Chrysler 300C:n ruostuminen ja sivuturvatyynyt

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Kori', aloittaja Ifa, 29.10.2014.

  1. Ifa

    Ifa 1st gear

    Uutta käyttöautoa tässä etsiskelen ja 300C on haluttujen listallani. Pari asiaa k.o. autosta mietityttää: Onko ollut ruostumisen suhteen ongelmia? Liikenteessä en ole nähnyt ainuttakaan näkyvästi ruostunutta 300C:tä. Siistejä näkyvät olevan päällisin puolin, mutta mitä löytyy sitten alustan puolelta? Toinen asia on sivuturvatyynyt. Alkuvuosien autoista ne puuttuvat, mutta onkohan niin, että tulivat vakiovarusteiksi 2007 alkaen?
    Lisävinkkejä siitä, mitä kannattaa ehdokkaista tsekata otan erittäin kiitollisena vastaan. Etupään väljät on tiedossani, mutta muuta juurikaan ei. Pata olisi 3.5 bensa.
     
  2. N1ko

    N1ko 3rd gear

    Mulla on nyt ollut reilun vuoden -06 mallinen. Tyytyväinen olen ollut. Omallani ei ollut ajettu paljoa talvisin, joten pohjan massautin. Siellä ei ollut tehtaalta paljon muuta kun maali pohjassa, joten voi ruostuakkin. Mun autossa on sivuturvatyynyt, mutta en tiedä onko yleensä. Jarrulevyt on näköjään kulutustavaraa, takuuseen oli vaihdettu 14 tkm. kohdalla ja taas katsastuksessa käskettiin vaihtaa ennen ensikertaa nyt ajettu 86 tkm.
     
  3. Make500

    Make500 Gearhead

    Mulla ensimmäistä mallia eli -04. Ei ole massattu koskaan, tosin varmaan pitäisi.. Ei voi todellakaan sanoa että olisi ruosteessa. Alusta on yllättävänkin siisti. Tukivarsissa ym. valetuissa osissa kevyt pintaruoste päällä mutta ei noita tehtaalla kovin erikoisesti ole maalattukaan. En ole kurkannu muovihelmojen alle, joten en tiedä missä kunnossa sieltä on. Mittariin tulee kohta 170000 eli ei tuo ihan hirveesti ole tietäkään kyllä nähny.. Mulla on sivutörmäysbagit kyllä. En tiedä sitte onko lisävarustelistaan ruksattu vai kuinka.. Jarrulevyissä ei mulla mitään probleemaa. Auto vaimon käytössä pääasiassa, eikä tuohon mittariin oikein tuu kunnolla edes kymppiä vuodessa.
    Ratissa rupesi tuossa muutama viikko sitten tuntumaan kummallinen naksahdus keskivaiheilla ja epäilin tietty raidetangon sisä/ulkopäitä. Mutta vika onkin ohjausakselin alimmassa ristinivelessä. Sitä ei ainakaan saanut aftermarkettina ja eräs purkaamo pyysi 150€ käytetystä! :eek: Tilasin kanadasta Mopar-osan 144€ + verot sitte jahka saapuu.
    3.5L bensa on mulla. Ei mikään raketti, mutta oikein hyvin pysyy muun liikenteen mukaana.. Keskikulutus 11.5 litraa, mutta 80% ajosta ihan nurkkaajoa. Katit on menossa ja pitää vikavaloa päällä, mutta en oo viittiny vaihtaa kun leimasta menee läpi päästöjenkin puolesta kun vaan nollaa vikakoodit. Uudet katit maksaa hunajaa. Ajattelin laittaa esim. magnaflow universaalit jotka varmaan 1/10 euroa verrattuna oikeisiin osiin.
    Autoon on alkutaipaleella tehty muutamalla tonnilla remppaa liikkeissä (mm.ohjaustehostin ja jotain muuta ihmeellistä) , mutta onneksi mun omistusaikana ei o tullu mitään onkelmia paitsi akku.

    Mieli tekis kyllä HEMIä (SRT mallista puhumattakaan), mutta mukavaa kyytiä tuollakin saa.

    Huh, tulipas runoiltua....
     
