Poikkeuslupia tälle vuodelle?

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Yleistä rakentelusta', aloittaja fordolet, 27.7.2012.

  1. minorv8

    minorv8 Gearhead

    Toi muistikuva perustuu vuosien takaiseen kädenvääntöön lupakäsittelijän kanssa kun tehopaino-suhde meni vähän hilkulle. Eli ennen muutoksia raja alittui mutta painavammalla tekniikalla (=muutoksen jälkeen) oltiin vähän rajan yli. Tämähän ei tietenkään sitten kelvannut vaan virkamies totesi että lasketaan omapainosta ennen muutosta. Tämähän on tietenkin ihan persiistä koska pitäähän se laskea todellisesta tapauksesta eli muutetusta värkistä. Käsittelijän vaihtuessa myös tulkinnat ovat muuttuneet joten kannattaa kysyä miten nykyään menee.

    Mun omassa pelissä omapaino kasvoi reilu sata kiloa ja se kirjattiin muutoskatsastuksessa. Kantavuus vastaavasti pieneni saman verran. Tehopainosuhde ei ollut missään vaiheessa lähelläkään maksimirajaa.
     
  2. C-barge

    C-barge Gearhead

    Kyl sitä omapainoa ainakin on muutettu, ja muuttuuhan se tekniikan muuttuessa. Kokonaispaino ei muutu, tavallaan sekin jossian määrin mielenkiintoista, eli jos paino kasvaa niin kantavuus pienenee. Ton Jaguarin kanssa joutu siinä vähän painimaan kun mottivaihdon takia sen omapainon piti olla 1810 kiloa niin riitti tehoihin ja paikkalukuun. No, siin sitte punnittiin luigin racevaaoilla paino kohalleen ja konttorille, vaan siellä vaaka näyttikin 100 kiloa enemmän! Olis merkinnyt paikkaluvun vähenemistä, mut sit huomattiin et takakonttiin oli unohtunut jotain ylimäärästä ja saatiin otteeseen se 1810. Toisaalta meilenkiintoista et rinnakkaismalli V12 mosalla lienee painavampi, ja siinä kuitenkin kantavuutta riittää viidelle. Ja ihan sama asiahan on noiden jenkkien rinnakkaisemalleilla, kutosfuryssa tai 440 new yorkerissa ei pitäis mitään rakenteellisia eroja olla mitkä estäis sen kokonaismassan kasvattamisen samaan,
     
  3. T.Hell

    T.Hell Gearhead

    Eli nyt kun itsellä alittuu (6,93kW/kg) tuo raja vielä muutoksen jälkeenkin (ainakin teoriassa, kun vaihtuvista osista kertynyt paino on lisätty vanhaan omapainoon), niin sitä olisi mahdotonta enää korottaa?
    Itsellä tuo paino ei muutenkaan nousisi kuin ~50kg.

    Noh, en elättele suuria toiveita että tuo hyväksyttäisiin, mutta katsotaan...
     
  4. Mopuristi

    Mopuristi Gearhead

    Onko se vanha omapaino otteessa kuinka vanha? Meinaan kun nykyään (tai jo yli 10v) on omapainossa mukana kuljettaja ja säiliöt vissiin täynnä.
     
  5. T.Hell

    T.Hell Gearhead

    Kyllä tuo rekisteriotteen omapaino taitaa olla ihan oikein, ainakin linjassa manuaalissa olevan painon kanssa tuolle moottorille.
    Autohan on niinkin nuori kuin vm. -97...
     
  6. B 50

    B 50 Gearhead

    Toi pyhä kokonaispaino on mielenkiintoinen tapauksessa jossa autoon vaihdetaan reilusti kevyempi tekniikka. Tekniikkaa kantavalta etuakselilta vähentynyt massa siirtyy suoraan kuormakantavuudeksi taka-akselille. Miten taka-akselin kuormankantavuus voi lisääntyä keventämällä etuakselin kuormaa?
    Juu, kokonaismassaa voi muuttaa ajoneuvon valmistajan luvalla. Trafi kuitenkin on kieltänyt ajoneuvojen valmistajien edustajia, eli maahantuojia, antamasta massoihin liittyviä lausuntoja joilla kokonaispainoa voidaan muuttaa. :poff:
     
  7. mcmies

    mcmies Gearhead

    Ei pitäisi siirtyä, akselimassat ovat vähän niinqu kokonaismassa, ei saa ylittää eikä muuttaa ilman valmistajan lupaa.

    Ei ole. Esimerkiksi perävaunujen kokonaismassoja on viime aikoina muutettu jonkin verran nimenomaan valmistajien luvalla.
     
