Paketin lähettäminen ulkomaille

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Yleistä harrastuksesta', aloittaja Zuffenhaus, 5.11.2014.

  1. Zuffenhaus

    Zuffenhaus 1st gear

    Pitää nyt ihan avata uusi keskustelu, kun olen pähkäillyt että miten tästä maasta saa lähetettyä mitään tavaraa ulkomaille?
    Eli esimerkkinä jos vaikka haluis kromattavat osat Puolaan niin mikä firma sen hoitais yksityiselle?

    Kysyn tätä sen takia kun tuli asuttua vuosikaudet ulkomailla ja nyt kauhukseni huomaan että esimerkiksi sama paketti Suomesta UK:hon maksaa 5-10 kertaa enemmän kuin toisinpäin (sama toimittaja eli DHL), ja samaa suuntaa jenkkeihinkin. Eli jos haluan paketille vakuutuksen (joku harvinaisempi osa tms, arvo saattaa olla tonneja) niin Itella/Posti ei tätä anna joten mitä vaihtoehtoja jää?

    Ainkin DHL, UPS yms on yksityiselle Suomessa lähinnä naurettavan hintaisia, toisin kuin vaikka juuri UK:ssa.
     
  2. Joe Hunt

    Joe Hunt Double Gearhead

    Kysy siltä vastaanottajalta mahdollista sopimuskuriiria ja käytä heidän diiliään.
     
  3. Zuffenhaus

    Zuffenhaus 1st gear

    Pohdin tuota myös siinä valossa, että jos vastaanottaja on yksityinen.
    Onhan se suoraan sanottuna syvältä jos täältä ei voi lähettää osia itse vaan aina vastaanottajan olisi järjestettävä kuljetus jotenkin.

    Suomesta kun puuttuu täysin ns. kuriiripalveluja myyvät firmat jotka myisivät palveluja myös ykistyisille (eli siis esim minun ja DHL:n välissä on firma, joka mahdollistaa että saan DHL:n palvelun murto-osalla hinnasta. Muualla meinaan näitä on.)
    Tai siis topicin tarkoitus olisi että minä/muut saisivat tietää jos tällaisia firmoja on.
     
  4. Mopuristi

    Mopuristi Gearhead

    Mites noi rekkafirmat? Joko suomalainen tai ulkomaalainen, rahdin hinta halpa mutta aikaa menee muutama päivä enemmän.
     
  5. fe390

    fe390 Gearhead

    Monet suuret rekkafirmat eivät ota yksityisasiakkaiden lähetyksiä. Jos ottavat niin ennakkomaksulla. Muutaman kympin keikat eivät kiinnosta koska yksityisten kanssa asioiminen on aina työläämpää kuin vakiofirmojen.

    Minkä kokoinen paketti olisi lähdössä Puolaan?
     
  6. Timmo

    Timmo 1st gear

    Entä jos vie sen paketin laivalla Tallinnaan, saattaisi olla hinta ja palvelutaso iloinen yllätys sillä puolella Suomenlahtea?
     
  7. Zuffenhaus

    Zuffenhaus 1st gear

    Pikkaisen takaisin; tarkoitan ihan yleisellä tasolla, tosin käytin lähettämistä Puolaan esimerkkinä. Eli ilmiselvästi täällä siis ei ole mitään muuta vaihtoehtoa kuin DHL tai UPS ja silloin pitää varautua maksamaan 5-10kertaa enemmän "Suomi-lisää". Käytin noita kahta paljon "välittäjän" kautta kun asuin UK:ssa mutta täällä siis noita välittäjiä ei ilmiselvästi ole. (esimerkkinä; paketti DHL:llä maksoi minulle UK:sta Suomeen 30eur, DHL:llä Suomesta UK:hon sama paketti 300eur. Noin niinkuin karkeasti.)

    Tuolla kromikeskustelussa joku mainitsi Kuehne & Nagelin mutta ilmeisesti hekin tarjoavat palveluita vain firmoille?

    Ja vielä selvennykseksi: sinulla on joku huomattavan harvinainen osa -> Suomessa saat siitä 500eur jos edet löydät ostajan ja sitten hillitön tinkiminen mutta Jenkeissä siitä saisi 2000eur. Tietty osa myisi sillä Suomeen mutta ainakin itse harkitsisin myymistä muualle, silloin se osa pitäisi saada täältä pois. Tai haluat lähettää jonkin osan entisöitäväksi Jenkkeihin tai vaikka UK:hon.
     
  8. Mopuristi

    Mopuristi Gearhead

    Mä olen käyttänyt onnistuneesti yksityishenkilönä tätä:

    http://www.barringtonfreight.co.uk/

    Tosin toivat tavaran suomeen, mutta tuolla sivustolla kyllä luvataan kuljettaa poiskin suomesta. Hintatiedusteluhan ei maksa mitään.
     
  9. starcraft

    starcraft Gearhead

    Ainakin dpd :llä on mulle tullut tavaraa ja muistaakseni joku oli lähettänytkin. Toki hintatasosta ei tietoa.
     
