2Gen camaron alusta parantelut?

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Jarrut ja jousitus.', aloittaja HI-Octane^^, 4.9.2014.

  1. HI-Octane^^

    HI-Octane^^ 1st gear

    Onko joku ostanu tämmösiin parempia aftermarket tukivarsia eteen yms. tai tehnyt raidetanko muutoksia ja muita ns. protouring juttuja? Ja ihan kadulle tarkotettu auto on kyseessä mutta ajotuntuman parantelu nykyaikaan olis kyllä aika mukavaa :D
     
  2. HI-Octane^^

    HI-Octane^^ 1st gear

    Oisko kellään hyviä kokemuksia tai tietotaitoa asiasta?
     
  3. Selli

    Selli Gearhead

  4. max

    max Double Gearhead

    Joo,kaikki noi Sellin kikat ovat toimivia ja hyviksi todettuja.Kaveri nimeltään Siironen,tekee 2-Gen Camaroon kokonaista kuitukeulaa(70-73).
    Laita vielä semmonen ja viskaa akku takakonttiin,lisäksi imusarjat, jäähdyttäjät sun muut kamppeet alumiinista,niin kyllä muuttuu auton painopiste ja loppuu puskeminen.
     
  5. jpe

    jpe 3rd gear

    Omassa laitteessa on tuo f-body protouringin GT setti + connectorit + alumiiniset runkopuslat. Jämäkkä ja matala on, yhtään matalampaa tai kovempaa en suosittele. Nuo G-bracet voisi olla vielä hyvät.
     
  6. mika.p

    mika.p Gearhead

    Mulla QA1 coilover edessä, takana orkkis 5lehtiset jouset+säädettävät konit ja uretaanipuslat joka paikassa+subframet, on hyvä ainakin kadulla kun pitää etupään säädöt melkein löysimmällä.
    Tuohon kun laitoin vielä nopean ohjauksen niin kiva päästellä mutkaista tietä näkymättömiin :D
     
  7. HI-Octane^^

    HI-Octane^^ 1st gear

    Minkälainen ohjaus on mikalla?
     
  8. hagle

    hagle Gearhead

  9. max

    max Double Gearhead

    Kiitos HI-octane yv:stä.Vastaan kuitenkin tänne areenalle,jos muutkin ovat kiinnostuneita.
    Joo,Siironen Racing myy kuttaperkka osia myös Camaroon.Tosin kun nopeasti selasin hänen sivujaan,niin en löytänyt lokkareita enkä keulan kappaleita 70-73 Camaroon.Olen tosin puusilmä,joten ehkä joku toinen osaa ne vaikka tänne linkittää.
    Soita Siiroselle hinnoista ja saatavuudesta.
     
  10. mika.p

    mika.p Gearhead

    Tavallinen simpukka ohjaus mutta nopea simpukka (trans am ws6) ja pienempi ratti niin taisi olla 2.5 kierrosta laidasta laitaan.
     
  11. Turnn

    Turnn Gearhead

    Minkä vuotinen auto sulla on? kuulemma -70-75:ssa camaroissa "variable ratio simpukka" joka on mikä on, vaikka nopea onkin.
    Muuttoko ohjaustuntuma vrt. alkuperäiseen? Menikö heittämällä paikalleen?
     
  12. mika.p

    mika.p Gearhead

    Mun auto on -73 ja simpukka meni melkein heittämällä, on siis 3gen trans amista ja siinä on ratilta tuleva akseli booritus pienempi niin piti käyttää osittain 3gen akselia.

    Letkut/putket ovat 3gen simpukassa o-renkailla niin ostin 3gen letkut ja menin niiden kanssa dunlop hiflex liikkeeseen jossa laittelivat uudet teräspunos letkut ja noi päät mitkä menee simpukkaan ja taisi olla niin että vanhasta paine letkusta piti pumpun pää ottaa.
    Ohjaus tuntuma on jämäkkä, ei ole liian jäykkä tai löysä käännellä ja tuntuu tosi tarkalta, ehkä himpun verran saisi olla enemmän tehostusta mutta sen verran tyytyväinen olen etten ole alkanut muuttamaan.

