1983 Buick Electra STW flexfuel

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Projektit', aloittaja Big_Easy, 20.10.2013.

  1. hevimies

    hevimies Gearhead

    noniin sehän on edistyny hienosti. hyvin pilkistelee tuo maalattu moottori konehuoneesta.
     
  2. Karpov

    Karpov Double Gearhead

    Mukava rojekti ja auto.

    Ei aina niitä 60-70luvun muskeleita sun muita.
     
  3. Ruumis

    Ruumis 3rd gear

    Antaa inspiraatiota liikaakin. Hienoa jälkeä ja hatunnosto että näitä jaksetaan laitella eikä potkita epälaatikkomaiseen muotoon ja jätetä leimaamatta.
     
  4. Big_Easy

    Big_Easy 1st gear

    She's alive! :D

    Ekat parinkytä sekunnin käynnit takana. Kaikki muut tulpat mustia paitsi #8, suutin paskana. Lisäksi tuli todettua että bensatankki ja lämppärin kenno vuotaa. :x

    Mutta ajatellaan vaan niitä positiivisia asioita, hihna pysyi paikallaan, laturi näyttäis toimivan ja kannet pysyi kasassa. 8)

    Huomenna hakemaan pari O-rengasta että saa kasi pytylle uuden suuttimen. Tästä on hyvä jatkaa.
     
  5. hevimies

    hevimies Gearhead

    Hyvältä kuullostaa.
    Ja käyntivideota odotellesea :D
     
  6. Big_Easy

    Big_Easy 1st gear

    Käynti videoita joudutte vielä valitettavasti odottamaan. Pitää tilata uus satsi suuttimia kun noi +35 vuotiaat on jo tiensä päässä. Bensanpaineet tippuu heti kun pumppu sammuu ja kone kastuu heti kun yrittää vähäkin lämpösenä käyntiin. Mikähän ihme siinä onkin että harrastuksissa mikään ei mene niin kuin elokuvissa, vaan aina se on perse edellä puuhun. :poff:

    Toisessa autossa kun oli osat kiinni niin toimi kaikki suuttimet, mutta
    Kannet ahdisti. Nytpä tietysti kun muuten toimisi niin heti kättelyssä 1 suutin jumissa ja nyt ilmeisesti loputkin hajalla.

    No onpahan jotain tekemistä kun tankin ja lämppärin kennon lisäksi vuotaa vielä syylarikin. Huomenna tinailemaan pikkasen päädyistä tirisevää vanhaa jäähdytintä ja ehkä paikkailemaan tankkiakin jos siinä ei aivan älytöntä reikää ole. :)
     
  7. Kyllä se varmasti palkitsee kun auto aikanaan käy hyvin!
     
  8. Big_Easy

    Big_Easy 1st gear

    Uudet suuttimet on kotiutunu Texasista, huomenna hakemaan lisää o-renkaita että saa ne asenneltua. Alkaa muutenkin olemaan jo hyvällä mallilla. Jarrut on käyty läpi, kaikki muut paitsi pääsylinteriltä jakotukille menevät putket piti uusia. Rummuille ei onneksi tarvinut tehdä mitään, ilmeisesti joku on jo ne joskus rempannut kun kaikissa jousissakin oli vielä maalit pinnassa. :)

    Tänään oli ohjelmassa ilmastoinnin korjaus, alkoi oikeen huvittamaan kun oli samat viat kuin toisessakin Buickissa. Pyörimisnopeuden säätökortista oli transistori palanut, hyllystä uusi ja kuparitahnan kanssa kiinni. Sen lisäksi puhaltimen moottorikin oli mykkä, sellainenkin oli hyllyssä joten kiinni vaan ja johan alkoi toimimaan. :D

    Tein sille rikkinäiselle moottorille varmuuden vuoksi vielä ruumiinavauksen. Hiilet oli jääneet jumiin ruosteesta ja muusta sonnasta. Putsasin paskat pois, uudet rasvat sisälle ja takasi kasaan ja hienostihan sekin toimii. No vaihtuipa sentään made in China ehtaan Delcoon. :odroll:
     
  9. Big_Easy

    Big_Easy 1st gear

    Parit kierrokset korttelin ympäri. 8) https://www.youtube.com/watch?v=5YXzDi-xqUU Ohjaustehostimen pumppu pitää vaihtaa. Myös jarruissa on vielä jotain vikaa, poljin pitää painaa melkein lattiaan että jarrut ottaa.

    Säädöt on vieläkin hakusessa, ei sentään sammmuile ollenkaan mutta meinaa "rynnätä" vähän heikosti. Jos joku osaa pakoäänistä säätää niin vinkkejä otetaan vastaan. :D
     
  10. LPV

    LPV 3rd gear

    Mitäs Flexifuelille kuuluu? Onko ajossa jo?
    Kiinnostaa, kun on itsellä ollu jo vuosia tarkoituksena tehdä vastaava ruiskukone Pontiac 400:sta. Lohko on pukissa odottamassa kasaajaansa, rakentaminen ja lasten teko sun muut oheis toimet ovat hidastaneet projektia. Mulla on megaboxi, läppärunkoja ja suuttimia sun muuta jemmassa, kun vaan pääsis tekemään. Tarkoitus on tehdä koneesta mahdollisimman paljon kaasarikoneen näköinen. Jopa niin että kun ilmanputsari sun muut on paikallaan ei kukaan, joka ei tiedä, usko konetta ruiskuksi. Paras olisi jos sen voisi laittaa museokilpiseen ja päästä läpi katsastuksista yms. ilman huomautuksia! :)
    Tämä Buick on yliveto tähän asti näkemistäni, jos vain suuttimet saisi vielä johonkin jemmaan... Olen ajatellut että Pontiacin imusarjaan voisi saada suuttimet nostajalaakson puolelle jemmaan. Ponchon Quadrajet-imusarja on alapuolelta avoin AirGap tyyppisesti.
    Buick farmari on muutenkin hieno, mulla on sellainen viimeisiä vuosimalleja, LT1-koneinen käyttöautona. Faijalla oli myös tuon mallinen Chevy 307:lla vuodet 1990-2014, keväällä myytiin.
     
