Nyt turhia lakeja purkamaan

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Yleistä harrastuksesta', aloittaja ohc205, 14.10.2014.

  1. ohc205

    ohc205 1st gear

    http://m.iltalehti.fi/uutiset/2014101418744174_uu.shtml

    Ehdotuksia turhista laeista ja asetuksista?

    Itselle tulee äkkiä mieleen muutosprosentit
    Ja "vähäpäästöiset" autot, tarkemmin niiden järjettömän kalliit vtt testit, jos haluat vaikka ahtimen asentaa. Kyllä vuosikatsastuksessa tehtävä pakokaasumittaus pitäisi riittää!
     
  2. 0rs0n

    0rs0n Gearhead

    Hyvä vaan ettei saa noita vähä päästösiä ilman vtt:n lappuja leimata.

    Siinä se vasta riemu alkais jos niitä pitäs ruveta rassaamaan töissä.

    Mut vanhoille autoille sais antaa enemmän vapautuksia :)
     
  3. Nikuzai

    Nikuzai Gearhead


    Komppaan tätä hyvin vahvasti ja kaikki hiton vuosimalli rajat pois

    Jos haluaa johonkin vähäpäästöiseen autoon laittaa mieluisen moottorin ja turbon niin pitäishän sen virallisen mittauksen riittää eli katsastus aseman mittari
    ja vaikka velvollisuus toteen näyttää et säädöt ja ahdot on kohdallaan eikä ole mittari säätöjä.

    Ihan sama se on vaikka sinne vtt;n mittareihin sen koneen säädät käymään päästöistä läpi ja sit kotona ruuvit sinne woimaa on asentoon.


    Sit kans noi muutos prosentit on ihan hölmöä hommaa kun pitää kikkailla ja laittomasti vaikka recarot asentaa tai vaihtaa kuituiset luukut :-?

    Eikös jos valot vaihtaa niin niistäkin pitäis prossat mennä jos vaikka face liftaat oman autosi? eli etulokarit lamput ja konepeitto :odroll:



    Tympeetä kun nyt ei tule mitään mieleen vaikka saattasi olla mahdollisuus vaikuttaa parantavasti



    Sit sähköjarrut pitäis sallia hyväksytyillä palikoilla ja vaikka erillisellä järkevän hintaisella lupa lapulla

    Ja kans se et saa sekoitella painoistaan sopivia jarru komponentteja ilma sekä neste
    Luulisi, et jonkun 8 tonnia kokonaispainoisen takajarrun ilmayksiköt riittää 3500tonnin transittiin et saa vetopöytä kärrylle ilmajarrut :poff:
     
  4. Powerstroke

    Powerstroke Double Gearhead

    Mainitsen taas noin esimerkkinä jos ei kerran mitään tule mieleen, että täällä kanadan länsirannikolla ei ole vuosikatastusta, päästömittauksia eikä autoveroja. Jos niistä vaikka aloittais karsimisen. Vancouverin kaupungin alueella asuvat ovat joutuneet mittaamaan päästöt vuosittain viimeiset parikymmentä vuotta, mutta sekin touhu loppuu tarpeettomana nyt 2014 lopussa. Autoja ei veroteta, kun sen kaupan kassalla tai käytettyä autoa rekatessa maksettavan 8-10% verran. Kaikenmaailman muutosprosenteista ja penkkien katsastamisesta horiseminen kuulostaakin siten automaattisesti aivan omituiselta touhulta.

    Tiedän että siellä monet oikein haluaa vuosikatsastaa autonsa, ilmeisesti turvallisuuteen (?) vedoten. Noh, täällähän on liikennevakuutus valtion monopoli, ja ne pitävät taatusti kirjaa joka onnettomuudesta ja sen syistä. Jos ajoneuvon kunto olisi useinkin syynä onnettomuuteen, niin kyllä pamahtais vuosikatsastus pakolliseksi alta aikayksikön. Renkaiden kuntoa valvoo poliisi tien päällä, mikä onkin tarpeellista, ja oikea paikka sille valvonnalle eikä mikään konttuuri.
     
  5. DX

    DX Double Gearhead

    joka kerta kun avaa lärvinsä,
    niin antaa virkaheitolle vinkin tonkia aisaa syvemmälti,
    aijaa tällaistakin saa tehvä ja säännös / tulkinta ei oo ykselitteinen,
    siinähä on selkeetä potentiaalia lisäkontrolloinnille.

    ja siinä o yks syy miks monet pitää lärvinsä visusti kiinni, ovat oppineet sompailemaan ja ovat ihan hissuksiin ettei enää pahenisi?
     
  6. Polara1970

    Polara1970 Gearhead

    Muutosprosentit, tai ainakin vähintään niin että 30 vuotta ja vanhemman minimi kanta-auton osuus olisi jotakin 20-25% luokkaa, sillä tuskin tuon ikäisiä enää minään veronkiertovehkeenä voi pitää.

