Takailmastoinnin rakentaminen

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Lisälaitteet ja -varusteet', aloittaja anttikristus, 24.7.2014.

  1. anttikristus

    anttikristus Gearhead

    Onkos kukaan lisännyt autoonsa ilmastoinnin takayksikköä? Eli käyttäisi hyväksi auton alkuperäistä ilmastointia, ja haaroittaisi kylmä-aineputket auton etupäästä kulkemaan taakse jälkiasennetulle takayksikölle, jossa olisi oma jäähdytyskenno ja puhallin. Olisi aika mahtava lisäys Caprice stw:hen. Kylmäyksikkö esim. sen takahanskalokeron paikalle. Siellä auton takaosassa kun ei ilma kierrä ja meinaa ihmis- /koiramatkustajat hellepäivänä läkähtyä.

    Tuollaisen keskustelun löysin ameriikan foorumilta, mutta valitettavasti noilla kavereilla jäänyt haaveiluasteelle:
    http://gmlongroof.4umer.com/t3912p20-ro ... n-rear-a-c

    Mistähän tuontyyppisiä yksiköitä voisi Suomessa lähteä etsimään:
    http://www.discountvantruck.com/rvvanre ... rearac.htm
    Lämmityskennokaan ei mitenkään välttämätön olisi.
    Tai olisiko jossain automallissa kätevästi sovellettavissa olevaa yksikköä?

    Pärjäisivätkö ne putket suojattuna (ja eristettynä?) auton alla?

    Autona tässä tapauksessa '95 Caprice,jossa R134a-kylmäaine.

    Vinkkejä ilmastointiasioihin perehtyneiltä kaivataan. Mahtaisikohan työ- ja rahamäärä olla järkevyyden rajoissa?
     
  2. Pedro81

    Pedro81 1st gear

    Esim suburbaneissahan on takailmastointi ihan vakiona. Voisko subben komponentteja käyttää tuollasessa projektissa hyväks? Ja kennot ja puhallin on kontissa pelkääjän puolella niissä kans. Putket kulkee helmakotelon ja rungon välissä eikä niitä oo näissäkään mitenkään erikseen suojattu. Ja jos tuohon projektiin ryhtyy ni tonni menee taatusti eikä välttämättä riitäkkään.
     
  3. smuige

    smuige Gearhead

    Mitä jos tekisit sinne vain jonkun poisto tai kierto puhaltimen? 245 volvoon aikanaan saanut jopa lisävarusteena poistopuhallinta takaosastoon saman ongelman takia. Puhallin joka puhaltais ilma takatilasta ulos helman tai pohjan kautta? Luulis sitten korvausilman tulevan edestä...
     
  4. piiparinen

    piiparinen Gearhead

    Voyagereitahan on romuna jo joka nurkalla.Useissa Grand malleissa on helposti irroitettava takaosan ilmastointi.Putket menee auton alla ilman suojaa,ja puhallin systeemi on vänkärin puolella takana,paneeli vaan pois niin kaikki on käsillä.
     
  5. Timmo

    Timmo 1st gear

    Rockautolla näyttäisi olevan ilmastoinnin kennot about 25-50 euroa, sitten sopivat putket ja liittimet, ropelli ja katkaisija. En usko tonnia menevän...
     
  6. Mikkis

    Mikkis Double Gearhead

    Ilmeisesti riittää pelkkä haaroitus tuossa hommassa? Eli vakio kompuran tuotto riittää?
    Mites kun on se mekaaninen systeemi, missä pelaa venttiilit paluuputken lämpötiedolla, saakos moisessa toimimaan pelkän takakennon?
    Caddyn konttiin vois moisen laitella ja puhallus jalkatilaan ja katonrajaan.
     
  7. Pedro81

    Pedro81 1st gear

    En uskonu minäkåän ennenku suburbanin ilmastoinnin korjasin. Takaletkut yksinään makso suomeen melkein 400 euroa. Siihen päälle kuivain ja kaikki muut putket ja nippelit mitä piti laitta sekä täyttö ni kyllä siitä hintaa vaan kerty.
     
  8. sibe70

    sibe70 Gearhead

    Meillä tehdään viikoittain takahaaroituksia pikkubusseihin ja ambulansseihin.
    Ei kovin vaikea projekti, totta kyllä että maksaa.

    Helpoin on rakentaa ns valmiilla höyrystinpaketilla jossa on kenno,puhallin,suulakkeet,säätimet,yms. haaroitus etulaitteelta.
     
  9. piiparinen

    piiparinen Gearhead

    Ainakin Voyagereissa on sama kompura,oli takanailmastointia tai ei.
     
  10. sibe70

    sibe70 Gearhead

    Yleensä kompura autossa jossa on takailmastointi on sama, joissain malleissa on tehokkaampi kompura jos on myös takalaite.
     
  11. JiiÄs

    JiiÄs 2nd gear

    Mistä takaputket noin halvalla? RockAutosta pelkkä rahti tais olla 800-1000€ :eek:
     
  12. Timmo

    Timmo 1st gear

  13. Pedro81

    Pedro81 1st gear

    Ebaystä tilasin, ja ne oli letkua mitkä mulle tuli. Tuli pahvilaatikossa siistissä kiepissä. Niitä orkkis alumiiniputkia ei sitä maailman aikaa saanu mistään ku sitä korjailin.
     
  14. Pedro81

    Pedro81 1st gear

    Joo ei tosta tonnia tulekkaan ja ei ollu nuo mitkä mulle tuli. Aloittajan tapauksessa ei tollasilla putkilla tee mitään koska autossahan ei oo mitään takailmastointia ja se pitää siihen rakentaa, eli taitaa tulla keikka ilmastointipajalle ja sieltä ostaa mittojen mukaan tehdyt letkut. Letkujen hinta jos pyörii n.30€ metri, (dunlop hiflexin hinnasto) siihen päälle liittimet, tiivisteet ja työt ni ollaa varmaan 400-500 euron luokassa. Sitte se kenno ja puhallin ja joku kotelo mihin ne laittaa ni alkaa 600 olla kasassa. Ja ennenku ne alkuperäset kompuran putket on joku muokannu sopiviks et saa noi takaletkut kiinni (ilmastointipaja) ja kuivain, laajenemisventtiili, ja täyttö ni kyllä se tonni siihen menee. Mutta tämä on minun laskelma asiasta. Joku joka noita työkseen tekee (sibe70), osais varmaan kertoa tarkemmin ollaanko lähelläkään.
     
  15. sibe70

    sibe70 Gearhead

    Sähköistysten ja letkutusten sekä osien asennusten kanssa jos homma tehdään pajalla tulee hintaa noin 2000-2500e.

    Toki jos itse tekee säästää sievoisen summan, teettää letkut ja liitokset,yms. pajalla ja hoitaa asennukset itse.
     

Kerro tästä muillekin!