Museoautojen ikärajaksi 40 vuotta

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Yleistä harrastuksesta', aloittaja 1purehell, 17.12.2014.

  1. Rantala

    Rantala 3rd gear

    Yes, aivan yhtä paljon, kuin Pietarin katkeran kommaritrollin kirjoituksissa. :wink:
     
  2. sbf

    sbf Gearhead

    Ai että mitä siitä tulisi jos asetettais ehtoja kuten alkuperäiskarjan kasvattajille tukien saamiseksi.
    Et saisi autoasi mr-leimaan jos et olisi omistanut sitä vähintään viittä vuotta ja hyväksynnän jälkeen et saisi myydä sitä seuraavaan viiteen vuoteen.
     
  3. eilhik

    eilhik Double Gearhead

    Ja mikä tärkeintä "nopeammin" koska suurin osa omanatyönä puretuista tahtoo jäädä siihen "pientä laittoa" vailla vaiheeseen ja myydään sillä statuksella omistajat eivät tunnusta rajojaan kun se ihminen ei vaan voi osata kaikkea tämä on vaan totuus
    (oppia voi ja kannattaa mutta muu elämä kärsii silloin)
     
  4. mavi

    mavi Gearhead

    Huomio! Alkuperäinen aihe oli SAHK puheenjohtajan MÖLÄYS,josta Ilta-Sanomat teki oman tulkinnan asiasta ja museoajoneuvojen väärinkäytöstä . On ollut SAHK puheenjohtajana (yht. 6v.) niin kauan että on saanut oikein SAHK kultaisen ansiomerkin. On siinä meillä edunvalvoja.On kai ruvennut omatekoiseen viranomaisen hommaan, tai jotain muuta käsittämätöntä.
     
  5. Powerstroke

    Powerstroke Double Gearhead

    Mahoton määrä syvällistä totuutta tuossa toteamuksessa. Omalta kohdalta olen kallistumassa siihen suuntaan että kärsiköön, koska ei se muu elämä ole yhtään sen tähdellisempää. Poislukien tietyt lasten kasvatukseen ja avioliittoon liittyvät velvollisuudet. Muun ajan vietän seuraavaa siirtoa suunnitellen, osanumeroluetteloja ja korjaamokirjoja lukien, ja sopivan tilaisuuden tullen sovellan opittua kädet rasvassa. Vitut mistään muusta.

    Mutta aiheeseen liittyen, meinasin jo vetää herneen nenään 80-lukusten dissaamisesta, mutta hei, mielipiteen sanomisesta ei kuulu ristiinnaulita. Jos naulitaan niin sit ollaan jo johonkin totalitarianismiin johtavalla polulla.

    Mun mielipiteeni on että 80 lukusen eskon museointi ei eroa 30 lukusen fordin museoinnista.

    Mun mielipiteeni on myös että KAIKKI Ladat kuuluu paaliin, iästä riippumatta. Vaikka olis Putinin vanha.
     
  6. Se Ville

    Se Ville 1st gear

    Tarkoittanet Kaunosta?
    Täällä aikaisemminkin joku haikaili Kaunosen oikeutta mielipiteeseen. Älkää kuitenkaan unohtako sitä, että Kaunonen esitti kysymyksensä SAHK:n puheenjohtajana, ei yksityishenkilönä, hän esitti asian siis SAHK:n johdon mielipiteenä, eli koko asia on SAHK:n hallituksen (jäsenistön) hyväksymä … vai onko.
    Jos asia ei ole käsitelty SAHK:n elimissä, vaan Kaunonen esittänyt asian ”omatoimisesti”, niin hän on syyllistynyt, hevosmiehiä lainatakseni, ”aisan yli potkimiseen”.
     
  7. Powerstroke

    Powerstroke Double Gearhead

    Tarkoitain vain ja ainoastaan tässä topikissa mielipiteensä ilmaisseita riviharrastajia. Kaunosen asemassa oleva henkilö ei voi minusta sellaisenaan ilmaista omia mielipiteitään julkisuudessa, vaan hänen pitäisi edustaa jäsenistöä ja heidän mielipiteitään. Omien ajatustensa laukominen virallisena kantana, ja/tai oman asemansa käyttäminen selustan tukemiseen on nimenomaan totalitarianismia. Stalin, Hitler ja Mussolini osasi jo tämän, ja pikku-Hitler Kaunosen voi ilmeisesti nyt lisätä tohon listaan.