  4. buicksuper

    buicksuper Gearhead

    itsellä kokemusta crd ja hemi. crd suomi auto, pohjaan tein kunnon ruostesuojauksen, muuten oli ok, mutta takalokasuojien muovien alta paljastui alkavaa ruostumista eli oli maalipinnan alla jo ruostetta, hion ruosteet pois ja uudet mallit + ruostesuojaus. jos ei olisi ottanut niitä muovisuojia pois ei olisi sitä nähnyt, muualla pohjassa tai puskurien alla ei tätä ollut. toinen aika ihme juttu oli etuapurungon pulttien ruostuminen, sillä on 10mm pultit jotka pitää apurungon korissa kiinni, pultit oli ruostuneet usan ruosteettomassa autossa ja suomi autossa, pulteista oli ruostunut jo jonkinmoinen kerros pois, kannattais varmaan käyttää mutteria löysällä ja ruiskuttaa jotain mönjää sinne pulttiputkeen.
    muuten kohta nähdään kun liikennevalo kiihdytyksessä 300cstä lähtee moottori omille teilleen..
     
  5. starcraft

    starcraft Gearhead

    Kohta 4 vuotta mennyt hemi 300c :llä. Mukavaa kyytiä tehokkaalla moottorilla. Ei ruoste eikä muitakaan ongelmia. Reilu 180 tkm nyt mittarissa. Itse suihkin Tektylin ruostesuoja ainetta pohjaan ruostumista hillitsemään.
     
  6. Ifa

    Ifa 1st gear

    OK, kiitos vastauksista. Eipä siis vaikuta 300C kovin persolta ruosteelle.
    Tuosta airbag-asiasta sen verran, että 2004:sta alkaen kaikissa on ollut vakiovarusteena sivuturvaverhot, jotka laukeaa sivuikkunoiden tasalle ja sivuturvatyynyillä tarkoitan sitä, joka tulee etupenkin selkänojasta tai B-pilarista suojaamaan kuskia tai pelkääjän paikalla istujaa. Niin että jos teillä on tosiaan nuo sivuturvatyynyt, niin tosi hyvä. Se laajentaisi vuosimallivalikoimaa.
    HEMI kyllä muakin himottaisi, mutta kyllä sillä gasoa palaisi aika reippaasti, kun mullakin on varmaan tuo 80% taajama-ajoa. V6 on mulle ihan riittävän reipas. Kyse on lähinnä fiiliksistä, kun ei oo V8:n voittanutta 8) .
     
  7. Waxin

    Waxin 3rd gear

    Onko muuten CRD hiukkassuodattimella alusta asti vai jostain vuosimallista alkaen?
     
  8. starcraft

    starcraft Gearhead

    Paljonko mahtaa olla kulutus ero hemillä ja 3.5 kutosella? Ei ole koskaan tullut tutkittua. Mulla ei kilometrejä tule kuin max 10 tkm vuodessa, joten ei hemi liian kalliiksi tule ajaa. Nyt kun ne suunnittelee kaikenlaisia uusia keksintöjä yksityisautoilun poistamiseksi ja kuukausipaketteja tilalle niin paras on ajaa sellaisella autolla kun haluaa vielä kun on mahdollista.
     
  9. Teemu T.

    Teemu T. 3rd gear

    Itse en usko, että tuolla 3,5:llä ja 5,7:lla on paljonkaan eroa kulutuksessa. Puhuin yhden kanssa, jolla oli käyttiksenä 3,5ltr Magnum, ja lukemat olivat ihan samaa tasoa kuin tuossa 5,7:ssa. Jos ei nyt mitään 60tkm vuodessa tule, niin hei, sillä ei ole käytännössä mitään merkitystä. Menee sen piikkiin, että aina naurattaa, kun käynnistää moottorin.
     
  10. Ifa

    Ifa 1st gear

    Tehtaan ilmoittamissa kulutuksissa ei ole paljonkaan eroa: kaupunki/maantie/yhdistetty 3.5: 15,9/8,2/11,1 ja HEMI: 18,1/8,7/12,1. Kaikkihan tietää, että nuo on enemmän tai vähemmän alakanttiin, mutta jos todellinen ero olisi pari litraa satasella, niin se tekisi vuodessa vähän yli 300€. Käyttömaksussa on eroa noin 50€. Vakuutuksen hintaerosta en osaa sanoa. Eipä noista taida hirveitä summia eroa kertyä, mutta kun 3.5:nkin kulut alkaa olemaan meikäläisen ylälimitissä, niin olen koittanut olla HEMIä ajattelematta.
    CRD:n hiukkassuodattimista en tiedä, mutta ainakin eräässä 2006:n myynti-ilmoituksessa väitetään että autossa ei sellaista ole.
     
