Öljyn nouseminen kansiin ilman öljypumppua

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Moottori', aloittaja RooZe, 9.12.2014.

  1. RooZe

    RooZe 2nd gear

    Kertokaas, miten on mahdollista että mopar sb nosti öljyö kansiin ja voitelua näytti tapahtuvan. Kuitenkin motti räjähti ja syy, pumppu ei ole voinut pyöriä vuosiin, ja sen akselin boorikin muisto.
    Joo ei ollu painekelloa eikä mitään muutakaan tässä tapauksessa, mutta koska öljyt nousi kansiin (jopa koppa vuosi tiivisteestäänkin ja valutti ulos) , ihan tarkistetusti käytettäessä ilman koppaa. Kone huohotti kyllä jonkin verran, ei mitään mahdottomia kuitenkaan, eli ihan niin raju painekaan ei kampikammiossa ole voinut olla.. Wtf?
    Kai siellä koneessa on öljylähde , mutta ennenkuin rikkauksia aloin keräämään,niin tyrehtyi...
     
  2. Kimmeli

    Kimmeli Gearhead

    Pumppu kerkes pumppaan sen verran, että jämä öölit kanavissa liikahti ja kun paineet nousi tarpeeksi, pumppu porsi?
     
  3. Nikuzai

    Nikuzai Gearhead

    Sen verran ollut hapettunut pumpun rattaan boorin jämille, et jakso alkaa paineistaan, nosti kansiin ja sit kun paineet alko nouseen niin ei rattaat pyörinyt enään
     
  4. Mikkis

    Mikkis Double Gearhead

    Jotenkin se pumppu on pyörinyt, johan se olisi kampura hirttänyt vuosia sitten jo kiinni jos ei olisi öljynpaineita ollut.
     
  5. BlackBird90SC

    BlackBird90SC Gearhead

    Jos siellä onkin ollut motor upit koneessa? :rotfl:
     
  6. arskatehtaalla

    arskatehtaalla 2nd gear

    Yleensä kun öljypumppu lakkaa pumppaamasta puhutaan mielummin sekunneista kun vaurio syntyy eikä vuosista..:)
     
  7. RooZe

    RooZe 2nd gear

    Tää oli joskus "rempattu" ja seissy vuosia.. Sain käymään rotiskon, ööliä nousi ylös, vaikkakaan ei nyt tykin suusta kuten ei pidäkkään. Pumppu ei oo kyl voinu pyöriä yhtään oli AIVAN täynnä kovaa ruostetta.. Konehan kajahti n. 10km ajon jälkeen. Olihan se purkaessa tosi asia että "remontti" oli kyllä hoidettu kaikella mitä tallin nurkista sattu löytymään.. Okei, se nyt tuli takkiin, mitäs en tarkistanut kysymysmerkki konetta ensin. Mutta miten ihmeessä öljy on voinut liikkua mihkään.. Suodattimessa oli muuten kirkkaat esitäyttö-öljyt purkaessa, muualla ei enää niinkään kirkasta. Voiko ihsn tosi huohotus nostaa öljyn muka ylös ? :D laittasin pumpusta kuvan mutten osaa enkä jaksa opetella nyt , mutta se ei ole Millään voinut pyöriä.
    Se että kone hajos on selvä homma eikä ny oo ihmekkään, mutta öljyn nousu juttu ihan vaan ihmetyttää :D
     
  8. CHEVY HESSU

    CHEVY HESSU 3rd gear

    ylös tuleva kanava on "reikäputki"/, kampuralle kulkevat kanavat päättyy "seinään" (laakerivälykseen) , jonka kautta pientä painetta kehittänyt pumppu ei pystynyt työntämään "läpi" , en tiedä saatko selvää , näin mun mielest noin "selkokielellä" , periaatekuva , ei taida olla sbm mut esim. : https://www.google.fi/search?q=small+bl ... B466%3B338
     
  9. Mikkis

    Mikkis Double Gearhead

    Sen pumpun on pakko pyöriä, sitä öljyä ei voi muuten tulla ylös. Fysiikka estää sen nousemisen.

    Myös omituista että pumppu ruostuu jumiin, onhan se kuitenkin öljykylvyssä ollut nämä vuodet.
    Oliko venttiilikopat sisäpuolelta ruosteessa? Entä öljypohja?

    Todennäköisempää on että siellä on ollut ruostetta/vettä öljypohjassa jonka se pumppu on imaissut, pumpannut laakereille ja sen jälkeen kaikki jumiin.

    Oliko motissa öljyt valmiina sisällä? Vai laitoitko itse? Bypass ehkä auki, jolloin suodattimen läpi ei ole mennyt öljyä.

    Ota kuvia, laita vaikka sähköpostilla/messengerillä esim. mulle ja minä voin ne liittää tänne.



    Mielenkiintoinen tapaus...
     
  10. RooZe

    RooZe 2nd gear

    No, voi sitä kuvaa tänne puljata.. Mutta siis, pumpulla ei tosiaan ole ollut vuosiin mitään mahdollisuuksia pyöriä.. On nimittäin UMPI ruosteessa. Enhän mä sitä nähnyt kun en konetta purkanut vaan koitin oikopäätä käyntiin.

    Mutta tosiaan koppien alle nousi öljyä, itse epäilen että tilanne on ollut sama, kuin täysin loppuunajetussa koneessa, öljyhän nousee koppiin niin että heittää pihalle asti joissain tapauksissa..
     
  11. RooZe

    RooZe 2nd gear

    Tarkennetaa, kone oli edellinen omistaja kasannut, ja ei koskaan startattu..
     
  12. Substitute

    Substitute Gearhead

    Tekeekö hydraulinostajat imua toimiessaan? Mutta olishan öljyn silloin pitänyt suodattimien läpi kulkea.