    Suomessa ollaan jo muutenkin todella, siis todella lähellä totalitarianismia, ei yhteen henkilöön keskittyvää niinkuin Stalinin, Hitlerin ja Mussolinin tapauksessa, vaan, mikä kenties vielä pahempaa, itä-saksan tyyppiseen, virkamiehistön mielivaltaan jossa lakia tulkitaan miten päin huvittaa viikonpäivästä riippuen, kaiken maailman pikkuhitlerit lyö tahtia, kansa tanssii ja kyttää toisiaan. Noh, olihan nuo keskitysleirien johtajatkin kai aikamoisia kukkoja tunkiolla.
     
  8. Joe Hunt

    Joe Hunt Double Gearhead

    Noniin,saatiin se N-korttikin tähän ehkäpä universumin vaativimpaan hommaan - suomalaiseen Museoautoiluun! :)
    Eipä silti,kyllä näin sivustaseuraajana noiden kateellisten ponttoonimersumiesten klupi ehkä hiukan lämpeää sisäänpäin.
    Tykkimäellä kerran kuuntelin oman Cadillacini vierellä paatosta siitä kuinka "tuollaaset rakkariromut mitään museoautoja oo,perskuta sentään,jorma-yrjön skooda se sentään ja narinarinarinari".Autoni oli siistikuntoinen `60 Coupe DeVille ja minulle ja perheelleni se harrasteauto,josta huolehditaan kunnolla.
    Varmaan tuo antimainos kyseisten sarkahousuäijien taholta kypsytti viimeistään jo hyvän aikaa päässä muhineen ajatuksen - ei ikinä tuohon jengiin!
    Kesän ajot nykyisellä `67 avolla muutama satanen,ajelen silloin kun siltä tuntuu -ei paha.
    Mun nähdäkseni tuo museoskene kaipaisi täysremontin;ehkäpä tuo ikäraja voisi olla vaikkapa 25v ennemminkin.
    Eipä oo autot tehty niinkuin "buickit" enää...
     
  9. eilhik

    eilhik Double Gearhead

    Ihan oikeasti kun nämä meidän niin kutsutut ja valitsemat poliitikot + virkamieskunta rajattomineen vahvuuksineen ovat olleet laittamassa armaassa Suomessa kapuloita rattaisiin , se määrä ja rajoitukset ovat sitten paljon ja vielä tulevat kiristykset mitä sitten tahtovatkaan ja kuitenkin kyse vain liikkumisvälineistä ei sen suuremmista asioista voisi vaikka joku fiksu tutkia montako MR-ajoneuvoa ja niiden ajosuoritekilometriä tarvitsee Talvivaaran tapaisen itse kyhätyn saastuttajan määriin pääsemiseen + harjavalta/kokemäenjoen simpukkatuhoon.

    En ole viherpipertelijä mutta asiat voisi laittaa johonkin järjestykseen siellä GRÖNIEN,kin kellotapulissa.

    Jahdataan niitä millä on oikeaa merkitystä eikä lillukanvarsia.

    Onhan se kiva kun järjestöt jäsenineen rupee tiukemmiksi kuin virkakoneisto tuntuu siltä että jollain on jotain hampaankolossa nuorempia harrastajia kohtaan.

    Poliisiahan ei kohta suomessa tarvita kun naapurit ja kylänmiehet hoitaa viranomaisvalvonnan.
     
  10. smuige

    smuige Gearhead

    Kukaan ei ole vielä esittänyt vaihtoehtoa koko museoautotouhulle, tässä muutamia omia mietteitä.
    SAHK on tehnyt aikanaan kiitettävää työtä täkäläisen autokulttuurin puolesta luomalla koko nykyisen järjestelmän mutta tuntuu että aika on viimeistään nyt ajanut ko. klubin ohi. Vaikuttaisi siltä että klubi rupee olemaan sen verran ukkoutunutta että vedetään omaa linjaa syrjimällä kaikkia muita, "kiintiöt täynnä" museoautoja. Todellisuudessa meillä taitaa tulevaisuudessa olla iso määrä pilalle seisotettuja museoautoja joille ei yksinkertaisesti ole ottajia kun aika pikkuhiljaa korjailee ukkeleita pois. Uskon että suurta osaa nyky tai tulevista harrastajista ei kiinnosta pätkääkään suuri osa 20-60 luvun museoautoista. Olisi korkea aika SAHK:n kääntää kelkka tässä suhteessa.
    En myöskään käsitä monen parkua siitä että autojen kohtalo on joko museo tai paali, siis mitä ihmettä! Minun käsittääkseni autojen omistaminen nykyisin on ilmaista, eikä kustannus nyt hirveän suuri ole jos autoa kuukauden verran pitää liikenteessä. Kieroutunutta jos auto on museotasoinen mutta silti niin epähaluttava että ellei sillä puoli-ilmaiseksi saa ajella niin pitää paalata, ehkä ne sitten suosiolla joutaa sinne paaliin.
    Museoautojakin on niin monen tasoista että ei saisi kaikkia samalle viivalle laittaa, mutta kaikki autot ansaitsee samat mahdollisuudet merkistä tai mallista tai omistajasta riippumatta. Tuo ikärajan nosto aiheuttaisi ennen kaikkea sen että museoautojen synty lakkaisi aika radikaalisti, transiitio käyttöautosta museoautoksi tulisi niin pitkäksi että harvalle perusautolle sitä kohtaloa ei tulisi.