    7kg/1kW tehopainorajakin joutaisi pois, tai jos tuo täytyy väkisin säilyttää, niin moottorin muutosprosenteista tilavuusraja kokonaan pois. Ja tuo tehopainoraja täytyisi olla todellinen tehopainosuhde, joka lasketaan pyörätehosta ja auton plus kuskin painosta. Kuvitteellisena esimerkkinä tapaus jossa auto kuskeineen 1000kg (vanhemmissa autoissa ei lasketa kuskin painoa omapainoon mukaan), koneessa 200 heppaa ja voimansiirto ryöstää tehoa 25%, eli takapyörillä 150 heppaa. AKE:n mukaan tuossa olisi tehopainosuhde 6,8kg/1kW, mutta eihän tuossa todellisuudessa ole kuin 9kg/1kW.
    Ja sellaisessa tapauksessa jossa alkuperäisen tehokkaimman vertailumoottorin teho plus 20% ylittää suurimman sallitun tehopainosuhteen, täytyisi olla mahdollista muutoskatsastaa ilman että tehopainoraja estäisi sen.
     
  7. Nikuzai

    Nikuzai Gearhead


    Vuosi katsastus ei kerro mitään auton kunnosta :poff:


    Ja tosiaan jos vuosikatsastus poistuisi niin vakuutukset sit autosta johtuneen kolarin jälkeen sellaisiksi et varmasti tuntuu ja kunnolla
    Onkos jenkkien puolella niin joissain paikoissa?
     
  8. JnZm

    JnZm Gearhead

    Tuontiautojen valo-, lasi- ja muut remontit unholaan, kun esim. Amerikkalainen punainen valo ei näytäkään Suomessa punaiselta vaan valot on vaihdettava.

    Muutoskatsastuksen prosentit järkevämmiksi ja turvallisuuteen perustuvuus enemmän esille. Jos esimerkiksi vaihdetaan 30-50 vuotta vanhaan autoon nykyaikaiset jarrut niin tämän ei tulisi aiheuttaa ongelmia muutoskatsastuksessa. Katsastusinsinöörin tulee tietysti kaikissa tapauksissa arvioida omalla ammattitaidollaan muutostyön laadukas jälki.
     
  9. Powerstroke

    Powerstroke Double Gearhead

    Tuostapa mulla ei ole faktaa, mutta tuntuis ihan järkeenkäyvältä. Rattijuopoille ja varsinkin kännissä kolaroineille käy täällä juuri noin. Enkä tarkoita vaan bonusten menetystä.

    Eikä vastuu sunkaan autosi kunnosta siirry katsurille vuosikatsastuksessa, vaan pysyy ihan visusti sinulla.

    Perinteinen kansanurheilumuotohan suomessa on katsastuksessa kusettaminen, varsinkin myyntiautojen kohdalla.

    Juuri leimattujen autojen vioista on ollut täällä ennenkin juttua, ostajaa vaan ottaa pattiin kun maksoi siitä ekstraa. Katsastuksia kun ei ole, niin ei ole myöskään epäselvää kenen vastuulla käytetyn auton kaupassa sen kunnon tutkiminen on.
     
  10. 4d sedan

    4d sedan Double Gearhead


    Toi jarruasia toteutuukin tänä päivänä, en ole törmännyt mihinkään ongelmiin sen suhteen. Varmaankin asiaa helpottaa se että valikoi palikat painavammasta autosta, ja tekee kiinnikkeet vähintään yhtä vahvaksi mitä vaikka siinä autossa on mistä palkoita on lainattu.
    Ja valmiit tehdassarjat on kun vaan laittaa paikoilleen.
     
  11. Ck

    Ck Gearhead

    Tuontiautojen valoasiat ovat helpottuneet ja esim lasi-asiat ovat jo jääneet unholaan. Nykyaikaiset jarrut saa vaihtaa vanhaan autoon ilman mitään prosentteja. Miten ne muut prosentit ovat pielessä? Mikä pitäisi olla järkevämmin?
     
  12. JnZm

    JnZm Gearhead

    Minulla on tässä tapauksessa sitten vanhentunutta tietoa, sorry :wc:
     
  13. cb125twin

    cb125twin Double Gearhead

    vanhalla dsl volsubussilla jos ajat alle 6L kulutuksilla niin joudut maksaan likemmäs tonnin veroja, usein tarkotuksena on tuollaisen pitämiseen joku nuorison harrastuksen tukeminen tai muu yleishyödyllinen varsinkin syrjäkylillä jossa julkista liikennettä ei ole. Liikennepotista pitää käsittääkseni edelleen lohkaista yhtäsuuri siivu rautatie, vesi sekä tieliikenteeseen. vesiliikenteen potista menee varmaan iso siivu naapurimaan kanavan vuokraan.


