Museoautojen ikärajaksi 40 vuotta

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Yleistä harrastuksesta', aloittaja 1purehell, 17.12.2014.

  1. tyg

    tyg 2nd gear

    Harrasteajoneuvoluokka voisi mennä läpi sillä perusteella, että niitä ei tilastoissa laskettaisi enää mukaan autokannan keski-ikään.
    Tuntuu suomalaisille "mitämeistäeuroopassaajatellaan" poliitikoille tulevan iloisena lahjana tämä tilastojen yllättävä kaunistuminen.
     
  2. Substitute

    Substitute Gearhead

    ^Joku kun osaisi ja viittisi laskea sen että mitä se vaikuttaisi Suomen autokannan keski-ikään, niin siitähän se lähtisi. Sitten liikenne- ja ympäristöministereiden pakeille ehdotuksen ja adressin kanssa. Kansalaisaloitteelle tuosta tuskin löytyy riittävää kannattajamäärää.
     
  3. leivonharri

    leivonharri Gearhead

    ...toisaalta, liikennekäytöstä poisto/käyttöön otto -nappulalla leikki kun hieman vielä helpottuisi, niin erillistä harrasteauto/museoauto/lemmikkilelu-luokkaa ei ehkä tarviis ollenkaan.
     
  4. 1purehell

    1purehell Double Gearhead

    Sais ottaa ne Afrikkaan viedyt Toyotan romutkin pois sieltä ajoneuvorekisteristä, niin ajoneuvokannan keski-ikä nousis varmaan vuodella? Paljonkohan niitä on viety? 10-20000 kappaletta? Jos ainoastaan yksi mun tuntema sivutoiminen jobbari oli jo 5 vuotta sitten välittänyt pelkästään Corolloita liki 700 kappaletta täältä pohjanmaan alueelta, niin on niitä koko maasta viety merkittäviä määriä. Ja kaikki jää kummittelemaan Trafin rekisteriin, kun ei Afrikan päästä ei yllättäin tule yhtään käyttöönottoilmoitusta, mitä jossain lehtijutussa joku Trafin virkamies kovasti ihmetteli...
     
  5. JS78

    JS78 3rd gear

    Juuri näin. Töissä ( = yksityissektorilla ) kun yrittää näitä asioita ottaa esille niin jostain syystä muut katsovat pikkuisen vinoon ja osanotto keskusteluun on lähinnä tasoa " no eihän täällä asiat nyt niin huonosti ole, toisella puolella maailmaa on sentään niitä tornaadoja ja hurrikaaneja". Tanan pässinpäät.
     
  6. nokonzok

    nokonzok 1st gear

    Juurikin näin. Luulisi, ettei vuonna 2015 olisi ylivoimaisen hankala kehittää vaikka kännykkä appsia, jolla homman voisi hoitaa vaikka päivä kerrallaan.
     
  7. Steve McQueen

    Steve McQueen 3rd gear

    Veronkiertoehdotus:
    Hanki 12 kpl museoautoja, aja niillä laillisesti koko vuosi.
    Sitten tulee laki: max. 1 museoauto / talous
     
  8. nokonzok

    nokonzok 1st gear

    Moni tuntuu olevan kovasti huolissaan museoautoilla tapahtuvasta veronkierrosta. Seuraan mielestäni aika aktiivisesti mitä "kentällä" tapahtuu, mutta en ole ennen tätä ehdotusta kuullut, että valtion taholta oltaisiin tästä kovin huolissaan. En myöskään muista, että jossain olisi päivitelty museoautojen liiallista kokonaismäärää. Ja kuten täälläkin on todettu, taitaa ne veronkiertäjät oikeassa elämässä olla aika harvassa.

    Tosiasaissa lienee siis niin, että ikärajan korotukselle on ihan muita huolia perusteena.
     
  9. rb

    rb Double Gearhead

    Omat koirat puree...
     
  10. 1purehell

    1purehell Double Gearhead

    Eli vanhat pussihousut ei tykkää, että "nykyautoja" harrastetaan, kun ne ei mitään niistä ymmärrä. Samalla ollaan huolissaan harrastuksen ukkoutumisesta, mutta uusien harrastajien pitäisi harrastaa niitä samoja kanttiautoja, mitä itsekkin entisöidään. Näitten nuorten harrastajien pitäisi myös muistaa olla nöyriä näitä vanhoja spaduja kohtaan, eikä mitään uudistuksia saisi kritisoida, mutta ei myöskään vaatia.
     
  11. Steve McQueen

    Steve McQueen 3rd gear

    Itse itseäni lainaten:

    Pussihousut haluavat omia koko harrastuksen. Ei sovi että
    kaikilla voi olla museoauto. Kusipäinen ajatusmalli. Miten se on
    pois näiden harrastuksesta jos joka vuosi tulee lisää harrasteikäistä,
    potentiaalista museoitavaa? Luulisi olevan mieluumin innoissaan, mutta
    ei. Kieltää pitää, muuten tulee paha mieli jos "nykyautoja" saa museoitua.

    Muinaismuistolain mukaan 100 vuotta vanhoihin löytöesineisiin ei saa kajota
    ilman museoviraston lupaa. Ehdotankin museoauton ikärajaksi tuota samaa 100 vuotta.
    Muut Hot Rod-, Custom-, ym. käyttöön ja Ladat paaliin.
     
