Moparin manuaalisimpukan laakerointi?

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Ohjauslaitteet', aloittaja onbuicks, 9.9.2014.

  1. onbuicks

    onbuicks Gearhead

    Purin kaksi ohjaussimpukkaa 60-luvulta asentaakseni MoparPerfin nopeamman välityksen. Molemmat simpukat on vanhalla, ohuemmalla akselilla. Yllätyin kun toisessa oli kannessa neulalaakerointi ja toisessa laakerihelat. Onko tietoa miksi ja milloin on käytetty neulalaakereita ja onko oleellista merkitystä käytössä? Noita heloja ei tullu saavankaan helposti mistään, onko laakerit vaihdettavissa?
    Ja koska en saanut vielä putsattua sitä toista simpukkaa kokonaan, niin onko niitä neulalaakereita myös siellä akselin alapäässä vaiko helat?
     
  2. rx_racing

    rx_racing Gearhead

    Mulla ois korjaussarja moiseen - 65,-
    niitä löytyy jenkeistä Firm feel nimisetä putiikista
     
  3. kinde

    kinde Gearhead

    Vieläkö on saatavissa nopeampaa ruuvisarjaa?
     
  4. onbuicks

    onbuicks Gearhead

    Ostin viimeisen US-Partsista.
     
  5. onbuicks

    onbuicks Gearhead

    Kiitos rx_racingille korjaussarjasta, oli ilo asioida kanssanne.
     
  6. Rottelo1984

    Rottelo1984 2nd gear

    En äkkivilkaisulta löytänyt korjaussarjaa firm feelin sivuilta. Tuleeko sarja mukana mitä osia? Oman dartin tehostamattomassasimpukassa on vajaan vertin välys. liekko laakerit kuluneet vai mikä on kun rattiakselissa on pitkittäis väjystä?
     
  7. kinde

    kinde Gearhead

    Pitkittäisvälys rattiakselissa vai simpukassa?
    Veikkaan rattiakselia. Riippuu vuosimallista.
    Jos 67 uudempi niin messinki tapit poikki.
     
  8. Rottelo1984

    Rottelo1984 2nd gear

    Joo. Pitkittäisvälys on simpukassa. Rattia pyörittäessä akseli hyppii noin 5mm ennen kuin renkaat kääntyy. Vanhassa Majorissa jastaava vika aiheutui matoakselin ja kuulamutterin väljyydestä. Onko tässä kyse samasta?
     
  9. onbuicks

    onbuicks Gearhead

    Pitkittäisvälystä pääsee ymmärtääkseni syntymään vain jos akselin ylä- tai alapään kuulalaakeri hajoaa ja putoaa paikaltaan. Siis jos akseli pääsee liikkumaan ylös alas. Jos sen sijaan akseli olisi jämäkkä mutta kääntymistä ei vain tapahtuisi, vika olisi siinä välityksessä.
     
  10. Rottelo1984

    Rottelo1984 2nd gear

    eli selviää sitten kun puramme simpukan. Onko kenelläkään tietoa onko laakerit jotain erikoiskokoa vai löytyykö niitä normaalista laakerikaupasta?
     

Kerro tästä muillekin!