Parkkisakoista valittaminen...

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Yleistä harrastuksesta', aloittaja janiluo, 20.11.2014.

  1. janiluo

    janiluo Gearhead

    [​IMG]

    Tuli parkkeerattua kiekkopaikalle ja luulin että kaikki oli ok mutta ei tullut luettua pienellä präntättyä tekstiä. Sakot tuli, valitin mutta eihän se auttanut...

    Luulisi että tuossa lisäkilvessä pitäisi olla muutakin kuin parkkikiekon kuva ja 3h jos pysäköintiin tarvitaan lisäksi vielä erillinen pysäköintilupa...

    Mitä olette mieltä onko tuo keltainen lisäkilpi noin riittävä vai pitäisikö taas valittaa johonkin virastoon?

    :odroll:
    - Jani -
     
  2. Karpov

    Karpov Double Gearhead

    Täällähän oli messevää juttua aikanaan yksityisistä parkkifirmoista jotta tarttiko niitä sakkoja maksella. En muista kunhan kirjotin hutunpaskaa tähän topicciin ..:odroll:
     
  3. JnZm

    JnZm Gearhead

    Ai säki nappasit Tiksistä lapun...
     
  4. Substitute

    Substitute Gearhead

    Mielestäni sinunkaan tapauksessa lain vaatimus selkeästi havaittavasta merkinnästä ei täyty ihan yksiselitteisesti. Tummenettu lause lakitekstien lainauksien lopussa. Mulla oli vielä epäselvempi merkintätapaus, lopputulema oli viidennen reklamaation jälkeen että parkkifirma vetää asian käräjille ellen maksa. Minun tapauksessa kiellon kertova kilpi oli jäänyt kasvaneiden puiden lehtien oksiston sekaan ja ajosuunanassa näkyi vain sininen P-merkki ilman kieltoa. Mulla on suunnitelmisa tehdä poliisille tutkintapyyntö merkinnän lainmukaisuudesta ja siitä johtuen käsitykseni mukaan laittomasta valvontamaksusta.

     
  5. Jouni_K

    Jouni_K Gearhead

    Näitä yksityisten firmojen jakelemia maksujahan ei tarvi maksaa, kun vaan kiistää ajaneensa kyseistä ajoneuvoa. Tällöin firma jää epätietoisuuteen siitä kuka on heidän sopimuskumppaninsa (jonka sopimusrikkomuksesta he yrittävät laskuttaa sinua, täysin sivullista auton omistajaa joka et ole ollut lähitienoillakaan). Ulosotto ei käy kun saatavasta on riitaa, poliisi ei ala etsimään heille heidän sopimuskumppaniaan, käräjille tuskin vetävät kun tulevat häviämään, joten voivat vain uhkailla.
     
  6. Nikuzai

    Nikuzai Gearhead

    Mites eikös noista kylteistä ole ihan lakisääteinen määräys, et minkä kokoisia ne tulee olla ja aika tarkat määräykset esim. heijastavuudesta sun muista, et olisi lainvoimaisia liikennemerkissä ollessaan?

    Totahan kannattais jonkun kysellä ihan asiasta
     
  7. caprice305

    caprice305 Double Gearhead

    Joo noista yksityisistä oli juttua joskus lehdessä, että ei tarttis maksaa. Meni jotenki niin, että kaupungin sakot on autokohtasia ja yksityiset on kuljettaja kohtasia. Eli jos ne ei tiedä kuljettajaa niin eivät voi sakottaa. En tiedä onko vielä näin, kun en löytänyt enään koko aihetta.

    Edit: Ei sama, mutta jotain tohon tyyliin http://johanneshirvaskoski.puheenvuoro. ... arkkisakon
     
  8. Aslak

    Aslak Gearhead

    Pointtihan noissa valituksissa on se ettei eka lappuun pidä vastata mitään.
    Jos teet siitä valituksen niin huono on väittää ettet tietäis kuka sitä on ajanut mutta jos kuukauden päästä tulee huomautus ja kerrot ettet oo ikuna alkuperäistä laskua nähnutkään niin näyttövelvollisuus on laskuttajalla. En minä ainakaan pysty muistamaan kuka mun autoa ajo kuukaus sitte kello 15.23 :)

    Mun tapauksessa huomautuslasku(i)ssa oli vielä paikaksi mainittu xyz123 eli parkkifirman oma koodi. Kiistin tietenki sekä pyysin nätisti lisätietoja parkkeeraajasta ja paikasta jotta voisin auttaa heitä kohdistamaan laskun oikeaan osoitteeseen mutten koskaan saanu vastausta. Sen sijaan tuli kirje perintätoimistosta (hassua että logo ja osoite oli sama ku parkkifirmalla..), heille lähetin sähköpostin jossa pyysin keskeyttämään perinnän koska ko lasku on riitautettu eikä näin ollen perintäkelpoinen. Sieltä tulikin tunnin päästä vastaus tyyliin "Kiitos yhteydenotosta! Olemme keskeyttäneet perintänne, yst terv sihteeri Nönnönnöö"


