Kommentteja Jenkkiautoista...

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Yleistä harrastuksesta', aloittaja Mr.Speed, 24.5.2003.

  1. Nikuzai

    Nikuzai Gearhead


    Eli meinaat, et painotetaan saastelaitteelliseen 305/th350 pitkäkattoon tai vaniin 700kg lisää painoa niin kulutus on silti sama kuin tyhjänä?
     
  2. Chevy1987

    Chevy1987 1st gear

    Re:

    Monillahan tottumattomilla kuskeilla on tapana painaa "kytkin" pohjaan kun tarvii pysähtyä.. Vähän aikaa miettii kaikki et mitä v....a kun pysähdytään kun seinääm :D
     
  3. viikinki75

    viikinki75 Double Gearhead

    Re: Re:

    Näin mulle kävi, kun olin ekaa kertaa jenkillä kuskina. :lol:
    Oli ihan kaupunkivauhdissa. Olin kääntymässä baarin pihaan vasemmalle, ja vastaan tulikin yllättäen auto. Auto pysähtyi, kun seinään. :lol:
    Se muija, joka meinasi tulla sohvapenkin selkänojan yli etupenkille, oli aika :mad:
    Hirvee huuto päälle! Auton omistaja etupenkiltä rauhotteli sitä kinkkua että, ekaa kertaa jenkin ratissa, mut ei se tajunnut.
    Samalla reissulla jätät halus surffata jenkin katolla. :odroll: Mulla suunnilleen paskat housussa, että ajan tasaisesti... Ei turvallista.
     
  4. Nikuzai

    Nikuzai Gearhead

    Re: Re:


    Automaatilla on niin kivaa, et meinasin manuaaliin vaihdettua survoa 1;sen suoraan ja pysähtelyssä kans se kytkin meinas unohtua :oops:
     
  5. pikkupiru

    pikkupiru Double Gearhead

    mä muistin kytkimen mut etin ratin kohalt vaihekeppiä. pakko myöntää et en edelleenkää osaa kahen jalan taktiikkaa automaattivaihteisel ajaessa. yritä siin sit peruuttaa siten et piet pikkuse kaapua ja jarrua ettei auto sammu.
     
  6. Chevy1987

    Chevy1987 1st gear

    Automaatilla kannattaa ajaa pelkästään oikealla jalalla ni saa kytkinjalka levätä.. :D
     
  7. pikkupiru

    pikkupiru Double Gearhead

    oon huomannu et vasemman jalan lihakset heikommat, saanu levätä liikaa.
     
  8. Pertti K

    Pertti K Double Gearhead

    Kun ajaa kahden jalan taktiikalla kaikkia autoja niin hyvin säilyy balanssi: polvet on yhtä pa*kana molemmista. Olssissa kehittyy vasen jalka kun ei ole jarrutehostinta ja matkamökissä taas kaasua polkiessa oikea...
     
  9. Skoll

    Skoll 2nd gear

    Menee ihan offtopicin puolelle, mutta enpä oo kuin pari kertaa joutunut ajamaan automaatilla kahdella jalalla ja se jos mikä tuntuu typerältä. Jotain häikkää tuossa isäukon Jeepin tyhjäkäyntimoottorissa, talvisin ilmenee, joutuu ajamaan kahdella jalalla sillon kun alkaa temppuilla, muuten kyllä sammuu.
     
  10. vette73

    vette73 Gearhead

    Jatketaan offtopikkia :)
    Mä taas opettelin heti alusta asti (vuodesta 1984) ajamaan kahdella jalalla. Toi kahden jalan ajotapa tuntuu luontevalta, koska ainakin mulla on yhtä monta jalkaa, kuin autossani on polkimia.
    Tietysti jos jalkoja on eri määrä kuin polkimia, niin sitten pitää soveltaa.
     
  11. tyg

    tyg 2nd gear

    Vaikka olisikin opetellut ajamaan polkupyörällä, niin autoon siirtyessä oli voinut vähän tarkistella toimintatapojaan :wink:
    Itse kun tulee ajeltua välillä automaatilla ja välillä manuaalilla ristiin, niin on luontevaa pitää oikea jalka kaasu/jarru jalkana ja
    vasen sitten polkemassa kytkintä,, tai sen puutteessa lattiaa.
    Vielä kun moottoripyörässäkin on samoja jalkoja varten kytkin ja jarru,
    niin siinä pysyy selkärangasta tulevat käskyt oikeissa johtimissa.
     
  12. A.X.U.

    A.X.U. 3rd gear

    Mä aloin vuonna 96 ajaa työntömastotrukkia jossa jarru keskellä ja ajosuunnat kummallakin puolella jarrua.sitä ajoin 11 vuotta 8 tuntii päivässä.- tauot.sen jälkeen ajanut krameria( pyöräkuormaaja) ja ahlmania plus manuaalivaihteista kuorma-autoa 6 vuotta joka päivä. Ensimmäinen automaattiauto mulle tuli vuonna 2009 ja edellämainittujen vehkeiden jälkeen mä en vois edes kuvitella käyttäväni vain yhtä jalkaa. Ja ei mulla polkimet sekoo vaikka päivittäin ajan sekasin kramerilla( jossa ei voi ees laittaa oikeaa jarrulle) trukilla ja kuorkilla. Ja kotiin töistä automaatilla, edelleen vasemmalla jarruttaen.mut kai nää on vaan tottumiskysymyksiä, pyyhkiihän jotku perseenki vasemmalla kädellä, toiset paperilla. :poff:
     
  13. Make.S

    Make.S Gearhead

    Automaatilla ajellessa yhdellä jalalla, nää virivehkeet on sit oma lukunsa...
     