  8. B 50

    B 50 Gearhead

    Ei pitäis, ei. Mutta se vaan käytännössä siirtyy jos kokonaismassaa ei pienennetä. Noh, nyt voin matalakattoiseen coupekoriin pakata 100 laatikkoa lonkeroo kyytiin.

    On. Maahantuojan painoasioista vastaava herra sanoi että tietää tilanteen muttei voi kirjoittaa lausuntoa että auto kestää myös maksimikuormaa pienemmän maksimikuorman koska Trafi on kieltänyt. Se, että peräkärryjen (raskaan kaluston?) painoja voi rukata ei vielä tarkoita sitä että autojen painoja voisi muuttaa. Varsinkaan niitten minkä käyttömaksu menee kokonaispainon mukaan.
    Kyseiset esimerkit ovat 2 eri tapausta.
     
  9. xp

    xp Gearhead

    "Tekniikkaa kantavalta etuakselilta vähentynyt massa siirtyy suoraan kuormakantavuudeksi taka-akselille"....No häh ja täh? Jos sallitut akselimassat on vaikka 1200kg etu ja 1600kg taka sekä kok massa 2500kg (etu+taka ei välttämättä ole sama kuin kok massa), niin samathan ne on muutoksen jälkeenkin. Paitsi etu voi pienentyä jos rakenteita huononnetaan. Eihän sinne taakse mikään sallittua massaa kasvata. Paitsi jos sinne pannaan Dana 60 akseli ja valmnistajan edustaja todistaa että ko. muutoksella takapää kantaa sitten 2000kg tms.
     
  10. B 50

    B 50 Gearhead

    ^^mmm.. joo.. Totta tuokin. Esimerkin tapauksessa akselimassoja ei ole merkitty otteeseen. Kevennystä 240kg kokonaismassan pysyessä samana. Kokonaismassan ja omamassan erotus (=kantavuus?) nousi 870kg:aan. Kone lyheni sieltä etupäästään joten on varmasti uskottavaa että kevennys on tapahtunut etuakselilta. 240kg:n kuorman pakkaaminen etuakselille ihmisinä tai tavarana on vähintäänkin haastavaa, eli lisääntynyt kuormakantavuus pakataan taka-akselille kokonaismassan sallimissa puitteissa. Mielestäni tässä tapauksessa taka-akselin "kantavuus" paperilla on lisääntynyt. Voiko kokonaismassa olla enemmän kuin omamassa + kantavuus? Takaluukun kansi irti ja katsastamaan 6-paikkaiseksi pakettiautoksi? Screwcab-ute? :D
     
  11. xp

    xp Gearhead

    Hyvä on, olet oikeassa sinäkin.
     
  12. T.Hell

    T.Hell Gearhead

    Ainakin yksi poikkeuslupa ehti vielä tälle vuodelle. Kirje kirjattu tosin jo 23. päivä, mutta justiinsa ehti tulla ennen vuodenvaihdetta :)
    Tämä lupa koski siis tuota audi a4 b5 moottorinvaihtoa. Ei jenkki, mutta mukien määrä sentään oikea... ;)

    Mites muuten tuo maksu? Luulin että tuossa olisi joku lasku tms. Vai maksetaanko tuo sitten joskus muutosta katsastettaessa?

    E: Tulikin pienellä viiveellä lasku kotiin, eli homma sillä selvä. Kättä vaan taskuun... :D
     
  13. faikku66

    faikku66 Double Gearhead

    13 kuukautta meni,mutta nyt tuli lisäselvityspyyntö tohon Kaiser-LTD "hybridiin".Laitetaampa lisäselvitystä menemään.
     
  14. nokonzok

    nokonzok 1st gear

    Aika tolkuttomia nämä käsittelyajat!
     
  15. Anti-Midas

    Anti-Midas Gearhead

    5 kk kului kaikkiaan lisäselvityksineen, aika yleinen Ford A-mallin "nykyaikaistus"lupa. Entisaikoja enemmän ja vahvemmin osin joutuu nykyään alustaa parantamaan pienellekin pikkulohkomotille, mutta hyvä näinkin.
     
  16. totot

    totot Gearhead

    Mitä muutoksia A mallin pikkulohkolle tarvii tehdä .Teho raja ?
     
  17. smuige

    smuige Gearhead

    Tänään ilmeistyi poikkeuslupa postilaatikkoon. 1,5kk meni koko prosessissa, pari lisäselvityspyyntöä ja kerran soiteltiin perään. Ei jäänyt yhtään paha maku suuhun tästä hommasta. Kyseessä ovimäärän vähennys mallisarjan ulkopuolelta 2000 luvun autoon.
     

Kerro tästä muillekin!