  10. Zuffenhaus

    Zuffenhaus 1st gear

    Tuli taas tämä esiin, suoraan sanottuna v****aa että tästä maasta ei saa tavaraa ulos millään järkevällä hinnalla. Olisi halvempaa lähteä itse lentämällä perille lisämatkalaukkujen kanssa kuin lähettää. Kustannukset on aina vähintään viisinkertaiset verrattuna siihen että sama paketti menisi toiseen suuntaan. UPS ja DHL ei tässä maassa ole pätkääkään kiinostuneet toimittamaan yksityishenkilöiden paketteja, Postilla ei voi lähettää mitään arvokkaampaa osaa (maksimikorvaus vajaa 1700eur vaikka laittais pikapaketillakin) Täysin pelleilyä että voin itse järkätä mistä tahansa kuljetuksen Suomeen järkevillä hinnoilla mutta Suomesta en voi itse lähettää mitään.
    Voisin melkein sanoa isommassa mittakaavassa että tämä kyllä estää aika tehokkaasti menestyvien nettikauppojen perustamisen (sitä paljon puhuttua viennin lisäämistä), koska tavaraa ei saa liikkeelle kuin Suomen sisällä ja silloin kovaan hintaan.
     
  11. juhamann

    juhamann 3rd gear

    Heh, menee ehkä vähän off-topiciksi mutta tämän maan hintataso myös näissä tavaran lähettämisissä on todellakin tähtitieteellinen. Nipun LP-levyjä saa Briteistä tänne edullisemmin, kuin yhden levyn lähetys maan sisällä maksaa täällä.
     
  12. juhapih

    juhapih Double Gearhead

    Epsanjasta tuli auton osia muutamalla eurolla kotiin asti... Täällä saisi postikortin liikkeelle samalla rahalla...
     
  13. BBC

    BBC Guest

    Sovietfinland, niin se vain on.

    Itse käytän postia kun lähetän viikottain paketteja ulkomaille.
    EU maat aika kohtuullinen. Muistaakseni alle 15kg on jotain 60e ja 20kg ei ole juuri kalliimpi. Eikä Postipaketti jenkkeihinkään ole kovin kallis. esim. 2,5kg on jotain reilun 30e. Eipä ne jenkkipaketitkaan tänne kovin edukkaasti tule, tai sitten firmat ottaa hyvän siivun välistä. viimevko otin suoraan yhden paketin MAC:iltä. 2,5kg =85usd (fedex +1vko), mutta kun on kiirus niin silloin ei niin väliä mitä maksaa kun kamat saa siinä ajassa kuin haluaa.

    Välillä kun on tarvinnut lähettää isompaa, kuten viimes uusi 1940 ford lava, olen käyttänyt päivätyöfirmamme diilejä. esim. tuommoinen lava + iso pahvilaatikko ruotsiin 150e.

    Muuten ei saa kunnon hintaa, pitäisi olla vuosisopimus. Itse maksan koonti-lentorahditkin aina jenkkeihin dollareissa, yli puolet halvempi kuin saman firman antama hinta tämän pään konttorista.

    aulis
     
  14. juhamann

    juhamann 3rd gear

    Tässä taannoin tämän maan postilaitoksen edustaja kovasti kritisoi kinukkeja "vapaamatkustajia", kun lähettelevät tavaraa ilman postikuluja ympäri maailmaa. Siinähän itkevät. Viime viikollakin tuli OBD II -lukija Kiinasta. Tullausarvo sen verran pieni, ettei valtiokaan päässyt varkaisiin tapansa mukaan! ;)
     
  15. Zuffenhaus

    Zuffenhaus 1st gear

    Piti ihan tehdä empiirinen testi:
    30kg paketti (jota itse olen lähettämässä), se tulisi UPS:llä UK:sta (haetaan kotoa, otetaan kaupungiksi vaikka Lontoo) kotiovelle Helsinkiin 37 eur.

    Sama paketti Matkahuollolla Kuopiosta (pitää viedä toimipisteeseen) toimitettuna kotiovelle Helsinkiin 47,70eur.

    Just joo. :D :D

    Kiva myydä jotain autonosaa ulkomaille (kun Suomesta ei löydy ostajaa) kun ulkomainen ostaja putoaa täysin bersiilleen kun kuulee että postikulujen hinta onkin noin 10-kertainen mitä olettaa....
     
  16. Nikuzai

    Nikuzai Gearhead

    Mites oisko sit kannatusta perustaa jollain firma joka tekisi yhteydet kuljetus firmoihin

    Viro toimiston osoitteeksi varmaan ois pakollisuus, et ees jotain tolkkua hintoihin olisi
    Paljos muuten verottaja veisi tossa esimerkin paketissa jos välitys firma ottaa vaikka 5e (harraste kavereita auttelee iltaisin)
     
  17. Crash_

    Crash_ 3rd gear

    Osaisko joku neuvoo ekakertalaista, tarvis lähettää vetokoukku ruottiin. Mikähän ois halvin vaihtoehto?
     
  18. jusku1

    jusku1 3rd gear

    Matkahuollolla lähettäisin itse
     
  19. Crash_

    Crash_ 3rd gear

    Ei löydä sitä kaupunkia tai mitään lähelläkään olevaa ainakaan pakettilaskurin mukaan (joo vaihdoin ruotsin kohdemaaksi)
     
  20. jusku1

    jusku1 3rd gear

    Käy Matkahuollon toimipisteessä, ne neuvoo kyllä ja homma onnistuu.
     

Kerro tästä muillekin!