  12. mietmi-3

    mietmi-3 Double Gearhead

    Onneks ei toi museo huuhaa kiinnosta meikäläistä vaikka talouden kaikista autoista vaan yks ei täytä tota 25 ikää. Onnex sekin on ens vuonna (2015) 25v. Toi tämänhetkinen projektikin RAF-977 on paljon helpompi tehdä liikennekäyttöön kuin museoon. Turhaa pilkun viilaamista koko museo homma kun voi tehdä auton laillisesti liikenteeseen ja kun toi liikennekäyttökin onnistuu netin kautta niin minä meen näillä.
    http://www.kanadanvani.fi/RAF-977/RAF-977.htm
     
  13. mga-tomi

    mga-tomi 3rd gear

    Nykyään saa ostaa spåralipun kännykällä, maksaa parkkimaksun ja ostaa ennakkoon lattet Kallion viherkuplasta. Miksi ei yhden päivän autovakuutus onnistuisi? Ei tarvita museoharrastusajoneuvorekistereitä. Ostat vakuutuspäiviä/ veroja/ tienkäyttömaksuja yms. niin paljon kuin ajat. Reilu peli. Museopelit ja muut samalla viivalla.
     
  14. Cocco Bill

    Cocco Bill Gearhead

    Mielestäni lakiehdotus on hyvä ja pitää museoajoneuvot sellaisina kuin ne käsitetään yleisesti :D
     
  15. Jimi

    Jimi Gearhead

    Tässä tulee väkisinkin mieleen se parin vuoden takaisen Mobilistin pääkirjoitus.

    Ei oo niin pientä yhdistystä, joka ei voisi hajota sisäisiin erimielisyyksiin, ei edes Suomen Yugo-kerho.
     
  16. Steve McQueen

    Steve McQueen 3rd gear

    Kiitos kohteliaisuudesta, oon syntynyt 1962 :poff:
     
  17. t8

    t8 Gearhead

    Olisi jännä tietää paljonko liikennekäytössä olevien autojen keski-ikä muuttuu talveksi kun harrasteautot on pois ajosta.
    Mun puolesta museorekisteriin voisi kelpuuttaa myös karvacorollat ynnä muut "raiskatut" pilluralliautot, kunhan ne on teknisesti ja päällepäin hyvässä kunnossa. Katoavaa kansanperinnettä nekin on.
     
  18. J.J.

    J.J. Gearhead

    Se oli häviävän pieni prosentti autoista mitkä ovat yli 25 vuotta vanhoja. Käytännössä ei olisi mitään väliä vaikka kaikki vanhat koslat saisi jonkun statuksen/helpotuksen.

    Suomessa autoilu on muutenkin tehty ihan kusipäiseksi hommaksi. Jos sulla on useampi auto niin melkoinen pinkka menee rahaa että saat niitä pyöritettyä liikenteessä. Jotkut vaan tykkää ajella vanhoilla romuilla ja omistaakin niitä useampia yksilöitä, niitä edullisempiakin malleja.

    No tämmöstä täällä, kieltojen luvatussa maassa. Hauskanpito ja harrastaminen aiheuttaa pahennusta, varsinkin jos niitä toteuttaa "väärällä" tapaa.
     
  19. peltsi

    peltsi Gearhead

    Muutama kommentoija on itkenyt että nuorisoa ei enää kiinnosta autojen entisöinti ja syyt on laidasta laitaan.
    Viime kesänä kiersin muutamat pienet ilta kruisingit jenkeissä ja sama homma näytti siellä olevan menossa. Keski ikä oli korkea vaikka muutama juniorikin oli mukaan eksynyt. Näytti ettei se isä-poika harrastus sielläkään ole niin yleistä.

    No juu jatketaan taas vääntöä niistä pillukorolloista
     
  20. ata

    ata Gearhead

    Tässä on ihan sama ilmiö kun siinä kun nykyään halutaan harrasteautotapahtumissakin laittaa joko autojen ikärajoja tai jopa vuosimallirajoja jotka pysyvät samoina tulevinakin vuosina.

    En minä museoautostatusta esimerkiksi itse tarvitse, mutta kun tuossa katsoin Tampereella 1981 kuvatun videon joka oli tänne OD:llekin linkattu ja oli myös HRRS:n Facebook-sivulla, niin silloin se harrastekaluston ikä oli huomattavasti nuorempaa kuin nykyään, kun 25-vuotiaat autotkin olivat vuodelta 1956 ja 30-vuotiaat vuodelta 1951. Suurin osa autoista videolla olivat kuitenkin 50-luvun lopulta, 60-luvulta ja 70-luvulta. Jos nykyään menee mihin vain jollain vaikka reilu 20-vuotiaalla autolla (siis 1990-luvun alusta), niin niitä kohdellaan "tavallisina nykyautoina", vaikka tuolloin vuonna 1981 esimerkiksi nyt 1992-mallista autoa vastasi 1959-mallinen, ei niitä silloin pidetty liian uusina tapahtumiin, ne olivat itse asiassa sieltä vanhemmasta päästä autoja...

    Eli vaikka aika menee eteenpäin, ihmiset olettavat, että autoharrastus olisi sidottu aina vain vanhempiin autoihin, tai jonkun tietyn aikakauden autoihin. Minulle vähän liian ahdasmielistä ajattelua. Mutta minulla onkin omat mielipiteeni ja omat autovalintani... jotka olen havainnut poikkeavan ns. suuren harrastajamäärän mausta. Kaikilla pitäisi olla unelmana joku samanlainen Mustang tai Porsche joko rakennettuna tai museokilvissä, tuntuu joskus... riippuen tapahtumista ja piireistä... :D
     

Kerro tästä muillekin!