Poikkeuslupia tälle vuodelle?

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Yleistä rakentelusta', aloittaja fordolet, 27.7.2012.

  1. rrauta

    rrauta 3rd gear

    no hyvähän siitä tuli... jos halusi yli kaksimetrisellä akselivälillä olevan kopterin....
    muuta hyvää en tiedä siitä tulleen... mutta jos teidän mielestä se on parannus, että sellaiset muutokset jotka ennen onnistui pelkällä muutoskatsastuksella vaativat nyt jarrutestit ...niin olkaa sitä mieltä, minä en ole.
    PS montakohan jäykkäperää ja/tai risukeulaa on uuden lain aikana jääny rakentamatta jarrutestien vuoksi?
    itse tiedän ainakin muutaman....
     
  2. B 50

    B 50 Gearhead

    Tässä ilmeisesti muistellaan kaiholla aikoja jolloin perän jäykistys tarkoitti rungon vaihtoa jäykkään koko rungosta menetetyin %:ein ja jousittamattoman ajoneuvon 60km/h:n nopeusrajoituksin? :poff:
     
  3. mcmies

    mcmies Gearhead

    Niin että ku sä et tiedä siitä tulleen muuta hyvää, niin sitten se meni kategorisesti pieleen? Mykistävää!

    Jäykkäperäisten jarrutesti on semmoisenaan kyllä bugi. Sen keksi Liikenneministeriö. Toisaalta, kuten tuossa yllä ihan oikein kaihoisasti muistellaan, vielä 2006 jäykkäperäiseksi sahaaminen oli käytännössä kokonaan kiellettyä.

    Siis että joku jättää prätkän rakentamatta vain siksi, että se pitäisi viedä jarrutestiin? Olen sanaton...
     
  4. merc

    merc Gearhead

    juu, todella kaiholla muistellaan. Mun ekassa chopperissa oli toi nopeusrajoitus merkattu otteeseen jostain syystä 50kmh ja siihen aikaan ei löytynyt inssiä joka olis uskaltanut muuttaa sen ees siihen 60kmh huippunopeuteen...
     
  5. Meinasin rakentaa prätkän, mut en sit jarrutestin takia rakentanutkaan.
     
  6. rrauta

    rrauta 3rd gear

    pitää tunnustaa, että olen kurkkuani myöten täynnä trafia ja teitä harrastajia jotka ette ole vitunkaan vertaa kiinnostuneita kuin omista asioistanne...muutokset on hyviä, vaikka ne aiheuttavatkin lisää työtä ja maksuja....
    olen jo muutenkin todennut(itselleni) että mulle riittää...vituttaa paljon vähemmän kun ei edes lue mitään trafiin tai rakenteluun liittyvää...puhumattakaan mistään katsastukseen liittyvästä...ette edes voi kuvitella millainen tabu on katsastuksen valvonta kaikkine prosentteineen...ja kun vähän tuntee trafin työntekijöitä ja sitä ajatusmaailmaa mikä siellä on , niin kyllä pelottaa ajatella mitä on tulossa....
    no aina voi olla outlaw rakentaja...silloin ei paljon säännöt ressaa...ja se on kovasti muotiakin...ainakin telkkarissa :rotfl:

    täältä tähän :poff:
     
  7. juhapih

    juhapih Double Gearhead

    Onkohan minkään muun harrastuksen kimpussa tuommoista organisaatiota?

    En ainakaan ole kuullut, että hevostelijoilla olisi esimerkiksi valtion "jalan katkoijia" tai hiihtäjillä "ladun hiekoittajia"... Valtiohan taitaa muistaakseni tukea monia "oikeita" harrastuksia... muistaakseni...
     
  8. Hai

    Hai Double Gearhead

    Jos samassa määrällä rahoitettais yhteiskunnan rahoilla moottoriurheilua mitä nyt näitä "hikilajeja", niin meillä pitäis olla joka vuosi useampia maailman mestareita joka vuosi (moottorilajeissa).
     
  9. juhapih

    juhapih Double Gearhead

    Nii-i... ja sitten jotakin "moottoriakatemioita" ja koneenvaihdon "korkeen paikan" leirejä... Mielellään menisin "kustom korkeekouluun" Ja muuta reeniä saisi matkan varrella... valtion piikkiin.
     
