Range rover. 3,5 L

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa '4x4', aloittaja jukkan, 6.10.2014.

  1. jukkan

    jukkan 3rd gear

    - Ongelmaa rover kasissa. (3,5 efi,ruisku.-sytytys tai seossäätö,-tms. ei pelaa kunnolla). -On nyt 3,5 efi, tietotaito tarpeen.-esim. range roverin tuntevan harrastajan käytännön vinkit. ( -yht. yv. tai sähköpostiin; kaakossa@suomi24.fi )
     
  2. intiaani_chief

    intiaani_chief 3rd gear

    Eikös 3,5 ole kaasari ja 3.9 suihku ? eli ilmeisesti kyseessä 3.9

    edit: OK, my bad :)
     
  3. jukkan

    jukkan 3rd gear

    - 3,5 L, efi, on ruiskulla ( noin, 1981 lähtien oli jo ruiskut, sd1 ).
    Ja 3,9 efi on ruisku.
     
  4. minorv8

    minorv8 Gearhead

  5. umpio

    umpio 3rd gear

    Ensimmäinen veikkaus viaksi on rikkinäinen ohjausboxi siellä vänkärin penkin alla...
     
  6. CHEVY HESSU

    CHEVY HESSU 3rd gear

    oletko jo kokeillu ajaa fortea tai vastaavaa "suutin-putsii" polttoaineen seassa , sillä aika monet käyntiongelmat korjaantuu , vaikkei moni sitä usko , mut kyllä se on ollut ja on ihan ammattikäytössä nykyään paljonkin ( yli 30v. autoalalla asennus ja varaosissa touhuttu ), -84 --> eteenpäin Hondan ja Mesen ruiskujen perus-säätöjä joskus tullu tehtyy , mut kyl toi "nykykura" mitä bensaksikin kutsutaan on melkoista cittiä , kun katselee päivittäin nykyisii tukkeutuvii moottoreit
     
  7. umpio

    umpio 3rd gear

    Tietysti ongelman ratkaisua auttaisi hieman seikkaperäisempi kuvaus viasta...
     
  8. jukkan

    jukkan 3rd gear

    Kiitos em. tiedoista. -ja tarkempi kuvaus; -käy rikkaalla, mustaa nokea pakoputkesta. Ei palaneen öljyn hajua. Käynnistyi kyllä. Nyt seisottuaan käynnistys heikkoa, lupailee ja pöllyttää savua. Bensa haisee. Tulpat mustassa noessa. Puhdistin, mutta ei apua. Puolan johdosta saa sätkyn, toiminee? - Tarkistuskohteena nyt mm. ennakon säätö, virranjakaja,johtojen ja antureiden kiinnitykset, maadoitukset..ja pitää kokeilla chevy hessun coctailia myös.
     
  9. Mikkis

    Mikkis Double Gearhead

    Ei se ennakko itsekseen väärään asentoon säädy, voit sen kyllä tarkistaa halutessasi.

    Jos saat puolanjohdosta sätkyn, mahdollista että muu sytyslaitteisto ei ole kunnossa.
    Eli tsekkaamaan tulpat, johdot, kansi ja pyörijä.
     
  10. maddis

    maddis Gearhead

    Rangeen tuli ruisku -86, mutta itse asiaan.

    Rangessa ECU ohjaa vain ruiskua. Sytty on täysin itsenäinen systeemi. Myöskään tyhjäkäynnin aktiivista säätöä ei ole ja 'ryyppy' on ECU:n ulottumattomissa.

    Kuvauksesta kuulostaa siltä, että moottorin lämpötila-anturi on rikki. Itselläni hajos se ja kone meni ihan toivottoman rikkaalle ja lopuksi kasteli tulpat eikä lähtenyt enää käyntiin. Anturi löytyy edestä katsottuna virranjakajan takaa. Se vaihdettava anturi on se vaikeammin tavoitettava eli taaempi.

    Anturin voi myös mitata yleismittarilla. Itselläni meni poikki eli näytti ääretöntä vastusta pinnien välillä. Arvot pitäisi olla suurinpiirtein: -10C/9200ohm, 0C/5900ohm, 10C/3700ohm, 20C/2500ohm, 30C/1700ohm. Yleensä sen verran pielessä että tuosta näkee jos ei pelaa oikein.

    Ao. kuvassa mustalla liittimellä oleva anturi imusarjan vesilähdön vieressä.
    [​IMG]
     
  11. jukkan

    jukkan 3rd gear

    Onko miten se anturi siinä jalustassaan kiinni ? lähteekö vetämällä irti, vai vaatiiko jonkun erik. työkalun irroitukseen? Ja pitääkö purkaa muita osia, että pääsee siihen käsiksi ?
     
  12. maddis

    maddis Gearhead

    Kierteillä kiinni. Sopivalla kiintoavaimella mahtuu kiertämään, vaikka ahdas rako se on. Nesteitä täytyy hieman laskea pois, koska nestepinta on normaalisti anturia ylempänä.

    En muista oliko tuumanen vai millinen, mutta mitään erikoisempaa työkalua ei vaadi.

    Kannattaa kuitenkin se vastus mitata pinnien välillä ennen irrotusta niin näkee onko ongelma siinä anturissa, vaikka kovasti kyllä siltä kuulostaa.
     
  13. jukkan

    jukkan 3rd gear

    Ok. Testaan tuon. Katselin myös, et pitää puhdistaa moottori päältä, on niin paljo likaa. Ja hankintaan "huoltosarja", jakajan kansi, pyörijä, tulpat. Ja ehkä tuo anturi. -Mistä sopivia osia kannattaa ostaa ja mistä löytyy ?
     
  14. maddis

    maddis Gearhead

  15. umpio

    umpio 3rd gear

    Ja (ainakin ennen) aika edullisesti on löytynyt Hollolasta http://www.laatuvaunu.fi

    Edit: Oho, onpas pojat vaihtaneet vähän kämäisiin sivuihin :eek:
     
  16. jukkan

    jukkan 3rd gear

    Mittailtiin lämpöanturin toimintaa, oli noin, +3c / 5,96ohm, tai /6,96.
    Lienee viel toimiva. Muu testailu jatkuu..
     

Kerro tästä muillekin!