Gm 8,5 10bolt perän shimmaus

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Vaihteisto ja voimansiirto', aloittaja Jarska-, 26.8.2014.

  1. Jarska-

    Jarska- Gearhead

    Voisko joku valoittaa onko 8,5 10 bolt periä eri malleja?

    Omassa perässäni oli 2,41 välitys ja lukko. Nyt olen yrittänyt vaihtaa siihen Allstarin valmistamaa 3,73 välitystä. Uuden välityksen mukana tuli lappu missä annettiin pinjonille mitta, mihin se tarvisi shimmata. Kun yritän laittaa shimmiä niin paljon että saan sen annettuun mittaa, ottaa se lukon kuoreen kiinni. Lukko on gm:n orkkis, mutta onko orkkis lukko murikoita erilaisia?

    Koitin shimmata välityksen niin lähelle kun vain sai, ettei se ottanut lukkoon kiinni. Niin hammaskuvio meinaa jäädä aavistuksen lautaspyörän hampaiden kärjille, mutta ei ulotu hampaan reunan yli. Ajossa välitys pitää kovaa ääntä, sekä kun avasin niin oli öljy täynnä metalli hilettä. Onko välitys vain susi vai mitä ihmettä?
     
  2. Lintta cruiser

    Lintta cruiser Gearhead

    Lukon kuoria on todellakin erilaisia. tohon 2 sarjan carrieriin mikä sullakin on, ei mee mikään kolmosella alkava välitys.

    Edit 3.08 voi mennä joku muu muistaa paremmin...
     
  3. Jarska-

    Jarska- Gearhead

    Sen unohdin vielä kirjottaa äsken, että mulla on tollainen levy lautaspyörän alla http://www.uspartsperformance.fi/mrgask ... -saatolevy

    Sen verran olen kuullut että on eroja siinä laipan paksuudessa, johon lautaspyörä tulee kiinni. Ja luulin, että juuri tuolla levyllä käy 3-sarjan välitys 2-sarjan lukkoon. Mutta onko siis 3 ja 2-sarjan lukoilla halkaisija eroakin?
     
  4. ido59

    ido59 Gearhead

    GM 8.5" perän carrier'ta on kahta mallia: 2.73 ja tiheämmälle välitykselle sekä toinen carrier tätä pidemmille välityksille.

    Kun 2.41 välityksen carrieriin laittaa 3.73 välityksen, täytyy lautaspyörän alle laittaa spacer ja sen kiinnitys pidemmillä pulteilla. Tämä siksi, koska välityksen lyhentyessä pinion-rattaan halkaisija pienenee. Summit ja muut vauhtikaupat myyvät spacer-kit'tejä.
     
  5. peltsi

    peltsi Gearhead

    Kyllä se mun mielestä menee just noin.
    Ilman työkalua toi pinionin syvyyden määrittely on hankalaa. Eikös se syvyys mitattu akselien/tasauspyörästön keskipisteestä pinionin päähän. Millin virhe ja rattaat menee hetkessä kappaleiks.
    Sen hammaskuvion ku laittaa kohdalleen niin ei tarvii välittää pinionin syvyydestä.
    Laita kuvaa kosketuskuviosta.
    Mittasitko hammasvälyksen eli endplayn
    Entä preload, saitko sen kohdilleen?
    Joku meni mettään.

    ido kerkeski jo väliin mutta tässä oli ilmeisesti spacer käytössä.
     
  6. Jarska-

    Jarska- Gearhead

    Juu siis spacer on kyllä käytössä. Pinionin preload on oikein ja hammasvälys on 0,25mm. Pinionia olen koittanut shimmailla jo sisäänpäin, mutta kuvio meni vain huonommaksi. Ja siihen välityksen mukana tulleessa lapussa olevaan mittaan en sitä pinionia saa, kun ottaa kiinne silloin lukkoon. Mitta on tosiaan annettu pinionista poskilaakereiden keskipisteeseen. Täytyy ottaa huomenna kuvia hammaskosketuksesta.
     
