Lasikuituhytille runko??

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Yleistä rakentelusta', aloittaja hovimesta, 10.12.2014.

  1. hovimesta

    hovimesta 1st gear

    Terve,

    Heti alkuun pitää sanoa että en ole ikänä ollut kovin innostunut autojen rassaamisesta, kun ei ole ollut oikein muuta kun käyttöautoja. Prätkiä kyllä on tullut rakennettua, joten työkalut pysyy jotenkin käsissä.

    Eli tietotaito autopuolelta on aika heikkoa. Siispä anteeksi tyhmät kysymykset :odroll:

    Aina on kuitenkin vanhat autot ja etenkin rodit kiehtoneet, joten
    tulipa tuossa keväällä hommattua tuollanen 32/34 mallin fordin lasikuiturodi toyota crownin rungolla/tekniikalla.

    Jostain syystä tuo 1.9L japsimoottorin jylhä soundi ei oikein herätä mitään sen suurempaa kiintymyksen tunnetta, eli v8 pitäisi saada. Prosentteja otteessa tällähetkellä taitaa olla 45. Joten moottorinvaihto ei onnistu edes kutoseen.

    Eli kysymys kuuluu: Minkä autojen rungolle tuo uusi korinvaihto olisi mahdollista tehdä?? ja kuinka haastava operaatio on kyseessä?

    Käsittääkseni ainakin 70-luvun malibun rungolle ovat noita tehneet.

    Kiitän
     
  2. burningjawa

    burningjawa 3rd gear

    Minkä mallin crown? Jos mallia on ollut kutosella, niin sen kutosen saa sinne ilman prosentteja, yleensä crowneissa on nelos ja kutosmalleissa ainoa ero etujarrut 1974 asti, eli ne ja kone vaihtoon. Katsastusmiehellä voi olla eri käsitys asiasta joten paperisotaa voi tulla.
     
  3. Rockmaple

    Rockmaple Gearhead

    Kuin?
     
  4. talonmiehen vapaapäivä

    talonmiehen vapaapäivä Double Gearhead

    Kyllähän koneen vaihdosta aina prosentit menee
     
  5. Tweety-81

    Tweety-81 Gearhead

    Paitsi jos vaihtaa moottoria jo toiseen kertaan, prosentit ei mene kuin ensimmäisessä vaihdossa. Tosin tässä taisi olla orkkis moottori paikallaan eli vähän ot:ksi meni...
     
  6. Tweety-81

    Tweety-81 Gearhead

    Paitsi jos vaihtaa moottoria jo toiseen kertaan, prosentit ei mene kuin ensimmäisessä vaihdossa. Tosin tässä taisi olla orkkis moottori paikallaan eli vähän ot:ksi meni...
     
  7. pas2

    pas2 Gearhead

    32/34? Mikä osa mistäkin?
     
  8. dart -66

    dart -66 Gearhead

    Jos kertaalleen vaihdetun moottorin vaihtaa uudelleen (siis erillaiseen), lasketaan koko muutosketju uudelleen ja prosenttipeikko on todellinen em. tapauksessa...
     
  9. Substitute

    Substitute Gearhead

    ^Silleen tuo uudelleenlaskeminen on outoa että kanta-auton alkuperäisten osien määrähän se on oleellista identiteetin säilymisen kannalta ja jos se moottori ei ole alkuperäinen muutosprosenttilaskennassa, niin ei sen vaihdolla toiseen ei-alkuperäiseen alkuperäisten osien määrä vähene.

    Ja onko se niin että jarrujen yms. vaihdosta turvallisempiin ei prosentit pienene myöskään?

    Oleellista tuossa on se, että kanta-auton alkuperäisten osien määrän pitää pysyä riittävänä, eli sen Crownin tai jonkun muun auton jonka rungolle sen rakentaa.
     
  10. burningjawa

    burningjawa 3rd gear

    Mallisarjaan kuuluvasta koneesta ei tule prosentteja. Voin vaikka laittaa tähän korinvaihto crownin paperit, siinä oli alunperin 2m moottori, muutoskatsastettiin samalla 4m koneelle, kun kori vaihdettiin. Eikä koneesta tullut prosentteja.
     
