Tbi pannun ihmettelyä->

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Moottori', aloittaja arskatehtaalla, 19.11.2014.

  1. arskatehtaalla

    arskatehtaalla 2nd gear

  2. JnZm

    JnZm Gearhead

    Eiks tuo kasipiste ole TPI (Tuned Port) eikä TBI (Throttle Body)?
     
  3. arskatehtaalla

    arskatehtaalla 2nd gear

    Kyllä, mutta kone on lähtökohtaisesti tbi kone. Sitä nyt on tarkoitus vähän kutittaa. Tuo minun ruisku on megasquirtista rakennettu ja käytännössa tosiaan lähempänä tuota tpi:tä..
     
  4. JnZm

    JnZm Gearhead

    OK. Onko noissa TBI-TPI -pannuissa muita eroja kuin imari ja soppaa syöttävä systeemi siinä päällä? Onko esim. kansissa eroja?
     
  5. arskatehtaalla

    arskatehtaalla 2nd gear

    Ei mitään käryä. Oletin, että täältä foorumilta tietoa aiheesta löytyisi..

    Tässä koneessa on kuitenkin ns swirlport kannet mitkä kaiketikkaan ole oikein hyvät ainakaan yli 5000 kierroksen..?
     
  6. Lintta cruiser

    Lintta cruiser Gearhead

    On eroja myös kansissa.
     
  7. maddis

    maddis Gearhead

    Kun kerran TBI:stä puhe niin mitä polttainepumppua ootta käyttäneet TBI:n kanssa? Tankin ulkopuolisesta puhe.
     
  8. smuige

    smuige Gearhead

    Mä olen käyttäny bilteman bosch kopiota (50e) tankin ulkopuolella. Kytkin virran sille sytkäpuolan esivastuksen kautta (erillinen sellainen) jolloin tuotto tippuu sopivasti tbi:lle. Tpi:ssä rullanokka ja paremmat kannet kuin tbi:ssä.
     
  9. artsiracing

    artsiracing Gearhead

    Noitten kansien kanssa joskus puuhailin, vakiona maksimivirtaus oli vain 167cfm, mutta taskuporttauksen ja venttiilimuotoilun jälkeen 218cfm.
    Linkittäminen ei onnaa mut laita hakuun swirlport niin löytyy aiheesta keskustelu ja tarkemmat tulokset.

    Jos kansille ei ole tarkoitus tehdä mitään niin on hyvä idea vaihtaa ne joihinkin parempiin, esim tpi:n vastaaviin.
     
  10. maddis

    maddis Gearhead

  11. arskatehtaalla

    arskatehtaalla 2nd gear

    Mulla on tuommonen bilteman 100km ajettu pumppu joutilaana! Toimii hyvin mutta HUUTAA niinku tasohöylä!:)
     
  12. Mudracer

    Mudracer Double Gearhead

    Veten L-98 kannet on melkoisen hyvät sellaisenaan, se nenukin on koneesta jossa juuri nuo. Tai sitten uudemman LT1 kikkaran kannet modattuna vanhanliiton lohkoon ja päälle LT1 imusatsi.
     
  13. Hai

    Hai Double Gearhead

    Joo ja ei.
    80-luvulta löytyy myös laahuri TPI:tä ja F-korissa on ollu rullanokka 305 TBI:tä.
    Kannet on kyllä TPI:ssä parempia, mutta niitäkin on rautaisia (305 ja 350) ja alumiinisia (corvette 350).
     
  14. Silvarello

    Silvarello Gearhead

    Päivitin oman TBi:n keväällä just Tpi:n rullanokalla, 305 tpi:n (HO)sipistellyillä kansilla, flattopeilla ja muutamalla muulla muutoksella. Lopputulos muuttui aika mukavasti pirteämmäksi vaikkei lastuakaan oo vielä päivitetty.
    Nuo tpi osat on aika mukavia budjettiviritysosia tuommoselle tbi pannulle.
    Omassa pyörii pumppuna just boschin pumppu ja täysillä jännitteillä. Käytössä on vakio regu vähän ruuvattuna ja 46 milliseksi porattu tb. Tuo pumppu on pyörinyt jo vuodesta -07 tuolla ja mikään ei oo suuttunut paineista.
     