    Kiinteistövero kuulemma tän kylän talkoovoimin rakennetussa ja ylläpidetyssä jäähallissa seittemän tonnia vuodessa. eipähän tartte ihmetellä miksi myytiin rahapulan takia ja siirtyi autopurkamon varastokäyttöön.

    ja yleisesti tämä työssäkäyviä yrittäjiä ym muita tavallisia ihmisiä koskeva nyrkkisääntö:

    luottamus hyvä. kontrolli parempi.
    - V.I.Lenin
     
  14. Nikuzai

    Nikuzai Gearhead

    Ja tänään tuli mieleen et se lavakamperit kieltävä laki helvettiin sekä lukittava/kova lavapeite ja autoverot paukkuu pykälä pois kokonaan ja samaan syssyyn maholliseksi sisustaa vaikka van;i matkailukäyttöön ja silti säilyttää se pakettiautona

    Niin ja mahdolliseksi rakentaa sellainen compicoupe-saab mallinen asuntoauto poksi siihen liftback;in päälle sillä ehdolla, ettei kuormat mene pieleen.

    Joskus ihastelin sellaisen mainospiirrosta takaluukku pois ja siinä on olo huone ja katolla alkovi jossa oli sänky

    Eikös jossain ollut juttua et oli sakot ja verot lähellä kun oli vuodesohva ruuveilla kiinni pakussa kun omistaja sitä töissä reissussa käytti?
     
  15. Ck

    Ck Gearhead

    Sehän on jo tavallaan poistunut 1.4.2009. Sen jälkeen rekisteröintikatsastukseen tuodut lavaautot on voinut varustaa minkälaisella katteella hyvänsä. Sitä ennen hyväksyttyjä ei voi jatkossakaan varustaa kovalla katteella.

    Uudet vaatimukset alennetulle autoverolle lyhyesti kok. paino vähintään 2500kg, kantavuus 680kg ja istuimet yhdellä penkkirivillä.

    http://www.trafi.fi/tieliikenne/verotus ... ettiauto_2
     
  16. Nikuzai

    Nikuzai Gearhead


    No joo mut montakos 09 jälkeen valmistettua/rekisteröityä pick-uppia on joilla rehellisesti voi metsään mennä?

    Tai jos siihen -99 c10;ppiin haluaa sen kovan lasikuitu kannen, ettei naapurin v*ttupää joka hemmetin kerta ohikulkiessa puukottaisi sitä kalaverkon näköiseksi niin ei paljoa lohduta jos ainoona vaihtoehtona on kymmenen vuotta uudempi
     
  17. Big_Easy

    Big_Easy 1st gear

    Muutosprosentit pois! Niin kauan kun ajoneuvo säilyy asetukset täyttävänä ei mun mielestä pitäisi olla mitään ongelmia. Lievästi nostaa verenpainetta että Britanniassa saa moottoroidun ruokapöydän kilpien väliin ja täällä pohjolassa lasketaan pyöränmuttereista prosentteja, kuitenkin samassa EU:ssa ollaan ja sääntöjen pitäisi olla samoja.

    Propaanilla ajaminen lailliseksi, tämä jos mikä olisi sitä vihreää politiikkaa. Vielä jos 100km ajaminen propaanilla olisi edes hiukan bensalla ajamista edullisempaa niin ainakin itse laittaisin leppäjeeppiini propaanimikserin Rochesterin tilalle.
     
  18. Ck

    Ck Gearhead

    Ei se sitä tarkoita, sen 2009 jälkeen rekisteröintikatsastetut autot on voinut varustaa millä katteella hyvänsä. Tarkoittaa siis sitä että jos nyt tuot maahan sen 92 mallin pikupin niin ja se hyväksytään autoverolain 8§ mukaan niin saat laittaa vaikka betonikatteen päälle.

    Vanhat jotka on hyväksytty 23§ ja 24§ verolain mukaan sellaisina myöskin pysyvät.
     
  19. hzemax

    hzemax Double Gearhead

    Varmaan on kaikki tollaset vero yms. jutskat "TOSI TÄRKEET" asiat sydäntä lähellä.
    Pitäs saada lintat verottomaksi, Moottorit pitäis saada vapaaksi, Hevosia ei valtion toimesta pitäisi kahlita. Yms.

    Jumalaare sentään, mää itte asun tollasn kadun varressa, ku ei saisi ajaa läpi...
    Autoo tulee solkenaan. Ttu kakaroita katu täynnä. Rajotus 40 Swidustippa kiinnostaa.

    Eipä ole tullit tai poliisit ollu asiaa kyttäämäs.

    Omalla tontilla on tosin vaan amerikkalaisia autoja.
     
  20. hzemax

    hzemax Double Gearhead

    Piti sanomani et, Swiddu tollasii "pikkuasioita" ei varmaan kerkee kattoo ku on tollasii PRKL tosi isoja jutskia kytättävänä.
     

Kerro tästä muillekin!