    Minun mielestä voitaisiin koko instituutio purkaa ja siirtyä vaikka ruotsin malliin. Kaikki autot yli 30v olisivat ilman käyttömaksuja ja katsastus joka toinen vuosi. Kaikille vanhemman kaluston harrastajille samat edut. Eikä se tarkoita että SAHK:sta tulisi tarpeeton, museostatusta voitaisiin edelleen ylläpitää ja se voisi olla edellytys puoli-ilmaisille vakuutuksille kuten nykyäänkin käyttörajoituksineen. Suurin ongelma tässäkin taitaa olla se loputon kateus, ajatella jos naapuri voisi ajaa yli 30v MERSULLA ja viel HALVALLA ihan vaikka vuoden ympäri. En jaksa kuitenkaan uskoa että puolet kansasta rupeais vanhoilla pommeilla ajamaan pääsääntöisesti jos tällainen mahdollisuus suotais. Ennen kaikkea yli 30v autojen hintatason luulisi nousevan. Ja jos joku elämäntapaintiaani haluaa ajella vanhalla niin mun puolesta antaa mennä vaan.
     
  11. leivonharri

    leivonharri Gearhead

    Hyviä pointteja, ainakin Joe Huntilla ja Smuigella.
     
  12. peltsi

    peltsi Gearhead

    oletteko tosissanne tuon kateus aspektin kanssa? Ihanko tosissaan joku kadehtii vanhoja ja entisöityjä autoja?
    En ole koskaan sellaiseen törmännyt, lähinnä joltakin harvalta tullut halviksiva kommentteja harrastuksen järkevyydestä....

    Luulenpa vaan että suomen malli ei tule olemaan mikään yleinen vanhojen autojen verotuksen keventäminen vaan homma menee täysin päin vastoin. Autojen vuosimaksut rupee nousemaan iän mukana.

    Ja toistan taas itseäni mutta toivon tuohon museoinnin rinnalle harrasteautoluokan joka vaikka vois olla askel ennen museointia jos auton ikä on liian nuori museointiin.
     
  13. Holley

    Holley Gearhead

    Museo-status on kiva omistaa silloin,kun keskimääräinen ajoneuvovero on jotain 200 eur keskiarvolla 100 g/km CO2. Samaan aikaan autontuojat ry ja muut edelleen rummuttavat "autojen isosta keski-iästä" - ja VTT jne. valtion omat organisaatiot haluavat lisää älyliikennettä ja lobbaavat tahollaan asiaa! Silloin voidaan oikeasti tehdä toimenpiteitä, että KAIKKI alle vuoden 2001 autojen ajoneuvoverot moninkertaistetaan. Mikä estää valtiota määrittelmeästä jotain 1 EUR/kg kokonaismassa -tyyppistä vuotuista käyttömaksua kaikille autoille vuodessa? Ei tarvittaisi mitään paaliin-1500-rahoja, mitä luulette?
    Minulla on yksi 1987 -vuoden auto, jota en missään nimessä halua museoautoksi johtuen tuosta 30 päivän rajasta ja toisaalta siitä faktasta, että se aiheuttaa vähän stressiä esim. auton sisustuksen ja jopa ulkokuoren ylläpidon suhteen! Farmari-Buickilla on kiva käydä lasen kanssa merenrannalla, kun ei tarvitse miettiä, vaikka tulisivatkin hiekkaisilla jaloilla autoon. Tarkoitus ei ole laiminlyödä ylläpitoa vieläkään kokonaann, mutta tiettyjä vapauksia saa sillä, ettei auto oikeasti ole "tosi hyvä", kuten ne museoautot ovat.
     
