Vanha jenkki työsuhdeautona, verotusarvo

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Yleistä harrastuksesta', aloittaja Slingshot, 23.5.2012.

  1. Slingshot

    Slingshot 3rd gear

    Voi voi... kyllä on vaikeaa kestää tätä epäoikeudenmukaisuutta! Mistä lähtien säädösten tulkinnassa on otettu mukaan oikeudenmukaisuus yhtenä tekijänä? Tekstisi paljastaa, ettet ole paljoa ollut tekemisissä lainsoveltamisen kanssa. Verottajan ratkaisu ei ollut oikeudenmukainen vaan lainmukainen (tai oikeastaan sitä alemman tason säädöksen, Verohallinnon oman päätöksen mukainen). Lainsoveltamisessa ei voida käyttää epämääräistä "oikeudenmukaista" -perustetta. Oikeudenmukaisuus leivotaan lakiin (ja muihin säädöksiin) valmiiksi korkeasti arvostettujen kansanedustajien hyväksynnällä. Sen jälkeen viranomaisten harkintavalta siitä, miten säädöstä sovelletaan ei voi perustua siihen, mikä tuntuu kulloisenkin käsittelijän mukaan oikeudenmukaiselta. Niin houkuttelevaa ja ylevää, kuin siihen vetoaminen olisikin. Varmasti huomaat lukemalla mitä tahansa keskusteluketjua, että "oikeudenmukaisuus" vaihtelee kunkin oman mieltymyksen mukaan.

    Pyydän, älä päätä keskustelua tähän! Olen erittäin kiinnostunut siitä, miksei yritykselläni saisi olla "tällaista autoa"? Entä mitä ovat olleet ja mistä ovat seuranneet mainitsemasi sanktiot? Jos et tiedä tarkemmin, anna jotain vinkkiä, niin voin yrittää selvittää, mistä voisi olla kyse. Villi veikkaukseni on, että sekoitat työsuhdeauton ja yrityksen omistaman auton, jota ei ole osoitettu kenellekään työsuhdeautoksi.

    Olen kiinnostunut kommentistasi etenkin siksi, että annat ymmärtää tietäväsi asiasta keskimääräistä enemmän. Tosin halusi lopettaa keskustelu viittaa juuri toiseen suuntaan. Mutta jos olen väärässä, otan mielelläni oikean tiedon vastaan.

    En voi sanoa kuten sinä, että minulla olisi läheistä kosketusta verottajaan, viranomaisiin tai tuomioistuimiin, mutta olen säännöllisesti niiden kanssa tekemisissä. Olen asianajaja. Kollegojeni piirissä auto on enimmäkseen herättänyt ihastusta, mutta myös sääliä :D Kateutta en ole havainnut.

    Pakko todeta, että tämä on ja on ollut oikein mielenkiintoinen keskustelu. Suuret kiitokset kaikille, mielipide-eroista huolimatta!
     
  2. toycar

    toycar 1st gear

    Näin alkuun, en tiedä näistä asioista paljoakaan eli jos menee päin mäntyä korjatkaa!

    Mun mielestä valtiohan tekee tässä enemmän rahaa kuin että vain Slingshot yksityisesti omistaisi kyseisen auton. Nyttenhän valtio saa bensasta, huolloista, varaosista jne. verotuloja sekä se saa tämän (ehkä kateellisten? mielestä liian pienen) vapaa autoetu tai käyttöetu maksun. Jos Slingshot omistaisi itsekseen auton niin nämä autoetu maksut jäisi valtiolta saamatta. Nytten vain muut kuin autoetu maksut maksaa firma eikä Slingshot.

    Mielestäni ainoa edun saaja on Slingshot, missä ei ole mitään värää koska monet ajavat yhtälailla firman autoilla. Erona on vain auto, joka tässä tapauksessa on normaalista hyvinkin poikkeava ja iästä johtuen autoetu maksut jäävät pieniksi.
     
  3. Make2

    Make2 3rd gear

    Kyllähän sitä nyt omasta firmasta on syytä jotain etujakin saada.

    Mielenkiintoinen case ja Slingshotlle kiitokset sen loppuun viennistä ja eteenkin avoimesta tiedotuksesta.
     
  4. Riuska-Petteri

    Riuska-Petteri 3rd gear

    Turhaa pelottelua. Ei ole kiinni yrityksen toimialasta, voiko se tarjota työntekijälleen työsuhdeautoa. Eikä myöskään synny mitään verotettavaa etua kun auto on poistettu liikennekäytöstä, sehän jo aikaisemmin tulikin selväksi.

    Myöskin jonkinlaisesta kokemuksesta voin sanoa (tilitoimisto yli 20v) että verottaja on aina ollut kiinnostunut yritysten omistamien paketti- ja henkilöautojen käytöstä.
    Sanktiota ropisee, jos asioita ei ole hoidettu oikein (eli on ajeltu firman autolla maksamatta siitä mitään). Tässä tapauksessa kun edusta maksetaan se mikä on verottajan ohjeen mukaista, ei syytä huoleen.

