lueskelin aiheen läpi ja ilmeisesti monta asiaa jo saatu kohdalleen mutta kuten jo aiemminkin ehdotettiin niin isompaa suutinta tai ohuempaa neulaa. Kuten tuo ryyppytestikin osoittaa niin laihallehan se menee ja se korjaantuu vain rikastamalla jos kerran muut asiat jo kunnossa ja kokeiltu.
    Vaikka siinä on alkuperäisen kokoiset suuttimet ja niillä pitäisi pelata niin älä anna sen asian hämätä, vanhemmiten ja polttoaineiden ja olosuhteiden muuttuessa joutuu usein hieman säätämään ja poikkeamaan tehtaan arvoista.
     
  2. robin

    robin Gearhead

    Mistähän näihin mahtaisi neuloja ja suuttimia löytyä ? Eepelbrokki ja Holley jos olisi kyseessä, niin löytys heti mutta just näihin mun Cartereihin en ole suuttimia nähnyt missään :( Arvaa onko kirpaissut katsella pöydällä olevaa Holleyn suutinsettiä missä on jos jonkin moista tarjolla.
     
  3. kingsway

    kingsway Gearhead

    Ei noihin vanhan mallisiin BBD:hen löydy suuttimia oikein mistään...
    Uudempaan malliin taitaa sopia Edelbrockin suuttimet, mutta sullahan taisi olla tuollainen vanhempi 60-luvun versio.
    Yksi vaihtoehto on hankkia pienoisporasarja ja porata suuttimia isommaksi. jos tulee liian iso niin kolvaa kiinni ja poraa uudestaan. Tyydyttävää lopputulosta voi tosin joutua hakemaan, jos siihen ikinä pääseekään.
     
  4. isoatlas

    isoatlas Gearhead

  5. robin

    robin Gearhead

    Askartelimpa taas hieman. Kollasin miljoonalaatikot läpi ja sain kasaan yhden Carterin verran osia. Putsasin osat ja niputin kasaan ominkäsin, säädin korvakuulolta ja siitä tuli nyt tuollainen https://www.flickr.com/photos/kimmohamalainen/14895114401/

    Tadaa, nyt mentiin aimo harppaus parempaan! Kone ei enää nypytä ollenkaan missään nopeudessa, tai no 120km/h kovempaa en tuolla nyt kruisaillutkaan mutta se riitää mulle ;)

    Laitoksen lämpöongelmat näyttivät katoavan myös, aikaisemmin lämmöt nousivat todella herkästi lähes tappiin saakka varsinkin jos maantienopeuksia ajoi muutamaa kilometriä pidempään. Eli olisiko tuo käynyt reippaasti laihalla maantienopeuksissa aikaisemmin, kun lämpöihin oli näin suuri vaikutus ? Tähän saakka olin elänyt siinä uskossa, että vika on vain vanhassa syylärissä.

    Kiihdytyspumpun säädöistä tuli tällä kertaa vieläkin radikaalimmat edelliseen ja korjausoppaan arvoihin verrattuna. Kaasuläpän vivustossa jouduin siirtämään pumpun varren tuonne alimpaan reikään ja sitten sain toimimaan aika hyvin. Hieman meinaa stumpata jos paikoiltaa lähtee ja polkaisee kaasun kerrasta pohjaan mutta normiajossa voi oikaista oikean jalan suoraksi ja kone lähtee laulamaan ilman ongelmia. Tähän pitää varmaankin toistaiseksi tyytyä.

    Kaksi aikaisempaa Carteria ovat olleet ns. remanufactured tapauksia ja kumpaisenkin piti olla just eikä melkein, joten heitin ne koneen päälle suoraan "tehtaan" paketista mutta nähtävästi parhaimpaan tulokseen pääsi kasaamalla kaasarin itse ja vanhoista osista.

    Tuota kiihdytyspumpun liikeradan mittausta en vieläkään oikein ymmärrä täysin. Jos säädän bowl valven ja kaasarin kannen välin 1/16":aan eli noin 1,5 milliin, niin kone meinaa puutua heti kun vähänkään kaasuttaa eli nähtävästi kaipaa ilmaa enemmän tuon venttiilin kautta. Nyt kun venttiili roikkuu tuolla lähes sentin korkeudella, niin puutumista ei tapahdu missään vaiheessa. Mitenkäs tuo pumpun liikeradan mittaus pitäisi oikeaoppisesti tehdä ja paljonkohan sen pitäisi olla virallisesti ? Vai unohdetaanko viralliset arvot ja mennään korvakuulolta ja siten mikä parhaiten toimii ?
     
  6. robin

    robin Gearhead

    Palataampa vielä tähän, jos tästä jollekkin olisi vaikka apua. Reilun vuoden tuolla edellisellä setupilla ajelin, tai no ei niitä kilometrejä kauheasti kertynyt. Mutta mutta, varsinkin pikkuajossa alkoi älytön polttoaineen kulutus häiritä, tyhjäkäynnillä pukkasi mustaa savua kokoajan, tulpat nokeentuivat ja ei tuo kaasari edelleenkään kauhean hyvin toiminut, kun latasi polkimen pohjaan. Aina empi tovin, ennen kuin lähti vetämään. Kyllä sillä ajeli mutta ei kelvannut mulle.

    Tänään osui sitten miljoonalaatikosta käsiin yksi arpa Carter. Maannut tuolla laatikon pohjalla varmaan 15 vuotta eikä ole koskaan ollut mulla ajossa missään vehkeessä. Ajattelin sitten piruuttani kokeilla sitä. Pulttasin sellaisenaan koneen päälle, kun sai bensaa, niin hörähti laakista käyntiin. Säädin tyhjäkäynnin enkä muuta. Pikaisen testin perusteella ongelmat katosivat, nyt lyö takapyörät tyhjää kun polkaisee kaasun pohjaan eikä vehje arvo enää yhtään millään kaasun asennolla. Pakokaasun musta värikään ei ainakaan vielä ilmestynyt kuvioihin mukaan.

    Nyt kaasari näyttää tältä https://www.flickr.com/photos/kimmohamalainen/18833448421/

    Tuo on jostain hieman tuoreemmasta Moparista peräisin, yläosa ei nyt ulkoasultaan orggista vastaa mutta jää piiloon ilmanputsarin alle joten saa kelvata loppukesän.

    Nuista aiemmista kahdesta tehdaskorjatusta en ole sinänsä mitään vikaa onnistunut löytämään. Kumpainenkin ollut olevinaan kaikilta osiltaan OK mutta kiihdytyspumppua ei ole kummassakaan saanut säädettyä oikeisiin arvoihin millään ilveellä. Sellainen kävi tänään mielessä, että olisiko niissä kummassakin loppupelissä ollut liian väljä kiihdytyspumppu eli se tiivistelärpäke olisi vain kuivunut niin paljon että päästäisi ainetta ohi. Tosin kumpaankin tuli aikoinaan työnnettyä tehtaan korjausten jäljiltä vielä itsekkin täysin uudet tiivisteet ja pumput mutta ongelma ei vain poistunut.

    Mutta nyt mennään näin ja kohti uusia vastoinkäymisiä ;)
     

Kerro tästä muillekin!