    --Aslakki
     
  9. janiluo

    janiluo Gearhead

    Tuli mieleen että noi perii vaikka ois riitautettu:
    http://www.suomenpt.fi/argued
     
  10. vette73

    vette73 Gearhead

    Tuskimpa tuokaan toimisto jatkaa perintää, ellei tiedä kuka on perinnän kohteena. Perinnän kohde on henkilö, ei auto, eikä auton omistaja, vaan sopimuskumppani.
    Auton omistajalla ei ole minkäänlaista velvollisuutta auttaa parkkifirmaa, tai perintätoimistoa, selvittämään mahdollista sopimuskumppania. Edes oikeudessa ei tarvitse alkaa arvuuttelemaan, kuka ko. sopimuksen olisi tehnyt, riittää kun omalta osaltaan kertoo, ettei ole sopimusta pysäköinnistä tehnyt.
     
  11. multsi

    multsi 2nd gear

  12. Make.S

    Make.S Gearhead

    Pari kertaa yritin yrittäjäaikana valittaa noista parkkimaksuista, mutta turhaan.
    Se että tuote ja työkalut painaa, ei riitä syyksi.

    Olivat perkeleen ryökäleet laittanut jopa rodin "ovitaskuun" sakon, kun ei löytynyt pyyhkijöitä mihin ripustaa.
     
  13. janiluo

    janiluo Gearhead

    Puhut eri asiasta, Aslakin kommentissa olikin kyseessä riitauttamisesta joka yleensä estää perinnän...
     
  14. vette73

    vette73 Gearhead

    Ihan samasta asiasta on kyse. Riitauttamisen pitää perustua johonkin syyhyn ja Aslakin kommentissa riitauttamisen peruste on sama, kuin omassa kommentissanikin; maksu sopimusrikosta on lähetetty jollekin muulle, kuin sopimuskumppanille.
     
  15. janiluo

    janiluo Gearhead

    No oli miten oli...
    Kun reklamoin parkkifirmaa niin he vastasivat valokuvan kanssa jossa näkyi auto, rekisterinumero ja kyltti eli varautuivat reklamaatioon jo etukäteen kun en liene ensimmäinen joka virheen tekee. Koska parkkisakko oli ajoitettu samaan aikaan kuin parkkeeraus niin veikkaan että heillä on myös kuva minusta poistumassa kävellen paikalta... Täytyy varmaa jatkossa pukeutua valeasuun aina kun parkkeeraa ihan vaan varmuuden vuoksi jos joutuu vaikka riitauttamaan...
    :odroll:
    - Jani -
     
  16. viikinki75

    viikinki75 Double Gearhead

    [​IMG]
     
    deeäxä ja maxvo2 tykkäävät tästä.
  17. viikinki75

    viikinki75 Double Gearhead

    Tuskin oli susta kuvaa. Mutta jos teidän perheessä on muita ajokortillisia, jotka on voinut autoa käyttää, niin aika hankala on todistaa, että sinä olet ajanut. Paitsi rutiinit todistaa sua vastaan, jos säännöllisesti parkkeeraat sinne itse.
     
  18. Slant Sickness

    Slant Sickness Double Gearhead

    Mulle noita pysäköintivirhemaksuja on tullut ainoastaan silloin kun kiekko on jäänyt asettamatta tai pysäköinti maksamatta. Jälkimmäiseen joukkoon kuuluvat myös ne kerrat, kun pysäköinti on mennyt pitkäksi. Ja sehän tapahtuu vain ennakkomaksun kanssa - sovelluksella ei tarvitse arpoa, kauanko asioilla käynti kestää.
     
  19. viikinki75

    viikinki75 Double Gearhead

    No suahan tämä ei sitten koske? Jos näin hyvin on sun kohdalla osunut.
     
  20. maxvo2

    maxvo2 Double Gearhead

    Mä olen pohtinut, että ihan vi….un vuoksi pysäköisi taatusti tsekattavalle alueelle, peittäisi vin numeron kojelaudasta Jallu lehdellä ja ruuvaisi kilvet irti. Eihän autossa tarvitse olla kilpiä jos se ei ole liikenteessä….
    Sitten väijyisi miten Pate dilemman ratkaisee. Olisihan siinä hupia hetkeksi.
     

Kerro tästä muillekin!