  15. smuige

    smuige Gearhead



    Ei ollu toi, joku sierran tai vanhaan volvoon tarkoitettu, tulopuolella letkuliitos ja lähtöpuolella kierre. Siihen kierteeseen sopi muuten orkkis tbi suodatin suoraan, "väärällä" puolella pumpua tosin periaatteessa. Mulla oli caminossa tuo halkaistuun kumiletkuun käärittynä runkoaisan sisällä ja imi hyvin tankista. Paluulinja olikin jo alkuperäisenä.
     
  16. jar

    jar Gearhead

    TBI:tä on rullanokilla henkilöautoissa cuten Capricessa mulla oli. Se alkuperäinen nokka ja kannet ovat aikas onnettomat.

    350:een löytyy kansivaihtoehtoja "aikas paljon", aikanaan 305:een laitoin Trickflow:t ja ero oli vakioon melkoinen, oli toki isompi läppärunko, suuttimet, LT1-nokka, 1,6-keinut ja muut perusvirit. Ruiskun ja sytkän ohjauksesta huolehti EBL, eli vastasi käyttömukavuudelta 2000-luvun ruiskuautoa.

    Miksikö myin? sitä välillä ihmettelen vieläkin, mutta pitihän se jenkkidieselikin kokea...
     
  17. jar

    jar Gearhead

    Ja jos tankin sisälle vaihtaa bensapumpun, niin TPI:n pumppu käy suoraan TBI:n tilalle, mutta tuotto riittää paljon pidemmälle.
     
  18. maddis

    maddis Gearhead

    Vaan kun ei oo alkujaan TBI ollut autossa joten on kaasarikoneen tankki. Meneekö pumppu siihen samaan paikkaan kuin kaasarikoneen letkulähdöt? Nehän on siinä tankin päällä irrotettavassa osassa.

    Tankista puheenollen. Kuinka olette ratkaisseet paisuntaongelman kun olette konvertoineet kaasarikoneen TBI/TPI:ksi? Korkkihan päästää painetta vain sisäänpäin. Alunperin siellä on joku aktiivihiili tms. pönttö joka kerää höyryjä, mutta onko kukaan kytkenyt sitä toimimaan ruiskun kanssa?
     
  19. smuige

    smuige Gearhead

    87 caminossa oli tbi joten helppo mutta hintava ratkaisu olisi sellaisen tankki ja anturiyksikkö. Mulla oli muistaakseni tuo aktiivihiilipönttö kytkettynä. Nykyisin sama tekniikka c10:ssä mutta edelbrockin nokalla ja monipiste muutossarjalla. Nykyisessä kokoonpanossa on aktiivihiilisäiliö. Kannattaa suosiolla kytkeä se niin tulee vähemmän ongelmia.
     
  20. maddis

    maddis Gearhead

    Ai viimeisessä Caminossa oli jo TBI.

    Joo, kyllähän se hyvä olis tuo aktiivihiilipönttö kytkeä toimimaan.

    Muistatko yhtään miten kytkit tuon aktiivihiilipöntön? Siinähän on kaksi alipaineohjattua venttiiliä. Toisessä luki pcv ja toisessa fuel tank. Vai olikohan se carb bowl se toinen ohjattu ja fuel tank oli sitten se missä ei ollut venttiiliä. PCV:hän on se venttiili huohottimessa mutta tuleekos vai meneekös siitä nyt tavaraa. Ilmeisesti se tuota kautta imee ilmanputsariin höyryt. Eikai nuo alipaineventtiilit kokoaikaa ole auki, kun kone on käynnissä?
     

Kerro tästä muillekin!