    Kannattaa kuitenkin perehtyä verottajan ohjeisiin edun arvoa laskettaessa ennenkuin suurempia hankintoja tekee tähän puheena olevaan työsuhdeautoon.
     
  5. Slingshot

    Slingshot 3rd gear

    Riuska-Petteriltä tulee vastaukset kuin apteekin hyllyltä, kiitos! Asia taisi tulla selväksi, vai olisiko sinulla toista näkökulmaa, FurYousFemale?
     
  6. Inline

    Inline 1st gear

    Perisuomalainen kateus kyllä hakee vertaansa taas täällä..
     
  7. Slingshot

    Slingshot 3rd gear

    Loppukaneetiksi vielä, että veroasiamies ei valittanut ennakkoratkaisusta. Siitä tuli siis lainvoimainen eli lopullinen.

    Ensi kuussa jo ajellaan, vaikka ulos ja lämpömittariin katsoen sitä ei uskoisi!
     
  8. CHEVY HESSU

    CHEVY HESSU 3rd gear

    hienoa , kunnon sissi-henkeä käydyssä "taistelussa"
     
  9. ValiantMan

    ValiantMan Gearhead

    Mahtava pienen ihmisen taistelu julkishallintoa vastaan! Talvisodan meininkiä ja todellista ladunavausta muille harrastajille.

    Voi kun jollain (pöytälaatikkoyrityksen avulla?) kestäisi hermot hakea veropäätös piilofarkun muuttamisesta henkilöautoksi ja vaikka sitten valittaa viimeiseen tippaan.
     
  10. rb

    rb Double Gearhead

    Kiitokset myös täältä ja myötähäpeä kun osa "omaa" harrasteporukkaa kokee tässäkin jotain ekstra hyötyä.

    Nää yrittämisen hyötynäkökohdat voi jokainen kokeilla ryhtymällä itse yrittäjäksi ja miettiä sitten kuinka kivaa on kun tilipäivä ei olekkaan tilipäivä, jos firman kassassa paistaa pohja.
     
  11. Slingshot

    Slingshot 3rd gear

    Tiedoksi kiinnostuneille: verohallitus on julkaissut vuoden 2014 luontoisetujen laskentaperusteet. Vanhojen autojen luontoisetujen laskentaan ei tullut muutosta aiempaan eli tässä ketjussa todettu tapa laskea luontoisetu säilyy sellaisenaan.

    Ja erityisen kiinnostuneille linkki (18 §:ssä tätä asiaa koskeva määräys):
    http://www.vero.fi/fi-FI/Yritys_ja_yhte ... 2830339%29
     
  12. CHEVY HESSU

    CHEVY HESSU 3rd gear

    hienoo , nimitän täten Slingshotin: vanha auto työsuhdeautona uudisraivaajaks

    t.hessu
     
  13. rane58

    rane58 Double Gearhead

    :wink: Lex-Slingshot. 8)
     
  14. TCowboy

    TCowboy 3rd gear

    Kerrassaan mainio keissi. Taidan jumpata itsekin tuon Cougarin keväällä työsuhdeautoksi. Ja ennen kuin joku kerkeää jeesustelemaan niin teen sen pelkästään verotaakkaa vähentääkseni :D Kyllä tuolla taas minun rahoilla hiihtolatua vedellään vaikka en ole hiihtänyt ala-asteen jälkeen.
     
  15. hummer1

    hummer1 3rd gear

    Löytyisikö joltain 1968 Dodge Chargerille maahantuojan ovh hintaa tai vastaavaa dokumenttia
     
  16. Bighouse

    Bighouse 3rd gear

  17. hummer1

    hummer1 3rd gear

    Kirja näyttää olevan loppuunmyyty, olisiko jollain tallella ja löytyisikö sieltä kaipaamaani hintatietoa
     
  18. johu

    johu Gearhead

    Löytyy kirjastoista useampikin kappale. Pistä tuo ISBN numero hakukenttään www.helmet.fi osoitteessa.
     
  19. p0ks

    p0ks 2nd gear

    Vieläkös auto on firmalla käytössä?
    Onko tullut kyselyitä jälkeenpäin autosta tai muuten vaan kyseisestä järjestelystä?
    Itsekkin vastaavaa tässä mietin..
     
  20. 1purehell

    1purehell Double Gearhead

    Ei taida mikään polttomoottorilla käyvä jenkki päästä noihin päästörajoihin, mitä hallitus laittaa työsuhdeautoille. Jos et sitten Teslaa tai Sähkö-Hummeria haaveile? :D
     

Kerro tästä muillekin!