Öljyn nouseminen kansiin ilman öljypumppua

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Moottori', aloittaja RooZe, 9.12.2014.

  1. Substitute

    Substitute Gearhead

    No niinpä tietysti, en tuota kampiakselin roiskimista tullut ajatelleeksi.
     
  2. Mikkis

    Mikkis Double Gearhead

    Vähän ohi menevä kysymys, mutta laitoit tän rempatun? motin autoos, ajelit ilman öljynpainemittaria tai valoa?
     
  3. Steve McQueen

    Steve McQueen 3rd gear

    Sepän tekemä täyskunnostettu moottori!
     
  4. jkv

    jkv 1st gear

    Tekijän nimi ja kuva tänne.
     
  5. RooZe

    RooZe 2nd gear

    En mä ala tässä nyt nimiä laittelemaan, tää kaveri oli vaan kasannut koneen liian kauan aikaa sitten, vanhempi heppu.. Eikä tää ollu tän jutun pointti.. Mietin vaan miksi sitkeästi toimi vaikka kiertoa ei ollut. Öljynpainevalo oli mutta toimi vähän kuin sattuu (kumma juttu :D ) niin jätin kylmästi omaan arvoonsa.. Öljyähän näytti tulevan kopista oikein vuodoksi. Juu hölmöä mutta totuuden nimessä en ois uskonut painemittariakaan , jos olis näyttänyt nollaa ja öljyö on.. Tämmönen summa..
     
  6. CHEVY HESSU

    CHEVY HESSU 3rd gear

    ajattelin joskus aiemmin kommenteittejasi lukien et on osaamista , mut hei nyt oikeesti , öljysumulla yläkerran voitelu , nyt kyl lähti nuorel miehel vähä "lapasest"
     
  7. Mikkis

    Mikkis Double Gearhead

    Samaa miettinyt, vaikken "uskaltanutkaan" julkisesti epäillä.


    Vähän ihmetyttää että nostajalaakson/valumareikien kautta tulis koppiin niin paljon öljyä että vuotaa ulos.

    Kuvia pumpusta odotellessa...
     
  8. Mikkis

    Mikkis Double Gearhead

    Ja kait se valo palaa miten sattuu, jos ruosteryönää pyörii mukana, tai akseli on poikki.
     
  9. username

    username Gearhead

    Onkos parempaa teoriaa tarjolla, jos olettaa että annetut faktat pitää
    paikkansa :D
    Mitäs kohteita siellä kannessa on, jotka ei toimisi jonkun aikaa "sumuvoitelulla"??
     
  10. Slant Sickness

    Slant Sickness Double Gearhead

    Mikäs tässä on tavoitteena? Tehdä toinen öljypumputon kone? Kai kansissa näkyy vielä tovin aikaa öljyä pumpun hajoamisen jälkeen, mut se on yhtä olennaista kuin ... Slantista meni 10v sitten pumpun käyttöratas nokka-akselista. Kyllä mä sen kanssa rullasin moottoritien ramppiin, vekslasin oikeaan hinaussuuntaan, parkkeerasin hinauksen päätteeksi ja lopuksi peruutin auton talliin. Muutama minsa käyntiä ilman öljynkiertoa. Laakeriliuskoissa oli vielä suurin osa tallella, mut oli sitä sulaa laakerimetallia akselissakin aikamoinen kerros. En mä sen enempää miettinyt koneen kuntoa koska valo paloi. Kurkkasin hammaslääkärin peilillä virranjakajan aukosta ja totesin, että ratas on moro. Kone ylös ja remonttiin.
     
  11. Turbiini

    Turbiini Gearhead

    Mulla joskus turbotetussa ladassa meni kans öljypumpun ratas, tien sivussa hetken ihmettelin miksi valo palaa ja tulin tulokseen että sähkövika. Vähän yli kilometri kotia ajelua ja kävi se matkalla ahtojenkin puolella. Seuraavana päivänä otinjakajan paikalla olleen tulpan pois (suorasytkä) ja totesin tilanteen ajoin vielä talliin. Ei mitään vaurioita laakereissa vielä tuolla matkalla, eli selvis varaosakoneesta otetulla rattaalla. Öjynä ei tosin ollu mitään halvinta marketti kuraa. Pointtina siis ettei se kone aivan heti leikkaa vaikka öljyä ei olisikaan.

    Topikin tapukseen kyllä olen vahvasti sitämieltä että on sen pumpun täytyny toimia aluksi, öljynpinta on kuitenkin niin alhaalla kaikkeen pyörivään nähden, ettei se sieltä mihinkään lähde nousemaan vaikka kuinka olisi ohipuhallusta. Vai oliko reilu ylitäyttö kyseessä?
     
  12. Toope

    Toope 2nd gear

    No pistetään omakin arvaus peliin,kone ollu nipussa "kuivana" ja ottanu ruostetta vähän sinne tänne,sit paukautettu käyntiin uusien öljyjen kans,ja öljyt ruvennu kiertään.Jossain vaiheessa se ruostepaska mälli lähteny liikkelle ja hirttäny öölipumpun tönk.Toiminu sen aikaa mitä toimii,ja leikannu pashaksi.Ruumiinavauksessa vois kattoa öölipumpun rattaat,onko sattumia menny läpi,jos kerta uusi ollu.
     
  13. artsiracing

    artsiracing Gearhead

    Kiitos CHEVY HESSU, meikäläinen kun suorastaan nautiskelee aina jos vähän epäillään, mutta se että sanotaan vielä nuoreks mieheks on kyllä jo suorastaan vi...imartelua!

    Mut hei nyt ihan oikeesti ihmetyttää enemmän se että pidetäänkö RooZe:a täysin tietämättömänä vai peräti valehtelijana kun useassa kommentissa väitetään öljypumpun kuitenkin pyörineen, vaikka mies kirjoittaa että kone seissyt kasauksen jälkeen vuosia ilman öljyjä ja suodatinta kylmässä jolloin voitelematon pumppu jumiutunut umpiruosteeseen, eikä ole voinut millään pyöriä yhtään. Lisäksi purkaessa suodattimessa ollut edelleen kirkkaat öljyt jotka sinne oli laitettu suoraan ja öljypohjassa vähemmän kirkkaat.
    Mäntiäkin oli monenlaisia ja männänrenkaita ruosteessa joten sitä ohivuotoakin lienee ollut reippaasti. Ei liene monellekkaan nelitahtimoottoreiden kanssa touhunneelle kovin epäselvää minnepäin sitä öljysumua alkaa mennä kun kone oikein kunnolla huohottaa. Ja tässä tapauksessa en pidä yhtään ihmeenä että kierroksilla ja varsinkin ajotilanteessa öljy läiskyy sen verran että se saa kampuralta lisää kyytiä ja nousee runsaiden ohivuotokaasujen mukana ylös.
     

Kerro tästä muillekin!