  7. peltsi

    peltsi Gearhead

    Kyllä mä sain pinionin kanssa kirraamaan kiinni ku kerralla säädin liikaa ja säädin viellä väärään suuntaan. ku nappaa kiinni niin shimmejä pois niin kauan että kuvio rupee taas laskeutumaan kohdilleen.
    Jos laitoit muistiin mitä simmejä oli alkuperäsen pinionin alla niin se on hyvä lähtökohta.
     
  8. Jarska-

    Jarska- Gearhead

  9. peltsi

    peltsi Gearhead

    ei tuolla kuviolla kyllä sais mennä romuks, mikäköhän siellä on mahtanu mennä vikaan.
    Oliko pinionin pultti piukassa kun avasit sen eikä pinionissa sivuttais välystä?
     
  10. Jarska-

    Jarska- Gearhead

    Pinionin mutteri oli tiukassa eikä ollut välystä. Välitys äänti todella kovaa. Noin 50 km/h vauhdissa ja moottorijarrutuksessa ehkä eniten. Ja metallia oli öljyn seassa kunnolla, ei mitään pikku kimallusta. Perässä on myös uudet kaikki laakeri, mutta taitavat olla jo sököt metalli jauheen takia.
     
  11. peltsi

    peltsi Gearhead

    Näillä tiedoilla mä joudun nostamaan kädet kyllä ylös. Tuolla kosketuskuviolla olen itse kasannut, ehkä hieman syvemmälle hampaan pohjaan, mutta kuitenki. Perä ei äännä ja sikaa saa ihan huolella. Magneetista löyty vähän metallihilettä.

    Jos teet uusinta kasauksen niin koita ottaa simmejä pois pinionin alta vaikka se kuvio meneekin vituralleen ja tarkista end play. Se pitää olla kokoajan haarukassa, muuten tuo kosketuskuvio vaeltelee miten sattuu.

    Noita kuvia ku kattelee tarkemmin, onko sen ison rattaan hampaiden päällä jotain naarmuja? Mikä siihen on voinut osua?
    Onko sulla joku sovituslaakeri kun simmailet pinionia?
     
  12. Petri R.

    Petri R. Double Gearhead

    Itse olen tuon 12-pulttisen vastaavan kanssa ilmeisestikin nyt oppinut, että lukon poskilaakereiden riittämätön laakeritiukkuus aiheuttaa ulinaa, vaikka hammaskosketus ois OK. Kai se pinjoni sitä työntää sivulle kiihdytyksissä (tai ylipäätään veto päällä) ja moottorijarrutuksissa, ja jos ei oo poskilaakerit tarpeeksi tiukalla niin se murikka liikkuu ja kosketus vaeltaa? Muuta en keksi.

    Täältä kohta 16: http://www.hotrod.com/techarticles/driv ... l_install/

    Jäi nimittäin tuo toinen mittaus tekemättä meillä - molemmilla kerroilla.
     
  13. fsvaasam

    fsvaasam Gearhead

    Moro!

    Mä oon muutama eri merkkien välitystä tussaroinu täs vuosien varrella kasaan ja just viimeisin on GM 8,5".
    Äkkiseltään noista kuvista näyttäis mun puiseen silmään että ois liian syvälle säädettynä?
    Kosketustahnan kanssa se vois näkyä selvemmin. Oliko tahnaa käytössä heti ensiasennuksessa?
    Mul on Richmondin välläri ja ainakin niitten ohjeistuksesta voi tulkita että tärkeämpää on root/top kosketus kuin kosketuksen paikka heel/toe.

    Jos asennus on ihan viturallaan, niin ulisee molemmin puolin ja jos se on siellä päin, niin moottorijarrulla noi vällärit aina herkemmin ulisee.

    Mä ajelin pari sataa kilsaa omaani ja avasin kopan ja vaihdoin öljyt ihan vainoharhaisuuttani kun moottorijarrulla pientä ääntä jäi. Kyllä sitä metallihilettä oli mullakin ja magneetissa tavaraa, mutta se jäi siihen kun sai ajettua sisään perää enemmän. Pari kesää ajettu ja ulina hävinny kun rattaat asettui. nykyään jos oikein runttaa pakolla pienempää sisään niin pienen ulvahduksen päästää.