  11. Hai

    Hai Double Gearhead

    Tehtaan jäljiltä semmoinen on. Jos vaikka tuosta myytävästä on poistettu. Katsastuksen kannalta se menee käyttöönoton mukaan pitäisikö se olla.
     
  12. starcraft

    starcraft Gearhead


    Yksi tuttu myös oli eka ostamassa 3.5 moottorilla olevan 300c :n mutta sain sen puhuttua hemin omistajaksi eikä ole päätöstänsä katunut.

    3.5 litrainen on ainoa jossa jakopää hihnalla. Muissa ketjulla. Lisää huoltokustannuksia. Toki melko vähän kun ei usein tarvi vaihtaa.
     
  13. Hai

    Hai Double Gearhead

    Nyt kun on taas päästy 300:sen juttuihin, niin löytyiskö tietoa.
    Meillä 2006 CRD:ssä (koneella ei tähän vikaan vaikutusta) radion kuuluvuus normaalisti hyvilläkin alueilla on mennyt tosi huonoksi.
    Onko joku tyyppivika antennin piuhassa, liitoksessa...?
     
  14. jus57

    jus57 Gearhead

    Siis kuuluuko jollain radio näissä hyvin?
    Onneton liimasin takalasiin pitkän tarran ni kuuluvuus huononi entisestään.onko kukaan laittanut antenin vahvistinta ja jos onko siitä ollut mitään apuva?
     
  15. N1ko

    N1ko 3rd gear

    Mulla kuului radio ennen hyvin, mutta sitten tummennutin takalasit niin sen jälkeen ei kuulu enää. Aattelin, että johtui kalvoista. On kyllä ensimmäinen auto mulla missä vaikuttais, samassa paikassa olen tummennuttanut ennenkin ja radio on toiminut jälkeenkinpäin. Ääni myös hemille. Painava auto kumminkin, toi 5.7 hemi tuntui siihen kuuluvalta koneelta eikä silläkään mikään tykki ole. En ole kylläkään 3.5 ajanut ollenkaan.
     
  16. propelli

    propelli 3rd gear

    Hemi ollut pääosin rouvan käytössä kaksi vuotta, toiminut moitteetta lukuunottamatta etupään niveliä. Nivelet olen päivittänyt suoraan Moogin vahvistettuihin ja nipallisiin versioihin, alkuperäiset muovipesälliset voi heittää kuikkaan.

    Moottori vetää yhä naaman virneeseen, on se niin mutkattoman vahva. Bensaa vie saman kuin edeltävä 3L Nissan Maxima, ei mitään eroa samoilla ajoilla. Ja huoltokulut tuossa motissa on minimaaliset, tulpat, suodattimet ja öljy.

    Mutta jotain huonoa, rouva on ilmoittanut että hänelle on turha enään tarjota tehottomampaa versiota:/
     
  17. Make500

    Make500 Gearhead

  18. 2x4bbl

    2x4bbl Gearhead

    [​IMG]

    Tämä ei sitten ole mikää trolli eikä huijauskuva. Ajoimme meidän hemillä tuossa kerran, -näköjään aika tarkkaan kolme vuotta sitten n. 300 km maantieajolenkin välillä Kouvola - Hämeenlinna - Kouvola ja tällaisen lukeman sain tauluun. Silloin oli jo talvinopeusrajoitukset voimassa, alla kesärenkaat, keli kuiva ja muutama aste lämmintä. Ajonopeus siinä 90km/h paikkeilla -pari ohitustakin tuli tehtyä. Lukema oli loppumatkasta vielä 7.8 mutta Lahden salpakankaan liikennevalosumassa se sitten nousi tuohon. Tässä tuli kyllä ajettua mahdollisimman säästeliäästi ja jarruttelua vältellen, liikennekin oli vähäistä, eikä välttämättä ihan muun liikenteen mieleen mutta pitihän se kokeilla kuinka pienellä tällä on mahdollista päästä. Tuo kulutusmittari muuten pitää aika tarkkaan paikkansa kun olen sitä seurannut tankkausten ja kilometrien mukaan ja mittarihan näisssä näyttää muuten kilometrilleen oikeaa nopeutta, todennäköisesti myös matkamittarin puolella?
    No tämä nyt oli tällainen kuriositeetti ja todellinen keskikulutus meillä on siellä 12.5 paikkeilla ja aika vähän tulee kaupunkiajoa, vaimon käytössähän tämä on meilläkin.. :)
     

Kerro tästä muillekin!