    Olen kuullut tarinan Oldsin dieselistä jossa syttyi öljynpainevalo Mäntsälän Shellillä palamaan ja se ajettiin talvikelissä Keski-Suomeen. Pumpun käyttöakseli oli poikki, koneen remontiksi riitti uuden käyttöakselin asentaminen. Toimi sen jälkeen vuosikausia.

    Käyttöakselin pätkä on yhdä eräällä pöydällä näytillä, näkee selvästi että on pyörinyt pitkään katkenneena kun on silleen pyöristyneeksi katkennesta päästään kulunut.
     
  13. RooZe

    RooZe 2nd gear

    Sama juttu tässä.. Akselin pää on pyöriny kolossaann pumpun päässä , käytännössä täysin pyöreä . Kestihän toi motti lukuisia parin kilsan koeajoja ja yhtäsoittoista ajoa n. 10 km kunnes sorvas alakerran aivan entiseksi .
    Mutta tää on kovilla nostajilla. Purkaessa oli tosiaan löyty muitakin ongelmia, pari männänrengasta ruostunut kiinni jne :)
    Tosiaan kuitenkin kun oli vielä ns. Käyntikuntoinen, venakopan välistä kierroksia antaessa oikein tiputti öljyä, eli jokin öljyä jotain reittiä nosti ylös.. Öljytkin vaihdoin , jopa kovien nostajien ääni silloin hiukan väheni...
     
  14. RooZe

    RooZe 2nd gear

    On säilytetty rempan jälkeen vuosia käyttämättä... Öljyttä. Luulen että kylmässä säilytelty, Pesty pumppu isketty kii ja kone pakkaseen. Ilman suodatinta.Näin se pääsee ruostumaan. Oli varmaan kone holvattu jollain vaseliinilla kasatessa säilytystä aatellen mutta vähän ontunut homman loppuunvienti. Purkaessa kuitenkin jotain salvamaista kamaa oli öljyn seassa.

    Ite ruostuminen ei niinkään mysteeri, mutta se, miten kone sai öljyä vähääkään on. Ellei tosiaan huohottanut niin kovin että nous väkisin ylös asti muttei ulos asti..
     
  15. artsiracing

    artsiracing Gearhead

    Reippaat ohivuodot kykenee helposti työntämään öljyt ylös.

    Parikin tapausta nähnyt kun vähän rajummissa ahdinkoneissa jopa öljypohja pyöristyy paineesta kun ohivuotoa tarpeeksi.
     
  16. RooZe

    RooZe 2nd gear

    Kaipa ajelin tuolla ruoskalla tällaisen "painevoitelun" avulla jota en suosittele. :D hyvin on puhallellu :D
     
  17. artsiracing

    artsiracing Gearhead

    Juuri näin, se olis tuskin kestäny tuonkaan vertaa ilman ohipuhallusta ja sitä kautta tapahtuvaa roiskevoitelua!
     
  18. Substitute

    Substitute Gearhead

    Jäin vielä miettimään että mistä se öljy sitten ohivuotoon pääsee välittymään (sylintereihin) jos sitä ei kierrä öljykanavissa? Eikös se ohivuoto ole sitä että sylinteripainetta menee männänrenkaiden tai venttiiliohjureiden kautta kampikammioon yms. sisätiloihin.
     
  19. artsiracing

    artsiracing Gearhead

    No ajatellaan asiaa niin että kun öljypohja on täynnä öljyä, kampiakseli ja veivit viuhtoo lähellä pintaa ja sekaan lisätään kunnon pöhäyksiä ohivuodon muodossa, niin kyllä öljy roiskuu. Kun ohivuoto ei pääse purkautumaan muualta kuin venakoppien huohottimista niin kyllä se öljysumu sinne yläkertaan menee oikein mielellään.
     
  20. RooZe

    RooZe 2nd gear

    Itselläni on aijemmin ollut pintiac moottori jota ei oltu koskaan avattu. Tuossa kyllä kaasun nostaminen täyskaasukiihdytyksen jälkeen tosiaan sai ihan reippaasti öljyä lentämään venakopan huohottimesta. Jos se niin tehokkaasti nousee ylös niin kyllähän se siinä samalla "voitelee". . Ja kyllä, kesti tuo topicin kone aivan liian kauan täysin kuvana käydäkseen, manuaali auto kun oli niin kierrosvaihtelua kyllä tapahtui ajotilanteissa joita kone koki.. Kyllähän tuo läähätti, kuvittelin että kun oli "tehty" kone niin alkuun vaan hakee hiukan kauemmin paikkaansa m.renkaat yms. ,ja että tasoittuisi. Pöh. Ainakin kolmea erimallin mäntää löytyi koneesta, niissä suuressa osassa männänrenkaat niin väljät uriinsa että välys jotain lähes puolen millin luokkaa.. Silti pari ruostunut jumiin.Runkolaakereita oli jotenkin "täytetty" tai jotain välysten poistamiseksi. 1 vipan säätöpultti kunnolla pois kierteiltään ja arvatenkin täysin jumissa. Öljypumppu umpiruosteessa ja käyttöakseli susi.. Ja jotain muuta.. Mitä opimme.. Jos joku on remontoinut koneen eikä ajanut sillä koskaan, suhtaudu varauksella ja pura koko kattila :D tää remontti oli tehty vaan liian kauan sitten ja edellinen omistajakin varmaan muisteli jo kultaantuneita muistojaan. Eipä siinä, eipä tää nyt kamalasti harmita, välillä tulee turpaan näissä jutuissa ja eipä olis ehjällä pumpullakaan ollut edessä montaa käyttövuotta.
     

Kerro tästä muillekin!