    Uudemmissahan käytetään isompia paineita tehostimessa ja mua varoteltiin ettei välttämättä toimi/alkaa tökkimään käännettäessä mutta toimii tosi hyvin eikä töki ja enää tarvitsee kunnon penkit ja voimaa :lol:
     
  13. Turnn

    Turnn Gearhead

    All sprite. Ulkomaan foorumeillakin kehutaan tuota swappia.Mullekin sellanen!
     
  14. MikkoV

    MikkoV Gearhead

    Kuituosat saa järkevimmin Ruotsista, http://rpglasfiber.com/
    Edukkaat rahdit ja Ok laatuiset osat.

    Nokassahan ei niin järjettömästi painossa säästä, konepeltiä lukuunottamatta. Mut ovista tippuu melkein/yli 100kg kuituovista ja ikkunarakenteista riippuen:D

    Tossa on painolista eri osista.
    http://brian-callahan.com/Brians%20stuf ... tabase.htm

    Tukivarsista, mä laitoin SPC säädettävät ylätukivarret. http://www.summitracing.com/parts/sps-9 ... del/camaro

    Muuten oman alustasta. Alatukivarret omavalmiste, 240 Volvon hammastanko, sähköinen tehostin, coil-overit edessä ja takana, 4-linkit, säädettävä panhard. Drifiting / Roadsport V8 kilpuri. Tää painaa täydellä tankilla 1320kg ilman kuskia, tekniikkana LS3 ahtimella ja T56 laatikkona.

    [​IMG]

    [​IMG]
     
  15. Mutku

    Mutku Gearhead

    Mun mielestä vanhan koulukunnan jutut pätee jossain määrin vieläkin:

    - kannattaa ehdottomasti laittaa ne jo mainitutkin apurungon yhdistäjät (subframe connector) TAI turvakaaret. Meinaan, että tuo 2 gen F-kori alkaa lerjua siinä vaiheessa, kun alustan palikat alkaa olla jytyjä. Eli "heikoin lenkki" ja silleen. Targakaton keskipalkki/pellit suorastaan repeää (don´t ask me how I know).

    - 2 gen WS-6 simpukka (nimitys Trans-Amin osaluettelosta) on tosiaan ihan ok. Ratin kierroksia 2.4 laidasta laitaan. Orkkis rattiakselin alapäässä oleva rättinivel kandee vaihtaa kovempaan = vähemmän lerjuavaan.

    - koria kannatta keventää niin paljon kuin lompakko antaa myöden. Fanaattisissa ääritapauksissa on poistettu jopa sieltä puskurien pintamuovien takaa ne rungossa kiinni olevat "oikeat" puskurit. Edestä lähtee noin 24kg, takaa paljon vähemmän. "Don´t do this", älä ainakaan sitten osu mihinkään. :-?

    - niinkin yksinkertaiset osat kuin takakallistuksenvakaaja ja lukkoperä ovat tuossa korimallissa perin tärkeät. Eli jos nyt epäkohteliaasti yksinkertaistetaan: kakkoskorimallin Camaro/Firebird on ärsyttävän munaton lulla jos mutkaan mennessä auto puskee ja lämää antaessa sitten vain sisäkurvin puoleinen rengas sutii. Kääntäen taas: hymy tulee huulille, kun vastaavassa kurvissa auto ei kallistu eikä puske, ja oikeaa nilkkaa riittävästi suoristamalla perän saa kivaan luisuun kun molemat kumit alkavat sutia. Nopealla ohjauksella on hauska paikata se sivulle pyrkivä perä.

    - takavakaajan ne kaksi pystysuuntaista auton pohjaan kiinnittyvää kiinnitystankoa ovat orkkismallissa ontot. Eli putkea. Ruostuvat sisältä, mokomat. Ja pettävät joskus silloin kun niitä eniten tarvitsisi... :-?