  14. caprice305

    caprice305 Double Gearhead

    Meitä on moneen lähtöön. Itse ajanut kanssa krameria, willea, bobcatteja ja volvoja, ja volvoissa taas on jarrut ratin molemmin puolin. Silti autoa ajaessa se vasen lepää, kun tuntuu autossa jotenkin luonnottomalta jarruttaa vasemmalla.
     
  15. Mikkis

    Mikkis Double Gearhead

    Trukkien kanssa kun tuli jokunen vuosi leikittyä, "joutui" vasemmalla jarruttamaan, ei se ole mitään kummallista.
    Automaattiautoissa tulee myös käytettyä kumpaakin tapaa, riippuu autosta.

    Tietty jos ajamiseen ja käsien/jalkojen liikuttamiseen joutuu käyttämään ajatusta, eli jos katsot vaihdekeppiä vaihtaessasi, niin ehkä on parempi pysyä totutussa.
     
  16. caprice305

    caprice305 Double Gearhead

    Eiks tolloin kannattais pysyy julkisis jos käsien liikuttaminen vaatii ajatusta :rotfl: tajusin kyllä pointtis 8)
     
  17. Mikkis

    Mikkis Double Gearhead

    Jep ;)

    Välillä jonkun kyydissä kun istuskelee ja seuraa kun vaihdetta vaihtaessa pää kääntyy kohti keskikonsolia ja haetaan hetki mihin suuntaan se keppi liikkuu... Ei ihme että niitä parkkipaikkakolareita sattuu :D

    Vähän meni taas ohi aiheen..
     
  18. max

    max Double Gearhead

    Näistä asioista on varmasti kaikki alan harrastajat saaneet kuulla,mutta edelleenkin jaksaa ihmetyttää.
    Omaan jenkkirautaan on nyt tulossa muutamakin uusi moottori,pikku-ja isolohkon olomuodossa.(Eivät ole samaan aikaan kiinni autossa).
    Muutama työkaveri on sitten kysellyt näistä ja olenkin kertonut tulevista ominaisuuksista ja sanonut niiden olevan aika tehokkaita.
    Mut sitten taas välittömästi nämä klassiset "Vie varmaan vitusti pensaa" sekä "kauhee pyörre tankissa" ja lisäksi hienoinen vahingonilo.
    Tällainen tappaa oman haluni kertoa moottoreistä enempää tällaiselle.

    Lisäksi kerroin mitä maksoi 454 alakerran rakennuttaminen,ja jälleen epäuskoista pään puistelua.
    Sen verran jaksoin kertoa, että jos haluat mennä ostamaan kaupasta 550-600 heppasen auton,niin mitä mahtais tällainen maksaa?!

    Jännä juttu että kaikki pitäis mitata rahassa;voiko sen rahassa mitata jos vaikka uusista tulevista moteista saa hyvän mielen ja jaksaa paremmin läpi tämän kaamospaskan.Tällöin kait harrastus on lunastanut paikkansa,makso mitä makso.
     
  19. simeoni

    simeoni Double Gearhead

    Se on kyllä jännä juttu miten jenkkiauton bensankulutus on aina perusperttien murheena. Nissanit ja volvot vie samoilla tehoilla ihan saman verran bensaa, teho ei tuu ilmaiseksi. Tai veneet, 50 litraa tunnissa on ihan peruskauraa.
     
  20. DX

    DX Double Gearhead

    ite ajelen melko satunnaisesti sekä että, saatan vaihtaa jarrutuskinttua kesken jarrutuksenkin riippuen olosuhteista, en edes ajatettele asiaa, virikaasarivehkeilläkin pääsee kylmälläkin mosalla heti liikkeelle kun opettelee vasemman jalan jarrun

    äkkijarrutus vasurilla on aika paha jos et oo kunnolla vöissä, on meinaan aika hankalaa hellittää jarrusta kun alakrupin koko paino on polkimella kun kaasujalalla on pikkasen hankala painaa vastaan,
    mut tossakin saa jarrutusjalan vaihdettua lennosta kunhan sen on opetellut rutiiniksi.

    kaveri kokeili joskus tahallaan molemmin jaloin äkkijarrutusta turvavöittä, ei saanut jarruja auki niin paljon et pyörät pääsis pyörimään ennenku auto käytännös pysäs,
    no vaikeetahan se oliskin kun ukko käytännös seisoo polkimen päällä ja ratista pitäis käsin koittaa kähjätä itensä ilmaan pahasta asennosta, tai älytä/kyetä livauttamaan vasen jalka veke jarrupolkimelta.
     

Kerro tästä muillekin!