  11. Batman

    Batman Gearhead

    Jätä laittamatta ettei trafissa huomata.
     
  12. sämpy

    sämpy Double Gearhead

    Joo kyl on prossut mennyt kaikista moottoriswapeista.
    Mutta olen ymmärtänyt että jonkin muun hytin laitto rungolle ei ole läpihuutojuttu, kun ei olla mallisarjassa. Saati edes sarjatuotantokorissa. Onko jotain vuosimallirajaa, jota vanhempiin rungollisiin autoihin on helpompi vaihtaa kori? Itseäkin asia kiinostaisi.. kai vähintään Trafin poikkeuslupahakemus vaaditaan, jos edes saa.

    Itse sanoisin että vaihda moottori kutoseen äläkä sano kellekään mitään ja toivo etteivät konttorilla kysele, tai pistä Crownirodi kiertoon ja hanki sellainen joka valmiiksi kasilla. Mielestäni ei mitään järkeä alkaa tuollaista jo muutoskatsastettua koria repimään irti ja istuttamaan toiselle rungolle. Sama vaiva tehdä kokonaan uusi jos sellainen onnistuu ja myydä vanha. Ehkä jopa pienempi työ.
     
  13. M

    M Gearhead

    Höpöhöpö. Ihan mitä tahansa ei kannata uskoa.
     
  14. 1purehell

    1purehell Double Gearhead

    Älä puhu p*tä. Laitappa ne paperit, muuten en usko, eikä usko muutkaan.
     
  15. toyopet

    toyopet Double Gearhead

    Pistä hinta järkeväksi, niin voidaan alkaa neuvottelemaan :)

    Se, että kuutosen vaihtaisi tuollaiseen vehkeeseen nelosen tilalle vaatii jo melkoista toiveajattelua, ettei katsastuksessa huomattaisi. Vehje herättää takuuvarmasti huomiota noinkin ja katsastusinsinööritkin on yleensä erikoisista vehkeistä kiinnostuneita. 3R ja M-sarjan kutonen kun ei oikein etäisestikään muistuta toisiaan puhumattakaan siitä, että tuo kuutonen on aika kookas moottori muutenkin.
     
  16. sämpy

    sämpy Double Gearhead

    niin no kuinka moni tietää että onko 1900 nelos- vai kutoskone, kun peruskutonen on 2-litrainen. Eihän otteessa lue kuin tilavuus.
    Itseasiassa kolmossarjan 5R nelonen pitäisi olla 1994 ja M-kutonen 1988 kuutiota? Menee aika nippelitiedoksi.
     
  17. fe390

    fe390 Gearhead

    Saako korinvaihtoautoon vaihtaa toisen korin? Esimerkiksi Malibun alustalle tehty Cobraan, jossa prosentit 49, vaihtaisi rodin korin?
     
  18. toyopet

    toyopet Double Gearhead

    Jos tuo on 1,9, niin se on 3R ja sehän 1897 mutta käytännössä kyllä niin samannäköinen 5R:n kanssa, että sitä eroa en kyllä minäkään ole jaksanut opetella. Tai on siinä yksi oleellinen ero ja se vaatii sitten kuutosen kanssa toisen vaihdelaatikon. No niitäkin kyllä löytyy, eihän se siihenkään kaadu.
    Mutta silti ehkä vähän riskialtista touhua.
     
  19. hovimesta

    hovimesta 1st gear

    Crowni on mallia -65. Hytissä takapää on 32 ja keula 34.
    Auton tyyppikilvessä näkyy sylinterimäärä ja moottorityyppi.
     
  20. B 50

    B 50 Gearhead

    Saa. Poikkeusluvalla. Siihen Malibuun on myönnetty korinvaihtolupa Cobran korille Cobran korin vaatimin vahvistuksin, kiinnityksin, jne. Auton pitää täyttää luvan ehdot. Rodikopalla ei niitä täytetä -> uus lupa. Prosentteja ei toiseen kertaan enää mene.
     

Kerro tästä muillekin!