Autohifistit jeesatkaa

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Sähkölaitteet', aloittaja C.charger, 28.12.2014.

  1. C.charger

    C.charger 1st gear

    Kuinkas moderni soittimessa jossa 4x50W tehot saisi jaettua kun hattuhyllyllä on 2kpl 6x9" kaiutinta ja kun keskellä kojelautaa on 1 paikka 4x10" kaiuttimelle.
    Saako etu kaiutinparin mono kytkettyä ja takakaiuttimille omat karvat ilman että vahvistin kärähtää? Vai mikä olisi paras vaihtoehto kun tavoitteena olisi saada se 4x10" soimaan?
    -Kimi
     
  2. Ade62

    Ade62 Gearhead

    Mä laittaisin siihen eteen kaksi pientä kaiutinta vierekkäin sen 4x10" tilalle.
     
  3. Nikuzai

    Nikuzai Gearhead

    Noilla tiloilla lähtisin kans kyl suoraan soittimeen suoraan sopiviin 4´5" kokoisiin kahteen

    Se aatami vainaan aikunen 4X10" voi hieman säröillä jos sitä soitetaan 3x tehoilla?
     
  4. Mikkis

    Mikkis Double Gearhead

    Tuskin on mikään hifiauto tulossa, joten laita toinen etulähtö siihen keskikajariin ja toisen jätät irti.
    Stereokuva hieman kärsii, mutta kruisinkikäytössä tuskin merkitystä.
     
  5. peltsi

    peltsi Gearhead

    Eipä uskalla luvata että etukaitsareiden syötön uskaltais sillata mutta yks vaihtoehto vois olla tuplakelanen kaijutin. Niin isolla elementillä ku vaan saa nätisti sopimaan. Tulis kunnon keskiäänet mukaan.
     
  6. C.charger

    C.charger 1st gear

    Kun pelkällä soittimen vahvistimella pitää pärjätä niin vois tosiaan jättää toisen etukanavan kytkemättä jossei laita nappula diskantteja siihen toiseen lähtöön?
    tuplakelanen kajari olis hyvä mutta kun tuo koko 4x10" ei oo se tavallisin niin lienee vaikeeta löytää.
    luulen että 4x10" soi paremmin kuin 2kpl 4" eikä tuo 4x10 kovin kalliskaan ole 50€/kpl
     
  7. kotr

    kotr 3rd gear

    Uskaltaako muuten 4x50 perus soittimesta sillata lähtöjä? ja saako sillä mitään irti?
     
  8. DX

    DX Double Gearhead

    ei siitä enempää tehuja saa ulos, mut saa monosignaalin
     
  9. Mikkis

    Mikkis Double Gearhead

    Diskantit kojetaulun päihin vois toimia kyllä lisänä, sekä siihen toiseen kanavaan myös lisäksi kojetaulun alle jokin kaiutin.

    Mitä enemmän kaiuttimia, sen paremmin humppa kuuluu.
     
  10. Turbiini

    Turbiini Gearhead

    jotta se radio olis 50w 4ohmin kajareille ni silloinhan se jo on siltakytketty tai vaihtoehtoisesti täytyisi olla vahvistimen käyttöjännite korkeampi ku akusta tuleva. Eli lienee vahvistin osuus 8x25w sillattuna 4x 50 ulostuloksi. Eli toisin sanoen kun ottaa toisesta linjasta maan ja toisesta plussan ni saa monona saman 50w. Kaikissa missä olen kokeillu homma on näin toiminu.
     
  11. Mikkis

    Mikkis Double Gearhead

    Ei taida noi mankat olla kuin 2-kanavaisilla päätteillä varustettuja.

    Samaten todellinen teho on jossain muutaman watin hujakoilla per kanava.
     
  12. C.charger

    C.charger 1st gear

    Kyllä se niin on , ei noista mitään tehoja ulos saa, mutta kyllä tuo riittää huudattamaan 6x9" pitänee kokeilla sillata etulähtö ja takalähtö stereona, savut siitä vaan pääsee ulos jos ei voi ;)
    Ostin kerran halvat kiinalaiset nyrkin kokoset kevyet tietokone kajarit jossa isolla tekstillä 1000W peakpower, oiskohan ollu 2,5" elementit, sitä saa mistä maksaa.
     
  13. dixie

    dixie 3rd gear

    Aivan hyvin voit ja kannattaa sillata etulähdöt sille yhdelle etukajarille, jolloin saa molemmat kanavat kuuluviin. Ja takakanavat aivan normaalisti kuusyseille. Minä ajoin joskus pientä subbariakin perusmankan sillatuilla takakanavilla. Hyvin toimi, kun vaan hoidin mankan syöttöjännitteen kunnollisella piuhalla.

    Stereokuvan kannalta pikkudiskantit kojelaidan päihin olisi tosiaan hyvä vaihtoehto, mutta silloin jää joko keski- tai takakajarit pois.

    Parhaiden ylläolevien ideoiden yhdistelmä ja jatkokehitelmä: Laita etukajarin paikalle 4" 2-tie-erillissarjan nelituumaiset vierekkäin ja diskantit kojetaulun päihin. Ja kuusysit takakanaviin normaalisti. Kuusyseistä tulee bassoa ja yleistä mölyä matkamusatarpeiksi, keskikajareista keskiääntä ja diskanteista toimiva stereokuva. Yleensä toimii mukavasti, kun diskantit suuntaa tuulilasille. Suuntausta kannattaa kokeilla ihan kuuntelemalla ennen lopullista kiinnitystä. Ja kannattaa huolehtia soittimen jännitteensyöttö kunnolla. Nykyisistä perusmankan päätteistä lähtee kyllä tuollaiselle kaiutinarsenaalille ihan riittävästi tehoa, mutta alkuperäinen johdotus on yleensä heikoin lenkki, minkä huomaa esim. siitä että mankan valot himmenee bassarin tahdissa.
     
  14. DX

    DX Double Gearhead

    noin se olikin joskus 25 vuotta sitten.

    parikytä wattia antaa sinitehoa ja 50 peak to peak nykyiset jo sisäisesti sillatut operaatiovahvistimet, ne kun pystyy hyödyntämään lähes koko käyttöjännitteen molempiin kartion suuntiin.
     
  15. Mikkis

    Mikkis Double Gearhead

    Okei, vanhaa tietoa siis.
    Päivitetty, kiitos.
     
  16. kotr

    kotr 3rd gear

    Semmosta,että mistä voi varmistaa kaijutinlinjan plussan ja maan? tuli aikonaan vedettyä takakaijuttimille piuhat ja nyt pitäs tietää kumpi niistä on plus,että saa kuusyseistä kaiken irti.
     
  17. Mikkis

    Mikkis Double Gearhead

    Ei oikein muuten kuin yleismittarilla "piippaamalla"
     
  18. kotr

    kotr 3rd gear

    Juu näin aattelinki..vittuku tullu aikonaan vejettyä linjat merkkaamattomasta kaapelista..mun yleismittarisa ei ollu sitä piippiä...
     
  19. Pertti K

    Pertti K Double Gearhead

    Onkos minunkin tietoni vanhentunutta, kun olen ollut siinä uskossa että kaiutinpiuhoissa ei +:lla ja -:lla ole väliä, kunhan parit on samassa vaiheessa? Ja sen pystyy testaamaan esim. testi-cd:llä.
     
  20. kotr

    kotr 3rd gear

    Muistelen,että vaikka johot onki samasta linjasta mutta - ja + sevon,niin passo katuaa..?
     

Kerro tästä muillekin!