Ford Pinto, millainen autona ja onko Suomessa?

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Merkki- ja mallikeskustelu', aloittaja Motor & Parts, 26.11.2014.

  1. Motor & Parts

    Motor & Parts Gearhead

    Luin tuossa Stephen Kingin kirjan Cujo. Kyseisessä kirjassa mainitaan Ford Pinto vahvasti, kerrotaan kaasuttimen ongelmista ym. Tämä siis 1970-luvun malleja, vuosimallia ei kerrota.

    Ilmeisesti kyseinen auto luotiin 1970-luvulla öljykriisin aikoihin kun tarvittiin pieni kulutuksisia autoja, kuten AMC Pacer ja AMC Gremlin.

    Kyseinen auto lienee tunnettu siitä että takaapäin törmäyksessä syttyy tulipalo, ilmeisesti taka-akselin pultit työntyvät sisäänpäin ja lävistävät / puhkaisevat polttoaine säiliön.

    Korjattiinkohan tuota edellä mainittua vikaa.

    Onko kyseinen auto muuten millainen? Korimalli on mielestäni hieno. Tulikohan näitä yhtään Suomeen uutena? Tai onko näitä säilynyt Suomessa tai tuotu myöhemmin.

    Kiitos lukemisesta.
     
  2. cb125twin

    cb125twin Double Gearhead

    fordilla ei noina vuosina tainnut olla maahantuojaa.

    Joskus muistan taunuksen tai caprin johon olis laitettu pinton kone, kaiketi aika lähellä 2.0 ohc:tä, olisko romuttuneesta muuttoautosta purettu tai jostain mustangista fairmontista tms johon laitettu v8 tilalle.
     
  3. JAMANT

    JAMANT Double Gearhead

    Mulla oli aikoinaan oikeen luvat -72 Cortinaan Pinton koneelle, mutta eipä silloinen Veikkolassa toiminut moottorintoimittaja pystynyt sitä Pinton konetta mulle Jenkkilästä tai muualtakaan hankkia, ei ollut silloin nettejä, hyvä että oli lankapuhelimet... Se sitten jäi tekemättä. Tämä noin niin kuin ihan OT:na.
     
  4. hantta

    hantta Double Gearhead

    Tuota Pinton myllyä oli omc- veneenkoneena.

    Hantta
     
  5. Pande_K

    Pande_K Double Gearhead

    Aikoinaan kavereiden rakentaessa ralli- ja muita Fordeja jäi mieleen olennaisena erona tavallisen esim. Taunuksen ohc:n ja "Pinton koneen" välillä se, että kun ohc:ssä nokkien voitelu on sellaisen pienen nokka-akselin päällä olevan putken kautta (jolloin jonkun nokan kohdalla olevan voitelureiän tukkeutuessa se nokka on tuotapikaa sökö) niin Pinto-moottorissa nokan sisällä kulkee öljy joka tulee nokkiin poratuista rei´istä voitelemaan keinuvipuja. Mutta tarkentakoon joku asiaa paremmin tunteva tätä asiaa, etten muista höpöjä.
     
  6. challenger-70

    challenger-70 Gearhead

    Wikipediasta lainattua:

    The Pinto's legacy was affected by media controversy and legal cases surrounding the safety of its fuel tank design, a recall of the car in 1978, and a later study examining actual incident data that concluded the Pinto was as safe as, or safer than, other cars in its class.[5]
     
  7. umpio

    umpio 3rd gear

    Tuota,

    nämähän nyt ovat täysin makuasioita, mutta että Pinto olisi korimalliltaan hieno... :eek:

    Pakko noita on uutena Suomeen tullut ainakin yksi; meilläpäin eräs opettaja ajeli taivaansinisellä Pintolla monta monituista vuotta. Ja kun (nais)ihmisen luonteen jotenkuten tunsin, niin ei siinä (Pintossa) kovin isoja vikoja voinut olla. Ihan kuriositeettina mainittakoon, että ennenkuin kotikunnan opettajattarella oli tuo Pinto, niin -89 Floridassa käydessäni motellimme suomalaisella "kesäpojalla" oli tismalleen samanlainen Pinto (terveisiä vaan Matille, jos tätä luet)...
     
  8. nixon

    nixon 3rd gear

    No siis aina pintoista puhuessa tulee just nimen omaan tämä juttu mieleen (wikipediasta lainattua):

    According to a 1977 Mother Jones article by Mark Dowie, Ford allegedly was aware of the design flaw, refused to pay for a redesign, and decided it would be cheaper to pay off possible lawsuits. The magazine obtained a cost-benefit analysis that it said Ford had used to compare the cost of repairs (Ford estimated the cost to be $11 per car) against the cost of settlements for deaths, injuries, and vehicle burnouts . The document became known as the Ford Pinto Memo


    Mikä ei poissulje tätä aikaisempaa


     
  9. musta78

    musta78 Gearhead

  10. musta78

    musta78 Gearhead

  11. markmi

    markmi 3rd gear

  12. 1purehell

    1purehell Double Gearhead

  13. SAS

    SAS 1st gear

  14. raaseriruiseri

    raaseriruiseri 2nd gear

  15. Forwardlook

    Forwardlook Gearhead

    Tyylikäs (?) pari edelliskesältä...

    [​IMG]
     
  16. Stang_81

    Stang_81 Double Gearhead

    Onhan suomessa ollut ainakin yks pinto kasilla, varmaan se jollain on tallessa. Pinton nelonenhan on sama mitä ne mustangeissakin käytti, siitäkin on päivitettyä versiota. Tommonen pinto svo:n turbonelarilla kulkisi varmaan ihan tarpeeksi kovaa.
     

Kerro tästä muillekin!