    - periaatteessa ihan toimiva "lähtötilanne" tuon korimallin alustakokonaisuudelle on esim. vuoden 1979 Trans Am WS-6 alusta. Se käyttäytyy perushyvin. Ei mainittavasti kallistele eikä puske jne. Vakaajien mitat muuten edessä 28mm ja takana 20mm. Jos ja kun tuosta "lähtötilanteesta" sitten parantaa ominaisuuksia (korin jäykistäminen) ilman selviä haittakompromisseja, niin hyvähyvä.

    - muuten noissa gen 2 F-koreissa taisi aina olla rummut takana, mutta 1979 Trans Amiin sai levyjarruperää. Kannatan.

    - vanhan koulukunnan edustajat lukivat ohjeet Dick Guldstrandin aivoituksista. Nykypäivänä tosiaan neuvoja ja vinkkejä ja kikkakolmosia taitaa tulla jo liikaakin?
     
  16. MikkoV

    MikkoV Gearhead

    Itsellä on tällä hetkellä tehty paljon pyörien maksimaalisen kääntyvyyden, ja ohjausgeometrian, ja vetopidon nimissä.

    Mutta paljon vähemmälläkin autosta saa ajettavan. Tuossa oli mulla jokusia vuosia sitten tää perussetti eli WS6 simpukka, jäykät jouset ja lehdet, konit, vakaajat, kaikki puslat uretaania tai rautaa. korin, apurungon ja keulan jäykisteet.

    Silloin ajeltiin noin ->

    https://www.youtube.com/watch?v=uifl8TzdMYg
     
  17. Mutku

    Mutku Gearhead

    Huhhei, komiaa menoa. Tommoseen tosi harva pystyy. Hattua päästä!
     
  18. Siironen Racing

    Siironen Racing 1st gear

    lasikuitu osia
    2 koppaseen camaroon mulla on etusuojien, konepeiton 2kpl(sileä ja 4" cowl),
    takaluukun, ovien, sekä keulan ylä osa,(ei rs) ja hiekkapellin muotit.
    itellä rakenteilla myös rata camaro. tuolla kuvia www.siironenracing.com
    ja sieltä projekteista pensseli camaro.

    mikko siironen
    kalajoki
    0405059018
     
  19. Siironen Racing

    Siironen Racing 1st gear

    niin nuo oli 70-73, ja onhan siihen vielä takapuskurin muottiki.
    1 koppaseen 67-68 löytyy etusuojien, konepeiton(2"cowl),hiekkapellin,nokkapellin jatkeen, ovien, puskureiden,
    takaluukun, ja takakylkien muotit(kattopeltiin asti).
    ensi talvena otetaan katosta, takapaneelista ja takalasin ja kontin
    välipellistä muotit. sitte löytyy 67 lasikuitusena. rupiaa nuo peltiaihiot loppuun ja hinnat karkaa.

    mikko siironen
    kalajoki
    0405059018
     
  20. doår

    doår 3rd gear

    Opiskeliapudjeetilla vaihdon polypusslat eteen, ja nylonpusslat lehtijousien etukiinnityksiin. Ja sitte niin paljon casteria mitä sai aikaan ennenkö headersit otti vastaan.

    Tällä setupilla ainaki perä aina lähti ennen keulaa kurveissa, mikä ei aina ollut tapana ennen :D
    Muutenkin ajotuntuma parani ihan vitusti.


    Auto on ollut pahvilaatikoissa pari vuotta, mutta ens kerran ku on kasassa subframe connectorsit ja säädettävät tukivarret on ihan pakko olla, ja jonkilainen sivutuenta perälle.

    Kivat halkeamat maalissa sivuikkunoiden takakantissa olen ainaki saannut aikaseksi, että sitä koria varmasti kannattaa jäykistää.
     

Kerro tästä muillekin!