  11. Big_Easy

    Big_Easy 1st gear

    Leimalla on ja ajossa. 8)

    Flexfuel sensoria ei vielä ole, pitää saada säädöt ensin kuntoon normi bensalla. Onneksi mennyt koko ajan parempaan suuntaan.

    Äkkivilkaisulla tämänkin auton konehuoneesta paistaa silmään vaan bensanpaineensäädin. http://koti.mbnet.fi/levabros/Buick/20140618_220022.jpg Ilmanputsarin reunoilla ja pohjassa on nykyään Motonetin lämpöeristettä niin paljon että se näyttää Apollon kuumoduulilta. :rotfl:

    Vielä olisi miljoona pikkuvikaa fiksattavana, johdot vähän nätimmin, korotettu tyhjäkäynti, nakutusanturi, radio, kattoverhoilu, mittarivalot yms.
     
  12. |Lake|

    |Lake| 3rd gear

    Ai helkkari että kuulosti hyvältä kasin ruplatus :D Minun sämpylä Capriceen ei oikein tuollaiset äänet käy... Pitäis hommata taas laatikkomallin farmari :poff:

    On muuten asiallinen projekti sulla tämä Buickki!
     
  13. LPV

    LPV 3rd gear

    Lake, onpas tutun näköinen auto, muttei kuitenkaan... :)
    Vanhemmillani oli tuollainen vuodesta 1993 johonkin vuoteen 2010 tai 11.
    Värikin oli just sama grafiitin harmaa metalliväri. Kyllä tuohonkin voi "ruplutusta" laittaa, kaverilla on siinä meidän vanhassa kivasti rupattelevat putket. Tuli tehtyä Chevyllä monta kivaa reissua!
     
  14. Big_Easy

    Big_Easy 1st gear

    Kiitos kehuista. :D

    Ruuvaamisen tahti on hieman hidastunut kun lähdin nyt syksyllä opiskelemaan, mutta eteenpäin mennään siitä huolimatta.

    Säädöt alkaa pikku hiljaa löytymään, matkassa meinaa pinta kaasulla vähän täryttää ja kovemmilla kierroksilla mennään vielä turhan rikkaalla. Tuntuu ainakin kivan tehoiselta kun ringittelin korttelia ympäri ykkösellä ja kierrokset viidessä tonnissa. 8)

    Viime viikolla tuli hieman lisätöitä kun etujarrupiiristä hävisi paineet. Ebaystä ostettu uusi proportioning valve vuotaa metering valven välistä. :mad: Kai se pitäisi jo uskoa ettei halvalla saa hyvää, eikä välttämättä edes toimivaa.
     
  15. LPV

    LPV 3rd gear

    Noista "Made in C..." propoista oli jossain HotRodissa hiljattain juttuakin... Kun alkuperäisiä ei kai enää kovin hyvin saa ja nuo "C-kopiot" tahtoo suuri osa vuotaa hetken kuluttua. Jollain merkillä oli tullut ihan just markkinoille USA-made sellainen. En vaan nyt muista mikä merkki se oli, Wilwood tai joku vastaava. Malli oli kuitenkin tuollainen GM-OEM, eli ei mikään billetti bling bling.
     
  16. Big_Easy

    Big_Easy 1st gear

    Vähän päivitystä pitkästä aikaa, ei tämä projekti vielä valmis ole. Kaiken näköistä on pitänyt fiksailla niin ahkerasti ettei ole tänne ehtinyt päivittelemään.

    Testasin suuttimet ja johdotin ne uudestaan ja huomasin samalla että 6-sylinterin suuttimessa oli virtaliittimen pinni vääntynyt, joka aiheutti mielenterveyttä koettelevia ongelmia. Nyt näyttäisi seokset pysyvän hyvin kohdillaan eikä enää haise pakokaasut bensalta. (Katsastuksessa pomppasi kun häkää tuli reilut 5,6%) :-?

    Taka-akseliin piti vaihtaa kaikki tiivisteet ja huomenna pitäisi vielä vaihtaa jarrukengät ja fiksata seisontajarrun vaijeri.

    Peltitöihin on myös mennyt tuhottomasti aikaa, kun on pitänyt suorasta pellistä tehdä. Kuskin puolelle piti tehdä n. 15cm uutta peltiä koko pätkä takarenkaan taakse. http://koti.tamk.fi/~e4tleva/Buick/20150719_202910.jpg http://koti.tamk.fi/~e4tleva/Buick/20150719_215013.jpg
    Lisäksi takalattiaan täytyi hitsata uutta peltiä. Apparinpuoli http://koti.tamk.fi/~e4tleva/Buick/20150721_204414.jpg ja kuskinpuoli http://koti.tamk.fi/~e4tleva/Buick/20150725_184803.jpg Alkoi jo loppumetreillä tihkasemaan kun ainoat työkalut oli peltisakset ja pari peltivasaraa.

    Eiköhän sen leiman vielä saa tulevalla viikolla. :D
     

Kerro tästä muillekin!