jakopäänketju/rattaat

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Moottori', aloittaja markv, 25.9.2014.

  1. markv

    markv 3rd gear

    mikähän on jakoketjun/rattaiden vaihtoväli,km. ja millainen ketju kannattaisi laittaa.nyt kun tiivisteiden vaihto edessä niin samalla nuokin vaihtuisi. auto 89 colony park 5.0 efi
     
  2. artsiracing

    artsiracing Gearhead

    Omalle kohdalle tuli vanhemman 302-koneen huoltotarve eteen 180tkm kohdalla kun jakoketju hyppäsi käynnistyksessä yli.
    Mitään ei särkynyt, uusi jakopää ja taas mentiin.
    Vakio kamoillakin pärjää, mutta jos haluaa hyvän ja kestävän niin sitten joku laadukas rullaketju. Halvimmat rullajakopäätkin voi olla vähän väljiä jo uutena ja venyy käytössä ihan siinä kuin vakiokin.
     
  3. E.Rummukainen

    E.Rummukainen 1st gear

    Kehoitan välttämään noita halpoja tarvike jakopäitä. Etenkin niitä linkkiketjullisia.
    Venyvät erittäin nopeasti, näin ainakin oma kokemus.
    Toki jos on vain kesäkäytössä ja kilsoja tulee 2tkm vuodessa, nuokin menee.
     
  4. Substitute

    Substitute Gearhead

    Minulla on sellainen kokemus että rullaketjut venyy huomattavasti nopeammin kuin vakiomalliset telaketjut. Etenkin jos on jäykät venttiilijouset, High volume öljypumppu, jäykemmät öljyt sekä kylmäkäynnistyksiä.
    Sinänsähän se venymien ei periaatteessa haittaa muuta kuin että moottori muuttuu vähän alavääntöisemmäksi ja korkean kierrosalueen voima siirtyy vähän alemmas jos ketju ei pääse yli hyppäämään. Ihan vaan mielenkiinnosta tein yhteen Oldsin moottoriin jättöpuolen laahurin estämään max kymmen tuhannen kilometrin ajon jälkeen pitkäksi venyneen ketjun hyppimistä.
    Yleensä se ylihyppäämisvaara on niissä alkuperäisissä jakopäissä joissa on muovipinnoitteinen yläratas. Alkuperäisen jakopään kestävyyteen varmaan vaikuttaa moni asia, mutta ennen kaikkea öjyt, jakopään voitelu ja ajokilometrimäärä. On niitä kuuskytlukulaisikin autoja paljon liikeellä jossa noi alkuperäiset jakopäät yhä on. Siten on 90-lukulaisia joissa on jakopään voitelureikä karstoittunut umpeen ja jakopää kulunut.

    Joihinkin moottoreihin näkyy olevan tarjolla virikäyttöön esivenytettyjä ketjujakopäitä, onkohan niissä se venyminen huomioitu jo rattaiden profiilissakin, ei ole kokemusta siitä.
     
  5. markv

    markv 3rd gear

    Kone on ihan vakio ja 157000 mailia ajettu.on ympärivuotisessa käytössä. moottorin etupään tiivisteet vuotaa öljyä ja jäähdytysnestettä. ja ajattelin tiivisteiden lisäksi samalla vaihtaa vesipumpun ja jakoketjun/rattaat.kyselin parista liikkeestä hintoja.sealed power 135e toinen liike vastasi 49.50e saman merkin hinnaksi.itsellä ei ole kokemusta mikä on halpa tarvikeosa tämän suhteen. jos joku osaisi sanoa mikä olisi laatumerkki.
     

Kerro tästä muillekin!