    Mä koittaisin simmaa pinionii kauemmas jos intoa riittäis.
     
  14. fsvaasam

    fsvaasam Gearhead

    Runoilempa ajan kuluks vielä noista kosketuskuvista ja omista kokemuksista. . . Vetopuolen kuvio on aina helpompi ollu saada näyttämään hyvältä ja kun pakkipuolen kuvaa lähtee härkkimään niin veto puoli muuttuu, mutta kannatta kaiketi uskoa sitä pakkipuolta enemmän kuviossa kun se on herkempi pitämään ääntä. Tuossa sun pakkipuolen kuvassa hampaan kärkiosio on selkeesti pyöreä, kun juuressa se on terävä ja tasaisen suora mikä kielisi liian syvällä olosta.
    Itse kosketusta sä et tule koskaan saamaan sinne hampaan juureen vaa se on missä se on nyt, oikea säätöalue kun on noin 5 satasen sisällä, niin se ei sinne juureen siirry millään. Ideaali olisi kosketuksessa neliön muoto molemmin puolin, mutta se erittäin harvoin toteutuu. Tavoite ois saada hammaskosketuksen pituus ja kaarevuus identtisiksi osiolla root/top niin silloin ollaan aika optimissa.
     
  15. ido59

    ido59 Gearhead

    Kuva saattaa valehdella, mutta näyttää kuin lautasen hampaissa olisi syvät kulumat. Tarkistitko back-lash'n lopuksi heittokellolla?
     
  16. fsvaasam

    fsvaasam Gearhead

    Näin puheripulini kunniaksi vielä vastaan, että toi backlash on aika kakun pala ihan käsituntumallakin kun noita hetken hieroo, mutta vittumaisin juttu on pungeta sitä pinionin laakeria prässillä päälle ja pois kun shimmiä vaihtaa. Henkilökohtaisesti en ainakaan ikinä tee vanhasta pinionin laakerista säätölaakeria, koska se on kulunut ja eri merkkinen kuin tuleva laakeri, niin säätöheittoa ja vaivaa tulee jo siinäkin vaiheessa riittämiin. seuraavaan perään minkä teen, niin ostan suosiolla kaksi uutta saman sarjan pinionin lakrua, mistä toisesta hoonaan sovituslaakerin, niin säästyy vähemmiltä vaivoilta ja tarkkuus paranee.
     
  17. peltsi

    peltsi Gearhead

    Niinpäs muuten onki, ihan ku olis syöny kunnon rantut vetopuolelle.
    Mutta end play / back-lash piti olla 0.25mm joka on kyllä liian suuri mutta ei pitäis ruveta syömään hampaita.

    Tosin joku mitta on pakko olla mettässä ku rattaat meni heti tuohon kuntoon.
     
  18. Turnn

    Turnn Gearhead

    Taitaa olla tosiaan että kysyjällä case 2 carrier, johon ei passaa kun alle 2,73:1 välitys.
    kait huutamisen syy tuossa?
    spacer, tai ostaa vaikka multa (lukoton) case 3 murikka :)
     
  19. peltsi

    peltsi Gearhead

    Spacer käytössä eikä oireet muutenkaan vastaa sitä että pinioni olis sentin päässä isosta rattaasta.
     
  20. 4d sedan

    4d sedan Double Gearhead



    Kyllä siitä vanhasta laakerista voi tehdä sen säätölaakerin, jos se nyt on yhtään kuosissa enään, se vaan täytyy mitata mikrolla parin mittapalan tms. avustuksella että paljonko niissä laakereissa on vahvuuseroa, siis sisäkooli + ulkokooli tietysti yhdessä mitattuna ja verrattuna uuteen laakeriin.

    Sen takia tän mainitten että kaikkiin akseleihin ei niitä uusia pinionin laakereita ole saannissa ainakaan helposti irrallaan, ja sit täytys ostaa koko laakerisarja....
     

Kerro tästä muillekin!