  14. smuige

    smuige Gearhead

    Harrasteautoluokka tuskin koskaan tulee toteutumaan, aika vaikeata määritellä lakitekstiin se harrasteauto tosin täälläkin kirjoittelee muutama joka omasta mielestä sen osaa hyvinkin määritellä. Aika harva tuntuu edes muistavan sitä aikaa kun pelkkä rekisteröidyn auton omistaminen maksoi satasen vuoteen. Henkilökohtaisesti en usko että sen suurempia kädenojennuksia enää saadaan valtiolta.
    Itse näkisin tuon suoraan auton ikään perustuvan huojennuksen ehkä parhaana/helpoimpana ratkaisuna. Sillä eliminoidaan juurikin kaikki Kaunoset ym. jotka mielestään päättävät kenelle onnen lahja jaetaan. Kuten aiemmin esillä olleista tilastoistakin ilmeni niin sen yli 30v olevan kannan osuus on niin pieni että millään päästöillä ja turvallisuustekijöillä on aika vaikeaa perustella että miksi ei.
    Mitä tulee tähän kateuden paradoksiin niin miellän sen itse niin että silloin kun ollaan omien näkemysten valossa määrittelemässä kuka tai mikä ansaitsee minkäkin edun vaikkei se vaikuttaisi omiin etuihin niin on kyse kateudesta. Paradoksaalista sitä tekee sen että he ketkä tähän sortuvat väittävät olevansa koko ilmiön yläpuolella. No se siitä filosofoinnista.
     
  15. peltsi

    peltsi Gearhead

    Jos nyt yhtään osasin tulkita tuota sun filosofiaa niin olet kateellinen harrasteautoille? Miksi? Mitä ne on sulle tehny?
     
  16. LUM-1

    LUM-1 Gearhead

    kyllä mun mielestä museoautojen ikä pitäs olla vähintään 100 vuotta
    ja niillä ei sais ajaa ollenkaan vaan pitäs säilyttää museossa
     
  17. Rantala

    Rantala 3rd gear

    Et osannut yhtään tulkita!
    Typerä meuhkaamisesi täyttää vain turhaan keskustelupalstan tilaa.
     
  18. smuige

    smuige Gearhead


    osu ja uppos...(lause sisältää ironiaa)
     
  19. sämpy

    sämpy Double Gearhead

    Pelko on mahtava ase..

    Jos ajattelette vaikkapa Krimin tilannetta, niin moniko meistä on valmis aloittamaan prpagandasodan Venäjää vastaan, jotta ehkä, siis hyvin epävarmasti, saataisiin autettua Krimille takaisin itsenäisyys tai liittäminen Ukrainaan. Ja täältä katsoen eikö Krimiläiset ole aivan tyytyväisiä tilanteeseensa?

    Samassa tilanteessa oikeastaan on SAHK. Hallituksen eläkeläisten ja samanhenkisten kavereiden näkökulmasta asiat on hyvin ja edetään varovasti. Kulman takana väijyy koko ajan jotkin Trafin virkamiehet, jotka haluaa deltoida koko museorekisterin järjestelmästä. Ja "oikeat" museoihmiset jotka ei ymmärrä miksi museoautoilla edes pitää saada ajaa.

    Ei tuossa tilanteessa riitä uskallusta vaarantaa etuja jotka tuntuu olevan ne kaikkein tärkeimmät. SAHKin tehtävä on säilyttää MR rekisteri ja yli 50 vuotias historia. Vaikea tuosta asemasta on lähteä touhuamaan muuta, jos ei se tule vähän kuin ilmaiseksi kylkiäisenä.

    Ja mitään edellytyksiä neuvotteluille muiden toimijoiden kanssa ei oikein ole, koska halutaan säilyttää ylin määräysvalta jo ennen keskusteluja. Se ei ole neuvottelemista, vaan muistuttaa pomon pöydän ääressä käytävää kehityskeskustelua.

    Mutta pidetään painostusta yllä, että olisi pakko tehdä asioille jotain. Jos ollaan hiljaa niin SAHKin linja jatkuu eikä mikään Ruotsin tyylinen keskusliitto toteudu ikinä.

    Ja mitä maksuihin tulee, niin kokoomus ilmoitti jo 90-luvulla autoliiton kyselyssä että sopiva vuotuinen käyttömaksu olisi 2500mk. Vaalit on tulossa.
     
  20. Cocco Bill

    Cocco Bill Gearhead

    Museoajoneuvo oli alunperin määritelmänä ihan toisenlainen ajopeli,antiikkinen vekotin jota kukaan ns täyspäinen ei väärinkäytä,hieno orkkis-säilymä tai vaivalla entisöity, vaan tämä EU+Uustuonti sekoitti pasmat joka tarkoitti enempi perinteisiä Suomi autoja/Mp joita liiemmin ei säily riesaksi asti.

    Kuinka paljon sitten haluamme MR ajoneuvoja,määritelmä moiselle ja mikä on/Ei ole enää sellainen?

    Eiköhän helpointa olisi vaan vetää kylmästi vuosiraja johonkin 80-luvulle,tiukentaa MR katsastusta massakaluston osalta että saataisiin ns hyötyjät pois loisimasta ja thats it.

    Joka on eri mieltä,saa ihan vapaasti olla koska Vapaa sana+maa=)
     

Kerro tästä muillekin!