Dodge Ram Vanit

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Merkki- ja mallikeskustelu', aloittaja DamnNoNamesLeft, 19.1.2011.

  1. Karpov

    Karpov Double Gearhead


    Muutama vuosi sitten oli kyllä hyvä tarjonta noista uudemmista ja hinnatkin oli naurettavia 2-3te välimaastoissa. Oli jopa pitkää mallia ym.
     
  2. Toke

    Toke Gearhead

    Täytyy myöntää ettei oo tullu mittailtua, mut epäilisin et alta 18 kuitenkin.
     
  3. nixon

    nixon 3rd gear

    Muistaakseni 400 ja 440 oli optiona vielä '79
     
  4. nixon

    nixon 3rd gear

    Tää on muuten komee peli. Harmi, että ei oo manuaalilla.
     
  5. Toke

    Toke Gearhead

    Joo varmaan oli mut mahtaako näit dodgen vaneja olla ku se yks suomessa mikä ois isolohkolla
     
  6. nixon

    nixon 3rd gear

    Ainaki se yks oranssi Plymouth oli 400-koneella.
     
  7. Karpov

    Karpov Double Gearhead

    Jep, oli aluksi semihintainen, välillä jo lähellä 10te hintaa mutta viimeks kun oli myynnissä tais mennä ihan 3-4t hinnalla.


    On muistaakseni ollut vanhakoppainen 440mppinenkin sillä matalalla keulalla.


    Jos näkis vaivaa niin saishan 440 tms sinne pellin alle ujutettua, ois aika munakas peli.
     
  8. KajS

    KajS Gearhead

    Moi _WiLLe_,

    Ex-ramvanisti KajS luki sun murheellisen tarinan hyvän auton huonosta käytöksestä. Tuo venakoppien tiivisteiden vaihto ja jakopääremppa on hyvät tehdä. Kaivoin päätäni ja vuoden 1989 RamVanin Factory Service Manualia.

    Tuon virhekoodin 15 antaa seuraavat viat: Map Voltage Too High, Vehicle Speed Signal. Selitystä: MAP sensor input above maximum acceptable voltage. No distance sensor signal signal detected during during road load conditions. Tuo siis sieltä manuaalista, faktaa. Eli sun MAP sensor ei oo järjissään eikä nopeustietoa tule aivolaatikolle. Viallinen lämpötila-anturi sotkee, auto luulee olevansa Alaskassa. A-500 remppaa kannattaa kysellä Mudracerilta, mulle teki hyvän rempan muistaakseni jollain 1300 egellä.

    Loput päästä. Oletko tarkistanut Throtlle Bodyn, läppärungon, tiiviyden ja kireyden? Throttlebody tiivistyy imusarjaan sellaisella paksulla kumitiivisteellä ja pulttien oikea kireys on 20 Nm. Throttle Bodyn löystyminen aiheuttaa kaikkea kummalista: ylämäissä lockupconverter lähtee pois päältä, kone huutaa, ajossa kuuluu moottorikopasta ylämäissä vihellystä. Sitten alipaineista tuo värkki on ronkeli. Olethan uusinut kaikki alipaineletkut TBI.n ja venttiilikoppien seutuvilla, Myös jarrutehostimen letkun tiiveys on tärkeää.

    Sitten vielä ruiskusuuttimien tiivisteet, o-renkaat. ne ois hyvä olla tosi ehjät. Jos ne on ehjän näköiset mutta kovettuneet, laita technical vaselinea ja paina takas. Vaihdoin omaani joskus 2003 nuo o-renkaat, ne meni ensin huonosti paikalleen ja tyhjäkäynti oli kaamea. Uusi yritys sen vaselinen kanssa teki autosta tosi hienon (kiitos autaharrastajapojalleni, joka tuolloin 10vee vanhana saboi: "Isi, tee noin...) loppu on legendaa.

    Yksi juttu vielä: ota mittaristo irti ja tarkasta kaikki liitännät: Esim. latausmittariin tulevat johdot pitää olla kireellä, muuten ei siellä virta kulje. Näissä anturidodgeissa ei juuri voi ohittaa mitään sähkövimpaimia, muuten aivolaatikko luulee, että meidät on ryöstetty ja pistää auton limphomemodeen.

    Voi olla, ettei nostalgiahöpinät sun autoa auta, mutta tuo huolestuttaa, että '88 transitille häviät. Mulla on ollut sekä Transit '88 että DodgeamVan 318+A500. Ja sillä Dodgella pesi Turun kaupunkiliikenteessä Audejakin, kunhan se rantasauna lähti liikkeelle.

    PS. dodgeramvaneja tai 60-luvun dodgepikkiksiä slantsixillä saa tarjota.
     
  9. _WiLLe_

    _WiLLe_ 3rd gear

    Kiitoksia Kaj S:lle!
    Mappi sensori vaihdettu ja sillä päästy tuosta vikakoodista eroon.
    Throttle Bodyn kiinnitys tarkastettu, tiiviste oli ehjä, runko tiukasti ja tasaisesti kiinni.
    Alipaine viidakkoa en ole uusinut, mutta otan sen työn alle kyllä, tarkastin kaikki letkut eikä näkyviä vaurioita ollut, mutta ei uusiminenkaan pahasta varmasti ole.
    Laatikolle menevä alipaineletku oli lähes poikki ja sen korjattua rupesi laatikko toimimaan paljon inhimillisemmin.
    Tuo suuttimien o-renkaiden kunto on mietityttänyt itseänikin, kaipa ne voisi vaihtaa, tuskin kallis investointi? Tuskin mikään vaikeakaan homma?