  10. B 50

    B 50 Gearhead

    Yhtäläisyyksiä harrastuksessa löytyy enemmän kuin uskoiskaan. Esim. EU-pykälistä käännösvirheenä johtuu määräys siitä että Suomi on ainoa maa jossa hevosen paska on eläinperäinen jäte -> Ekokem. Asutusta rakennetaan tallien lähistöön jonka jälkeen virkamies toteaa tallien olevan alle 150m päässä asuintaloista -> talli määrätään suljettavaksi. Rotuun perustuvaa eriarvoisuutta,(vrt mr.) ym, kyllä ohjeistusta riittää.
     
  11. mcmies

    mcmies Gearhead

    Siis että omista asioista vaan ollaan kiinnostuneita? Mielenkiintoinen näkemys se tämäkin.

    Ei tarvitse kuvitella, kun tietoakin on olemassa. Perseestähän tuo valvonta, muttei sen takia kannata yöuniaan menettää.

    Tässäpä vielä tämä TraFi:n määräyshankepäätös, joka koskee autojen rakenteen muuttamista:

    http://www.trafi.fi/filebank/a/1369...2eedc73/12570-Auton_rakenteen_muuttaminen.pdf
     
  12. T.Hell

    T.Hell Gearhead

    Positiivista, maaliskuussa laitettu hakemus poiki vastauksen viime perjantaina. Ei tosin semmoinen kuin olin toivonut, koska mallisarjavertailua ei oltu nähty samalla lailla miten toinen trafin tyyppi oli sen aikaisemmin kertonut olevan. Tai sitten tuo oli semmoinen "testi", jolla kokeillaan hakijaa?
    No mutta kuitenkin. Vastaus tuosta virheestä laitettu takaisin käsittelijälle, katsotaan mitä tulee...
     
  13. T.Hell

    T.Hell Gearhead

    Vastaus edelliseen tuli, olivat virheellisesti katsoneet tuon mallisarjaan kuulumattomuuden, eli A4 ja S4 kuuluu samaan mallisarjaan. Pyysi vielä vähän tarkempaa listausta vaihdettavista osista ja auton omamassan muuttumista niiden mukaan. Ja voi perse kun taitaa siihen sitten kaatua. Omamassasta jää n. 15kg uupumaan, joten tehopainosuhde alittaa hitusen tuon 7kg/kW.

    Laitoin vastaukseen että onko se nyt sitten siinä (hylky), vai voiko tuon verrokkina käytetyn S4:n isompaa omamassaa jotenkin hyödyntää.
    Voiko tuota omamassaa jotenkin kasvattaa vai onks se siinä??

    Nyt mäkin sanon että toi tehopainosuhdevaatimus on perseestä! Varsinkin kun ajattelee niin, että tohon koppaan voisi laittaa laimeamman A6:n 2.7TT:n pelkällä muutoskatsastuksella (periaatteessa ilman jarrujen/alustan muuttamista) ja siitä kuitenkin saa tehoa pelkällä softalla jo yli sen mitä tosta kasista irtoaa.
     
  14. minorv8

    minorv8 Gearhead

    Ei välttämättä jos Trafin linja on yhtenäinen. 2010 on myönnetty lupa 911 Carreralle ja muutoksessa tehopainosuhde on alittanut ton maagisen lukeman.
     
  15. smuige

    smuige Gearhead

    omapainoahan voi muuttaa, kokonaispainoa ei. Ei muuta kun toinen akku konttiin niin sehän on siinä.
     
  16. Remmiveto

    Remmiveto Gearhead

    Kyllä kokonaispainoakin voi muuttaa valmistajan tai heidän hyväksymän muutos firman toimesta tai heidän todistuksella
     
  17. smuige

    smuige Gearhead

    Oikeassa olet mutta noin periaatetasolla omapaino voi muuttua aika vapaasti, kokonaispainon muuttaminen vaatii sitten just noita todistuksia sun muuta ja tulee kait kyseeseen lähinnä silloin kun tehdään kuorma-autoista pakuja tai päinvastoin.
     
  18. T.Hell

    T.Hell Gearhead

    Saa nähdä mitä se luvan käsittelijä vastaa. Mielellä vaikka jotain lisäpainoa laitan jos se sitä vaatii. 15 kiloa sujahtaa vaikka vararenkaan alle helposti...
     
  19. minorv8

    minorv8 Gearhead

    Hämärä mielikuva on että teho/painosuhde olisi joskus laskettu muuttamattoman auton omapainosta. Silloin ei lisäpainot auta. Muutoksen jälkeinen paino vaikuttaa kantavuuteen, kokonaispaino ei muutu.
     
  20. T.Hell

    T.Hell Gearhead

    Miten tuota omapainoa voi sitten muuttaa? Tai voiko sitä vain pienentää?
     

Kerro tästä muillekin!