    Mittariston tsekkaus ei tullut edes mieleeni, laitetaan ToDo-listalle.

    Kestää hieman nämä meikäläisen korjailut ja kokeilut, kun samaan aikaan on työn alla 100v vanha hirsi pirtti, joka lohkasee vapaa ajasta, sekä lompakosta melkoisen siivun.
    Hiljaa hyvä tulee.
     
  10. Karpov

    Karpov Double Gearhead

    Suuttimien renkaiden vaihtoon ei mene juuri yhtään aikaa eikä hankala. Torxilla tais olla suodattimien töpselipaneeli päällä kiinni ja sitten varovaisesti kampeamalla suuttimet irti. Bensanpaineen saa laskettua pois ottamalla töpselin päältä ja pyöräyttämällä startilla konetta.


    O-renkaita saa mistä vaan vaikka motonet.
     
  11. _WiLLe_

    _WiLLe_ 3rd gear

    Kiitos Karpov!

    Ei kuulosta hankalalta ollenkaan, uskallan lähteä itse kokeilemaan.
    Päivittelen taas kun uutta ilmenee.
     
  12. KajS

    KajS Gearhead

    Josset löydä alkuperäisiä O-renkaita, mittaa ne tarkkaan. Liian paksu ei mene ja paikat voi rikkoutua ja liian ohut taas falskaa. Muuten just niin kun Karpov sanoi.
     
  13. laakkius

    laakkius Gearhead

  14. KajS

    KajS Gearhead

    Laitoit sitte Dodgen myyntiin. Tuosta saa halvalla B250 alustaosaa ymym. Ostakaa vannarit tuo pois! Tosin, ois tuo kiva ollut saada Teiden Voittamattomien joukkoon. Dodgevaneja ei oo koskaan liikaa katukuvassa ja maantiellä.
     
  15. _WiLLe_

    _WiLLe_ 3rd gear


    Ai laitoin vai?
    Piti oikein tarkistaa, mutta kyllä oot KajS erehtynyt :odroll:
    Tuossa pihalla se seisoo ja odotttaa pääsyä talliin, kuhan saan kelkottua paneeliläjän pois edestä.
    Ei tuo Dotsi meiltä ihan hevin lähde :wink:
    Päivän jatkot!
     
  16. KajS

    KajS Gearhead

    No hyvä ettet, tulkitsin nettiautoa sitten väärin, siellä kun oli ykkösenä Villen dodge, jolla oli vähän samanlaisia oireita kun sulla. Luulin siis sun autoksi.

    Innostun helposti, varsinkin nyt kun tositarkoituksella pyrin dodgevanistien joukkoon takas. Oli virhe silloin 9,5 vee sitten luopua dodgesta. :(
     
  17. jippek

    jippek 3rd gear

    Ei menny Rambo katastuksesta läpi, oikeassa alapallonivelessä väljyyttä...

    Ei siinä muuta kuin alatukivarsineen irti. Edellinen korjaaja oli näköjään hitsannu oikeen kunnolla ton nivelen kiinni :)

    Reilu 50 euroo maksoi South west tradella uus nivel, täytyy viikonloppuna asennella.
     
  18. _WiLLe_

    _WiLLe_ 3rd gear



    Se nettiautossa oleva "villen" dodge on kutosella, mulla on kasi :wink:

    Itse taistelin samanlaisten ajatusten kanssa useamman vuoden kun oli eri konsernin jenkki pakuja (chevy van). Vaihdoin autoa melko ahkerasti ja aina jokin sai palaamaan takasin Vaneihin.
    Tämä nykyinen yksilö on ensimmäinen Dodge ja pakko myöntää, että ei ole Chevyä ikävä :D.
    Chevyn 350 bensa moottori on miellyttävä noin moottoorina, mutta autona jää kauas Dodgesta, siis minun mielestäni.

    Toivottavasti KajS löydät itsellesi vielä Dodgen, nettiautossa näytti olevan melko paljon tarjontaa verraten parinvuoden takaiseen jolloin omani ostin.
     
  19. KajS

    KajS Gearhead

    Joo, toivottavasti lauantaina tärppää autonostoyritys...Ja pääsen takas kerhoon. Dodgeramvan on mulle sellainen "Knepp-i-huvud" siis ruåziksi. Pakko saada. Päästään taas leikkimään virtuaalitiepalvelumiestä aiheesta Elämaa Dodgen kanssa.
     
  20. Toke

    Toke Gearhead

    Joku jännä juttu näis on kunnei osaa olla ilman...Itellä jo kuudes ram van ja taas tänään kun ajelin työmaalle muistin miksi.

    Tosin pientä käymisongelmaa tässä uusimmassa. Sammui joskus valoihin, eikä käynnistynyt kun vasta 20 minuutin päästä, toimi 5 min eikä taaskaan käynnistynyt. Sen jälkeen muutamia kertoja sammunut mutta nyt lähtenyt heti sammumisen jälkeen käymään eikä mitään muita oireita. tiä sitte mistä alkais vikaa hakemaan???
     

Kerro tästä muillekin!